Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Wanneer worden de Meir en de Huidevettersstraat een dump �* la Turnhoutse Baan?
Over 2 jaar 14 26,92%
Over 5 jaar 9 17,31%
Over 10 jaar 4 7,69%
Nooit 25 48,08%
Aantal stemmers: 52. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 1 september 2004, 19:20   #41
jules
Staatssecretaris

jules's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groot Bakkes
In het Borgerhout aan de Deurnese kant van de singel zeker. Lul !
ik bedoel wel degelijk "Oud"-Borgerhout. Daar zijn nog heel wat fraaie herenhuizen die betaalbaar zijn en dus aantrekkelijk voor jonge gezinnen...

al klopt het inderdaad wel dat de singel een soort "natuurlijke" inkomensgrens is (nu content ? )

Laatst gewijzigd door jules : 1 september 2004 om 19:23.
jules is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2004, 11:00   #42
Raf C
Partijlid

Standaard

Vertel mij eens waarom straten als de Quellinstraat per se hun status hoog moeten houden... = onhoudbaar.

Van de Schelde tot aan de oprit van de E313 wordt handel gedreven, maar ondertussen verplaatst veel zich naar gebieden buiten de stad, zie maar naar Wijnegem, de Carrefour... en dat is GEEN Belgisch of Antwerps fenomeen, maar mondiaal.

Hou dus op met nogmaals te stellen dat het in Antwerpen allemaal erger is dan op een ander... er wordt gewoon een historisch gegroeide situatie gecorrigeerd.
Raf C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2004, 11:06   #43
Raf C
Partijlid

Standaard

De Scheldekaaien zien er ook al een stuk beter uit dan 15 jaar geleden, net als de Kloosterstraat (tja, dat de Leopoldstraat zijn status niet kan hooghouden heeft het mss aan zijn eigen succes/status te wijten)...

En nieuwe Leien (oké, het duurt lang, helaas) zullen heus positieve impulsen geven aan de stad, net als het Centraal Station.

Er is veel getalmd tijdens Bob Cools en Leona I, maar je kunt niet ontkennen dat er niets beweegt.
Oud 2 september 2004, 13:45   #44
dronyon
Lokaal Raadslid

dronyon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jules
ik bedoel wel degelijk "Oud"-Borgerhout. Daar zijn nog heel wat fraaie herenhuizen die betaalbaar zijn en dus aantrekkelijk voor jonge gezinnen...
Inderdaad. Op een jaar tijd zijn zowel mijn vriendin en ik als vier van mijn vrienden in oud-Borgerhout komen wonen, vlakbij de Turnhoutsebaan dan nog. Die straat is inderdaad een kanker, maar de azijnpissers kunnen misschien eens een zijstraat inwandelen: veel (mooie) herenhuizen, veel rust op straat zonder dat het doods is, vriendelijke mensen, verschillende goed functionerend buurtcomités (en dan heb ik het lang niet alleen over de Roma) ... en tóch veel Marokkanen! Tiens tiens, de wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Misschien zijn het toch wel andere factoren (zoals een nieuw winkelpatroon) die de doodssteek aan traditionele winkelstraten geven en niet de vermaledijde Marokkanen. Is er eigenlijk iets waar ze géén schuld aan hebben, vraag ik me soms af als ik sommige posts hier lees...

