![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#41 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
[quote=Knuppel]
Citaat:
Leer eens inzien dat wetten er voor de burger zijn, niet omgekeerd. Wetten behoren de realiteit te volgen. Als blijkt dat die wetten voorbijgestreefde hersenspinsels zijn van vorige generaties politici, en niet meer conform de recente toestand kunnen gehanteerd worden, dan moeten ze maar veranderen. Goed bestuur is zoveel mogelijk burgers tevreden stellen. Als een meerderheid der burgers franstalig is, dan houdt dit franstalig bestuur in.
|
|
|
|
|
#42 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|
|
|
|
|
|
#43 | ||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Scheer dat dus over dezelfde kam als een reis naar Afrika of 't verre oosten. Citaat:
Principieel heb je gelijk, maar een principe kan geen baxter steken. Een anderstalige dokter of verpleegster wel. Citaat:
Breng maar je familie en je vrienden mee.
|
|
|
|
|
#44 | ||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes Laatst gewijzigd door Distel : 23 september 2004 om 12:13. |
||||
|
|
|
|
|
#45 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
#46 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|
|
|
|
|
|
#47 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Knippen met een Vlaams 'patroon'? Forget it, cow-boy! Wie eist staat zwak, en zal sowiso meer moeten toegeven om zijn zin te krijgen, en dan zal er voorzichtig rond Brussel heen moeten 'geknipt' worden. Eenzelfde scenario voorzie ik, indien zo een splitsing democratisch zou verlopen. Dan zie ik totaal verfranste steden en gemeenten niet snel aansluiten bij een arm katholiek Vlaanderen waarvan ze de taal niet eens machtig zijn.
|
|
|
|
|
#48 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|||
|
|
|
|
|
#49 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik plaats je gewoon voor mogelijke gevolgen van je keuzes. Citaat:
Citaat:
Ik zeg niet dat jouw scenario geheel onlogisch klinkt, maar een bevolking reageert niet alleen strikt logisch of uitsluitend volgens economisch ingevulde ratio...........
|
|
|
|
|
#50 | ||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
"Voor de rabiate splitsers is Wallo-Brux ook buitenland." Zie berichtje 43. Citaat:
Citaat:
Citaat:
||||
|
|
|
|
|
#51 |
|
Vreemdeling
|
Ik kan me voorstellen dat Linkebeek, waar een ruime meerderheid franstalig is, de voorkeur heeft voor aansluiting bij brussel, mocht belgië ophouden te bestaan, dat dit ook werkelijk zou gebeuren lijkt me onwaarschijnlijk. Als tweederde van beide taalgemeenschappen hiermee akkoord moet gaan, zie ik dit nog niet zo snel gebeuren. Aan de andere kant zie ik de opsplitsing van België ook nog niet zo snel gebeuren, maar dat is weer een ander verhaal.
Wat mij in bovenstaande topics trof is het verhaal dat een franstalige die zich vestigt in vlaanderen zich eerst beroept op het droit de l homme en als er vervolgens een franstalige meerderheid is, op het droit de sol. Als je het principe droit de l homme aanhangt moet je ook consequent blijven. Ik denk niet dat de grenzen tussen Vlaanderen, Brussel en Wallonië nog zullen veranderen. Je hebt ook dorpen net over de duitse grens waar meer nederlanders dan duitsers wonen door de lage woningprijzen, desondanks is het territorialiteitsbeginsel daar nicht im frage. Als Schiermonnikoog wordt opgekocht door duitsers en er zou geen ene nederlander meer wonen, dan blijft het toch nederlands. Die talentellingen in de jaren 60 zijn door walen en vlamingen samen gedaan, 40 jaar terug was de gemeente linkebeek dus overwegend nederlandstalig en is het daarom bij vlaanderen gekomen. Verder denk ik dat er aan vlaamse kant ook weinig toegeeflijkheid op dit punt te vinden zal zijn doordat in het verleden al meer regios verfranst zijn. Het principe om voor een taal te opkomen kan ik wel begrijpen en dat kunnen de franstaligen ook wel, kijk maar naar de taalwetten in frankijk, daar moet een een vast percentage franstalige muziek op de radio uitgezonden worden. |
|
|
|
|
|
#52 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#53 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#54 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#55 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#56 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#57 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#58 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#59 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#60 | |
|
Lokaal Raadslid
|
Citaat:
Men hoort er 24/24 allerhande vreemde talen en men ontmoet er mensen uit alle werelddelen. Het is geen enkel probleem om er in één van de grote wereldtalen men iemand te praten over eender welk onderwerp. Nog nooit heb ik ergens gelezen dat er in een Brussels hospitaal een taalprobleem was met een patient,niet in het arabisch,niet in het frans,niet in het engels zelfs niet in t'chinees. Enkel Van Pimperzele uit de vloanders zit er (waarschijnlijk in een pyjamatje van t'ijsboerke) te roepen op zijn bed dat hij niets begrijpt. en dat in een nederlands zonder ondertitels (wuk es da ir ,ze verston mi ni). Dat men in brussel verfranst is en men er geen nederlands meer spreekt is spijtig en nostalgisch maar niemand ligt er wakker van. In zo een grotestad van je oren maken en eisen om in je eigen moedertaal aangesproken te worden is echt onozel en kleinburgerlijk. Bijna om een vlaams filmpje van te maken titel "Boerken Haas gaat naar de stad" of deel 2 "Boerken Haas in New York" |
|
|
|
|