Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 september 2004, 11:58   #41
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

[quote=Knuppel]
Citaat:

Maar ik zie dat jij ermee akkoord bent dat Bruxelles zich nooit aan de wet hield...
Blijkbaar zijn die wetten niet meer afdoende om een geod bestuur te garanderen.
Leer eens inzien dat wetten er voor de burger zijn, niet omgekeerd.
Wetten behoren de realiteit te volgen.
Als blijkt dat die wetten voorbijgestreefde hersenspinsels zijn van vorige generaties politici, en niet meer conform de recente toestand kunnen gehanteerd worden, dan moeten ze maar veranderen.

Goed bestuur is zoveel mogelijk burgers tevreden stellen.
Als een meerderheid der burgers franstalig is, dan houdt dit franstalig bestuur in.
Oud 23 september 2004, 12:03   #42
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Op reis in Frankrijk, Duitsland, Engeland, Afrika, Amerika etc. verstaan ze ook geen Nederlands.
Daarover hoor je geen enkele flamingant zeiken.

Face it: Brussel is verfranst.
Als je die evolutie wil tegenwerken, dan moet je er maar gaan wonen.
En anders thuis of in Nederland ziekworden.......
Face it: Brussel is officieel tweetalig. Wanneer ik op reis ga, weet ik dat zoiets kan gebeuren. Maar wanneer ik naar Brussel ga, weet ik dat ik het recht heb in het Nederlands voortgeholpen te worden. Vraag ons niet om ons neer te leggen bij het feit dat de tweetaligheid niet nageleefd wordt en dat dit blijkbaar dan nog beloond wordt door de kop in het zand te steken.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2004, 12:06   #43
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Face it: Brussel is officieel tweetalig.
Frans-Arabisch?

Citaat:
Wanneer ik op reis ga, weet ik dat zoiets kan gebeuren.
Voor de rabiate splitsers is Wallo-Brux ook buitenland.
Scheer dat dus over dezelfde kam als een reis naar Afrika of 't verre oosten.

Citaat:
Maar wanneer ik naar Brussel ga, weet ik dat ik het recht heb in het Nederlands voortgeholpen te worden.
Dat is de theorie, die jammer genoeg voor jou bij de feiten achterophinkt.
Principieel heb je gelijk, maar een principe kan geen baxter steken.
Een anderstalige dokter of verpleegster wel.

Citaat:
Vraag ons niet om ons neer te leggen bij het feit dat de tweetaligheid niet nageleefd wordt en dat dit blijkbaar dan nog beloond wordt door de kop in het zand te steken.
De enige actie die je kan ondernemen is Brussel verVlaamsen.
Breng maar je familie en je vrienden mee.
Oud 23 september 2004, 12:13   #44
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Frans-Arabisch?
Loljurk.

Citaat:
Voor de rabiate splitsers is Wallo-Brux ook buitenland.
Scheer dat dus over dezelfde kam als een reis naar Afrika of 't verre oosten.
En wie zijn "de rabiate splitsers" dan wel? Heb ik - vermoedelijk ben ik zo'n rabiate splitser - dan ooit gezegd dat Brussel voor mij het buitenland is?

Citaat:
Principieel heb je gelijk, maar een principe kan geen baxter steken.
Een anderstalige dokter of verpleegster wel.
Het is de theorie, en zou de praktijk moeten zijn. Maar dat het Nederlands nu eenmaal als derderangstaaltje wordt behandeld, is voor mij geen verrassing meer (jammer genoeg wel voor sommige patiënten ginder).

