Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 september 2004, 14:14   #41
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
Waar haalt u het vandaan dat Vlaanderen Vlagt een Vlaams Blok-organisatie is terwijl zij uitdrukkelijk niet partijgebonden zijn?
Ze hebben alvast één gemeenschappelijke hobby......met vlaggen zwaaien.
Tot vervelens toe. En nu begint de Coq Wallon ook al op te duiken als antwoord op de Vlaamse Leeuw in sportevenementen. Toekomst voor vlaggenmakers. Ik durf wedden dat die laatsten gewoon hun winst opstrijken. Als twee honden vechten om een been loopt een derde ermee heen.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2004, 15:51   #42
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Als Vlaanderen morgen onafhankelijk is, dan is er duidelijk sprake van dwang, simpelweg omdat de absolute meerderheid van de bevolking hier geen voorstander voor is! Dus stop met pleiten voor uw onafhankelijk Vlaanderen, want het heeft totaal geen zin. Al 170 jaar niet.
Het ging niet over "morgen", maar over "vandaag". U beweerde dat men nu al "die ideologie" oplegt. Tot nu toe heb ik evenwel geen enkel element gelezen waaruit dat zou moeten blijken.

De Grieken hebben ook een paar honderd jaar voor hun onafhankelijkheid gestreden. Begin 18e eeuw waren de eerste schermutselingen. Pas midden 19e eeuw was de onafhankelijkheid in zicht.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2004, 16:08   #43
stoffel
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Wie en wat zegt er nu dat u zich geen Belg mag "voelen"?

U mag dat gerust. Maar daarvoor hoef ik er niet mee in te stemmen met dat staatsnationalisme en mag ik het ook verwerpen.

Voor de rest is hier geen sprake van dwang.
Casus: jamboree peru (enkele jaren geleden)

Als scoutslid is men op een jamboree verplicht een perfect uniform te dragen, zo ook de Vlaamse scouts. Perfect uniform houdt dus in dat men de correcte emblemen op de correcte plaats draagt. Nu, als embleem van mijn land van herkomst had ik een Vlaamse Leeuw. Toch werd ik verplicht deze eraf te halen en te vervangen (in Peru ??) aangezien het niet de 'correcte' Vlaamse Leeuw was:

- een zwarte leeuw op gele achtergrond met zwárte klauwen is zogezegd 'het teken van het Vlaams Blok'

- een zwarte leeuw op gele achtergrond met róde klauwen is het correcte embleem

De nationalistische ideologie speelt in op het nationale gevoel van burgers, dit door het veelvuldige gebruik van o.a. de nationale vlag. Door dit frequente gebruik vereenzelvigen de nationalistische ideologie zich echter bewust met het nationale gevoel van de burgers.

Ik stem niet in met het Vlaams-nationalistische ideologische gedachtegoed, maar ben wel trots op de rijke geschiedenis van mijn geboorteland, dus ook de oorspronkelijke Vlaamse vlag. Het nationalistische gedachtegoed word ons echter opgedrongen via ons romantisch-nationaal gevoel, dus in zekere zin is er wel sprake van dwang.
stoffel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2004, 16:28   #44
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stoffel
Toch werd ik verplicht deze eraf te halen en te vervangen (in Peru ??) aangezien het niet de 'correcte' Vlaamse Leeuw was:

- een zwarte leeuw op gele achtergrond met zwárte klauwen is zogezegd 'het teken van het Vlaams Blok'

- een zwarte leeuw op gele achtergrond met róde klauwen is het correcte embleem
Welke stompzinnige onbenul heeft u daartoe verplicht? Die man of vrouw die dergelijke stellingen aanhoudt, weet gewoon niets af van de geschiedenis van de twee Leeuwen.
Oud 6 september 2004, 16:30   #45
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stoffel
Ik stem niet in met het Vlaams-nationalistische ideologische gedachtegoed, maar ben wel trots op de rijke geschiedenis van mijn geboorteland, dus ook de oorspronkelijke Vlaamse vlag. Het nationalistische gedachtegoed word ons echter opgedrongen via ons romantisch-nationaal gevoel, dus in zekere zin is er wel sprake van dwang.
Mag ik dan nogmaals - en voor de zoveelste keer al was het eerst niet tot u gericht - de vraag stellen: wie dwingt er u nu wel daartoe?
Oud 6 september 2004, 17:00   #46
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welke stompzinnige onbenul heeft u daartoe verplicht? Die man of vrouw die dergelijke stellingen aanhoudt, weet gewoon niets af van de geschiedenis van de twee Leeuwen.
Maar hij weet wel hoe de officiële emblemen moeten zijn. Hij past gewoon de regels toe.
Oud 6 september 2004, 17:01   #47
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mag ik dan nogmaals - en voor de zoveelste keer al was het eerst niet tot u gericht - de vraag stellen: wie dwingt er u nu wel daartoe?
Als mensen zo ver durven gaan om de Belgische tricolore met het nodige geweld uit de handen van vreedzame demonstranten te rukken, dan is er wel degelijk sprake van dwang.
Oud 6 september 2004, 17:15   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar hij weet wel hoe de officiële emblemen moeten zijn. Hij past gewoon de regels toe.
Welke regels? Mag ik dan van u eens vernemen wat de scoutsregels juist voorschrijven en hoe het komt dat de scouts die ik ken ook allemaal de zwart-gele Leeuw dragen (zonder rode klauwen of tong)?
Oud 6 september 2004, 17:18   #49
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als mensen zo ver durven gaan om de Belgische tricolore met het nodige geweld uit de handen van vreedzame demonstranten te rukken, dan is er wel degelijk sprake van dwang.
Daar gaat het niet over. Wie provoceert, moet niet verwonderd zijn dat er reactie komt. Wie kaatst moet de bal terug verwachten.

