Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 maart 2014, 22:56   #41
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

In de praktijk is al altijd opnieuw gebleken dat je het meeste werk kunt verzetten voor de middag.
Nadien gaat het gewoon bergaf.

Nu ja wie tot 2 uur uitzit kan onmogelijk om 7 uur terug fit zijn. Maar die heeft dat ook alleen maar aan zichzelf te danken.
Oud 9 maart 2014, 22:58   #42
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik sta om kwart na 4 op.
Meestal begin ik om 5 uur.
Ik presteer veel beter in de ochtend dan in de namiddag.
Ik heb gemerkt dat zakenlui, ondernemers, arbeiders, etc...vaak veel liever sochtends werken. De eigenaar van mijn firma werkt van half 4 tot 3.

De meeste wetenschappers die ik ken zijn echter nachtraven die voor 10 uur niet op het werk arriveren.

Ik behoor tot de laatste categorie. Ach ja, als mijn baas mij graag betaalt voor niets te doen, zijn probleem....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2014, 23:53   #43
Dutch_Strawberry
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
In de praktijk is al altijd opnieuw gebleken dat je het meeste werk kunt verzetten voor de middag.
Nadien gaat het gewoon bergaf.

Nu ja wie tot 2 uur uitzit kan onmogelijk om 7 uur terug fit zijn. Maar die heeft dat ook alleen maar aan zichzelf te danken.
Heb je daar ook een officiële bron voor? Of is papegaai je nu gewoon na wat je van jongsafaan is aangeleerd? Ik ben er ondertussen al lang achter dat niet elke mens hetzelfde bioritme heeft, hoor.
Dutch_Strawberry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2014, 23:57   #44
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik heb gemerkt dat zakenlui, ondernemers, arbeiders, etc...vaak veel liever sochtends werken. De eigenaar van mijn firma werkt van half 4 tot 3.

De meeste wetenschappers die ik ken zijn echter nachtraven die voor 10 uur niet op het werk arriveren.

Ik behoor tot de laatste categorie. Ach ja, als mijn baas mij graag betaalt voor niets te doen, zijn probleem....
Er zal wel verschil zitten tussen fysieke arbeid en intellectuele arbeid.
Voor fysiek is het in elk geval wel de ochtend die het best werkt.
Intellectueel kan ik me wel voorstellen dat de problemen van de dag wat moeten doorsijpelen en pas s'avonds of de dag nadien het best tot uiting komen.
Vandaar het spreekwoord; laten we er een nachtje over slapen.
En effectief dat helpt meestal.
Oud 10 maart 2014, 00:16   #45
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry Bekijk bericht
Heb je daar ook een officiële bron voor? Of is papegaai je nu gewoon na wat je van jongsafaan is aangeleerd? Ik ben er ondertussen al lang achter dat niet elke mens hetzelfde bioritme heeft, hoor.

In principe heb je wel hetzelfde bioritme, ook al ontken je het uiteraard.

Maar soit, het meeste van uw energie ligt in de voormiddag na uw voldoende slaap natuurlijk.
Tegen de middag verzwak je al redelijk en na de middag en zeker na een maaltijd ben je zwak.
Dat heeft ook veel te maken met uw spijsvertering die veel energie vraagt.

Persoonlijk sla ik doorgaans de middag maaltijd hiervoor over om er dan ook geen last van te hebben.

't is de aard van de mens nu eenmaal.

Als wij vroeg beginnen (wat we zeker ook niet altijd doen) verdubbelen we onze inkomsten en hebben nog tijd over op de dag.
Oud 10 maart 2014, 00:59   #46
bembem
Secretaris-Generaal VN

bembem's schermafbeelding

Standaard

Ha Mambo wat je daar zegt herken ik ook in mij, zo ben ik ook meestal uitgeteld als ik iets heb genuttigd - vooral middagmaal bv. , en ik merk dat ik het beste 'doorwerk' tijdens de avonduren .. Momenteel ben ik bezig aan een boek, nu ja ik probeer lol, en mijn inspiratie komt vooral zo tussen 22u en 3u 's nachts .. Misschien dat het er ook mee te maken heeft dat dan alles gedaan is (was, afwas, opruimen, boodschappen etc.) en ik eindelijk rustig in m'n zetel zit, lol ..
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2014, 01:22   #47
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Intellectueel kan ik me wel voorstellen dat de problemen van de dag wat moeten doorsijpelen en pas s'avonds of de dag nadien het best tot uiting komen.
Zwaar lichamelijk werk doe ik het liefst s'morgens, na een goede nacht rust en een stevig ontbijt. En na de middag, ja dan bol ik gewoon uit. De fut is er zo wat uit.
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2014, 01:25   #48
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Ha Mambo wat je daar zegt herken ik ook in mij, zo ben ik ook meestal uitgeteld als ik iets heb genuttigd - vooral middagmaal bv. , en ik merk dat ik het beste 'doorwerk' tijdens de avonduren .. Momenteel ben ik bezig aan een boek, nu ja ik probeer lol, en mijn inspiratie komt vooral zo tussen 22u en 3u 's nachts .. Misschien dat het er ook mee te maken heeft dat dan alles gedaan is (was, afwas, opruimen, boodschappen etc.) en ik eindelijk rustig in m'n zetel zit, lol ..
Trouw gewoon, en laat die karweitjes door je partner opknappen, dan heb je meer tijd om rustig in uw zetel te zitten.
Wat zeg je voor deze goede raad ? Danku meneer.
Oud 10 maart 2014, 02:04   #49
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar heb je volstrekt gelijk in !

