![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Minister-President
|
![]() Ik hou wel degelijk van kunst en cultuur, daarom kom ik (zeker op vakantie) ook regelmatig in kerken om die kunstschatten en historische gebouwen te bewoneren. Ik maak daar dan evenwel snel de bedenking bij dat ze zulke rijkdom enkel maar te vuur en te zwaard hebben kunnen verwerven, of door onderdrukking van het onwetende plebs dat ze angstig hielden door de toorn gods uit te spreken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dan was uw opmerking over katholieken ook "off topic". Bij mijn weten beweren ook andere mensen als vrijzinnigen dat men in het leven oprecht moet zijn. En toch zijn er ook vrijzinnigen die er een loopje mee nemen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Minister-President
|
![]() Vaak kunnen zulke gebouwen wel afgehuurd worden. Maar belangrijker: de activiteiten die erin georganiseerd worden zijn veelal voor iedereen toegankelijk en openbaar. Daar dienen immers subsidies en belastinggeld voor. Niet voor een privé-religie die telkens rekent op de vetpotten van vadertje staat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Minister-President
|
![]() Wij hebben geen dogma's en onderdrukken er geen mensen mee. Daar zit hem het verschil.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat mij betreft, hebt u het recht stil te staan bij alles en nog wat. Alleen zie ik niet de relevantie ervan in als je de schoonheid van een kunstwerk uit het verleden apprecieert. Kunst was nu eenmaal toen het voorrecht van de heersende klasse.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Minister-President
|
![]() Sommige marktkramers zijn dan ook fraudeurs. Net zoals sommige katholieken. En sommige atheïsten. Let hier vooral op het woord 'sommige'. Ik heb nooit beweerd dat alle katholieken fraudeurs zijn. Maar men zou fiscale fraude in De Kerk wel eens onder de aandacht mogen brengen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Weg met die kattekoppen!!!!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In een kerk gaan vaak ook concerten e.d. door. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Minister-President
|
![]() Dat De Kerk de meerderheid van de levensbeschouwelijke subsidies in België opstrijkt om nog geen 10 % praktiserende katholieken meer te hebben stoot me enorm tegen de borst. Daarom is dit ook relevant. Zolang de mensen hen voor de schoonigheid laten dopen, kerkelijk huwen, etc. zal daar nooit veel verandering in komen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ook graag voorbeelden van die politici. Ik stel hier immers eens te meer een gratuite bewering vast, niet gedekt door de feiten van de werkelijkheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is onjuist. Ze worden niet "rechtstreeks vanuit Rome geleid". Religieuze orden hebben hun eigen structuren en vallen slechts onrechtstreeks "onder Rome".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Probleem is dat vele mensen de effectieve macht van de katholieke zuil nog onderschatten. We moeten er ons van bewust zijn dat meer dan 70 % van onze kinderen katholiek onderwijs genieten en dat meer dan de helft van de ziekenhuizen en zorginstellingen ook in katholieke handen zijn. De overheid mag enkel maar dokken. Als ik ooit in een bejaardentehuis terecht moet komen, dan toch liever niet in een katholiek. Kwestie dat zo'n paapsist mijn euthanasieaanvraag naast zich zou neerleggen omwille van 'gewetensbezwaren'. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nogmaals, een kerkfabriek is een overheidsinstelling, een soort beheerraad die het openbaar goed, nl. het kerkgebouw en vaak de pastorij, moet beheren. Een vzw moet naar Belgisch recht ook een boekhouding bijhouden. Ze blijven dus helemaal niet "onder de radar van de fiscus". Daarnaast betaalt een vzw, net als iedere andere rechtspersoon, "grondbelasting" op de gebouwen die ze in eigendom heeft. Om die reden kan je met een vzw trouwens helemaal niet "bepaalde (???) zwarte geldstromen witwassen. |
|
![]() |
![]() |