Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 september 2013, 21:25   #41
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Luxemburgers zijn geen Walen en zouden wel gek zijn om het failliete Wallonië over te nemen. Dan gaan ze immers meteen ook in faling. Het Belgische Luxemburg maakte vroeger deel uit van het Groothertogdom (18de eeuw), maar dat zullen ze niet kunnen krijgen, al mochten ze dat wensen.

Als Frankrijk Wallonië overneemt zal het daarop staan dat het gehele territorium meekomt met uitzondering van Oost-Kantons, die als zoethouder Duitsland aangeboden zouden kunnen worden. Frankrijk zal veel over hebben om territoriaal en demografisch uit te breiden en zodoende meer gewicht in Europa te verwerven.

Brussel zal het ze sowieso niet kunnen verwerven vanwege de geopolitieke betekenis voor de andere grote Europese landen. Frankrijk zal wel aansturen op een speciaal statuut voor Brussel, maar dit kan gecounterd worden met een Duitse eis voor een speciaal statuut voor Straatsburg bijvoorbeeld. Als uitgangspunt kunnen ook tweetalige Waalse steden en streken bij Vlaanderen gevoegd worden met een speciaal taalkundig statuut, dat in Frankrijk niet mogelijk is (zie hun grondwet).

Vlaanderen zal er alle belang bij hebben in zo'n situatie goed te staan met Duitsland, Nederland, het Verenigd Koninkrijk en andere belangrijke medespelers. Vlaanderen kan ook faciliterend optreden voor het op gebiedsuitbreiding beluste Frankrijk op voorwaarde van andere tegemoetkomingen o.a. i.v.m. de te verdelen staatsschuld, infrastructuur, cultuur in Frans-Vlaanderen ...
Mogelijk. Alhoewel ik onlangs nog ergens gelezen heb, maar ik weet begod niet meer waar, dat Luxemburg akkoord zou zijn om Wallonië bij te nemen en dat de Provintie Luxemburg daar niet afkerig tegen zou zijn. Ik kan echter geen Bron meer vermelden gezien ik totaal niet meer weet waar ik dat gelezen heb. Heb me al zot gezocht maar nog steeds niet weergevonden.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2013, 21:34   #42
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
U woont dus wel in België aangezien Vlaanderen nog steeds deel van België is.
Ik bekijk het eerder anders. Voor mij is België, ongelukkig genoeg, voor een deel van Vlaanderen. Omdat Vlaanderen, laat het me zo uitdrukken, een land is met een volk, en dat België slechts een begrip is zonder een eigen volk. Het enige Belgische Volk zijn een stel gastarbeiders in Laken.

Verder hebben we een Vlaamse regering en parlement, meer dan voldoende om deze zakdoek te besturen. En aangezien dit ook geldt voor Wallonië, zitten we ongelukkig genoeg ook nog opgezadeld met een uitermate kostelijke overkoepelende regering waar we verder geen klote mee zijn, veel geld kost en niets in de pap te brokken heeft. Ze heeft geen moer meer te zeggen dan de Vlaamse regering en de Waalse, ze is alleen maar overkoepelend.

http://www.youtube.com/watch?v=HbObwRbnrXY

Laatst gewijzigd door Garry : 21 september 2013 om 21:47.
Oud 21 september 2013, 22:35   #43
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Terug meer en meer Vlaams in Frans Vlaanderen
https://sites.google.com/site/deblie...diverse/vlaams
De Franse overheid erkend tenminste het Westvlaams (want eigenlijk is Fransvlaams de Westhoek-variant van het Westvlaams) als een streektaal. Dat kan niet worden gezegd van de Vlaamse en Belgische overheid, die streektalen zoals het Westvlaams en Limburgs stiefmoederlijk behandelen.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2013, 23:39   #44
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
De Franse overheid erkend tenminste het Westvlaams (want eigenlijk is Fransvlaams de Westhoek-variant van het Westvlaams) als een streektaal. Dat kan niet worden gezegd van de Vlaamse en Belgische overheid, die streektalen zoals het Westvlaams en Limburgs stiefmoederlijk behandelen.
Richten nu zelfs cursusen basis Nederlands in samenspraak met VDAB om de werkloosheid te bestrijden en in Vlaanderen een aantal vacante plaatsen ingevuld te krijgen.

http://economie.trends.knack.be/_men...laanderen.html

"Daarom zijn er een aantal bereid om (gratis) taalcursussen Nederlands te volgen in Frans-Vlaanderen. Met subsidie van Vlaanderen en van vele cultuuridealisten. "

Laatst gewijzigd door Garry : 21 september 2013 om 23:41.
Oud 22 september 2013, 05:58   #45
b31000
Vreemdeling

Standaard

Wanneer ik dit allemaal lees....