Citaat:
De enige actie die je kan ondernemen is Brussel verVlaamsen.
Breng maar je familie en je vrienden mee.
Ik vind Brussel maar een weinig aantrekkelijke stad. Maar met een toepassing van de taalwetten ben ik ook al gelukkig.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes

Laatst gewijzigd door Distel : 23 september 2004 om 12:13.
Oud 23 september 2004, 12:21   #45
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heb ik - vermoedelijk ben ik zo'n rabiate splitser - dan ooit gezegd dat Brussel voor mij het buitenland is?
Dat heb je misschien niet letterlijk gezegd, maar dat zal weldegelijk een consequentie van je secessionistische streven blijken.
Oud 23 september 2004, 12:23   #46
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat heb je misschien niet letterlijk gezegd, maar dat zal weldegelijk een consequentie van je secessionistische streven blijken.
Dat zal dan dus iets zijn dat de Brusselaars zelf, en niet ik, gezegd zullen hebben.
Oud 23 september 2004, 12:28   #47
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat zal dan dus iets zijn dat de Brusselaars zelf, en niet ik, gezegd zullen hebben.
Hoe denk je dat een splitsing zooit zal doorgevoerd worden?
Knippen met een Vlaams 'patroon'?
Forget it, cow-boy!

Wie eist staat zwak, en zal sowiso meer moeten toegeven om zijn zin te krijgen, en dan zal er voorzichtig rond Brussel heen moeten 'geknipt' worden.

Eenzelfde scenario voorzie ik, indien zo een splitsing democratisch zou verlopen.
Dan zie ik totaal verfranste steden en gemeenten niet snel aansluiten bij een arm katholiek Vlaanderen waarvan ze de taal niet eens machtig zijn.
Oud 23 september 2004, 12:44   #48
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe denk je dat een splitsing zooit zal doorgevoerd worden?
Knippen met een Vlaams 'patroon'?
Forget it, cow-boy!
Dat is helemaal niet de kwestie. Het gaat om het feit dat je mij woorden in de mond legt.

Citaat:
Wie eist staat zwak, en zal sowiso meer moeten toegeven om zijn zin te krijgen, en dan zal er voorzichtig rond Brussel heen moeten 'geknipt' worden.
Brussel is voor mij geen sine qua non voor een Vlaamse onafhankelijkheid. Mèt als het kan, zònder als het moet.

Citaat:
Eenzelfde scenario voorzie ik, indien zo een splitsing democratisch zou verlopen.
Dan zie ik totaal verfranste steden en gemeenten niet snel aansluiten bij een arm katholiek Vlaanderen waarvan ze de taal niet eens machtig zijn.
Liever aansluiten dan bij een nog veel armer Wallonië dat economisch totaal afhankelijk is van Vlaanderen, mede dankzij het verkwisten van de transfers die op die moment eens opnieuw zullen geëvalueerd worden?
Oud 23 september 2004, 13:05   #49
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is helemaal niet de kwestie. Het gaat om het feit dat je mij woorden in de mond legt.
Niet overdrijevn.
Ik plaats je gewoon voor mogelijke gevolgen van je keuzes.

Citaat:
Brussel is voor mij geen sine qua non voor een Vlaamse onafhankelijkheid. Mèt als het kan, zònder als het moet.
Als jij mag bookie spelen, hoeveel bied je voor de optie zonder?

Citaat:
Liever aansluiten dan bij een nog veel armer Wallonië dat economisch totaal afhankelijk is van Vlaanderen, mede dankzij het verkwisten van de transfers die op die moment eens opnieuw zullen geëvalueerd worden?
Glazenbolkijken en koffiedikkijken.........
Ik zeg niet dat jouw scenario geheel onlogisch klinkt, maar een bevolking reageert niet alleen strikt logisch of uitsluitend volgens economisch ingevulde ratio...........
Oud 23 september 2004, 13:11   #50
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet overdrijevn.
Ik plaats je gewoon voor mogelijke gevolgen van je keuzes.
Ik overdrijf niet. Jij verdraait de feiten. Ik citeer:

"Voor de rabiate splitsers is Wallo-Brux ook buitenland."

Zie berichtje 43.

Citaat:
Als jij mag bookie spelen, hoeveel bied je voor de optie zonder?
Ik wacht liever rustig de uitkomst af. Maar ik acht een aansluiting van Bxl bij Wallonië verre van ondenkbaar. Their loss...

Citaat:
Glazenbolkijken en koffiedikkijken.........
Zoals uw voorspellingen over Brussel?