Men gaat ook niet als Castilliaan op het jaarlijks Baskisch feest in Bilb(a)o gaan rondlopen met de Spaanse vlag. En geen enkele Engelsman zal het in zijn kop halen om met de Engelse kruisvlag temidden van een groep Welshmen te staan voor of na een rugbywedstrijd. En tijdens de Herz Jesu-processies in Zuid-Tirol zal geen enkele Italiaan er ook maar aan denken met een Italiaanse driekleur tussen de Tiroolse vlaggen te lopen.

Jullie zijn blijkbaar niet zo verstandig.
Oud 6 september 2004, 17:39   #50
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spolpoel
De meeste Vlamingen zullen voor Vlaamse onafhankelijkheid kiezen als hen de keuze aangeboden wordt. Dat staat als een paal boven water.
En als u zich niet bij een beslissing van een Vlaamse meerderheid kan neerleggen, dan moet u maar naar Wallonië verhuizen.
dus omdat u dat denkt en "voelt", wil dat zeggen dat "dat als een paal boven water staat", erg vreemde redenering tochwel, even onwaar en belachelijk als die van Yann:

Citaat:
Als Vlaanderen morgen onafhankelijk is, dan is er duidelijk sprake van dwang, simpelweg omdat de absolute meerderheid van de bevolking hier geen voorstander voor is!
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2004, 18:17   #51
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
dus omdat u dat denkt en "voelt", wil dat zeggen dat "dat als een paal boven water staat", erg vreemde redenering tochwel, even onwaar en belachelijk als die van Yann:
Dat is mijn overtuiging. Ik ben daarom fel voorstander voor een referendum.
Oud 6 september 2004, 21:16   #52
jusbou
Lokaal Raadslid

jusbou's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar gaat het niet over. Wie provoceert, moet niet verwonderd zijn dat er reactie komt. Wie kaatst moet de bal terug verwachten.

Men gaat ook niet als Castilliaan op het jaarlijks Baskisch feest in Bilb(a)o gaan rondlopen met de Spaanse vlag. En geen enkele Engelsman zal het in zijn kop halen om met de Engelse kruisvlag temidden van een groep Welshmen te staan voor of na een rugbywedstrijd. En tijdens de Herz Jesu-processies in Zuid-Tirol zal geen enkele Italiaan er ook maar aan denken met een Italiaanse driekleur tussen de Tiroolse vlaggen te lopen.

Jullie zijn blijkbaar niet zo verstandig.
is deze vergelijking met belgië wel zo juist? en de activiteiten waar doorheen geprotesteerd word? lijkt mij maar zo hè.
jusbou is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2004, 21:45   #53
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jusbou
is deze vergelijking met belgië wel zo juist? en de activiteiten waar doorheen geprotesteerd word? lijkt mij maar zo hè.
Vergelijkingen gaan nooit volledig op. Wat ik hiermee wou zeggen, is dat men niet moet gaan provoceren. Ik ga ook niet naar de belgicistische bijeenkomst aan het Albert I-monument om daar met een leeuwenvlag te zwaaien en luidkeels "Vlaanderen onafhankelijk" te roepen. En al evemin ga ik naar een Groen!-congres om daar de lof te bezingen van het Vlaams Blok. Dit alles zou niet echt getuigen van veel volwassenheid.

De Blubbers gedragen zich als pubers die gewoon nukkig doen daar waar ze heel goed weten dat er tegenstand zou kunnen komen. Pubers zijn immers uit op confrontatie.
Oud 6 september 2004, 23:05   #54
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Al maar goed dat ze daar niet wisten dat het virtuele opblazen van de ijzertoren een 'vreedzame' forumactie was van een zekere Yann en co...

