Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 augustus 2014, 17:21   #41
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
een paar honderd kiekens, kalkoenen en duiven.
Een kalkoensteakske op de BBC of een lekkere duivensoep, hmmmm.
Varkens en koeien heb ik wel al helpen slachten, zelf doe ik dat niet omdat ik nu eenmaal geen slachter ben.
Je zal mss verschieten, maar ook voor mensen als jij heb ik respect omdat ze de gevolgen van hun handelen kennen.
Zonder mensen als jij was de mens waarschijnlijk nooit gekomen tot waar we zijn.
Toch is de nood aan vlees minder geworden tov vroeger omdat we minder actief zijn.
Ondanks dat gegeven zijn we steeds meer vlees gaan eten.
Ook dat is niet geheel logisch.
Ik zie je bereidheid en vermogen om dieren te doden veeleer als een gave van het verleden en minder als een gave voor de toekomst.
Hoewel er ongetwijfeld werk is in die branche omdat naar ik vermoed steeds minder mensen dit werk willen doen.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2014, 17:21   #42
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gepensioneerde Bekijk bericht
Als het slachten van dieren al moord wordt, dan staan we zeer ver van de natuur, waar vleeseters vlees eten.
en als we seks met iemand zonder toestemming al verkrachting noemen, staan we ook ver van de natuur, waar constant aan gedwongen seks gedaan wordt.
Als jij je wil baseren op de normen en waarden van de natuur, ok, maar wees dan wel consequent. Kijk dan naar alle vormen van geweld, inclusief kannibalisme.
Nee, jij vindt het net fantastisch om ver van de natuur te staan, om bv je argumenten te beargumenteren (op een internetforum nog wel) in plaats van de ander de kop in te slaan.
Oud 24 augustus 2014, 17:32   #43
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise Bekijk bericht
Rationeel gezien heb je 300% gelijk, maar ik vrees dat de mens ook nog eens wil leven: geen vlees eten,
ja, er zijn zeer goede veganistische alternatieven, derde generatie vleesvervangers, en straks echt kunstvlees. Vleeseters kunnen echt niet meer klagen nu. Uit blinde proeven weten ze niet eens welk worstje veggie is en welk vlees, en vinden ze sommige veggieworstjes lekkerder dan vlees.
En alle lekkere dessertjes enzo kun je veganistisch eten. Dat geklaag van vleeseters is al goed door psychologen onderzocht geweest. Dat is zoals zeggen dat deze pepsicola toch lekkerder is dan coca cola, omdat pepsicola een dynamischer reclamefilmpje maakte met bekende voetballers. Terwijl je in werkelijkheid eigenlijk net coca cola gedronken hebt.

Citaat:
niet meer copuleren,
oh jawel, en nog wel zonder ongewenst zwanger te worden!

Citaat:
tenzij heel weinig en gratis gaan werken voor de appreciatie van de anderen.
je mag nog wel werken hoor, maar je hoeft er gewoon zelfs geen belasting meer op te betalen en je wordt minder snel werkloos en toch kan de overheid nog publieke diensten leveren en zelfs een basisinkomen geven.

Citaat:
Denk dat de menselijke sort eerst moet muteren eer ze dat mentaal aankan...
inderdaad, de dingen die jij opnoemde wel. Maar niet bij de drie maatregelen die ik voorstel.
Oud 24 augustus 2014, 17:38   #44
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik wil mijn luxe voor leukere dingen gebruiken.
Het bent U die de morele vlag zwaait en uwzelve beter voordoet dan u bent.

Kijk eens, mijn stront stinkt niet... waw, ik ben onder de indruk.

Zo hypocriet ben ik niet.