'Mensen vragen vrijheid van meningsuiting als compensatie voor de vrijheid van denken die ze zelden gebruiken'
Soren Kierkegaard
dronyon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2004, 16:09   #45
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Een goede gelegenheid om nog eens op te roepen een "stadswandeling" te organizeren.
De reaktie van Darwin doet me overigens aan een kennis denken die eens in het zwembad van Boekenberg kwam zwemmen om vast te stellen dat er daar groepen "vreemdelingen" waren en hij dit zo bedreigend vond. Persoonlijk vind ik dat de Turnhoutsebaan de laatste jaren een beetje een come-back maakte mede door het feit dat er hoe langer hoe meer "allochtonen-middenstanders" zijn. zonder die figuren zou die buurt & idem dito de Abdijstraat, Statiestraat-Driekoningenstraat enz..
helemaal verlaten zijn. & Wat is er met de Aziaten ? Zijn zij ook een element van verloedering? Of de joodse winkeltjes in de Pelikaanstraat ? Kleinblatt ? (Voor deze zaak nemen joodse mensen die vanuit de ganse wereld in zaventem landen een taxi
om vooral diens produkten niet te missen. Allemaal Verfremdung ?
Doet me denken aan een krantenartikel uit begin van de jaren '40 dat ik onder ogen kreeg waar opgelucht geschreven werd dat het antwerpse stadspark eindelijk "gezuiverd" is van (nee : niet van Homo's) maar wel van joden - eindelijk was Antwerpen proper. Moeten we in 2006 om dergelijke zuivering te bewerkstelligen voor Filip De winter stemmen ?
Straks naar een turkse bakker - daar kan ik tot 19 h een lekker brood kopen, niet mogelijk bij een vlaamse daar moet ik een ietwat ouder exemplaar uit een automaat halen. Leve de multicul !
Oud 2 september 2004, 21:26   #46
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jorisjeroen
De leopoldplaats ken ik maar al te goed, ik heb daar vlakbij gewoond (kapucinessenstraat). Wat je hier dus zegt is hetvolgende: grote werken mogen niet worden uitgevoerd omdat het dan slecht gaat met winkels rondom. op het tweede punt geef ik je gelijk: met de winkels gaat het slecht. Ze krijgen nu van de staat een vergoeding. Maar wat die werken betreft: het was ABSOLUUT noodzakelijk dat er op de leopoldplaats, de leien, het mechelse plein ed werken worden uitgevoerd. De staat van het wegdek was erbarmelijk, de verkeerssituaties gevaarlijk en de chaos enorm. Nu moet men door de zure appel heen bijten. Mensen die nu klagen en zeggen dat die werken voor niets goed zijn beseffen blijkbaar niet goed wat voor een verbetering dit zal zijn.
En wat betreft die nachtwinkels: ik ben persoonlijk een grote fan... al is het maar om een zak chips te kopen om 23.00 als ik uitgezakt in de zetel na een lange dag tv zit te kijken.
De belwinkels... ik heb een tijd in Rijsel (Lille) gewoond... en daar was ik heel erg gesteld op die belwinkels: goedkoop, dichtbij, handig. Ook om te internetten. En echt niet "marginaal" of "vuil" of wat je tegenwerping ook kan zijn... onbekend is onbemind zeker?
btw: vaste klant van het zeezicht... tja, ik kom daar ook geregeld... komen daar niet vooral linkse rakkers? misschien kan je een beetje verderop op de draakplaats naar dat café met die veelkleurige vlag gaan in de plaats
Jij bent ook een verdediger van die nutteloze tunnel zeker? En dat men ALLE werken tegelijk uitvoert?

Wat mijn uitgaansgedrag betreft, daar heb jij je niet mee te moeien. Je zou trouwens nog wel eens kunnen staan kijken wie waar komt.

Die 35% die op het Blok stemt in Antwerpen kom je overal tegen op ELKE plaats, hoe "alternatief" je ze ook mag bedenken, ben ikzelf meerderere malen stomverbaasd getuige van geweest.

8)
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2004, 21:29   #47
Darwin
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dorus
Beste Inge,
Patsy Sörensen heeft het duidelijk verklaard in de media: de mafia verovert Antwerpen.
Bob Cools noemde ooit de de Keyserlei een mafiaboulevard.
Van een uitbater van een van de tavernes op de de Keyserlei weet ik dat er betaald moet worden of ze komen zijn deur blokkeren, zijn klanten intimideren, zijn personeel lastig vallen....

Droom rustig verder, kindje, bewonder onze mooie toren, je leeft immers in de mooiste stad van 't land... ooit wordt je wakker in ...Palermo aan 't Scheld!
Wat de vzw's betreft, daarover zei Fatima Bali een paar jaar geleden nog dat 95% van hen niet deugen en eigenlijk dekmantels zijn voor drugstrafiek en andere duistere zaakjes.
Oud 2 september 2004, 22:15   #48
jules
Staatssecretaris

jules's schermafbeelding

Standaard

Darwin, het feit dat je naast de kwestie begint te antwoorden is veelzeggend ...
Oud 2 september 2004, 23:14   #49
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Lap.
Mijn pronostiek is amper gedaan of ik heb de eerste telefoonwinkel al gespot aan de overkant (binnenkant) van de Leien.

