Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 september 2004, 12:44   #41
N.J.S.V. Antwerpen
Burgemeester

N.J.S.V. Antwerpen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Dat vind ik egoïstisch. De bekommernis om het milieu is dus gefaked? Alleen het Vlaams milieu moet blijkbaar gerespecteerd worden, en al wat eraan grenst, is niet van belang.
Wat een onzin! Ik kan die anti-redenering makkelijk doortrekken naar jouw staatsnationalisme. Jij wil een belse staat, dus de rest van de wereld kan stikken?

Jammer dat er op dit forum zulke kerels zitten die constant one-liners uiten over een ideologie die door drie paardenkoppen gedragen wordt...

N.J.S.V. Antwerpen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2004, 14:22   #42
Tommy_
Schepen

Standaard

Als ge wat economische boekskes leest kom je regelmatig tegen dat indien Vlaanderen onafhankelijk zou zijn dat de kosten zouden dalen en dat Vlaanderen een gunstigere sfeer zou kunnen scheppen.
Tommy_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2004, 15:46   #43
Tommy_
Schepen

Standaard

Trouwens bij de ondernemers dat met wie ik al gesproken heb zijn die volop te vinden voor een onafhankelijk Vlaanderen.
Oud 4 september 2004, 16:22   #44
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommy_
Als ge wat economische boekskes leest kom je regelmatig tegen dat indien Vlaanderen onafhankelijk zou zijn dat de kosten zouden dalen en dat Vlaanderen een gunstigere sfeer zou kunnen scheppen.
Als Antwerpen onafhankelijk is, dan dalen de kosten ook.
Oud 4 september 2004, 16:31   #45
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Lees jij misschien berichtje 22 van deze topic nog even opnieuw. Uw verwijzing naar de "praktijk" was een antwoord op een uitspraak over meer Vlaamse bevoegdheden, niet over het milieubeleid. Dus nogmaals: over welke praktijk heb je het
Je bent duidelijk van kwade wil. Het artikel dat volgens "Groot Bakkes" in trends verscheen, zegt dat de Vlaamse ondernemers zogezegd voorstander zijn voor (nog) meer Vlaamse bevoegdheden. Het milieubeleid is zo'n verkregen bevoegdheid, dat niet bepaald gunstig is voor de bedrijven die zich in Vlaanderen vestigen, en die een risicoactiviteit uitoefenen. Dat is hetgeen ik met de praktijk bedoel.

Kan iemand dat artikel uit Trends eens geven aub?

Laatst gewijzigd door Yann : 4 september 2004 om 16:37.
Yann is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2004, 16:36   #46
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N.J.S.V. Antwerpen
Wat een onzin! Ik kan die anti-redenering makkelijk doortrekken naar jouw staatsnationalisme. Jij wil een belse staat, dus de rest van de wereld kan stikken?

Jammer dat er op dit forum zulke kerels zitten die constant one-liners uiten over een ideologie die door drie paardenkoppen gedragen wordt...
Zo bitsig? Gisteren teveel gezopen en last van een kater?

Nee, het is geweten dat de flaminganten een redelijk korte visie hebben wat België, Europa en de wereld betreft. Het enigste wat de klok slaat is een patattenveld van een paar vierkante km groot, bewoond door een handvol omhooggevallen nationalisten.

Het is nochthans niet slecht leven in België heb ik de indruk.

Laatst gewijzigd door Yann : 4 september 2004 om 17:06.
Oud 4 september 2004, 17:08   #47
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, het is geweten dat ....
aaaaaahhh daar gaan we weer! Als de flaminganten afkomen met een studie met harde cijfers, zijn dat altijd foute studies en afkomstig uit een vlaams-nationale bron. Maar onze bubbelvrienden weten natuurlijk beter hé, het is immers geweten dat....
Zo kan ik ook gemakkelijk redeneringen opbouwen hoor.
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2004, 17:40   #48
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Zo doet u dat de hele tijd. Objectieve bronvermelding, dat kennen de flamingo's niet.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2004, 18:46   #49
jusbou
Lokaal Raadslid

