![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Was Irma Laplasse schuldig en welke straf verdiende ze? | |||
Schuldig: de doodstraf was terecht gezien de tijdsomstandigheden. |
![]() ![]() ![]() |
7 | 28,00% |
Schuldig: levenslange hechtenis was voldoende. |
![]() ![]() ![]() |
3 | 12,00% |
Schuldig: een lichte gevangenisstraf was voldoende geweest. |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Onschuldig: dit was een politiek proces. |
![]() ![]() ![]() |
7 | 28,00% |
Onschuldig: zij deed het uit moederliefde en besefte de gevolgen niet van haar daad |
![]() ![]() ![]() |
3 | 12,00% |
Onschuldig: collaboratie met de nazi's was geen misdrijf |
![]() ![]() ![]() |
5 | 20,00% |
Aantal stemmers: 25. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Schepen
|
![]() Ik spreek niet over geschiedkundige feiten maar over woordgebruik. Supercollaborateur dat kleurt onmiddelijk deze die dat artikel maken. Moest men wat andere taal gebruiken zou men er makkelijker over kunnen babbelen. Wat is er nu mis met burgermeester te zijn tijdens de oorlog iemand moest het toch doen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() [quote=humble]Onzin te beweren dat de heren in Londen de wettelijke regering waren, ze vluchten en zette hun vadsig leventje verder in Londen.
Citaat:
Lees maar hier: Het Geheim Leger, het militaire verzet in België, zet na de invasie door de Duitsers de strijd verbeten verder. http://users.pandora.be/amarcord/selys/gehLEG01.html Citaat:
Ik heb trouwens over de volksrepressie geschreven: De Repressie in Vlaanderen. Over zwarten, moffenmeiden en collaborateurs en... amnestie. http://users.pandora.be/amarcord/selys/repres02.html [size=1](en nu maar hopen dat die sukkel verder leest dan de titels alleen... ik vrees ervoor)[/size]
![]() |
![]() |
#43 |
Schepen
|
![]() Was het geheime leger in burger gekleed? Waren het officiele soldaten? Haden ze militaire training achter de rug? Het is niet omdat ze onder leiding van die regering was dat ze ook mocht.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#45 |
Schepen
|
![]() Ja maar als burgemeester moet je ook zorgen voor je burgers en moet je met de Duitsers omgaan in het belang van je onderdanen. Als je alles doet om je burgers te helpen om te overleven dan pas kan je nadenken over om het verzet te helpen niet eerder. Als je dat kan combineren des te beter. Maar een burgemeester die nie verder kan geraken dan zijn burgers zoveel mogelijk te helpen mag niet veroordeeld worden omdat hij daarvoor heeft moeten samenwerken met de Duitsers. Ze waren misschien niet allemaal zo maar er zaten er tussen die daarvoor veroordeeld geweest zijn. Dat vind ik nog een bewijs van de gekte van die tijd. Om beschaamd van te worden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#47 |
Schepen
|
![]() Ik zou tenminste proberen te zorgen dat mijn burgers het zo goed mogelijk hebben. Wat zou jij doen? ze laten creperen omdat je zo nodig een paar bommen wil plaatsen? En waarna de Duitsers een ss brigade sturen om gewoon je burgers lukraak te executeren. Jij zou een zeer goeie zijn, ja. Kortzichtig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#49 | |
|
![]() Citaat:
![]() Hier heb ik nog een slaapliedje voor je. Slaap lekker. ![]() Hallo, mijnheer De Uil Waar breng je ons naar toe Naar Fabeltjesland Eh, ja, naar Fabeltjesland En lees je ons dan voor Uit de Fabeltjeskrant Ja, ja, uit de Fabeltjeskrant Want daarin staat precies vermeld Hoe het met de dieren is gesteld Echt waar? Echt waar Echt waar mijnheer De Uil Mmmmmmmmm Zo lees je alles van de dieren uit het grote Dierenbos Kijk, daar heb je Ome Gerrit; ha, daar is Lowie de Vos Met een hapje in z'n bek Gaat 'ie naar de Open Plek Daar zit Juffrouw Ooievaar Met haar lange spitse snavel, vol met bitse praatjes klaar En tuut-tuut-tuut-tuut, wie hebben we hier Jawel, jawel, da's Juffrouw Mier En als je alles hebt gehad Dan gaat Stoffel pas op pad Hallo, mijnheer De Uil Maar waar zijn Bor de Wolf, de Raaf en de Beer Ja ja, de Raaf en de Beer En waar is dan de rest Want d'r zijn er toch meer Ja ja, er zijn er veel meer Want in de krant staat hier vermeld Dat er twintig zijn geteld Echt waar Echt waar Echt waar, meneer De Uil Ja Twintig dieren, net als mensen Met dezelfde mensen-wensen En dezelfde mensen-streken Die staan allemaal in de krant Van Fabeltjesland, van Fabeltjesland
![]() |
![]() |
#50 |
Schepen
|
![]() waw je kan liedjes schrijven
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Schepen
|
![]() We gaan zien wie het eerst de wapens zou opnemen tegen een bezetter, ik denk dat ik eerder zal zijn dan jij. Een grote mond maar als het op aan zou komen..... hopelijk zullen we dat nooit moeten testen. Om toe burgemeester te zijn moet je niet noodzakelijk een pak van de nazi's aandoen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
|
![]() Citaat:
![]()
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is." (Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008) Laatst gewijzigd door thePiano : 1 september 2004 om 11:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Schepen
|
![]() mmm zo'n reactie van je heb ik al ergens gelezen, niet origineel. Wat breng jij inhoudelijks? Enkel en alleen maar zwart-wit kijken, terechte dingen inderdaad ja ontegensprekelijk, maar voor de rest heb ik mijn twijfels over al je ideeen. Jij blijft vasthangen aan die jaren 40-45. Alsof de nazi's zullen terug komen. Altijd maar zeggen ja extreem recht heeft toen dit gedaan. Wel ja goed om weten, men mag niet vergeten wat toen is gebeurd, is extreem recht van vandaag hetzelfde als toen? Nee dat denk ik niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
|
![]() Citaat:
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is." (Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008) Laatst gewijzigd door thePiano : 1 september 2004 om 11:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Schepen
|
![]() Ik vind ook niet dat de collaborateurs volledige in ere worden hersteld maar wel dat hun nakomelingen geen gevolgen mogen dragen van die collaboratie wat vandaag soms wel het geval is. En je ziet alles zwart-wit. En voor de rest laten we het niet vergeten, je kan er niets aan veranderen en blijven op door zagen heeft geen zin.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
|
![]() Citaat:
En ik blijf er over doorzeuren zolang extreemrechts en het VB dat ook doen. Mag ik ja? ![]()
![]() |
![]() |
#58 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |