![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Zijn functie heeft niet zo veel inhoud en dat was een bewuste keuze en zelfs een eis van de grote lidstaten. Die willen enkel voor de vorm een 'president'. Van Rompuy zal dan ook op dat vlak geen standpunten innemen die ook maar een millimeter afwijken van wat de europese commissie als beleidslijn aanneemt. Dat hij een grijze muis is, doet er eigenlijk niet toe.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Banneling
|
![]() peter1962:
Ik vermoed zelfs dat ze niet tweemaal naar Spanje zullen trekken. ![]() Laatst gewijzigd door Pjotr 2691 : 14 december 2013 om 01:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Elke organisatie, klein of groot, heeft als eerste reflex om er alles aan te doen zich in stand te houden. Dat is normaal. Als enkele grote lidstaten hun belang dan nog parallel loopt met dat van een aantal anderen (namelijk nieuwe leden weigeren om zo het secessiespook terug in de fles te krijgen ) dan zitten zij in de comfort-zone. Let op : hier spreken we nog altijd maar over iets dat we al wisten, maar dat nu voor een derde keer publiek gemaakt is. Namelijk dat er géén automatisch lidmaatschap is, wel dat er unanimiteit moet zijn bij de bestaande lidstaten. De echte vraag stelden de journalisten nog niet aan regeringsleiders : "Mijnheer Hollande, mijnheer Cameron, mijnheer Rajoy, mijnheer Letta : zouden jullie akkoord gaan als de catalanen volgend jaar na een gebeurlijke overwinning in de volksraadpleging zouden beslissen om eenzijdig die onafhankelijkheid uit te roepen om dan het EU lidmaatschap toe te staan aan de nieuw gevormde natie ? " Het antwoord op die vraag aan deze vier regeringsleiders van de grootste staten is véél belangrijker dan wat Van Rompuy daarover denkt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Minister-President
|
![]() Ach, laten we zeer duidelijk zijn : Van Rompuy heeft geen enkele daadwerkelijke beslissingsmacht, dus wat hij al dan niet zegt is volkomen irrelevant.
Ik kan wel begrijpen dat sommige Belgen enige fierheid menen te mogen voelen omdat Van Rompuy een landgenoot van hen is, maar zoals ik hier reeds voorheen uitlegde is de rauwe realiteit dat betrokkene niet aangesteld werd als President of the European Council omdat hij politiek iets zou betekenen, maar wel degelijk en uitsluitend omdat hij niets te betekenen heeft. U dacht toch nooit dat de staats- en regeringsleiders van de lidstaten naast (laat staan boven) zich iemand zouden dulden die zich met hun politieke macht bemoeit ? Uiteraard praat Van Rompuy de leiders van de lidstaten, in casu van de lidstaten waar een afscheidingsbeweging actief is, naar de mond : als hij dat niet doet kan hij meteen zijn erg lucratief postje vergeten. Maar in werkelijkheid zullen, als het er op aan komt, de politieke leiders van de lidstaten beslissen wat er in het kader van de Europese Unie kan/zal gebeuren met nieuwe onafhankelijke lidstaten. De mening van Van Rompuy zal daarbij niet eens gevraagd worden…. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Banneling
|
![]() Peter 1962:Moeten ze dat dan zeker niet aan Fraulein Merkel vragen? Of telt die niet mee?
Binnenkort gaan de beslissingen in de Europese Raad trouwens niet meer met eenparigheid van stemmen moeten genomen worden. Dat maakt alles veel te log. Laatst gewijzigd door Pjotr 2691 : 14 december 2013 om 01:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
-de vrijheid van heel de wereld om naar Vlaanderen te komen, -de vrijheid van China om het hier in alle vrijheid zijn goedkope rotzooi te dumpen, -de vrijheid van buitenlandse banken om het Vlaamse spaargeld te bemachtigen. Ik ben die "voordelen" liever kwijt dan rijk. Ik neem er zelfs het fameuze nadeel bij dat Europa niets meer in Vlaanderen's de pap te brokkelen heeft. Zwitserland en Noorwegen weten niet wat ze missen. Het veto van de franstaligen om Vlaanderen nog een laatste hak te kunnen zetten kon, uiteraard niet ontbreken. Die wordt, hoe kan het anders, toegejuicht door.....één van die "Vlamingen" die wél graag onder de EU-knoet zit, maar die daar maar één mogelijkheid voor ziet: Vlaanderen dat onder de francofone knoet blijft vegeteren. Nochtans zou zelfs Doomy moeten opgemerkt hebben dat de EU de gevolgen van de op til zijnde referenda vreest. Terecht, want eens de eerste dominosteen omvalt, vallen er onvermijdelijk andere mee om. Als Doomy dan in België wil blijven wonen zal hij Vlaanderen moeten verlaten....
![]() |
![]() |
#49 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#51 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Sinds wanneer is VOKA jou een zorg?
![]() |
#52 | ||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() [quote]
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Met je eindconclusie ben ik het volledig eens en die vat het verhaal goed samen. Al denk ik dat er hier velen zijn die dat niet 'graag' zullen lezen. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het is trouwens geen toeval dat wij beiden precies dezelfde naam hebben : Hadewych Van Den Enveeja. Maar dat houden we verder stil, natuurlijk…. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wee de dag dat er anderen aan de macht komen. Anderen die niets heel laten van de "democratie" op zijn belgisch. Ik geef geld om jouw verweer te horen als de nieuwe machthebbers zich van dezelfde ondemocratische middelen zouden durven bedienen als België en de EU. Ik zou écht met eigen ogen willen zien met hoeveel plezier jij een "staatshoofd", president of premier zult verwelkomen in wiens "benoeming" jij geen zak te zeggen had.
![]() |
![]() |
#55 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Merkel is moeilijker te voorspellen. Volgens mij zal het haar worst wezen. Maar zal zij op de klassieke manier een hangend probleem met frankrijk uitklaren, en in ruil daarvoor meestemmen met frankrijk van dewelke ik zeer zeker een NEE verwacht. Eventjes terug de manier van werken van Helmut Kohl, die daar een meester in was.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Minister-President
|
![]() [quote=peter1962;6929408]
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Banneling
|
![]() Er is er hier eens zich aan een stuk wrakhout aan het vastklampen.
Wie gaat op zijn vingers staan ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik spiegel mij liever aan Zwitserland dan aan de EU. Het maakt me dus niet veel uit wat de 28 ( of is het alleen Delors en Merkel?) beslissen. Ik hoop dat ze er Vlaanderen UIT gooien de dag het zich van België losscheurt. Als ik echter zie wat de EU er voor over had om Griekenland er IN te houden, dan vrees ik dat dit valse hoop is. Ik ben trouwens niet de enige die zal teleurgesteld zijn, want om de rijke Vlaamse regio bij Europa te kunnen houden zie ik Europa meer moeite doen dan om een armlastige federation aan boord te houden. Doomy maakt dus minstens zoveel kans om in de EU te blijven als Vlaming dan als...ja wat eigenlijk? Brusselaar? Waal? Belg?
![]() |
#59 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Banneling