jusbou's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Trouwens bij de ondernemers dat met wie ik al gesproken heb zijn die volop te vinden voor een onafhankelijk Vlaanderen.
oh ja? ik weet niet welke ondernemers die gij hebt aangesproken maar dan toch niet degene die zaken doen over een opp. groter dan het lokale dorp.
trouwens als bedrijf is het essentieel om A-politiek te zijn. een bedrijf heeft geen politieke mening enkel een opinie over de gevolgen van een bep. beslissing.
en geloof mij vrij, een onafhankelijk vlaanderen vult de bankrekening niet. van B-H-V liggen wij niet wakker, maar de bedrijfswereld beseft wel dat indien vlaanderen onafhankelijk word er in het zwakkere wallonië minder geld te rapen valt en DAT is wel een rede om ons met dergelijke beslissingen te moeien. meneer bourgeois en de winter kunnen zeggen wat ze willen maar als ik de koopkracht van mijn franstalig cliënteel ga zien verminderen wees er maar zeker van dat ik het daar niet mee eens ben.
de lokale kranten- en sigarettenboer kan uw groot-vlaemse gedachte wel steunen, maar wie ook over de taalgrens zaken doet denkt (niet noodzakelijk expliciet) niet met u mee, maar bewaakt wel zijn portemonnaie en als hij deze bedreigt ziet dan zal hij van zich laten horen.

u kan mijn stelling proberen te weerleggen zoveel u wenst, verkondig de afhankelijkheid van vlaanderen als een aflevering van 7th heaven zoveel u wenst: praatjes vullen geen gaatjes maar bergt u als de vlamingen deze gaatjes wenst te vullen met mijn portemonnaie. flaminganten doet wat u wil maar van mijn geld blijft ge af.

mvg
jusbou is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2004, 18:53   #50
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is dat van belang?
Jazeker.

Daar u eens te meer geen details geeft, kan ik dus niet anders dan concluderen dat het weer om een van de zovele indianenverhaaltjes gaat uit de Bubbelstal.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2004, 18:55   #51
Tommy_
Schepen

Standaard

Wel als ze wakker liggen over geld dan moeten deze eens beter lezen en opzoekingen doen. Er zijn werken uitgebracht geweest die zeggen dat indien Vlaanderen onafhankelijk zou zijn dat dat beter zou zijn voor de bedrijven(lees winst). En ik ken nog geen theorieen die het tegenovergestelde menen. De Walen hebben hun koopkracht met ons geld. Dus als je dat geld niet naar Wallonie stuurt blijft het bij ons, onze koopkracht kan dan stijgen. Waar ligt dan op dat vlak het verschil.
Oud 4 september 2004, 18:56   #52
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jusbou
de lokale kranten- en sigarettenboer kan uw groot-vlaemse gedachte wel steunen, maar wie ook over de taalgrens zaken doet denkt (niet noodzakelijk expliciet) niet met u mee, maar bewaakt wel zijn portemonnaie en als hij deze bedreigt ziet dan zal hij van zich laten horen.
Als bedrijven merken dat er in Vlaanderen op bepaalde vlakken een eigen koers kan worden gevaren die goede resultaten oplevert en dat ze zich geconfronteerd zich met allerlei niet-werkbare compromiswetten op federaal vlak (denken we maar aan de wetten die Onckelinx uitvaardigde), dan wordt ondernemers wel duidelijk dat de optie grotere Vlaamse bevoegdheden wel een noodzaak wordt.
Oud 4 september 2004, 19:06   #53
jusbou
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Als bedrijven merken dat er in Vlaanderen op bepaalde vlakken een eigen koers kan worden gevaren die goede resultaten oplevert en dat ze zich geconfronteerd zich met allerlei niet-werkbare compromiswetten op federaal vlak (denken we maar aan de wetten die Onckelinx uitvaardigde), dan wordt ondernemers wel duidelijk dat de optie grotere Vlaamse bevoegdheden wel een noodzaak wordt.
de bevoegdheden zijn inderdaad verkeerd verdeeld en zouden om een effectieve staat te creeëren allemaal op 1 hoop moeten liggen, niet hier een beetje, daar nog wat meer en het restje gaat naar daar. of de bevoegdheden allemaal naar de gewesten gaat of terug federaal is niet zo'n groot verschil als de bevoegdheden maar allemaal bij 1 regering liggen dan word het leven al weer wat simpeler
Oud 4 september 2004, 19:07   #54
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jusbou
de bevoegdheden zijn inderdaad verkeerd verdeeld en zouden om een effectieve staat te creeëren allemaal op 1 hoop moeten liggen, niet hier een beetje, daar nog wat meer en het restje gaat naar daar. of de bevoegdheden allemaal naar de gewesten gaat of terug federaal is niet zo'n groot verschil als de bevoegdheden maar allemaal bij 1 regering liggen dan word het leven al weer wat simpeler
Schrijf dat nu even in begrijpbaar Nederlands.
Oud 4 september 2004, 19:11   #55
jusbou
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Wel als ze wakker liggen over geld dan moeten deze eens beter lezen en opzoekingen doen. Er zijn werken uitgebracht geweest die zeggen dat indien Vlaanderen onafhankelijk zou zijn dat dat beter zou zijn voor de bedrijven(lees winst). En ik ken nog geen theorieen die het tegenovergestelde menen. De Walen hebben hun koopkracht met ons geld. Dus als je dat geld niet naar Wallonie stuurt blijft het bij ons, onze koopkracht kan dan stijgen. Waar ligt dan op dat vlak het verschil.
als de koopkracht stijgt stijgt niet noodzakelijk de aankoop. mensen houden op het einde van de maand gewoon meer geld over. waarschijnlijk word hiervan op café gegaan of op verlof.

om kort en bondig te blijven: dalende koopkracht leidt tot besparingen, stijgende koopkracht leidt niet noodzakelijk tot stijgingen in de aankoop en zullen het verlies aan de ene kant waarschijnlijk niet kunnen dekken.
Oud 4 september 2004, 19:14   #56
jusbou
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Schrijf dat nu even in begrijpbaar Nederlands.
oftewel alles deregionaliseren, oftewel alles regionaliseren.

kwestie van in een chaos een beetje orde scheppen
Oud 4 september 2004, 19:16   #57
Tommy_
Schepen

Standaard

Maar dat kan je niet zeker zijn, het potentieel zit erin. In de laatste theorie spreekt men duidelijk dat het winst zal opbrengen en daling van de openbare kosten.
Oud 4 september 2004, 20:02   #58
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jazeker.

Daar u eens te meer geen details geeft, kan ik dus niet anders dan concluderen dat het weer om een van de zovele indianenverhaaltjes gaat uit de Bubbelstal.
Maar Jan toch! Is het nu zo frapperend? Ik heb het recht niet om de bedrijfsnaam hier te vermelden, en ik zal dat ook niet doen. Als jij dat niet wilt geloven, dan laat je het maar zo.
Oud 4 september 2004, 20:04   #59
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar Jan toch! Is het nu zo frapperend? Ik heb het recht niet om de bedrijfsnaam hier te vermelden, en ik zal dat ook niet doen. Als jij dat niet wilt geloven, dan laat je het maar zo.
En waarom zou u het recht niet hebben? Binnenkort zullen we toch in de kranten lezen dat dit of dat bedrijf naar Wallonië trekt en in Vlaanderen de boeken sluit. Dus, wat is er tegen?
Oud 4 september 2004, 20:10   #60
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En waarom zou u het recht niet hebben? Binnenkort zullen we toch in de kranten lezen dat dit of dat bedrijf naar Wallonië trekt en in Vlaanderen de boeken sluit. Dus, wat is er tegen?
Ze sluiten de boeken toch niet???

Doe geen moeite, ik vermeld geen naam. Als u daaruit wilt concluderen dat ik lieg, dan doet u dat maar. Maar wees dan consequent, en post hier dan ook niet meer! Want over het onderwerp heeft u nog niet al te veel kunnen zeggen. Ik zet hier mijn stelling nog één keer op een rijtje:

- Vlaanderen heeft een strengere milieuwetgeving dan Wallonië, oa door Vlarem
- de industriegrond is in Vlaanderen gemiddeld vier keer duurder dan in Wallonië
- bedrijven kunnen zich beter in Wallonië vestigen dan in Vlaanderen
- Conclusie: er moet een nationaal beleid komen.

Laatst gewijzigd door Yann : 4 september 2004 om 20:12.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be