En als u met al het andere gezwam me een schuldgevoel wil aanpraten, vergeet het maar.
jouw schuldgevoelens interesseren me niet, maar je mag niet iemand anders schaden. Gewoon voor een korte termijn luxepleziertje iemand anders levenslang opsluiten en vroegtijdig doden om te genieten van zijn ongezond spierweefsel, dat is wel extreem egoistisch. Allé, als we dat al geen egoisme mogen noemen, heeft dat woord dan npog wel zin?
Als je zegt dat ik hypocriet ben en me beter voordoe dan ik ben, over welke dingen heb je het dan? Ik eet toch niet voor mijn plezier iemand anders op?
Oud 24 augustus 2014, 17:40   #45
Lance
Banneling

Standaard

Minder dierlijk zou al beter zijn. Helemaal schrappen is dom. Zeker als je fysiek belastend werk doet. Als je dan zelfs geen melk, whey, eieren of kaas tot je neemt dan verschrompelen je spieren en word je uiteindelijk zelf een vorm van vegetatie.

Overdrijven is in geen elk geval goed. De Westerse mens eet te veel dierlijke producten. Een veganist te weinig. Zorg gewoon dat je ergens tussenin zit. Als je inzit met het dierenwelzijn, kweek dan zelf wat konijnen die je een goed leven geeft door ze te laten buitenlopen. Af en toe een konijntje slachten of een eitje van kippen in vrije uitloop kan niet veel gewetensbezwaren opleveren. Ge moet natuurlijk wel dat konijn zo snel en pijnloos mogelijk kunnen dooddoen. Nek omdraaien of een luchtgeweer duurt 1 seconde. In elk geval beter dan de industrie waar ze in kotjes zitten die veel te klein zijn en een miserabel leventje lijden.

Enkel op soja bonen leven, vergeet het. Ge schijt er niet enkel uw hol van uiteen maar er ontbreken enkele essentiële aminozuren die je enkel in dierlijke producten kan vinden. Een ander goed alternatief: Whey poeder. Dat is een afvalproduct van de kaasproductie die hoe dan ook wordt geproduceerd. Het bevat alle essentiële aminozuren voor de spieropbouw en is bovendien zeer goedkoop. Ge hebt tegenwoordig zelfs verschillende smaken. Havermout, whey poeder met bananensmaak, beetje water erbij en roeren: heerlijk! En geloof mij, als ge in combinatie daarmee ook nog wat workout doet krijgt ge net als ik een goddelijk lichaam en lopen de vrouwtjes je achterna.

Daarentegen, van soja bonen krijg je hinderlijke uitlaat en stoot je de vrouwtjes af. Trust me, i've been there.
Lance is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2014, 17:57   #46
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
feiten waarom we geen vegetariër zijn

Feit 1 Onze darm is te kort
Planteneters hebben altijd een veel langere darm om het eten te verteren. Herkauwers hebben zelfs een aantal extra magen om de vegetatie te verteren. De lengte van de darm van de mens eerder wijst op een carnivoor dan een herbivoor. Officieel heten wij mensen omnivoren. Een omnivoor is een herbivoor die minimaal 5% energie uit dierlijke bronnen haalt of een carnivoor die minimaal 5% van de energie uit plantaardig voedsel haalt. Je kunt met die 95% dus behoorlijk variëren.
ik ben alvast geen omnivoor, want ik eet volledig planaardig. En als jij sevens ook veganistisch wordt, ben jij ook geen omnivoor meer. Je kunt het gewoon kiezen. De lengte van de darmen is natuurlijk moreel irrelevant. Op het vlak van gezondheid weten we al wel dat onze darmen te lang zijn voor het huidige westerse dieet: we eten te veel dierlijke producten en dus te veel schadelijke stoffen zoals verzadigde vetten. En met langere darmen nemen we te veel van die schadelijke stoffen op. En in ons dieet zitten te weinig voedingsvezels, en met zulke lange darmen mag je wel wat meer voedingsvezels eten als je geen darmkanker wil krijgen.
Dus dat verklaart waarom vleeseters een hoger risico hebben op kanker, hart en vaatziekten, diabetes etc...