Ik heb jullie ook niet horen lamenteren toen die andere, écht vreedzame demonstranten door Van Cau verwittigd werden dat ze niet met hun leeuwenvlaggen welkom waren als de 'Tour de France' door 'zijn' Wallonië zou trekken.
Oud 7 september 2004, 09:50   #55
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Al maar goed dat ze daar niet wisten dat het virtuele opblazen van de ijzertoren een 'vreedzame' forumactie was van een zekere Yann en co...
Dat is tenminste niet strafbaar. Een vuistslag en diefstal zijn dat wel.
Oud 7 september 2004, 10:05   #56
Betweter
Parlementslid

Betweter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er was helemaal geen vuistslag. Heb het allemaal van de kant zien gebeuren. Niet zeveren hé ventje.
Oud 7 september 2004, 10:33   #57
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat van die vuistslag kan onmogelijk waar zijn want anders hadden we nu al een ganse week Van Den Bossche van GAIA op den TV gehad om te reklameren...
Fieseler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2004, 11:01   #58
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Trek de lijn even door, en vraag je dan af hoe ons land er in de toekomst zal uitzien als deze ideologie verder wordt opgedrongen... En opgedrongen wordt ze!!

Zelden zo smakelijk gelachen. Het Vlaams Blok is zowat de meest Jacobijnse partij van Vlaanderen -nog meer dan de BUB- en haar ideologie ligt er in dat dit volk verenigd moet zijn. Het doel van het Vlaams Blok is de consolidatie van de Vlaamse ruimte, en uit wat ik uit vele Blokkersmonden heb gehoord, de Nederlandse ruimte tot een natiestaat.

Het Vlaams Blok draagt geen splistsingsideologie uit om te splitsen, maar juist om tot die consolidatie te komen. Je hebt misschien gelijk als je zegt dat dit niet het einde is, maar dan zal er geen tweede splitsing meer komen, maar eerder een fusie tussen Vlaanderen en Nederland. Dat is WEL inherent aan de ideologie van het Vlaams Blok (en je kan er donder op zeggen dat ze daarvan een unitaire staat willen maken, die Jacobinisten, al ben ik daar niet zeker van).

Ik ben geen Blokker, maar zelfs voor mij is dit duidelijk. Kortom: je etaleert weer eens op sublieme wijze je domheid. Carry on!!!!
Oud 8 september 2004, 12:55   #59
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
HET VLAAMS BLOK dringt de Nederlandstalige BELGEN een nationaliteit op waarvan 3/4 Nederlandstalige BELGEN ze niet moet hebben.

Duidelijk?

Of moet ik er een tekeningeske bij maken?
Doe het dan toch maar, want ik snap het niet. Ik heb namelijk een afkeer van het Blok. Er schijnt dus in heel uw theorie iets niet te kloppen.
Oud 8 september 2004, 17:26   #60
jusbou
Lokaal Raadslid

jusbou's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Ik heb jullie ook niet horen lamenteren toen die andere, écht vreedzame demonstranten door Van Cau verwittigd werden dat ze niet met hun leeuwenvlaggen welkom waren als de 'Tour de France' door 'zijn' Wallonië zou trekken.
maar daar zit meer achter, zoald u wel weet voert wallonië op dit moment een sterk economisch gerichte politiek. hoe is dit relevant vraagt u zich af? ik zal het eens uitleggen. Ik weet dit omdat ik zelf in de publiciteit zit. reclame brengt geld op en reclame op tv nog veel meer. aan de rand van het parcours (of een voetbalveld al naar gelang) staan reclame borden. deze hebben een standaardprijs en worden duurder naargelang dat ze meer secondes in beeld komen. als u met uw vlaggen voor de camera gaat staan, komt er geen reclame op het scherm gedurende die secondes. op zich lijkt zo 1 vlaggeske niet veel, maar als er heel de wedstrijd vlaggen voor het beeld hangen gaan we over minuten beeldtijd spreken. dit zijn dan bedragen van 4 cijfers die verloren gaan als inkomsten. en daarbovenop krijgt men nog eens met ontevreden klanten te maken. zonder in detail te treden kan ik u al wel zeggen dat met de veldrijden al klanten zijn afgehaakt vanwege vl² die er voor zorgde dat hun reclame niet of nauwelijks zichtbaar was op tv terwijl ze de standaardprijs wel moesten betalen.

maw, dit heeft weinig te maken met het soort van vlag en veel met geld
(maar dat is normaal in deze postmoderne tijden nietwaar)
jusbou is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be