![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Gouverneur
|
![]() De oplossing in Vilvoorde en omstreken ligt dus voor de hand: niet alleen meer Nederlands maar ook minder Frans op school. Let wel dit maatregel hoeft alleen maar te gelden in Vlaams Brabant... en niet eens overal in de provincie maar gewoon in een straal van kilometer of tien rond de hoofdstad.
Vlaanderen moet eigenlijk een kopie van het beleid van Quebec (en van de Baltische staten) kopiëren: daar heeft men met succes de taalachteruitgang bestreden en min of meer ongedaan gemaakt. Ook de Oost-Europese landen deden soortgelijke dingen (daar was het ten koste van het Russisch). Vlaanderen moet ook zoiets proberen in de Rand. Minder Frans op school dus. Ook andere maatregelen nemen behalve in het onderwijs: een Franstalig Canadees kan bijvoorbeeld klacht indienen tegen een winkel of een loket in Montreal als niemand van de zaak Frans spreekt . Laatst gewijzigd door Tempest : 21 april 2014 om 20:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |||
Minister-President
|
![]() Ik kan niet zeggen dat ik daar een pasklaar antwoord voor heb. VB heeft ooit eens gesteld dat de VL regering een beleid moest voeren om autochtone Vlamingen naar Brussel en de rand te krijgen. Dat vond ik een goed uitgangspunt maar het is maar de vraag hoe je dat concretiseert.
En ik ben uiteraard ook voorstander van het investeren in Brussels NL onderwijs, maar dat is sowieso, op lange temrijn slechts een deel van de oplossing. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door mvd : 21 april 2014 om 20:57. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door mvd : 21 april 2014 om 20:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door mvd : 21 april 2014 om 20:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Men zou integendeel de Vlamingen moeten weghalen uit Brussel net om te verhinderen dat ze verfranst worden, want dat is namelijk voorgeprogrammeerd. Het verleden heeft dat genoegzaam aangetoond. Men moet "de strijd om de immigrant" aangaan. Ervoor zorgen dat elke nieuwkomer kiest voor NL ipv voor F. En hoe kan dat beter dan via het onderwijs...? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Hypothetisch is dat de NL-gemeenschap de "konkurrentiestrijd" om de scholier zou aangaan. Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 21 april 2014 om 21:08. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En ik beweer nu dat de énige (demokratische) weg terug loopt via het NL-onderwijs. Of wat had ge gedacht ?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Europees Commissaris
|
![]() Zonder de massale aanwezigheid van het F-onderwijs was de verfransing niet mogelijk...
http://fr.wikipedia.org/wiki/Francis...27enseignement
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 21 april 2014 om 21:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het punt is dat je die allochtone gemeenschap ook in contact moet zien te krijgen met Vlamingen. En dat kan niet alleen dmv onderwijs. En dat kan trouwens ook niet als de immigratie onverminderd blijft verder gaan. Citaat:
En ja ik bedoelde uiteraard 'overschatten' Laatst gewijzigd door mvd : 21 april 2014 om 21:15. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Minister-President
|
![]() Dat ontken ik toch niet? Maar jij ziet de hele sociale context totaal over het hoofd waarin die verfransing heeft kunnen plaats vinden. Het Nederlands heeft vandaag niet de sociale status die het Frans toen had.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
IK doe dat hier nog eens uit de doeken: zie bericht nr. #18 http://forum.politics.be/showthread.php?t=169287 Citaat:
Allochtonen kunnen ook onder mekaar Nederlands spreken; ik zie dat trouwens hier in Leuven. Citaat:
In een volgend stadium kan dan vraag geschept worden.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 21 april 2014 om 21:45. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mikken op t eigen volk betekent dat je uiteindelijk een verdomd klein partijtje wordt. Je kent toch de demografische situatie? Citaat:
Ook communisten zeker, de nva.... Citaat:
Maar zoiets eenvoudigs is ook na 184 jaar voorlopig een brug te ver, zo lijkt het. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Misschien beter de realiteit onder ogen zien: Brussel zal nooit meer Nederlandstalige stad worden. Allochtonen haten het Nederlands want dat is de taal van die enge 'racistische' en 'onverdraagzame' Vlaam. Ja toch? Bereid je liever voor op de toekomst en leer alvast een mondje Arabisch of Berbers. Daar kom je straks een stuk verder mee in BXL dan met huilie huilie doen over het teloorgegane Nederlands hoor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tempest heeft wel een punt door te stellen dat minder Franse lesuren een beproeft middel is om het oprukken van een agressief kolonizerende taal tegen te houden. Een keuzevak alleen doet dat niet zo grondig aangezien dat keuzevak nog steeds veel uren kan vullen. Maar zoals u ergens ook lijkt aan te geven. Er zijn eigenlijk geen overtuigde verdedigers van het Nederlands bij de Vlaams nationalisten heden ten dage. Ze zijn meer geïnteresseerd in ofwel de centen ofwel de 'vreemdelingen' waar men geen geld wil in steken ook zal zou dat betekenen dat ze Nederlands leren. Een zelfdestructief en kortzichtig Vlaams nationalisme treffen we hier aan. En uiteindelijk zal je zien. Dat soort van nationalisme loopt te veel verloren in bijzaken om Vlaanderen en haar taal effectief te verdedigen. Zouden ze ooit in staat zijn 'to rise to the occasion'? Ik zie het zo direct niet.
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 22 april 2014 om 01:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vlaanderen dient haar interne verdeeldheid te overwinnen. De Belgicistische partijen dienen hun angst te verliezen dat België zal uiteenspatten als ze opkomen voor de rechten van de Vlamingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarbij ook rechtszaken aanspannen op internationaal niveau en dat soort van initiatieven niet overlaten aan zogezegd gediscrimineerde Franstaligen die zich in Vlaanderen komen vestigen met een koloniale mentaliteit en zonder de wil zich aan te passen en die het daarbij ook nog klaar spelen zich als 'het slachtoffer' voor te stellen van 'racistische Vlamingen'. Want zo stellen ze die zaken voor tot in de verste uithoeken van de wereld met hulp vanuit Frankrijk. Laat mensen het nut van Nederlands te kennen inzien (en dat niet zozeer door sensibiliseringscampagnes maar financieel). En laat hen voelen dat het kost om geen Nederlands te kennen. Dan kan je een agressieve invasieve taal tegen houden. En zelf niet racistisch zijn tegenover Franstaligen. Ook al hebben ze geen respect voor Vlamingen en hun taal. Laat dat racisme aan hen over. Bestrijdt het en maak het wereldkundig. Het is een langzaam proces. Teleurstellend om vast te stellen dat men daar niet volop mee bezig is. Is dit (nog) wel een 'volk', dit Vlaanderen, deze Vlamingen. Of meer een doorgangsgebied? Met veel geklaag, maar niet in staat tot gezamenlijke actie? Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 22 april 2014 om 02:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Banneling
|
![]() Aangezien diezelfde groenen de thuistaal willen toelaten, zowel in de klas als op de speelplaats. Gaan daar niet veel Nederlandstaligen uitkomen, uit die school in Brussel. De Nederlandstalige kindjes zullen wel Frans spreken met de anderen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Nog steeds is het zo dat 37 % van de Nederlandstaligen in Brussel hun kinderen naar het Franstalig onderwijs sturen. Omgekeerd sturen echter slechts 4 % vd. Franstalige gezinnen hun kinderen naar het NL-onderwijs. Bron: http://books.google.be/books?id=yZMA...russel&f=false
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 22 april 2014 om 13:53. |
|
![]() |
![]() |