Op de Leopoldplaats tegenover de Nationale Bank tussen de chique handelszaken en tussen de Cross Roads en het Elisabethziekenhuis heeft het eerste miezerig winkeltje in het genre zijn plekje veroverd. Het plein wordt ineens al een stuk gedevalueerd door dit afschuwelijk misbaksel.
het is dat zaken als de Crossroads het Leopoldsplein uiteraard zo mooi maken en en een prachtige uitstraling geven,, vreemd dat ik je daar niet over hoor reklameren...
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2004, 14:07   #50
Attiladehun
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dorus
Er is inderdaad een georganiseerde mafia aan het werk.
Een kennis, die in Kalmthout, in de stille Kempen, een Pitazaak wou openen, kreeg prompt bezoek van enkele Turkse bodybuilders, die hem er onvriendelijk op wezen dat hij uitsluitend Turks personeel in dienst moest nemen en zich alleen bij hen moest bevoorraden.
De beroemde huisjesmelkers zijn vrijwel allemaal allochtonen.
Zelfs op de Meir worden handelaars bedreigd.
Witte tornado's worden openlijk beschimpt en aangevallen.

En zo kan ik nog een tijdje doorgaan.

Maar nee, er is weer een blanke Belg in Borgerocco komen wonen! Alleluja!
Dat er ondertussen weer 10 vertrokken zijn....Nou ja, da's geen nieuws!
Inderdaad, de Offerandestraat bijvoorbeeld, was het terrein van afpersers. Tenslotte zijn de meeste autochtone winkeliers moeten gaan verhuizen. Hun plaats werd dan ingenomen door de voddewinkeltjes die er nu zijn.
Attiladehun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2004, 16:00   #51
1handclapping
Europees Commissaris

Standaard

De Maffia hebben die belang bij goed draiende zaken waar kapitaalkrachtigen hun vertier zoeken of bij goedkope voddewinkeltjes met weinig winst/omzet ?
Oud 6 september 2004, 20:05   #52
Darwin
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jorisjeroen
Antwerpen is waarschijnlijk nog nooit zo rijk geweest.
Kijk naar wijken als het Zuid, het Eilandje, Zurenborg, de Meir, de Universiteitsbuurt,...
Vooral de eerste drie waren vroeger verloederd, nu véél minder.
Het punt is dat rijkdom en armoede altijd verplaatsen. Iemand zonder geld verstigt zich uiteraard in een minder dure buurt, maar heeft de financiële capaciteiten niet om dingen op te knappen...
De buurt rond de Turnhoutse baan waar je naar verwees is zoals Jules al gezegd heeft al langer in verval, niet enkel (maar ook, ze zijn niet zonder schuld) door allochtonen... Het is een vicieuze cirkel.
En ik besluit waarmee ik ben begonnen:
Antwerpen is nog nooit zo rijk geweest.
Antwerpen is nog nooit zo rijk geweest...

Lees dan eens volgend topic http://forum.politics.be/showthread....776#post653776

3/4 van alle faillissementen in het arrondissement Antwerpen komt op rekening van de Antwerpse BINNENstad. Reden: de werken aan de Leien en het Astridplein.

Toch wel eigenaardig dat belwinkels en nightshops "immuun" lijken voor die ziekte, want die schieten overal als paddestoelen uit de grond. Terwijl andere zaken blijkbaar wèl last hebben van de werken.

Betere zaken gaan massaal failliet en bel- en nachtwinkels nemen massaal hun plaats in en veranderen razendsel het uitzicht van de gehele binnenstad.

Antwerpen is inderdaad nog nooit zo rijk geweest...aan rommel.
Oud 8 september 2004, 14:41   #53
1handclapping
Europees Commissaris

Standaard

& wie herinnert zich niet het autovrij maken van de Meir, de premetrowerken...
de middenstand trok weg, winkels sloten bij de vleet &kijk nu eens..
De werken aan de leien zullen ook ooit eens ten einde zijn (& dan komt er waarschijnlijk weer ergens een nieuwe kankerplek..

Ga eens op reis : hoevele jaren zaten ze in Luik niet met werken aan de place St Lambert om van Brussel maar helemaal te zwijgen

Uranistische ingrepen zijn altijd contesteerbaar , de balans moet men echter niet tijdens maar na de werken opmaken.

Ik verschiet ervan dat er geen opmerkingen zijn over het "stationsplein" van Berchem
waar vreemde constructies (bushokjes ??) er al maandenlang verweesd bijstaan.

Hoe dat plein er feitelijk zou moeten uitzien en tegen wanneer .. dat is nu eens iets dat ik wel eens zou willen weten.

