![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() De afspraak van 62/63 moet worden nageleefd. Het speelt geen enkele rol of er in een Vlaamse faciliteiten gemeente een Franstalige meerderheid is, ja of neen. De taalaanhorigheid werd REEDS bepaald (en dan nog in voor Vlaanderen ongunstige omstandigheden).
Voeg Drogenbos of Linkebeek bij Beersel en de fr - talige meerderheid is een minderheid. Voeg Wezembeek bij Tervuren of Zaventem, idem. Je kan eigenlijk even goed stellen dat Vlaanderen een 'couloir' (de franskiljons bedoelen eigenlijk 'corridor') mag opeisen met Voeren. En dat zou zo gek niet zijn (Ternaaien, Eben Emael, Wezet waren vroeger Vlaams). Je kan eigenlijk evenzeer stellen dat vermits op Belgisch grondgebied de meerderheid NL-talig is, dat gans België NL-talig moet worden. Te gek. Maar ik kan Flaminganten die bij een zulkdanig scenario uit de band zouden vliegen en gewelddadig zouden worden met de beste wil van de wereld geen moreel deficit toewijzen. WAAR BLIJFT EEN REACTIE VAN DE N-VA??? WELKE IS DE REACTIE VAN GEERT BOURGEOIS HIEROP?
![]() |
#42 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#43 | |
|
![]() Citaat:
![]() Ik denk dat er inderdaad weinig verschil is tussen de bevolking van de twee Baarles, maar ik vermoed dat de huizenprijzen in Baarle-Hertog toch wel iets lager zijn en de woningen gewilder. Men heeft in de jaren negentig volgens mij geprobeerd om het aantal enclaves, exclaves en enclaves in enclaves te ordenen en verminderen en daar waren de bewoners het niet mee eens. Maar hoe het precies zit weet ik niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://www.n-va.be => daar vind je genoeg mail adressen om je licht eens op te steken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Lokaal Raadslid
|
![]() al eens in baarle geweest? ik kan u verzekeren dat iedereen de situatie wil houden zoals hij is. een toeristische trekpleister bij uitstek, of het nu enkel te danken is aan de situatie is niet helemaal duidelijk maar het heeft wel een invloed. meersel-dreef is ook en dorp dat flirt met de landsgrenzen. ga er maar eens een zondagnamiddag doorbrengen ik kan u verzekeren dat u aangenaam verrast zal zijn. van problemen is er geen sprake.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
|
![]() Citaat:
Maar mss bedoel je het goed en ben ik wat paranoïde...
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De problemen in Baarle zijn van heel andere aard. Alles moet in het dubbel bestaan, al heeft men hier en daar al wat oplossingen gevonden (zo is er een gemeenschappelijke bibliotheek dankzij de goede contacten tussen Nederlandse overheid en Vlaamse Gemeenschap). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
We lezen op de site van de N-VA : "[font=Arial, helvetica][size=2][font=Arial]De realisatie van deze veertig jaar oud Vlaamse eis is voor de N-VA immers cruciaal. Dat was zo voor de verkiezingen. Dat was zo bij de regeringsonderhandelingen. Dat blijft zo na de regeringsvorming[/font]". [/size][/font] |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Verder vertolkt Leterme de mening van het verkiezingskartel CD&V/N-VA als hij stelt dat er geen prijs kan worden betaalt voor BHV |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Brussel barst sociaal-economisch uit zijn voegen. Ik zou het ook niet slecht vinden als bepaalde randgemeenten bij een grote stad Brussel worden gevoegd, met uiteraard een tweetalig statuut als gevolg. Eigenlijk maken ze er vandaag al deel van uit: Linkebeek, Drogenbos, Sint-Genesius-Rode en Kraainem. Vooral die. Taalpolitiek heeft daar niets mee te maken. Dat behoort toch weldra tot het verleden. Laatst gewijzigd door Hans1 : 6 september 2004 om 22:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een Vlaams-Brabantse gemeente. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
|
![]() Citaat:
Altijd geweten dat BUB franskiljons waren.
![]() |
![]() |
#54 |
Partijlid
|
![]() Er is iets vreemd aan de hand in Wallonië. Het hele weekend was ik in de buurt van Dinant samen met een groep Vlaamse en Waalse jongeren. Uiteraard werden ook de communautaire problemen besproken. Het vreemde is dat zowat alle Walen er van overtuigd zijn dat een grote meerderheid van de Vlamingen onafhankelijkheid eist. Deze overtuiging wordt hen door de Waalse pers ingelepeld. Zowat dagelijks verschijnen in de Waalse pers artikels over de egoïstische Vlamingen die steeds opnieuw meer bevoegdheden opeisen. En neen, geen woord over beter bestuur of homogene bevoegdheidspaketten als drijfveer voor deze eisen. Volgens de Waalse pers zijn alle vragende partijen voor een nieuwe staatshervorming separatisten die er enkel op uit zijn België op te doeken. Dit geldt volgens hen evenzeer voor VLD'ers en SP.a'ers als voor Blokkers, N-VA'ers of CD&V'ers.
Vandaar uitlatingen als die van Picqué en Van Cauwenberghe. Zelfs als flamingant sta je er van te kijken. Was het maar waar dat er in Vlaanderen een grote meerderheid voor Vlaamse onafhankelijkheid kiest, denk je dan. Het leuke is natuurlijk wel dat net door hun provocerende uitspraken steeds meer Walen gaan beseffen dat het einde van België nabij is, en dat steeds meer Vlamingen vragen gaan stellen bij de houding van de Franstaligen, waardoor ook voor hen het einde van België geen taboe meer is. Vandaar ook de scherpe reacties van de Bub'ers hier op dit forum. Gevaarlijke uitspraken als die van Van Cau brengen het einde van België enkel dichterbij, en dat weten ze in de Brusselse salons maar al te goed. Besluit: we zijn op goede weg. We hebben zelfs de Waalse media en politici al aan onze kant. Nu de Vlaamse nog... |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
|
![]() Als Van Cau een zo politiek geladen uitspraak doe, nl de Anschluss van SGR bij BRU of WAL, is het niet meer dan normaal dat Minister-President Leterme iets gelijkaardigs verklaart: nl de afschaffing van alle faciliteiten.
Ik hoop dat de n-va partner hierop aandringt.
![]() |
#56 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Valse hoop.
Clio heeft dat goed gezien toen zij/hij vaststelde: 'Nu de 'Vlaamse' nog'.
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. Laatst gewijzigd door Knuppel : 7 september 2004 om 08:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() "Il n'est pas question d'un transfert de Rhode-Saint-Genèse vers Bruxelles ou la Wallonie. C'est une proposition ridicule qui ne recueillera jamais la majorité des deux tiers dans le groupe linguistique flamand." Dat is alvast wat Ann Sobrie, vlaamse schepen van Sint-Genesius-Rode, zegt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Voor deze jongens was het moeilijk om met de driekleur te zwaaien. Die Leo toch.... |
|
![]() |
![]() |