Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 september 2004, 15:29   #41
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Les Francophones n'en ont rien �* foutre de la Flandre..........
We weten het wel maar zolang er centen in Vlaanderen kunnen gehaald worden...
Oud 2 september 2004, 17:13   #42
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Hij noemt " 't Waelenland" ook een kabouterregio. Enkel samen betekenen we iets.
Twee kabouters samen blijven twee kabouters samen. Twee blinden samen zien plotseling ook niet, hoor.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2004, 17:14   #43
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Daarom verlaten meer en meer Walen België om naar Frankrijk te gaan leven, denk ik.
Bron?

Uw duim???
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2004, 18:04   #44
jusbou
Lokaal Raadslid

jusbou's schermafbeelding

Standaard

bwwaaa....als ik genoeg geld zou hebben om een of ander pitoresk huisje op de kop te kunnen tikken in het zuiden van frankrijk zou ik het ook niet laten liggen ze, vlaming, waal, belg, groen of geel
jusbou is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2004, 18:05   #45
Tommy_
Schepen

Standaard

Veel moed met zoeken, kvrees dat je een paar jaar te laat bent.
Tommy_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2004, 18:14   #46
jusbou
Lokaal Raadslid

jusbou's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommy_
Veel moed met zoeken, kvrees dat je een paar jaar te laat bent.
ik ga over 40 jaar met pensioen (als het dan nog bestaat):
aiming for "fashionably late"
jusbou is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2004, 18:16   #47
Tommy_
Schepen

Standaard

Het kan lukken als ge veel poen hebt, hoop doet leven hoop doet leven.
Oud 2 september 2004, 18:24   #48
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Meneer Louis Michel, een groot staatsman, besluit: "Liever één sterk land dan twee kabouterregio's". Beter kan het niet gezegd worden!
Een groot staatsman wier partij een overkoepeling vormt samen met het FDF van Olivier Mangain, een man waar de BUB nochtans graag op inhakt.

Windhanen zijn ze, die BUB'ers, niet te geloven!
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2004, 18:27   #49
Tommy_
Schepen

Standaard

Waw Belgie, een sterk land(nooit geweest), tis aant afbrokkelen. Een groot staatsman? Met die blunders dat hij begaan heeft, dik ja maar groot????
Oud 3 september 2004, 11:34   #50
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Meneer Louis Michel, een groot staatsman, besluit: "Liever één sterk land dan twee kabouterregio's". Beter kan het niet gezegd worden!
1) België is niet sterk, het is een toonbeeld van hoe de EU beter niet wordt.

2) Louis Michel staat niet aan jullie kant, want Louis Michel is een wallingant, geen belgicist. De Waalse politieke elite ziet echter in de Belgische constructie een meerwaarde voor hun volk, vandaar dat pseudobelgicisme, dat eigenlijk wallingantisme is.

3) Vlaanderen en Wallonië zijn helemaal geen kabouterregio's. Indien ze onafhankelijk worden, staan ze respectievelijk op de 95e en de 125e plaats van de dan 194 onafhankelijke landen. "Kabouterregio's" zijn o.a. Vaticaanstad, Tokelau, Niue, Tuvalu, San Marino, Liechtenstein, Andorra, Grenada, Tonga, IJsland, Brunei, Malta, Suriname, Luxemburg,... met nog geen half miljoen inwoners.

4) Niemand ontkent hun bestaansrecht echter. Logica?

5) Belgicisten moeten ophouden te claimen dat mensen achter hun staan. Louis Michel staat helemaal niet aan jullie kant (vraag hem zijn mening maar over unitarisme), en 95% van de bevolking al helemaal niet.
Oud 3 september 2004, 15:15   #51
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

En u vergeet de pitcairn-eilanden....
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2004, 15:16   #52
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
En u vergeet de pitcairn-eilanden....
Is niet onafhankelijk... En ja, dat is echt wel een supergat. Was het niet de Bounty die daar gestrand is indertijd?
Oud 3 september 2004, 15:30   #53
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Tiens, ik dacht dat onafhankelijk was...het heeft zijn eigen postzegels. Ja, de Bounty is daar gestrand.
Oud 3 september 2004, 15:33   #54
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