Citaat:
Feit 2 We hebben vitamine B12 nodig
Vitamine B12 hebben we nodig en de beste bron is vlees. Inmiddels is bekend dat er wel 6 verschillende cobalamine (vit B12) bindingen zijn. Juist de vorm die met een aminozuur gebonden is wordt door de mens het best opgenomen. Helaas zitten de goede en effectief opgenomen bindingen in vlees, vis of eieren. B12 fungeert in de maag als Intrinsic Factor (IF) waardoor het verteren van eiwitten beter verloopt. Veganisten kunnen na loop van tijd dus geen dierlijke eiwitten meer verteren omdat de maag dat niet meer aankan. De enige manier is er voor zorgen dat er weer B12 wordt gegeten.
vlees is niet de beste bron van B12, want die B12 is dan verpakt in ongezonde stoffen zoals verzadigde vetten, cholesterol, heterocyclische amines, schadelijke bacteriën... De gezondste en meest hygiënische vorm van B12 is natuurlijk de kauwtabletten. Die zijn ook nog eens het milieuvriendelijkst gemaakt. De B12 die momenteel aan de veedieren gevoederd wordt, is reeds zes keer de benodigde hoeveelheid van de wereldbevolking. Dus veeteelt is nog eens een verspilling van geproduceerde B12.

Citaat:
Feit 3 We hebben dierlijke eiwitten nodig
Hormonale processen en de processen van het immuunsysteem functioneren op eiwitten en goede vetten. De ervaring leert dat mensen die langer dan 8 jaar vegetarisch leven een vale huid en slechte slijmvliezen hebben. Ze zijn veel verkouden en de huid gaat rimpelen. Daarnaast merken vrouwen verstoringen in hun cyclus en hebben mannen problemen met de potentie. Na enkele maanden dierlijke eiwitten toevoegen herstellen deze processen zich gelukkig vaak.
het is niet omdat je zelf honderden individuen gedood hebt en je familie veel met slachtingen bezig is, dat je dan ook nog eens zulke onwaarheden mag verkondigen hé. We hebben gewoon eiwitten nodig, en dan vooral de essentiële. Met een evenwichtige veganistische voeding lukt dat prima. En eigenlijk eten we te veel eiwitten. Als veganist eet ik wel veel eiwitten, want ik doe wat aan sport.
Als je wil geef ik je een aantal referenties naar recent grootschalig wetenscghappelijk onderzoek, met verbazende conclusies over de gezondheidsvoordelen van veganisme. Bv. dat veganisten 15% minder risico hebben op een chronische ziekte en vroegtijdige sterfte, dat veganistische vrouwen 30% minder risico hebben op een vrouwelijke kanker.

Citaat:
Feit 4 groenten zijn in grote hoeveelheden nodig.
Eiwitten en vetten verzuren het lichaam, groenten en fruit zorgen voor een base verschuiving. Minimaal 1 kilo groente per dag en een halve kilo fruit per dag is nodig. Gebruik dus veel groenten en fruit per dag naast goede eiwit- en vetbronnen.
ja, dat klinkt al wat beter, komt al beter overeen met de voedingsdriehoek. Hoewel de gewichten me een beetje overdreven lijken. Groenten is minstens 300 gr per dag (en niet minstens 1000 gr), fruit is minstens 2 �* 3 stukken (en dat weegt niet 500 gr). Je mag wat promotiemaken voor de groenteboer, maar zoveel hoeft nu ook weer niet
Oud 24 augustus 2014, 18:09   #47
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Een herbivoor is een planteneter. Simpel. Als je kijkt naar de lichamelijke kenmerken van een planteneter, vallen een paar zaken op.
Allereerst heeft een planteneter een gebit dat bestaat langwerpige, dwarsgeplooide kiezen (maalkiezen - heeft iemand wel eens een olifantenkies gezien?) en (niet altijd) voortanden die werken als een soort schop waarmee de herbivoor taaie grassen en andere planten af kan bijten, met behulp van de gespierde tong.
niet alle planteneters zijn graseters. Er zijn ook vruchteneters enzo.

Citaat:
Daarnaast de manier van kauwen: herbivoren herkauwen hun voedsel,
de vruchteneters al niet.
Oh, en de gorilla's zijn planteneters maar geen herkauwers. En die hun gebit lijkt meer op een carnivoor dan jouw gebit, met die lange hoektanden, maar dat wil nog niet veel zeggen.