Niemand moet mij de les spelen hoe ik mijn bioritme zou moeten plannen.

Een mens heeft wel degelijk een soort van 'interne' klok en het zou me niet verbazen dat die voor een deel genetisch bepaald is. Langs moederskant zit onze familie al generaties lang vol met 'nachtraven'.

Toen ik als kind op vakantiekamp ging of op bosklassen met de school, vond ik het altijd vreselijk dat we vroeg naar bed moesten, ik heb toen altijd elke avond uren wakker gelegen. Niet dat ik thuis zeer laat mocht gaan slapen, maar ik probeerde me dan nog met vanalles en nog wat bezig te houden (vooral lezen natuurlijk).

Wel heb ik het 'geluk' dat ik weinig slaap nodig heb, ik kom toe met 5 �* 6 uren per nacht op lange termijn, op korte termijn kan ik enkele weken draaien op ongeveer 3 �* 4 uren slaap per nacht. Ik heb dat al van kleinsaf (toen had ik ook niet meer dan max. 7 uren nodig). Je kan je wel inbeelden dat 10 of 11 uren 'verplicht' slapen op kamp voor mij een ware martelgang was. Ik probeerde dan soms naar het toilet te gaan (daar had ik kunstlicht) en probeerde dan urenlang een boek of stripverhalen te lezen. Anders was het echt wel sch**tvervelend.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2014, 02:07   #50
bembem
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door meneer Bekijk bericht
Trouw gewoon, en laat die karweitjes door je partner opknappen, dan heb je meer tijd om rustig in uw zetel te zitten.
Wat zeg je voor deze goede raad ? Danku meneer.

als het zo'n luie is als mijn schoonbroer, laat maar zitten, het enige wat die doet in het huishouden = de vuilnisbakken buiten zetten .. en voor de rest enkel in de zetel naar voetbal zitten kijken .. en zo zijn er veel, dus no thx lol
Oud 10 maart 2014, 02:10   #51
bembem
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Daar heb je volstrekt gelijk in !

Niemand moet mij de les spelen hoe ik mijn bioritme zou moeten plannen.

Een mens heeft wel degelijk een soort van 'interne' klok en het zou me niet verbazen dat die voor een deel genetisch bepaald is. Langs moederskant zit onze familie al generaties lang vol met 'nachtraven'.

Toen ik als kind op vakantiekamp ging of op bosklassen met de school, vond ik het altijd vreselijk dat we vroeg naar bed moesten, ik heb toen altijd elke avond uren wakker gelegen. Niet dat ik thuis zeer laat mocht gaan slapen, maar ik probeerde me dan nog met vanalles en nog wat bezig te houden (vooral lezen natuurlijk).

Wel heb ik het 'geluk' dat ik weinig slaap nodig heb, ik kom toe met 5 �* 6 uren per nacht op lange termijn, op korte termijn kan ik enkele weken draaien op ongeveer 3 �* 4 uren slaap per nacht. Ik heb dat al van kleinsaf (toen had ik ook niet meer dan max. 7 uren nodig). Je kan je wel inbeelden dat 10 of 11 uren 'verplicht' slapen op kamp voor mij een ware martelgang was. Ik probeerde dan soms naar het toilet te gaan (daar had ik kunstlicht) en probeerde dan urenlang een boek of stripverhalen te lezen. Anders was het echt wel sch**tvervelend.

we hebben idd. allemaal een interne klok .. verder hangt veel af van het persoonlijk ritme ...
Oud 10 maart 2014, 02:35   #52
Dutch_Strawberry
Banneling

Standaard

Citaat:
Hmm, dat klinkt zo gek nog niet, inderdaad. 's Morgens ben ik meestal wel fysiek fit, maar is mijn brein nog aan 't wakker worden, terwijl het in de namiddag het omgekeerde is.
Oud 10 maart 2014, 09:54   #53
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Hmm, dat klinkt zo gek nog niet, inderdaad. 's Morgens ben ik meestal wel fysiek fit, maar is mijn brein nog aan 't wakker worden, terwijl het in de namiddag het omgekeerde is.
Als ik s`ochtends fysieke arbeid moet doen is dat toch op auto pilot hoor.

En ja, savonds ben ik fysieker moe, maar mentaal het scherpste.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2014, 10:26   #54
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Vroeg opstaan = mottig zijn de hele dag.