Citaat:
Ik zeg niet dat jouw scenario geheel onlogisch klinkt, maar een bevolking reageert niet alleen strikt logisch of uitsluitend volgens economisch ingevulde ratio...........
Nogmaals: met als het kan, zonder als het moet. Ik ga er geen slaap bij laten.
Oud 23 september 2004, 13:25   #51
jandeman
Vreemdeling

Standaard

Ik kan me voorstellen dat Linkebeek, waar een ruime meerderheid franstalig is, de voorkeur heeft voor aansluiting bij brussel, mocht belgië ophouden te bestaan, dat dit ook werkelijk zou gebeuren lijkt me onwaarschijnlijk. Als tweederde van beide taalgemeenschappen hiermee akkoord moet gaan, zie ik dit nog niet zo snel gebeuren. Aan de andere kant zie ik de opsplitsing van België ook nog niet zo snel gebeuren, maar dat is weer een ander verhaal.
Wat mij in bovenstaande topics trof is het verhaal dat een franstalige die zich vestigt in vlaanderen zich eerst beroept op het droit de l homme en als er vervolgens een franstalige meerderheid is, op het droit de sol. Als je het principe droit de l homme aanhangt moet je ook consequent blijven. Ik denk niet dat de grenzen tussen Vlaanderen, Brussel en Wallonië nog zullen veranderen. Je hebt ook dorpen net over de duitse grens waar meer nederlanders dan duitsers wonen door de lage woningprijzen, desondanks is het territorialiteitsbeginsel daar nicht im frage.
Als Schiermonnikoog wordt opgekocht door duitsers en er zou geen ene nederlander meer wonen, dan blijft het toch nederlands.
Die talentellingen in de jaren 60 zijn door walen en vlamingen samen gedaan, 40 jaar terug was de gemeente linkebeek dus overwegend nederlandstalig en is het daarom bij vlaanderen gekomen. Verder denk ik dat er aan vlaamse kant ook weinig toegeeflijkheid op dit punt te vinden zal zijn doordat in het verleden al meer regios verfranst zijn. Het principe om voor een taal te opkomen kan ik wel begrijpen en dat kunnen de franstaligen ook wel, kijk maar naar de taalwetten in frankijk, daar moet een een vast percentage franstalige muziek op de radio uitgezonden worden.
jandeman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2004, 14:21   #52
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Als een meerderheid der burgers franstalig is, dan houdt dit franstalig bestuur in.
In België is de meerderheid der burgers Nederlandstalig. Volgens jouw redenering zou België onmiddellijk Nederlandstalig bestuurd moeten worden. 't Zou wat zijn.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2004, 14:24   #53
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jandeman
Je hebt ook dorpen net over de duitse grens waar meer nederlanders dan duitsers wonen door de lage woningprijzen, desondanks is het territorialiteitsbeginsel daar nicht im frage.
Als Schiermonnikoog wordt opgekocht door duitsers en er zou geen ene nederlander meer wonen, dan blijft het toch nederlands.
Die simpele logica is voor sommigen helaas te moeilijk om te begrijpen of te makkelijk om te aanvaarden.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2004, 21:33   #54
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spolpoel
Linkebeek wil in geval van splitsing B-H-V bij Brussel
De Standaard 14:28:31

LINKEBEEK - De gemeenteraad van Linkebeek heeft gisteravond een motie goedgekeurd waarin gesteld wordt dat de splitsing van het kies- en gerechtelijk arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde enkel kan mits uitbreiding van het Brussels Gewest met de zes faciliteitengemeenten en met andere Vlaams-Brabantse gemeenten met een belangrijke Franstalige minderheid. Enkel de Franstalige meerderheid stemde met de motie in.

Linkebeek vindt dat de eis van de Vlaamse regering tot splitsing neerkomt op een breuk in de communautaire vrede en een verstoring van het federale evenwicht. ,,De taalfaciliteiten zijn immers voortdurend en onvoorwaardelijk vastgelegd in de wet van augustus 1963 zodat de herziening ervan impliciet de taalgrens en de afbakening van de gewesten is in vraag stelt'', luidt het.