Citaat:
Als het voedsel ingeslikt is, komt het in het zeer uitgebreide maag-darm stelsel terecht. Een herbivoor heeft namelijk hele lange darmen, omdat het dus erg moeilijk is om voedingsstoffen te onttrekken aan plantaardig voedsel.
ja, wij hebben ook nog vrij lange darmen.

Citaat:
Daarom hebben de meeste herbivoren ook zo'n enorme "hangbuik", om al die darmen kwijt te kunnen.
ah, ik dacht dat dat vet was doordat ze te veel vetten en suikers aten Dus al die dikke kerels zijn herbivoren...

Citaat:
Verder moet een herbivoor bijna continu eten en verteren, anders krijgt het lichaam niet genoeg voedingsstoffen en energie.
(Koeien hebben vier magen. Of dit ook geldt voor andere herbivoren, weet ik niet.)
voor gorilla's niet, denk ik

Citaat:
En dan de omnivoor. Een omnivoor is letterlijk een alleseter. Nou ja, niet echt heel letterlijk natuurlijk, maar toch.
Het gebit van een omnivoor bestaat min of meer uit een combinatie van een carnivoor en een herbivoor gebit. Een omnivoor heeft snijtanden, kleinere hoektanden en knobbelkiezen. Knobbelkiezen zijn echt een mix van maalkiezen en knipkiezen; noch het een, noch het ander.
De gemiddelde lengte van de darmen van een omnivoor houdt het relatief gezien tussen die van een herbivoor en carnivoor. Omdat een omnivoor zowel plantaardig als dierlijk voedsel eet, hoeven niet alle voedingsstoffen uit planten gehaald te worden (dit leidt tot kortere darmen), maar niet alle voedingstoffen komen uit vlees (dit leidt tot langere darmen).
Om deze reden zijn omnivoren zo wijd verspreid; ze kunnen zich makkelijk aanpassen.
leuke biologie, maar moreel irrelevant.

Citaat:
Mensen hebben dus, geredeneerd vanuit deze feiten (en we kunnen echt niet om biologische feiten heen), naast plantaardige ook zeker dierlijke voedingsstoffen nodig.
nee, dat laatste is niet waar, dat gaat regelrecht in tegen de consensus bij voedingswetenschappers. http://www.eatright.org/About/Content.aspx?id=8357

Citaat:
Niet zo veel als bijvoorbeeld een leeuw of een slang, maar ook niet zo weinig dat we zonder vlees kunnen. Waarom eet een vegetariër anders produkten die stoffen bevatten die in vlees voorkomen, ofwel, die het vlees VERVANGEN?
ja, omdat we die stoffen nodig hebben. Juist: we hebben dus de essentiële STOFFEN nodig, maar we hebben daarom nog niet de VERPAKKING en overbodige stoffen nodig. We hebben daarom nog niet vlees nodig als dezelfde essentiele stoffen voldoende aanwezig zijn in planten. Je mag vlees niet verwarren met stoffen. Stoffen zijn essentieel, vlees niet. Je klinkt zoals iemand die zegt dat coca cola essentieel is omdat we water nodig hebben. Water is essentieel, coca cola niet, hoewel coca cola natuurlijk water bevat.

Laatst gewijzigd door Deepeco : 24 augustus 2014 om 18:09.
Deepeco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2014, 18:11   #48
Lance
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deepeco Bekijk bericht
Als veganist eet ik wel veel eiwitten, want ik doe wat aan sport.
Ik heb het niet over wat aan sport doen. Ik heb het over fysiek intensieve arbeid verrichten: Zaken van 30kg versleuren, 5 uur aan een stuk, elke dag, met de fiets van en naar het werk rijden.

Als ik dan enkel puur op soja mijn spieren moet proberen te voeden dan moet ik een hoop soja vreten. Een hoop soja = een hoop gas. Trouwens het feit dat mijn lichaam last krijgt van de gasophoping is het grootste bewijs dat het verlangt naar een dierlijk vervangproduct.