The Pitcairn Islands are a group of five islands, of which one is inhabited, in the southern Pacific Ocean, the only remaining British colony in the Pacific. The islands are known mostly because the original settlers were mutineers of HMS Bounty, as well as Tahitians those mutineers took along, as described in the book Mutiny on the Bounty, later depicted in a number of movies. Also it is the least populated country of the world with about 50 inhabitants (9 families).
Oud 3 september 2004, 15:38   #55
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

[size=4]Comparative Sizes of Real States[/size]
The following is the comparative sizes of the countries listed on the Actual Small States page, listed in Square Kilometers (sq km).
American Samoa - 199
Andorra - 468
Anguilla - 102
Antigua & Barbuda - 433
Aruba - 193
Bahamas - 13,940
Bahrain - 665
Barbados - 431
Bermuda - 53.3
British Virgin Islands - 153
Brunei - 5,770
Campione d'Italia - 1.7
Cape Verde - 4,033
Cayman Islands - 262
Christmas Island - 135
Cocos (Keeling) Islands - 14
Comoros - 2,170
Cook Islands - 240
Cyprus - 9,250 (Including 3,355 of Turkish Cypriot Region)
Dominica - 754
East Timor - 15,007
Falkland Islands (Islas Malvinas) - 12,773
Faroe Islands - 1,399
Fiji - 18,270
French Polynesia - 4,167
Gambia - 11,300
Gibraltar - 6.5
Grenada - 344
Guernsey (Channel Islands) - 78
Guadeloupe - 1,780
Hong Kong SAR - 1,092
Jersey - 116
Lebanon - 10,400
Lesotho - 30,355
Liechtsenstein - 160
Luxembourg - 2,586
Macau SAR - 25.4
Maldives - 300
Malta (Republic) - 316
Man (Isle of) - 572
Marshall Islands - 181.3
Maurituis - 2,040
Mayotte - 374
Micronesia - 702
Monaco - 1.95
Montserrat - 102
Nauru - 21
Netherlands Antilles - 960
Niue - 260
Norfolk Island - 34.6
Pitciarn Islands - 47
Puerto Rico - 9,104
Qatar - 11,437
Saint Helena - 410
Saint Kitts & Nevia - 261
Saint Lucia - 616
Saint Pierre & Miquelon - 242
Saint Vincent & the Grenadines - 389
Samoa (Independent Republic of) - 2,944
San Marino - 62.1
Sao Tome & Principe - 1,001
Sealand - 0.000557
Seychelles - 455
Singapore - 692.7
Solomon Islands - 28,450
Swaziland - 17,363
Tokelau - 10
Tonga - 748
Trinidad & Tobago - 5,128
Turkish Republic of Northern Cyprus - 3,355
Turks & Caicos Islands - 430
Tuvalu - 26
Vanuatu - 12,200
Vatican City (Holy See) - 0.438
Virgin Islands of the U.S. - 352
Wallis & Futuna Islands - 274
Oud 3 september 2004, 15:46   #56
janPieter
Lokaal Raadslid

Standaard

Dat is nu een keer een goede bijdrage, en waarschijnlijk zit ze nog boordevol waarheid ook nog.
Mij liggen echter enkele zaken dwars, en dat weet ieder gescheiden mens.
Ten eerste scheiden doet lijden, iemand is er duupje, en je weet niet op voorhand wie.
Ten tweede als de inboedel verdeeld is merk je snel dat de som van de helften veel kleiner is dan het geheel.
Het is wishfull thinking als je denkt alles te kunnen meenemen, nu hebben wij als vlaming alles in de hand namelijk de visvangst,de kust,meerdere zeehavens,alle autofabrieken,de diamantnijverheid, een atoomcentrale,de meeste know how en high tech van het land enzovoort enzovoort.De walen hebben praktisch niets, je kunt daar nu van denken wat je wilt maar we zullen of we willen of niet moeten delen.
Zelfs de Kroaten hebben een stuk kust inclusieve corridor moeten afgeven, plus nog andere territoriale toegevingen moeten doen,
Overal in de wereld kan je zien dat dit gepaard gaat met onteigeningen, beslagname van roerende en onroerende goederen, risico op gewelduitbarstingen,toename van terroristische aktiviteiten en verlies van mensenlevens,ouderen,kinderen en wetsdienaars zijn de eerste slachtoffers gewone burgers volgen.
Hoe kunnen wij bij ons Balkantoestanden vermijden, bedenk toch eens de gijzeling in de school in Rusland/Ossetie en zie tot wat separatisten in staat zijn is dit echt wat op ons toekomt.
janPieter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2004, 16:33   #57
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door janPieter
Dat is nu een keer een goede bijdrage, en waarschijnlijk zit ze nog boordevol waarheid ook nog.
Mij liggen echter enkele zaken dwars, en dat weet ieder gescheiden mens.
Ten eerste scheiden doet lijden, iemand is er duupje, en je weet niet op voorhand wie.
Ten tweede als de inboedel verdeeld is merk je snel dat de som van de helften veel kleiner is dan het geheel.

