Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 september 2004, 20:20   #41
janPieter
Lokaal Raadslid

Standaard

Iets wat België had kunnen blijven als de Franstaligen niet zo leden aan hun verfoeilijke dédain en neerbuigendheid voor Vlamingen en de Nederlandse taal.
De franstalige Belgen hebben zich uiteindelijk zelf de das omgedaan, door hun taalluiheid, taalarrogantie, hun gebrek aan respect voor de Vlamingen door de laatste 150 jaar heen.
Wat je oogst, zal je zaaien. Misschien moeten ze daar maar eens over nadenken.

Als men dit even objectief en zonder bruine bril bekijkt dan moet men toch toegeven dat bovenstaande mensen een voortreffelijk nederlands spreken.
Natuurlijk weet ik dat ze een gruwelijk accentje hebben maar taaltechnisch gezien is hun nederlands veel beter te begrijpen dan het gewauwel van boerken Haas uit bachten de kuppe of het gezwets van Snul Janssens uit Djeppenbeek.
Spijtig genoeg worden alle inspanningen van de franstaligen massief onderkend en in alle talen verzwegen alhoewel hun jeugd massaal nederlandse lessen aan het volgen is.
Alles wat ze doen het wordt tegen hun gebruikt, bij mij op de gemengde werkvloer krijgen ze zelfs openlijk de schuld als het slecht weer is.
Vroeger kon mij dit allemaal niet schelen maar ik maak mij kwaad als ik onrechtvaardigheid en propaganda zie toenemen overal rondom mij.
Het lijkt hier Duitsland wel in de jaren dertig en de walen zijn het slachtoffer.
Weet je dat er in Duitsland al enkele jaren een charmeoffensief aan de hand is in de reclamewereld en het frans accentje in combinatie met correct duits echt als sexy wordt ervaren(door de duitsers dan)
Wij hier tegenstaande die al jaar en dag van de daken schreeuwen dat iedereen zich aan ons moet aanpassen zouden op zijn minste inspanningen moeten waarderen en aanmoedigen.
janPieter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2004, 20:22   #42
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door janPieter
Als men dit even objectief en zonder bruine bril bekijkt dan moet men toch toegeven dat bovenstaande mensen een voortreffelijk nederlands spreken.
Natuurlijk weet ik dat ze een gruwelijk accentje hebben maar taaltechnisch gezien is hun nederlands veel beter te begrijpen dan het gewauwel van boerken Haas uit bachten de kuppe of het gezwets van Snul Janssens uit Djeppenbeek.
Geef een voorbeeld van een paar leidende personen uit de Franstalige wereld die "voortreffelijk Nederlands" spreken.

Dialecten zijn geen gewauwel. Al evenmin gezwets.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2004, 20:24   #43
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het lijkt hier Duitsland wel in de jaren dertig en de walen zijn het slachtoffer.
Weet je dat er in Duitsland al enkele jaren een charmeoffensief aan de hand is in de reclamewereld en het frans accentje in combinatie met correct duits echt als sexy wordt ervaren(door de duitsers dan)
Daar merk ik hoegenaamd niets van, al kijk ik dagelijks naar de Duitse tv. Wel is het zo dat algemeen Duits met een Beierse en Oostenrijkse tongval als heel aanvaardbaar wordt geacht.
Oud 6 september 2004, 21:58   #44
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Geef een voorbeeld van een paar leidende personen uit de Franstalige wereld die "voortreffelijk Nederlands" spreken.

Niet moeilijk: Louis Michel, Didier Reynders, Clerfayt, Rudy Demotte, Monami, Jo Lemaire, Axel Red, Anne-Marie Lizin, etc.

Dit ondanks de afwezigheid van een actieve politiek van individuele tweetaligheid.

En som eens een paar bekende Ned. figuren op die perfect Frans spreken, en dus niet het gebrabbel �* la Bert Anciaux ?
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2004, 22:05   #45
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Niet moeilijk: Louis Michel, Didier Reynders, Clerfayt, Rudy Demotte, Monami, Jo Lemaire, Axel Red, Anne-Marie Lizin, etc.
Kan iemand Hans I de Grote wat elementaire feiten aanbrengen over de politiek in België?