Veganisme is tegennatuurlijk net zoals de hedendaagse vleesconsumptie. Veganisme is er enkel gekomen als tegenreactie op de degoutante, Westerse dierlijke overconsumptie. Maar de realiteit leert me dat tegenreacties meestal even dom zijn als de initiële actie.
Oud 24 augustus 2014, 18:33   #49
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lance Bekijk bericht
Minder dierlijk zou al beter zijn. Helemaal schrappen is dom. Zeker als je fysiek belastend werk doet.
zoals Patrik Baboumian http://www.greatveganathletes.com/ve...egan-strongman
Scott Jurek http://www.greatveganathletes.com/scott_jurek
Mac Danzig http://www.greatveganathletes.com/mac_danzig
En vele anderen.
Bv dit filmpje https://www.youtube.com/watch?v=lXvAw96eDCQ

"It is the position of the American Dietetic Association that appropriately planned vegetarian diets, including total vegetarian or vegan diets, are healthful, nutritionally adequate, and may provide health benefits in the prevention and treatment of certain diseases. Well-planned vegetarian diets are appropriate for individuals during all stages of the life cycle, including pregnancy, lactation, infancy, childhood, and adolescence, and for athletes."

Citaat:
Als je dan zelfs geen melk, whey, eieren of kaas tot je neemt dan verschrompelen je spieren en word je uiteindelijk zelf een vorm van vegetatie.
tijd om je wetenschappelijke kennis te updaten...

Citaat:
Overdrijven is in geen elk geval goed. De Westerse mens eet te veel dierlijke producten. Een veganist te weinig.
maar als die veganisten gezonder zijn en langer leven (8 jaar volgens Orlich, M.J. et al. (2013). Vegetarian Dietary Patterns and Mortality in Adventist Health Study 2. JAMA Intern Med.173(13):1230-1238.), eten ze dan echt nog te weinig?
Andere recente grote studies over gezondheid van veganisme
Singh et al., (2003). Does low meat consumption increase life expectancy in humans? American Journal of Clinical Nutrition, 78 (3).
Sinha, R. e.a. (2009). Meat Intake and Mortality. A Prospective Study of Over Half a Million People. Arch Intern Med. 169(6):562-571
Crowe F.L., Appleby P.N., Travis R.C., & Key T.J. (2013). Risk of hospitalization or death from ischemic heart disease among British vegetarians and nonvegetarians: results from the EPIC-Oxford cohort study. American Journal of Clinical Nutrition January 30, 2013.
Key TJ, Appleby PN, Spencer EA, Travis RC, Allen NE, Thorogood M, Mann JI. (2009). Cancer incidence in British vegetarians. Br J Cancer.;101(1):192-7.
Key TJ, Appleby PN, Spencer EA, Travis RC, Roddam AW, Allen NE. (2009). Cancer incidence in vegetarians: results from the European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition (EPIC-Oxford). Am J Clin Nutr. 89(5):1620S-1626S.
Tantamango-Bartley Y, Jaceldo-Siegl K, Fan J, Fraser G. (2013). Vegetarian diets and the incidence of cancer in a low-risk population. Cancer Epidemiol Biomarkers Prev. 22(2):286-94.

Citaat:
Zorg gewoon dat je ergens tussenin zit. Als je inzit met het dierenwelzijn, kweek dan zelf wat konijnen die je een goed leven geeft door ze te laten buitenlopen. Af en toe een konijntje slachten of een eitje van kippen in vrije uitloop kan niet veel gewetensbezwaren opleveren.
is iemand vroegtijdig doden niet een verlies van al diens toekomstige welzijn?
En die vrije uitloop is ook niet zo diervriendelijk: kweken van ernstige gehandicapte kippen die elke dag een ei leggen (doe het maar eens, als vrouw; van nature heeft een wilde kip (bankivahoen) net zoals een vrouw 12 menstruaties per jaar, geen 300), vergassen of versnipperen van miljoenen haantjes,...

Citaat:
Ge moet natuurlijk wel dat konijn zo snel en pijnloos mogelijk kunnen dooddoen. Nek omdraaien of een luchtgeweer duurt 1 seconde.
zelfs dan nog mogen we zoiets niet doen met iemand. Je mag ook geen baby, mentaal gehandicapte of dementerende bejaarde zo doden tegen hun belangen in, zelfs al is het pijnloos.