Zelfs wanneer wallonie er goed zou voor staan zou er een groot deel van vlamingen er nog vanaf willen.

Een groot deel verdraagt gewoon de franse taal/cultuur niet....arm of rijk...

Een groot deel wil vlaanderen onafhankelijk en het andere deel wil alles vlaams.

Ik zat in een nederlandstalige school in brussel....wanneer ik die franse haat in de ogen zag van veel vlamingen in die school vroeg ik me af van.....wat hebben die toch?

de franse et nederlandstalige school waren verdeeld in twee met een groot ijzeren hek...wij moesten 5m van het hek wegblijven omdat het verboden was om frans te spreken.

De leerkrachten van de franse school vonden dat betreurend...zij zegden tenminste dat de franstalige leerlingen zo nederlands zouden kunnen leren of er iets van opsteken....maar neen...

dat was in 1998.....niet in 1945....

Ik ben het afgestapt naar zuid frankrijk...heb werk...geen wegenbelasting...geen taalprobleem...zon...en spreek al meer dan tien jaat geen woord vlaams meer....

haat ik dat...nee...helemaal niet....gewoon uit principe....

bekijk zwitserland....die zitten met vier talen....

ZItten er luierikken in wallonie ? vast en zeker....die zitten overal...

Het is dus meer een taal/cultuur probleem dan een economie probleem....
b31000 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2013, 07:25   #46
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door b31000 Bekijk bericht
...
Ik ben het afgestapt naar zuid frankrijk...heb werk...geen wegenbelasting...geen taalprobleem...zon...en spreek al meer dan tien jaat geen woord vlaams meer....

....
Jij wil daar in het Zuiden van Frankrijk dus helemaal geen 'faciliteiten' afdwingen op taalgebied, tegenover het Franstalige bestuur ?
Je werpt je daar niet op als kandidaat burgemeester die een andere taal zou spreken dan het Frans, in de gemeenteraad ?

Ik zou haast geloven dat je je integreert in je lokale gemeenschap.

Verder,
de Vlaamse strijd is vooral een sociale strijd.
Met cultuur als een van de belangrijkste onderdelen daar van.
Met bijvoorbeeld als onderdeel van cultuur het onderwijs: de leuze "Leuven Vlaams" .... waar dan nog gvd de kerk zo tegen was !!

Sedert enkele decennia is daar een politiek-economisch aspect bij gekomen: Vlaanderen stemt niet alleen centrum-rechts, het is ook centrum-rechts, tot in het diepste van zijn genen.
Franstalige (b.) zuiderburen zijn iets linkser dan centrum-links.
Daarmee kan je geen uniform centralistisch beleid voeren.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2013, 07:32   #47
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:

Zelfs wanneer wallonie er goed zou voor staan zou er een groot deel van vlamingen er nog vanaf willen.

Een groot deel wil vlaanderen onafhankelijk en het andere deel wil alles vlaams.

Ik zat in een nederlandstalige school in brussel....wanneer ik die franse haat in de ogen zag van veel vlamingen in die school vroeg ik me af van.....wat hebben die toch?

de franse et nederlandstalige school waren verdeeld in twee met een groot ijzeren hek...wij moesten 5m van het hek wegblijven omdat het verboden was om frans te spreken.

De leerkrachten van de franse school vonden dat betreurend...zij zegden tenminste dat de franstalige leerlingen zo nederlands zouden kunnen leren of er iets van opsteken....maar neen...

Deze houding van Vlamingen in Brussel is alleen te begrijpen, als je de vele jaren van onderdrukking en minachting van het Nederlands door de Francofonie in Brussel kent.
De dialectiek van actie en reactie.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2013, 10:28   #48
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik vertoef regelmatig in Italië en daar spreek ik dan ook, zoals het hoort, Italiaans.

Weet ge wat ge eens moet doen? Inplaats van u daar in het zuiden aan te passen moet ge vanaf nu eens eisen dat ge overal en voor alles in het Vlaams terecht kunt, verekken van zelfs nog maar Goede dag in het Frans te zeggen en zo meer en dan kun je binnen de kortste tijd de haat aflezen van de Fransen om je heen, dan zul je begrijpen waarom de Vlamingen die haat op het gezicht dragen.