Ik werk niet voor 11h sochtends, kom niet op gang. Ik val ook niet in slaap voor 12h, en heb mijn beste uren van de dag...savonds en snachts.
Ik was vroeger ook zo, toen ik student was: kwam laat toe, en ging laat naar huis.

Nu ben ik veranderd: ik sta tussen 4 en 5 uur 's morgens op, en ga rond 9 a 10 uur slapen. Ik voel mij heel fris 's morgens, en het is de moment om vanalles te doen. Speelt ook een rol dat ik de enige ben, het huis is rustig, en ik kan geconcentreerd werken als dat moet.

Als ik om een of andere reden tot 11 uur 's avonds moet opblijven, moet ik vechten tegen de slaap, terwijl ik vroeger zelden voor 2 uur 's nachts in mijn bed lag.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2014, 13:15   #55
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Naast de "strikt" ochtend- en avond-mensen heb je ook redelijk flexibele mensen.
Eventueel met een voorkeur voor ochtend of avond, maar wel soepel als het eens anders moet.
Die mensen zouden meer bevoordeeld moeten worden.
Want die kunnen met iedereen samenwerken; die kunnen alle werk aan.

Ge moogt drie keer raden wat voor soort De Schoof is.

Noot van de Schoof: ge wordt minder flexibel als ge weigert voldoende rust te nemen op de juiste ogenblikken.
En rust nemen is niet alleen rusten, maar ook rustig leven, fatsoenlijk eten enz.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2014, 16:14   #56
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Een mens heeft wel degelijk een soort van 'interne' klok en het zou me niet verbazen dat die voor een deel genetisch bepaald is.
denkt gij echt dat het verschil tussen ochtend en nachtmens meer als een halve dag is?
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2014, 16:19   #57
meneer
Banneling

Standaard De terugkeer van het romantisme

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
als het zo'n luie is als mijn schoonbroer, laat maar zitten, het enige wat die doet in het huishouden = de vuilnisbakken buiten zetten .. en voor de rest enkel in de zetel naar voetbal zitten kijken .. en zo zijn er veel, dus no thx lol
Vuinisbak buiten zetten is toch beter als niets ? Trouwens, je kan je Partner toch opvoeden !?
VB : je doet de afwas = sex. Géén afwas = geen sex.
Je kuist het hele huis op = wonderbare nacht sex. Je bezemt snel de gang even op en basta = een vluggertje en niets meer. Enz enz
Oud 10 maart 2014, 18:46   #58
Dutch_Strawberry
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door meneer Bekijk bericht
Vuinisbak buiten zetten is toch beter als niets ? Trouwens, je kan je Partner toch opvoeden !?
VB : je doet de afwas = sex. Géén afwas = geen sex.
Je kuist het hele huis op = wonderbare nacht sex. Je bezemt snel de gang even op en basta = een vluggertje en niets meer. Enz enz
Ik zal die van mij ook moeten ronddirigeren, want veel initiatief zit er tot nu toe niet in!
Oud 10 maart 2014, 19:48   #59
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
denkt gij echt dat het verschil tussen ochtend en nachtmens meer als een halve dag is?
Niet noodzakelijk, maar er is wel degelijk een verschillend bioritme. En los van dat zijn er nog mensen die veel of weinig slaap nodig hebben. Een vriend van mij is een veelslaper met een ochtendritme en die heeft een managementsfunctie in de privé. Dat is zeker niet evident ! Als die thuiskomt om 20.00 u of 21.00 u kan die nauwelijks nog iets anders doen dan direct in zijn bed kruipen. De weekends gebruikt hij om nog bij te slapen. Dan ben ik toch tevreden met mijn nood aan 'slechts' 5 of 6 uren per dag slaap.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2014, 23:15   #60
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Niet noodzakelijk, maar er is wel degelijk een verschillend bioritme. En los van dat zijn er nog mensen die veel of weinig slaap nodig hebben.
De uren slaap is natuurlijk een ander onderwerp.

over dat bioritme: het verschil tussen een ochtend- en nachtmens is maximaal 2-3uren.

alle neurologische onderzoeken wijzen altijd en zonder uitzondering uit dat je 's nachts stilvalt,
het productiefste ben je 's ochtends na je volledige nachtrust. de ochtendmens is al om 6 wakker terwijl de 'nacht"'mens misschien pas tegen 8 evtl 9 ontwaakt.

wie natuurlijk systematisch om 4u in zijn bed kruipt kan onmogelijk om 9 wakker worden maar die presteert midden in de nacht niet beter als een 'ochtend'mens.

het is bvb geen toeval dat massa's ongevallen 's nachts gebeuren, gaande van verkeer tot in de scheepvaart of zelfs tsjernobyl. allemaal in een periode dat onze hersenen en lichaam verhoudingsgewijs stilligt en zou moeten slapen.
mensen die nachtwerk doen zijn op het einde van hun leven een paar jaar kwijt, echt werk dan en niet zoals Brusselmans wat pennen.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be