Citaat:
Enkel op soja bonen leven, vergeet het.
inderdaad, wie doet dat nu?
Soja kan wel een mooie aanvulling zijn in een gevarieerde voeding.

Citaat:
Ge schijt er niet enkel uw hol van uiteen maar er ontbreken enkele essentiële aminozuren die je enkel in dierlijke producten kan vinden.
soja is nu wel een volwaardige eiwitbron. Maar variatie is en blijft beter.

Citaat:
Een ander goed alternatief: Whey poeder. Dat is een afvalproduct van de kaasproductie die hoe dan ook wordt geproduceerd. Het bevat alle essentiële aminozuren voor de spieropbouw en is bovendien zeer goedkoop.
seg, borstvoeding is voor de pasgeborene, niet voor jou, hé. En er eventjes kaas en weipoeder van maken gaat het niet verbeteren.
We mogen niet iemand kunstmatig zwanger maken en dan de pasgeborene wegnemen van de moeder en dan de melk voor onszelf claimen.

Citaat:
Ge hebt tegenwoordig zelfs verschillende smaken. Havermout, whey poeder met bananensmaak, beetje water erbij en roeren: heerlijk!
probeer eens henneppoeder, dat is pas goed. Gebruik ik soms als ik spiertraining doe. En als veganist ben ik zo toch al meer dan 5 kg spieren bijgekomen. Op naar de tien
https://www.youtube.com/watch?v=bNvPgUTiqds
https://www.youtube.com/watch?v=4Rbq...C2F459FACFF3FF

Citaat:
En geloof mij, als ge in combinatie daarmee ook nog wat workout doet krijgt ge net als ik een goddelijk lichaam en lopen de vrouwtjes je achterna.
ik hoop het
Oud 24 augustus 2014, 18:35   #50
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik heb het niet over wat aan sport doen. Ik heb het over fysiek intensieve arbeid verrichten: Zaken van 30kg versleuren, 5 uur aan een stuk, elke dag, met de fiets van en naar het werk rijden.
zie mijn vorige reactie

Citaat:
Als ik dan enkel puur op soja mijn spieren moet proberen te voeden dan moet ik een hoop soja vreten. Een hoop soja = een hoop gas. Trouwens het feit dat mijn lichaam last krijgt van de gasophoping is het grootste bewijs dat het verlangt naar een dierlijk vervangproduct.
probeer eens henneppoeder? Of andere eiwitbronnen

Citaat:
Veganisme is tegennatuurlijk net zoals de hedendaagse vleesconsumptie. Veganisme is er enkel gekomen als tegenreactie op de degoutante, Westerse dierlijke overconsumptie. Maar de realiteit leert me dat tegenreacties meestal even dom zijn als de initiële actie.
wel, ik heb het goed bestudeerd, en deze tegenreactie lijkt me zeer goed te zijn. Goed beargumenteerd, wetenschappelijk onderzocht,...
Oud 24 augustus 2014, 18:44   #51
Lance
Banneling

Standaard

Pas op Deepeco, ik heb respect voor uw overtuiging en ik geef u volkomen gelijk: de hedendaagse Westerse dierconsumptie is degoutant.

En ge geeft goede argumenten en alternatieven waar ik nog nooit van had gehoord, maar ik vind het te streng. En te strenge opvattingen slaan niet aan bij het volk. Als ge mensen wilt overtuigen zult ge inschikkelijker moeten zijn en moeten tolereren dat ze zich af en toe toch eens bezondigen aan een stukje vlees. Want iedereen van de ene dag op de andere volledig op plantaardig zetten is niet realistisch. Ze zien je dan enkel als een extremist en extremisten volgen ze niet.