Ik vraag naar "leidende personen" (politici en bedrijfsleiders dus) en de doorluchtige voorzitter (oei, hoofdletters vergeten) komt aandraven met Jo Lemaire, Axel Red en Dominique Monami...

Over Louis Michel hebben we het al gehad: hij spreekt goed Nederlands; hij was immers in een vroeger leven leraar Nederlands.

Over Demotte ook: als kind heeft hij de taal geleerd toen hij jaren bij zijn grootmoeder verbleef.

Blijven dus twee Franstaligen over die door en omwille van hun politiek mandaat Nederlands hebben geleerd. U weet er dus slechts twee aan te halen. Povertjes nietwaar.
Oud 7 september 2004, 08:23   #46
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Louis Michel.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2004, 08:29   #47
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dit ondanks de afwezigheid van een actieve politiek van individuele tweetaligheid.

En som eens een paar bekende Ned. figuren op die perfect Frans spreken, en dus niet het gebrabbel �* la Bert Anciaux ?
Maar ja, natuurlijk is Axelle Red Franstalig. Kate Ryan ook trouwens. Iedereen weet dat.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2004, 10:38   #48
Spolpoel
Banneling

Standaard

Citaat:
Iets wat België had kunnen blijven als de Franstaligen niet zo leden aan hun verfoeilijke dédain en neerbuigendheid voor Vlamingen en de Nederlandse taal.
De franstalige Belgen hebben zich uiteindelijk zelf de das omgedaan, door hun taalluiheid, taalarrogantie, hun gebrek aan respect voor de Vlamingen door de laatste 150 jaar heen.
Wat je oogst, zal je zaaien. Misschien moeten ze daar maar eens over nadenken.

Spijtig genoeg worden alle inspanningen van de franstaligen massief onderkend en in alle talen verzwegen alhoewel hun jeugd massaal nederlandse lessen aan het volgen is.
Alles wat ze doen het wordt tegen hun gebruikt, bij mij op de gemengde werkvloer krijgen ze zelfs openlijk de schuld als het slecht weer is.
Vroeger kon mij dit allemaal niet schelen maar ik maak mij kwaad als ik onrechtvaardigheid en propaganda zie toenemen overal rondom mij.
Wij hier tegenstaande die al jaar en dag van de daken schreeuwen dat iedereen zich aan ons moet aanpassen zouden op zijn minste inspanningen moeten waarderen en aanmoedigen.
Het 'Nederlands' van de franstalige excellenties is inderdaad schitterend !!!
Ongelofelijk de Oncklinxen, di Rupo's, Mangains, Van Cauwenberghes zijn ware spraakwatervallen en taaltechnische kunstenaars in het Nederlands. Enfin, dit is de 'objectieve mening van Jan Pieter, die vermoedelijk in't BLO zit.
Merk op JanPIeter dat die taaltechniche kunstenaars hun taalinspanningen als 'goede' franstalige Belgen aanvatten op middelbare leeftijd en omdat hun carrière hen ertoe noopte. De gemiddelde Waal komt daar niet eens aan toe.

Inspanningen van franstaligen : loop eens een daje in Vlaams-Brabant rond en je zal hun inspanningen merken. De Waalse en Brusselse beleidsmensen doen er alles aan om de kwaliteit van het Nederlands taalonderwijs in de franstalige scholen bewust ondermaats te houden.

U vertelt fabeltjes JanPieter en u weet het.
Spolpoel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2004, 10:41   #49
Spolpoel
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Louis Michel.
Mijnheer Louis 'Sidus' Michel is leraar Nederlands van opleiding. In het Nederlands onderwijs zou hij niet aan de bak komen wegens te veel fouten.

