![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En wat het onderwijs betreft. 90 procent vindt in geen 1000 jaar werk in de privé dat hen zo goed gaat betalen. Laatst gewijzigd door Pericles : 8 november 2013 om 11:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar een meer relevante vraag is. Waarom geeft een maatschappij, die in een zodanig neerwaartse spiraal zit, dat een afroming van 2/3 van de loonkosten, nog niet voldoende is om de uitgaven te dekken, nog geld uit aan muziekleraars ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
en als er een persoon niet is ligt de hele dienst plat . Ambtenaren werken als een ketting , als er een schakel een dagje van tussenuit is , neemt de laatsten zelfs het telefoon niet meer op . Bouwdienst Mechelen kan vb voor een weekje niet bereikbaar zijn, laat staan dat je er terecht kunt met een vraag en een kordaat antwoord krijgt . |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En toch in Nederland minstens zo goed georganiseerd dan België . ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |||||
Parlementslid
|
![]() Maar nu haal je een paar zaken aan die ik wél kan volgen, zie...
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Over de cijfers die je hanteert i.v.m. de pensioenen (je beruchte 2,2) zijn we het niet eens, omdat je cijfers uit hun context trekt, en beinvloedende factoren negeert. Maar over de kern van de zaak zijn we het eens : ambtenaren moeten net zo makkelijk ontslagen kunnen worden als werknemers in de private sector. Die overdreven bescherming van ambtenaren is niet rechtvaardig. Citaat:
De lengte van de loopbaan wordt overigens ook steeds mee en meer gelijk getrokken, dus ik denk dat die bekommernis van je zichzelf op termijn wel zal oplossen als men de huidige trends doorzet. En over het waarom van de perequatie is al een en ader geschreven, he... Kijk, demonen, onze ambtenarenpensioenen zijn in vergelijking met die van andere Europese landen niet uitzonderlijk. In de meeste landen bedraagt het pensioen (ambtenaren + privé samen) ongeveer 95 �* 105 % van de gemiddelde wedde over de ganse loopbaan. In Nederland is dat bijvoorbeeld 105,5 %. De belgische ambtenarenpensioenen wijken daar niet noemenswaardig van af. De gemiddelde pensioenen van niet-ambtenaren (en daar zit dan weliswaar ook dat van deeltijdsen, zelfstandigen, enz... in verwerkt, dus houd daar nu wel rekening mee) bedragen - nogmaals : gemiddeld ! - slechts 40 % (!) van het gemiddelde loon tijdens de loopbaan. Nu vraag ik je : waar ligt het probleem dan ? Bij de ambtenarenpensioenen of bij de niet-ambtenaren-pensioenen ? Die laatste zijn in vergelijking met andere landen véél abnormaler dan de eerste. Ik denk dat jij je pijlen heel vaak veel te veel op de verkeerde doelwitten richt. Maar dat is je goed recht natuurlijk.
Eén van de grootste problemen in dit terminaal zieke land is het feit dat men "de wil van de kiezer" voortdurend opzettelijk verwart met "hetgeen we tegen de wil van de kiezer in tóch nog mathematisch kunnen doordrukken". Laatst gewijzigd door abramis brama : 8 november 2013 om 11:52. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
dat zou pas een besparing van formaat zijn . Brussel een stad met een Burgemeester en schepen ipv een ministerie en parlement op zich . |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En wat de religies betreft. In de hoop dat deze het volk volgzaam houden. De tienpuntenvraag is natuurlijk of ze daar bij bepaalde religies in haar eigen vlees snijdt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik hoop dat je dat toch niet gaat betwisten want, dat zou betekenen dat je wereldvreemd zou zijn . |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
IEDEREEN kan deelnemen aan Selor-selecties. En slagen. En voor wie daar het geduld niet voor heeft is er nog veel volk tekort in het onderwijs. Akkoord, de voorwaarden om er te beginnen zijn weinig aanlokkelijk. Bij de meesten duurt het 6 �* 10 jaar voor ze benoemd raken, en in al die eerste jaren ben je niet betaald in de vakanties. Je bent ook niet werkzeker, en kan van de ene dag op de andere dag aan de deur worden gezet zonder dat je iets misdaan hebt (doorgaans doen ze dat vlak voordat je voldoende dienstanciënniteit hebt om benoemd te worden. Dan kan je elders vanaf nul herbeginnen, en kunne zij weer een nieuwe tijdelijke aanwerven waarmee ze naar eigen goeddunken kunnen doen wat ze willen). Je start quasi zeker met een paar jaar interims, waarbij je soms drie verschillende werkplekken hebt op één maand, en dan zelfs nog steeds geen fulltime job hebt. En vanzelfsprekend krijg je als nieuwkomer, eenmaal je uit de interimpoel bent geploeterd en vrije uren aangeboden krijgt, uitgerekend die uren die niemand anders wil. Maar als je dat er allemaal voor over hebt, dan is er voor zowat iedereen die dat écht wil, een plaatsje in het onderwijs. Het is dus je reinste onzin te beweren dat "kiezen voor een ambtenarenpensioen" niet voor iedereen mogelijk is. D�*t is pas wereldvreemd.