Als de talentelling na 1960 verder gebruikt was, zouden de zes faciliteitengemeenten volgens de gemeente ondertussen opgenomen zijn in het Brussels gewest. In gemeenten zoals Beersel, Dilbeek, Sint-Pieters-Leeuw, Overijse, Tervuren en Zaventem zouden de Franstalige inwoners ondertussen taalfaciliteiten gekregen hebben. Dat vloeit ook voort uit de toepassing van de raamovereenkomst van de Raad van Europa inzake de bescherming van de nationale minderheden, aldus nog de gemeente Linkebeek.

Geen sprake van.
Linkebeek is VLAAMS grondgebied en blijft VLAAMS grondgebied.
Laat de Linkebekenaars daar zelf over beslissen in een referendum. Idem in de andere faciliteitengemeenten. Dan is er geen discussie meer.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2004, 21:59   #55
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Laat de Linkebekenaars daar zelf over beslissen in een referendum. Idem in de andere faciliteitengemeenten. Dan is er geen discussie meer.
Waarom zou burgerlijke ongehoorzaamheid beloond moeten worden? Iedere Franstalige die na de vastlegging van de taalgrens in Linkebeek ging wonen, wist dat hij zich in Nederlands taalgebied vestigde.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2004, 22:00   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Frans-Arabisch?
Blijkbaar heeft u weinig kaas gegeten van de staatsstructuur van België...
Oud 23 september 2004, 22:03   #57
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Goed bestuur is zoveel mogelijk burgers tevreden stellen.
Goed bestuur is geen "brood en spelen". Wie slechts naar de gunst van de burger hengelt, doet dat in de meeste gevallen niet door goed bestuur maar door rechts en links gratis dit en gratis dat uit te delen. De Romeinen wisten het al. Sommige politici doen hen nog steeds na. Is dat dan goed bestuur?
Oud 23 september 2004, 22:04   #58
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarom zeker dat er de laatste tijd zoveel belangstelling is bij de Franstalige zelfstandigen van Brussel om hun personeel Nederlands te leren. Waarom? Omwille van de centen natuurlijk.
Oud 23 september 2004, 22:08   #59
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Op reis in Frankrijk, Duitsland, Engeland, Afrika, Amerika etc. verstaan ze ook geen Nederlands.
Daarover hoor je geen enkele flamingant zeiken.
Daar valt ook niet te "zeiken". Brussel is nog steeds GRONDWETTELIJK een tweetalig gewest. Bijgevolg is het aan de overheid al haar diensten in de twee talen aan te bieden. Blijkbaar vindt u het dus normaal dat de Grondwet met voeten wordt getreden. Tot daar Superstaafs respect voor de grondregels van een land...
Oud 23 september 2004, 22:17   #60
janPieter
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Maar wanneer ik naar Brussel ga, weet ik dat ik het recht heb in het Nederlands voortgeholpen te worden.
Brussel is een wereldstad en de hoofdstad van Europa
Men hoort er 24/24 allerhande vreemde talen en men ontmoet er mensen uit alle werelddelen.
Het is geen enkel probleem om er in één van de grote wereldtalen men iemand te praten over eender welk onderwerp.
Nog nooit heb ik ergens gelezen dat er in een Brussels hospitaal een taalprobleem was met een patient,niet in het arabisch,niet in het frans,niet in het engels zelfs niet in t'chinees.
Enkel Van Pimperzele uit de vloanders zit er (waarschijnlijk in een pyjamatje van t'ijsboerke) te roepen op zijn bed dat hij niets begrijpt.
en dat in een nederlands zonder ondertitels (wuk es da ir ,ze verston mi ni).
Dat men in brussel verfranst is en men er geen nederlands meer spreekt is spijtig en nostalgisch maar niemand ligt er wakker van.
In zo een grotestad van je oren maken en eisen om in je eigen moedertaal aangesproken te worden is echt onozel en kleinburgerlijk.
Bijna om een vlaams filmpje van te maken titel "Boerken Haas gaat naar de stad" of deel 2 "Boerken Haas in New York"
janPieter is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be