Maar goed, u hebt er eentje kunnen aanhalen die net door de beugel kan.
Waar zijn al die andere franstalige taaltalenten?
Oud 7 september 2004, 10:56   #50
Spolpoel
Banneling

Standaard

Citaat:

Waarom ontbreekt die actieve politiek van individuele tweetaligheid in Wallonië en Brussel?
Raar toch. Het zijn net de Franstalige Belgen die veel 'mul' malen over het 'goede Belg' zijn, maar als 'goede Belg' spreek je toch vlot beide landstalen?
Of betekent een 'goede Belg' zijn dat je uitsluitend franstalig hoeft te zijn en de Vlamingen wel de nodige inspanningen moeten leveren als er gecommuniceerd wordt?
Opmerkelijk toch dat de symbolen bij uitstek van het belgicisme, het koningshuis, niet eens op een vlotte manier en zonder een resem fouten de taal van de meerderheid van de Belgen spreekt. Vertel dat maar eens in het buitenland.
Oud 7 september 2004, 11:07   #51
Spolpoel
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spolpoel
Waarom ontbreekt die actieve politiek van individuele tweetaligheid in Wallonië en Brussel?
Raar toch. Het zijn net de Franstalige Belgen die veel 'mul' malen over het 'goede Belg' zijn, maar als 'goede Belg' spreek je toch vlot beide landstalen?
Of betekent een 'goede Belg' zijn dat je uitsluitend franstalig hoeft te zijn en de Vlamingen wel de nodige inspanningen moeten leveren als er gecommuniceerd wordt?
Opmerkelijk toch dat de symbolen bij uitstek van het belgicisme, het koningshuis, niet eens op een vlotte manier en zonder een resem fouten de taal van de meerderheid van de Belgen spreekt. Vertel dat maar eens in het buitenland.
Vertel ook maar eens in het buitenland dat elke nieuwe aanwinst van het koningshuis per definitie geen lid mag zijn van de Vlaamse bevolkingsgroep, en dat die aanwinst als eerst taak in zijn/haar protocaire scholing de studie van de landstaal van de meerderheid der Belgen is. Nog opmerkelijker is dat sommige leden van de koninklijke familie er na jarenlange studies en baden er nog niet slagen de taal van de meerderheid der Belgen te spreken zonder steun van personeel.
Oud 7 september 2004, 12:04   #52
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kan iemand Hans I de Grote wat elementaire feiten aanbrengen over de politiek in België?

Ik vraag naar "leidende personen" (politici en bedrijfsleiders dus) en de doorluchtige voorzitter (oei, hoofdletters vergeten) komt aandraven met Jo Lemaire, Axel Red en Dominique Monami...

Over Louis Michel hebben we het al gehad: hij spreekt goed Nederlands; hij was immers in een vroeger leven leraar Nederlands.

Over Demotte ook: als kind heeft hij de taal geleerd toen hij jaren bij zijn grootmoeder verbleef.

Blijven dus twee Franstaligen over die door en omwille van hun politiek mandaat Nederlands hebben geleerd. U weet er dus slechts twee aan te halen. Povertjes nietwaar.
U antwoordt niet eens op mijn vraag. Typisch.
Oud 7 september 2004, 12:16   #53
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Haha! Axelle Red een franstalige? Hans gaat zijn wereldvreemdheid nog eens demonstreren! Vorige keer categoriseerde hij Kate Ryan ook al als Waalse, maar deze keer doet hij er een schepje bovenop...

zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2004, 12:25   #54
Clio
Partijlid

Standaard

Jo Lemaire woont al jarenlang in Vlaanderen. Ze is er thuis. Ze heeft snel Nederlands geleerd. Ze is Vlaming geworden. Moesten alle Franstaligen die in Vlaanderen komen wonen een dergelijke ijver aan de dag leggen, het faciliteitendossier was al lang geen politiek vraagstuk meer.
Oud 7 september 2004, 13:53   #55
Spolpoel
Banneling

Standaard

Citaat:
U antwoordt niet eens op mijn vraag. Typisch.
Antwoordt u dan maar op de vraag : som eens die massale lijst van Franstalige politici op die ware woordkunstenaars zijn in't Nederlands.
We wachten ...
Oud 7 september 2004, 17:08   #56
johan
Provinciaal Gedeputeerde

johan's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar johan
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Met de flaminganten terug naar 1302.