En inderdaad heeft de welstand er niets mee te maken. Zo zijn Vlamingen niet dat ze neerkijken op minder welstellende. We gaan ze eerder helpen. Maar een volk dat met ons geen uitstaans heeft, op ons neerkijkt en boeren pummels noemt en dat dan nog bovendien hier in ons eigen Vlaanderen ons de wet komt stellen en eist van overal in hun eigentaal bedient te worden, daar hebben we de buik van vol.

Laatst gewijzigd door Garry : 22 september 2013 om 10:33.
Oud 22 september 2013, 20:37   #49
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Ik vertoef regelmatig in Italië en daar spreek ik dan ook, zoals het hoort, Italiaans.

Weet ge wat ge eens moet doen? Inplaats van u daar in het zuiden aan te passen moet ge vanaf nu eens eisen dat ge overal en voor alles in het Vlaams terecht kunt, verekken van zelfs nog maar Goede dag in het Frans te zeggen en zo meer en dan kun je binnen de kortste tijd de haat aflezen van de Fransen om je heen, dan zul je begrijpen waarom de Vlamingen die haat op het gezicht dragen.

En inderdaad heeft de welstand er niets mee te maken. Zo zijn Vlamingen niet dat ze neerkijken op minder welstellende. We gaan ze eerder helpen. Maar een volk dat met ons geen uitstaans heeft, op ons neerkijkt en boeren pummels noemt en dat dan nog bovendien hier in ons eigen Vlaanderen ons de wet komt stellen en eist van overal in hun eigentaal bedient te worden, daar hebben we de buik van vol.
Ook Nederlanders in Brussel hebben daar de buik vol van.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2013, 21:31   #50
Marnik
Provinciaal Statenlid

Standaard

Zou het niet 'logisch' zijn als Belgisch Luxemburg terugging naar het Groothertogdom ? Het is tenslotte toch maar als pasmunt gebruikt om Zeeuws-Vlaanderen en Nederlands-Limburg van ons af te nemen... Die mensen hebben nooit gevraagd om bij Belgie gevoegd te worden in 1839, net zoals de Nederlands-Limburgers na 9 jaar België er weinig voor voelden om terug naar Nederland te gaan (het hoorde sinds 1830 bij België).

Ik weet niet hoe we België moeten oplossen, hoor... Misschien eens inspiratie zoeken in de Verenigde Nederlandse Staten (VNS)? een statenbond van gelijkwaardige partners bestaande uit Vlaanderen, Brabant, Limburg, Namen, Luik, Henegouwen en Luxemburg volgens grosso modo de grenzen ten tijde van de VNS. Zo maken we ineens de effecten van de Franse Revolutie gedaan die ons beroofden van onze identiteit als Vlaming (graafschap), Brabander (hertogdom), Luikenaar (prinsbisdom) enz en die de Belgische staat overgenomen heeft.
Marnik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2013, 23:21   #51
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marnik Bekijk bericht
Zou het niet 'logisch' zijn als Belgisch Luxemburg terugging naar het Groothertogdom ? Het is tenslotte toch maar als pasmunt gebruikt om Zeeuws-Vlaanderen en Nederlands-Limburg van ons af te nemen... Die mensen hebben nooit gevraagd om bij Belgie gevoegd te worden in 1839, net zoals de Nederlands-Limburgers na 9 jaar België er weinig voor voelden om terug naar Nederland te gaan (het hoorde sinds 1830 bij België).

.
Is in ieder geval het meest logische en meer dan waarschijnlijk dat wat er ook zal gebeuren bij een splitsing van België.

Wat de rest betreft van Wallonië, ook die zouden en een veelbetere zaak aan doen van zich samen te voegen met Luxemburg, in tegenstelling tot bij Frankrijk te gaan. Bij Frankrijk zouden ze niets meer zijn dan de zoveelste verarmoede regio.

Zie maar naar Frans Vlaanderen.

Daar zijn ze bezig, in samenwerking met, en op kosten van, de VDAB in Vlaanderen om cursussen Nederlands te geven in Frans Vlaanderen om zo gebruik te maken van de grote werkloosheid in Frankrijk om in Vlaanderen bepaalde jobs ingevuld te krijgen.

Laatst gewijzigd door Garry : 22 september 2013 om 23:31.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be