Beste janPieter, daar ben ik het niet mee eens. Stel nu voor dat de geldstroom naar Wallonië stopt, denkt u dan niet dat de welstand in Vlaanderen zal verbeteren? Het probleem hier is dat de twee helften niet tot de zelfde som behoren.

Het is wishfull thinking als je denkt alles te kunnen meenemen, nu hebben wij als vlaming alles in de hand namelijk de visvangst,de kust,meerdere zeehavens,alle autofabrieken,de diamantnijverheid, een atoomcentrale,de meeste know how en high tech van het land enzovoort enzovoort. De walen hebben praktisch niets, je kunt daar nu van denken wat je wilt maar we zullen of we willen of niet moeten delen.

Bij de eerste staatshervorming in 1970 verkregen de Franstaligen de pariteit in de Belgische regering. Er moeten dus evenveel Vlaamse als Franstalige ministers zijn. Allerlei institutionele grendels en blokkeringen verhinderen dat de Vlaamse meerderheid vertaald wordt in een politieke meerderheid. Zelfs wanneer de Vlaamse meerderheid unaniem hetzelfde standpunt heeft, dan kan de Waalse minderheid dit steeds blokkeren. Dit systeem geeft aan Wallonië een ongehoorde machts- en blokkeringspositie. De Waalse minderheid heeft er natuurlijk geen enkel belang bij dat de spelregels gewijzigd worden. Daarom staat men aan Waalse zijde weigerachtig tegenover nieuwe staatshervormingen. Elke overdracht van bevoegdheden naar de deelgebieden gaat dan ook gepaard met schandalige toegevingen aan Vlaamse zijde. Het Belgisch federalisme is een pervers systeem dat ervoor zorgt dat de Vlamingen hun meerderheid niet kunnen uitspelen. Zolang de Vlaamse politici binnen een Belgisch kader blijven denken, kunnen de Vlaamse belangen nooit voluit verdedigd worden.

Zelfs de Kroaten hebben een stuk kust inclusieve corridor moeten afgeven, plus nog andere territoriale toegevingen moeten doen,

Ja, ik vind dat we niks maar dan ook niks hoeven af te staan aan de Walen. We hebben al genoeg geschenken uitgedeeld. Maar waarschijnlijk, met al onze softiepolitiekers zullen we dus maar nog eens enkele toegevingen moet doen. Maar wat is het beste, nu enkele toegevingen doen en van het juk af, of gewoon nog verder, jaren aan een stuk, blijven toegevingen doen op deze "road to nowhere".

Overal in de wereld kan je zien dat dit gepaard gaat met onteigeningen, beslagname van roerende en onroerende goederen, risico op gewelduitbarstingen,toename van terroristische aktiviteiten en verlies van mensenlevens,ouderen,kinderen en wetsdienaars zijn de eerste slachtoffers gewone burgers volgen.
Hoe kunnen wij bij ons Balkantoestanden vermijden, bedenk toch eens de gijzeling in de school in Rusland/Ossetie en zie tot wat separatisten in staat zijn is dit echt wat op ons toekomt.
Dat denk ik niet. In vele landen is de splitsing pijnloos gebeurt. Onteigeningen? Dat geloof ik niet, trouwens hoeveel vlamingen wonen er in Wallonië. Walen die op vlaams grondgebied zullen zich moeten aanpassen (eindelijk!). Die wantoestanden in Rusland dat is derde wereld, hier zal dat niet gebeuren. De russen hebben vroeger zwaar thuis gehouden in al die gebieden, wat niet gezegd kan worden van de Vlamingen in Wallonië. Of toch, misschien als er een geflipte BUBber begint door te draaien....