1302? HOUZEE! HOUZEE! HOUZEE!
Daar teken ik direct voor !!
Wat wals is vals is ...

Laatst gewijzigd door johan : 7 september 2004 om 17:22.
johan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2004, 19:43   #57
janPieter
Lokaal Raadslid

Standaard

en waar eindigd dat beste johan,
Zult ge dan ook met uw dappere der dapperen een schooltje omsingelen en 350 kinderen doodschieten
Bravo vlaamse held
Of droomt u er ook van om s`nachts de onschuldige grijsaards,brave mensen vrouwen en kinderen wakker te maken voor een partijtje schild en vriend.
Uiterst primitief

Laatst gewijzigd door janPieter : 7 september 2004 om 19:46.
Oud 7 september 2004, 19:51   #58
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Niet moeilijk: Louis Michel, Didier Reynders, Clerfayt, Rudy Demotte, Monami, Jo Lemaire, [size=5]Axel Red[/size], Anne-Marie Lizin, etc.

Hansje, Hansje, Hansje toch..... Weet je ook waarom Axelle Red zo goed Nederlands spreekt?

Omdat het een Vlaamse is!!!! (afkomstig uit Hasselt)

Louis Michel: was leraar Nederlands
Didier Reynders: doet z'n best
Clerfayt: op z'n prins Laurents....
Rudy Demotte: heeft een groot deel van z'n jeugd in Vlaanderen doorgebracht
Monami: woont al j�*�*ren in Vlaanderen
Jo Lemaire: woont al j�*�*ren in Vlaanderen
Anne-Marie Lizin: spreekt geen Nederlands
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2004, 20:20   #59
janPieter
Lokaal Raadslid

Standaard

[
Citaat:
QUOTE=Dialecten zijn geen gewauwel. Al evenmin gezwets.
[/quote]Dialecten zijn onschuldig indien zij als communicatiemiddel gebruikt worden tussen twee personen die elkaar verstaan.
Dialecten kunnen echter ook als gevaarlijke wapens gebruikt worden om mensen te identificeren en te discrimineren.
Ten eerste ik herrinner mij het laatste Balkanconflict waar gehele dorpen etnisch gezuiverd werden op basis van dialect.(Serven,bosniers,kroaten en de moslims aldaar hadden geen uiterlijke verschillen en spraken geen verschillende taal enkel het dialect of het accent lag anders).
Ten tweede beweer ik dat het dialect soms wordt gebruikt om integratiepogingen van vreemdelingen en van franstaligen die krampachtige pogingen doen om het nederlands te leren af te blokken.
Ik geef het voorbeeld van de Filipijnse dame die na haar avondschool nederlands probeerd een gesprek aan te gaan met iemand die zich uitsluitend in het dialect uitdrukt, een gesprek onmogelijk maakt en op die manier vermijdt dat een welwillende vreeemdeling kan integreren en ontmoedigd wordt.
Nederlands is niet gemakkelijk laat ons dan tenminste die mensen die het proberen te spreken niet te ontmoedigen maar aan te moedigen
Of kunnen wij dat niet door ons "schild en vriend" verleden?

Laatst gewijzigd door janPieter : 7 september 2004 om 20:25.
Oud 7 september 2004, 20:56   #60
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clio
Jo Lemaire woont al jarenlang in Vlaanderen. Ze is er thuis. Ze heeft snel Nederlands geleerd. Ze is Vlaming geworden. Moesten alle Franstaligen die in Vlaanderen komen wonen een dergelijke ijver aan de dag leggen, het faciliteitendossier was al lang geen politiek vraagstuk meer.
Daarom zijn we ook voorstander van individuele tweetaligheid. Simpel, niet?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be