O ja : het woonproject "Exeterlaar" waar ge de ontevreden volkstuintjespachters zou kunnen mobilizeren is dat niets interessants ?
Oud 8 september 2004, 14:48   #54
Raf C
Partijlid

Standaard

Of het Kievitplein, waar het zo mooie Switelgebouw stond... allemaal weg... stoute werken toch he!
Oud 8 september 2004, 15:06   #55
1handclapping
Europees Commissaris

Standaard

Rafke, ik ben absoluut niet tegen werken - eerder tegen het kinderlijke politiek uitmelken van werken en daar nog een gedeelte van de "vreemde" bevolking van A'pen bijsleuren - in alle grote steden zijn er al eens serieus uit de hand lopende grote werken. De enige plaats waar dit momenteel ietwat belachelijk aandoet is dat plein
in Berchem - waar het schril kontrast met de vortrazende ringwerken wel echt opvalt.

Over het Kievitplein zal er eerst te klagen vallen als dat nog altijd een bouwput is als het Centraal Station eindelijk af is. Overigens vind ik dat men momenteel een "elegante" oplossing bedacht voor de werf "Astridplein" een dikke proficiat voor het genie dat daar wat kermisattracties wist neer te poten.
Oud 8 september 2004, 21:09   #56
Darwin
Banneling

Standaard

Dit topic gaat eigenlijk niet over "de werken" maar wel over de multiculgolf die de Antwerpse binnenstad overspoelt.

Heeft er iemand al eens over nagedacht hoe het komt dat het "Zuid" al een hele tijd aan een opleving bezig is, terwijl vanuit Borgerhout en Seefhoek een blijkbaar niet te stuiten golf van verloedering zich steeds verderzet richting stadcentrum?

Het Zuid en Borgerhout en Seefhoek liggen alle nochtans in de zogenaamde "19de eeuwse gordel" binnen de Ring.

Mijn stelling is dat zowel de ene als de andere evolutie niet toevallig gebeuren. Ik ben er daarentegen van overtuigd dat zowel de ene evolutie als de andere van bovenuit zo gewild zijn en in de hand gewerkt gedurende tientallen jaren.

Laatst gewijzigd door Darwin : 8 september 2004 om 21:10.
Oud 8 september 2004, 22:23   #57
jules
Staatssecretaris

jules's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heeft er iemand al eens over nagedacht hoe het komt dat het "Zuid" al een hele tijd aan een opleving bezig is, terwijl vanuit Borgerhout en Seefhoek een blijkbaar niet te stuiten golf van verloedering zich steeds verderzet richting stadcentrum?

Het Zuid en Borgerhout en Seefhoek liggen alle nochtans in de zogenaamde "19de eeuwse gordel" binnen de Ring.
een natuurlijke slingerbeweging ?

Citaat:
Mijn stelling is dat zowel de ene als de andere evolutie niet toevallig gebeuren. Ik ben er daarentegen van overtuigd dat zowel de ene evolutie als de andere van bovenuit zo gewild zijn en in de hand gewerkt gedurende tientallen jaren.
Kan je deze wartaal even nader verklaren ?
Oud 8 september 2004, 22:37   #58
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

Darwin heeft gelijk.
Wat komen jonge Turken, Egyptenaren, Pakistani, die thuis universitaire studies gedaan hebben, huizen en appartementen bezitten, hier als keukenhulpje werken?
Er klopt duidelijk iets niet.

Laatst gewijzigd door dorus : 8 september 2004 om 22:37.
dorus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2004, 14:38   #59
dronyon
Lokaal Raadslid

dronyon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er bestaat wellicht een verband tussen de overwegende nationaliteit (of 'origine') van de bewoners van een buurt en de graad van verloedering/luxe van een wijk. Maar er zijn nog andere mogelijkheden dan een rechtstreeks causaal verband Marokkanen & Turken = verloedering. Misschien heeft het wel iets met een sociale factor zoals huurprijzen te maken? De lagere sociale klassen, waar veel migranten toe behoren, kunnen zich moeilijk aan een wijk als bijvoorbeeld de Grote Markt opdringen; ze vestigen zich eerder waar ze het kunnen betalen.
En wat het Zuid betreft: je hebt het misschien nog niet gezien, maar ook daar wonen veel Marokkanen en Turken. Hoe plaats je dat dan in jouw zienswijze?

'Mensen vragen vrijheid van meningsuiting als compensatie voor de vrijheid van denken die ze zelden gebruiken'
Soren Kierkegaard
dronyon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2004, 14:43   #60
herr fritz
Provinciaal Statenlid

herr fritz's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Girlke
Black Power is reality ! 8)
Vergeet u dan niet te multipliëren want straks verdwaalt die zwarte ziel nog tussen het gele gevaar.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be