Laatst gewijzigd door Willem de Spreker : 3 september 2004 om 16:34.
Oud 3 september 2004, 16:59   #58
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
3) Vlaanderen en Wallonië zijn helemaal geen kabouterregio's. Indien ze onafhankelijk worden, staan ze respectievelijk op de 95e en de 125e plaats van de dan 194 onafhankelijke landen. "Kabouterregio's" zijn o.a. Vaticaanstad, Tokelau, Niue, Tuvalu, San Marino, Liechtenstein, Andorra, Grenada, Tonga, IJsland, Brunei, Malta, Suriname, Luxemburg,... met nog geen half miljoen inwoners.
Je moet de term kabouterregio's nu ook weer niet alleen maar laten afhangen van het aantal inwoners natuurlijk. IJsland en Suriname zijn wel heel wat keren groter dan Vlaanderen. Dat er in Siberië nauwelijks mensen wonen, wil nog niet zeggen dat het een kabouterregio is hè.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2004, 17:29   #59
janPieter
Lokaal Raadslid

Standaard

Beste janPieter, daar ben ik het niet mee eens. Stel nu voor dat de geldstroom naar Wallonië stopt, denkt u dan niet dat de welstand in Vlaanderen zal verbeteren? Het probleem hier is dat de twee helften niet tot de zelfde som behoren.[i]
Persoonlijk denk ik dat dit onvoldoende onderzocht is, als de geldstroom opweegt tegen het verlies dat ontstaat door het gebrek aan koopkracht en het einde van de winstgevende handel Noord/Zuid eneneens het faillisement van duizenden handelaars(kleintjes) en aannemers die zich afhankelijk gemaakt hebben van hun klanten uit het Zuiden. Ik ben bang voor dat dit een Loss/Loss wordt voor de welstand in vlaanderen (zeker niet in Noordvlaanderen en Antwerpen maar voor iedereen in de schemerzone rond de taalgrens wordt dit zeker een economische katastroof).Op elke waalse markt staan er vlaamse boertjes met hun produkten en in elke waalse stad zijn er jaar in jaar uit vlaamse bouwfirma's aan het werk. Ik schat toch zeker 1 miljoen slachtoffers families inbegrepen. De eventuele winst zal in rook opgaan door een explosie van de kosten aan sociale zekerheid of zelfs kunnen een financieel schot naar achteren zijn.
Oud 3 september 2004, 17:56   #60
janPieter
Lokaal Raadslid

Standaard

Dat denk ik niet. In vele landen is de splitsing pijnloos gebeurt. Onteigeningen? Dat geloof ik niet, trouwens hoeveel vlamingen wonen er in Wallonië. Walen die op vlaams grondgebied zullen zich moeten aanpassen (eindelijk!). Die wantoestanden in Rusland dat is derde wereld, hier zal dat niet gebeuren. De russen hebben vroeger zwaar thuis gehouden in al die gebieden, wat niet gezegd kan worden van de Vlamingen in Wallonië. Of toch, misschien als er een geflipte BUBber begint door te draaien....[i]
Indien men etnisch begint te cleanen zoals in een escalatiesituatie altijd dan zijn er honderduizenden mensen betroffen (onder andere driekwart van de huidige bewoners van Henegouwen zijn van vlaamse oorsprong.)Onteigeningen en beslagname is nu nog altijd een probleem in Kroatie en Servie waar vergelijkbaar met ons landje vele duizenden Serviers een vakantieverblijfje hadden aan de kust (zoals de walen bij ons) en vele Kroaten hadden een huisje in de bergen (zoals de vlamingen in de ardennen)
In Screbenica liggen 12000 mensen onder de grond die net zo dachten zoals u, namelijk dit kan bij ons niet gebeuren.Trouwens wat gebeurd er indien de VN of onze NATO partners of het Europarlement niet akkoord zijn en kunnen wij onze internationale verplichtingen dan nog nakomen? Ik vind dromen mooi maar of een splitsing pijnloos was of niet weet je pas achteraf als je dan nog leeft natuurlijk. Ik ben een beetje bang dat dit allemaal onvoldoende onderzocht is.Daarom zeg ik beter nog eens goed nadenken op voorhand in plaats van nadien te moeten treuren.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be