Eén van de grootste problemen in dit terminaal zieke land is het feit dat men "de wil van de kiezer" voortdurend opzettelijk verwart met "hetgeen we tegen de wil van de kiezer in tóch nog mathematisch kunnen doordrukken". Laatst gewijzigd door abramis brama : 8 november 2013 om 12:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het rekenhof bestudeerde dat de huidige pensioenen niet meer betaalbaar zijn en dat er een nieuwe berekening moet komen zodat de totale pensioenmassa met 20% daalt. Vindt U dat er aan de "verworven" rechten vd gepensioneerde statutairen niet geraakt mag worden en dat de anderen maar moeten inleveren (die reeds het laagste pensioen vd Westerse wereld hebben)? Denkt U niet dat de nieuwe gepensioneerden langs juridische weg de verschillende discriminaties gaan aanvechten? U kan toch niet ontkennen dat de houdbaarheidsdatum van ons discriminerend pensioenstelsel ver overschreden is! U kan toch ethisch niet aanvaarden dat mensen die 45 jaar gewerkt hebben hun zieke vrouw niet kunnen verzorgen wegens een onmenselijk laag pensioen? Laatst gewijzigd door demonen : 8 november 2013 om 12:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De sterkste politieke partij is "de Pers " Als ze U mogen , maken ze U, en als ze een partij of politicus willen breken of negeren mag je de beste bedoelingen hebben, dan wordt je het NIET. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En wat dat ambtenarenpensioen betreft ? staat dat op papier ? Als morgen de wet wijzigt, is het gedaan . |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Maar dat mag niet ten koste gaan van diegenen die niet voor een overheidsbetrekking hebben gekozen. Het is aan de overheid om de middelen te zoeken die ze nodig heeft om de engagementen die ze aangegaan is, na te komen zonder die engagementen te beschamen. Een sterke afslanking van het overheidsapparaat zou een goed begin zijn. Op alle niveaus. Lokaal, provinciaal, regionaal en federaal. In alle geledingen. Het is niet het pensioen van de ambtenaren dat te hoog is in vergelijking met andere Europese landen, het is wél het aantal ambtenaren dat een pensioen moet krijgen wat veel te hoog is, en het pensioen van de niet-ambtenaren dat te laag is. Ook de verloning van topambtenaren is véél te hoog. En tot slot : wij zijn niet het OCMW van de wereld. Alle migratie- en ontwikkelingshulp-gerelateerde onkosten mogen wat mij betreft volledig bevroren worden. Op zich zal dat al een grote hap uit de federale ambtenarij wegsnijden. Als men moet kiezen tussen de pensioenen van de eigen bevolking die daarvoor gewerkt heeft, en uitkeringen allerhande aan inwijkelingen die nooit bijgedragen hebben, dan zou de keuze wat mij betreft snel gemaakt zijn.
Eén van de grootste problemen in dit terminaal zieke land is het feit dat men "de wil van de kiezer" voortdurend opzettelijk verwart met "hetgeen we tegen de wil van de kiezer in tóch nog mathematisch kunnen doordrukken". Laatst gewijzigd door abramis brama : 8 november 2013 om 12:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Als morgen de wet op een onredelijke manier wijzigt, dan ligt overmorgen het land plat. Een overheid moet haar engagementen nakomen als ze credibel wil zijn en blijven. Ik heb niets tegen redelijke onderhandelingen uiteraard. Ik ben geen blinde vakbond-volger. Voor mijn part zou men mijn toekomstig pensioen gerust wat mogen afromen, als daar tegenover staat dat men mijn huidig loon dan als compensatie wat verhoogt zodat de weddekloof met mijn ex-medestudenten in de privé-sector wat kleiner wordt. Ik investeer dat maandelijks surpluske dan wel zelf met het oog op pensioenopbouw.
Eén van de grootste problemen in dit terminaal zieke land is het feit dat men "de wil van de kiezer" voortdurend opzettelijk verwart met "hetgeen we tegen de wil van de kiezer in tóch nog mathematisch kunnen doordrukken". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De tienpuntenvraag zal dan wel zijn, wie er dan nog gaat werken voor de ambtenaren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is het probleem. Als het kan gerund worden met minder ambtenaren, die meer verdienen, maar wel met een totaal lagere kost, geen enkel probleem. Maar de kostprijs is nu eenmaal te hoog. En als de "werkende" mens, 2/3 van zijn loonkosten ziet afgeroomd, om dan uiteindelijk te eindigen met een laag pensioen, dan is het te verwachtten dat er kritiek komt op de ambtenarenpensioenen. Zeker als men rekening houdt dat hun "perikwatie" zowat een wereldprimeur is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik merk ook op dat de andere 2 pijlers in de prive enkel zijn bedacht omdat de eerste pijler voor bedienden zwaar ontoerijkend is. Ik vind dat dus zelfs een beetje een perverse redenering. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik zeg enkel dat de argumenten om dat systeem nog te behouden, nu dat het nog onmogelijk te betalen is, wat dun zijn. Het kan mij ook weinig schelen hoe het zo is gekomen, was dat terecht of dienstbetoon of zelfinteresse, doet er niet toe. Enkel dat het verandert. |
|||||
![]() |
![]() |