Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 augustus 2004, 17:57   #41
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Frans spreken in Vlaanderen? Je bent niet bang, Yann?
Daar gaat weer zo een hypocrietje van mijn voeten.
Ze zitten er nooit voor iets tussen maar ze doen wel niks anders dan te pas en te onpas hun francofone frustraties op de Vlamingen uitwerken.

Boven mij woont een Congolese dame die, na jaren in VLAANDEREN te hebben gewoond (neen, niet de Vlaamse rand of Bruxelles) nauwelijks een paar woorden Nederlands kent. Ze vindt het veel te moeilijk en de Vlamingen passen zich wel aan haar gebrekkige taalkennis aan: door Frans te praten.
Ik dus niet. Ze krijgt bij mooi weer op ons terras, net zoals iedereen uit ons appartementsblok, een glaasje gepresenteerd. In het Nederlands. Komt ze iets lenen bij mij dat krijgt ze dat probleemloos, maar ik doe geen enkele moeite om dit in een andere taal te regelen dan in het Nederlands. Wenst ze me 'bonjour' dan krijgt ze een even vriendelijke 'goeie dag' terug.

Denk jij nu écht dat jouw onzin ook maar iets uithaalt?
Oud 25 augustus 2004, 18:11   #42
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Daar gaat weer zo een hypocrietje van mijn voeten.
Ze zitten er nooit voor iets tussen maar ze doen wel niks anders dan te pas en te onpas hun francofone frustraties op de Vlamingen uitwerken.

Boven mij woont een Congolese dame die, na jaren in VLAANDEREN te hebben gewoond (neen, niet de Vlaamse rand of Bruxelles) nauwelijks een paar woorden Nederlands kent. Ze vindt het veel te moeilijk en de Vlamingen passen zich wel aan haar gebrekkige taalkennis aan: door Frans te praten.
Ik dus niet. Ze krijgt bij mooi weer op ons terras, net zoals iedereen uit ons appartementsblok, een glaasje gepresenteerd. In het Nederlands. Komt ze iets lenen bij mij dat krijgt ze dat probleemloos, maar ik doe geen enkele moeite om dit in een andere taal te regelen dan in het Nederlands. Wenst ze me 'bonjour' dan krijgt ze een even vriendelijke 'goeie dag' terug.

Denk jij nu écht dat jouw onzin ook maar iets uithaalt?
En dan verschieten ze dat ze het verwijt "bekrompenheid" naar het hoofd geslingerd krijgen. Waren uw buren niet allemaal Vlaams Nationalisten???
Oud 25 augustus 2004, 18:14   #43
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Frans spreken in Vlaanderen? Je bent niet bang, Yann?
Helemaal niet. Los van mijn politieke overtuiging beantwoord ik de telefoon op het werk steeds met Goeiedag/bonjour. 20 % van het cliënteel is Franssprekend. En daarom doe ik een geste naar hen toe. Uit beleefdheid, en........................ uit verdraagzaamheid. Wat kan daar toch op tegen zijn??????
Oud 25 augustus 2004, 18:18   #44
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
En dan verschieten ze dat ze het verwijt "bekrompenheid" naar het hoofd geslingerd krijgen. Waren uw buren niet allemaal Vlaams Nationalisten???
Wat is daar bekrompen aan. Waarom zou je met alle andere allochtonen gewoon Nederlands spreken en met Franstalige allochtonen ineens Frans? Ik zie de logica niet hoor. Engelstalige allochtonen in Nederland moeten ook gewoon Nederlands leren.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2004, 18:30   #45
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bekrompen? Omdat ik iemand, na jaren verblijf in Vlaanderen, een beetje help met Nederlands leren?

Waar las jij trouwens dat al mijn nieuwe buren Vlaamsnationalisten zijn?
Een beetje last van lees-en andere verblindheid misschien?

Laatst gewijzigd door Knuppel : 25 augustus 2004 om 18:32.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2004, 18:31   #46
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Wat is daar bekrompen aan. Waarom zou je met alle andere allochtonen gewoon Nederlands spreken en met Franstalige allochtonen ineens Frans? Ik zie de logica niet hoor. Engelstalige allochtonen in Nederland moeten ook gewoon Nederlands leren.
Dat is Knuppel haar punt niet. Knuppel redeneert: ik ben in Vlaanderen, dus ik praat Nederlands, en niets anders!
Oud 25 augustus 2004, 18:39   #47
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is Knuppel haar punt niet. Knuppel redeneert: ik ben in Vlaanderen, dus ik praat Nederlands, en niets anders!
En dat is dus de tweede reden om naar St Gillis te moeten, zeker? Uitsluitend Nederlands spreken in Vlaanderen?

En toch ga je opnieuw de mist in knulletje, want tegen een Spaanse of Engelse vrachtwagenchaffeur die de weg hier vraagt praat ik wel degelijk de taal van die mensen. Een logisch denkend mens kan moeilijk verlangen dat iemand die hier géén jaren woont, maar die enkel een keertje passeert, onze taal kent, hé?
Oud 25 augustus 2004, 18:41   #48
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
En dat is dus de tweede reden om naar St Gillis te moeten, zeker? Uitsluitend Nederlands spreken in Vlaanderen?

En toch ga je opnieuw de mist in knulletje, want tegen een Spaanse of Engelse vrachtwagenchaffeur die de weg hier vraagt praat ik wel degelijk de taal van die mensen. Een logisch denkend mens kan moeilijk verlangen dat iemand die hier géén jaren woont, maar die enkel een keertje passeert, onze taal kent, hé?
En voor een Fransman die hier met zijn truck passeert?????????????
Oud 25 augustus 2004, 18:42   #49
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Tegen allochtonen niet. En dat lijkt me logisch. Hoe kan iemand ooit integreren in Vlaanderen als niemand Nederlands met hem/haar spreekt? Het leren van de taal is een van de beste manieren om te integreren en dat doe je door ze dagelijks te spreken.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2004, 19:25   #50
Groot Bakkes
Minister

Groot Bakkes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tigerpants
Ik viteer van op de VB-website

Oorspronkelijk bericht door VB
Zo'n vijfduizend radicale Vlamingen zakten gisteren af naar Steenstrate voor de derde IJzerwake. Gezien het doodzwijgen in het éne deel van de media en een hatelijke hetze in het andere deel, mag dat een opvallend succes genoemd worden.

Vreemd toch! Ik heb zowel op vrt als op vtm de Ijzerwake gezien, en dan nog wel erg objectief!

Weer zo'n staaltje VB-leugens...
Kijk: het 'succes' waarover het VB het had is het aantal mensen aanwezig op de Ijzerwake. En dan komt het sleutelwoord: "gezien" (betekent:rekening houdend met). Men bedoelt dus dat rekening houdend met de media die tegen hen is, het desalniettemin een succes was. Het gaat hem dan ook NIET om een eventuele hetze NA de Wake want die zou toch geen invloed hebben op het aantal mensen die de Ijzerwake bijwoonde, vermits dat toen nog toekomst was.

Begrijpt u het?
Groot Bakkes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2004, 19:29   #51
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En voor een Fransman die hier met zijn truck passeert?????????????
Die heeft dan pech want mijn Frans is 'gene vette'.
Ik kan hem wel vertellen waar 'gauche en droit' is maar als ik niet versta wat hij vraagt kan ik hem moeilijk in zijn taal helpen, hé?
Een mens kan niet alle talen evengoed machtig zijn, hé?

Nu moet ik weeral naar St Gillis, zeker?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be