Als je echt iets wilt bereiken en mensen overtuigen: Gematigd beginnen en zo mensen gaandeweg meer in jouw richting leiden.
Oud 24 augustus 2014, 18:52   #52
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik ben alvast geen omnivoor, want ik eet volledig planaardig. En als jij sevens ook veganistisch wordt, ben jij ook geen omnivoor meer. Je kunt het gewoon kiezen. De lengte van de darmen is natuurlijk moreel irrelevant. Op het vlak van gezondheid weten we al wel dat onze darmen te lang zijn voor het huidige westerse dieet: we eten te veel dierlijke producten en dus te veel schadelijke stoffen zoals verzadigde vetten. En met langere darmen nemen we te veel van die schadelijke stoffen op. En in ons dieet zitten te weinig voedingsvezels, en met zulke lange darmen mag je wel wat meer voedingsvezels eten als je geen darmkanker wil krijgen.
Dus dat verklaart waarom vleeseters een hoger risico hebben op kanker, hart en vaatziekten, diabetes etc...

vlees is niet de beste bron van B12, want die B12 is dan verpakt in ongezonde stoffen zoals verzadigde vetten, cholesterol, heterocyclische amines, schadelijke bacteriën... De gezondste en meest hygiënische vorm van B12 is natuurlijk de kauwtabletten. Die zijn ook nog eens het milieuvriendelijkst gemaakt. De B12 die momenteel aan de veedieren gevoederd wordt, is reeds zes keer de benodigde hoeveelheid van de wereldbevolking. Dus veeteelt is nog eens een verspilling van geproduceerde B12.

het is niet omdat je zelf honderden individuen gedood hebt en je familie veel met slachtingen bezig is, dat je dan ook nog eens zulke onwaarheden mag verkondigen hé. We hebben gewoon eiwitten nodig, en dan vooral de essentiële. Met een evenwichtige veganistische voeding lukt dat prima. En eigenlijk eten we te veel eiwitten. Als veganist eet ik wel veel eiwitten, want ik doe wat aan sport.
Als je wil geef ik je een aantal referenties naar recent grootschalig wetenscghappelijk onderzoek, met verbazende conclusies over de gezondheidsvoordelen van veganisme. Bv. dat veganisten 15% minder risico hebben op een chronische ziekte en vroegtijdige sterfte, dat veganistische vrouwen 30% minder risico hebben op een vrouwelijke kanker.

ja, dat klinkt al wat beter, komt al beter overeen met de voedingsdriehoek. Hoewel de gewichten me een beetje overdreven lijken. Groenten is minstens 300 gr per dag (en niet minstens 1000 gr), fruit is minstens 2 �* 3 stukken (en dat weegt niet 500 gr). Je mag wat promotiemaken voor de groenteboer, maar zoveel hoeft nu ook weer niet
Tja, ik moet toch een beetje reclame maken voor onze Limburgse fruittelers nu ze geen peren meer naar Rusland mogen sturen.

Ik heb inderdaad een beetje overdreven i.v.m. groente- en fruitgebruik.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2014, 19:01   #53
Lance
Banneling

Standaard

Citaat:
Tja, ik moet toch een beetje reclame maken voor onze Limburgse fruittelers nu ze geen peren meer naar Rusland mogen sturen.

Ik heb inderdaad een beetje overdreven i.v.m. groente- en fruitgebruik.
Gij hebt nogal neiging om te overdrijven. Heeft je moeder je te veel moedermelk gegeven toen je baby was?

Doet er mij trouwens aan denken. Mag ik nog moedermelk drinken? Dit is nl. ook niet plantaardig en dus immoreel. Maar ik zuig toch zo graag aan haar sjoupappen.
Oud 24 augustus 2014, 19:04   #54
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik denk dat we een goed evenwicht moeten vinden tussen het gebruik van vlees en groenten.

Als mens kunnen we niet zonder groenten, dat is een feit.
We kunnen misschien wel zondervlees maar dan moeten we beginnen met het echt uitbalanceren van bepaalde voedingsstoffen (ik ben niet voor die vlees vervangende pillekes), dus eet ik op regelmatige basis mijn vlees.

Ik vorige week 10 hanen geslacht.
Ze hebben een mooi leven gehad in de vrije natuur, ze werden gevoed met graan en veel, zeer veel afval.
Ik heb er nu nog 20 zitten die waarschijnlijk volgende week zullen overlijden aan de casseroleziekte.
In september (halfweg) zijn de 5 kalkoenen aan de beurt. Ook zij hebben redelijk wat afval verwerkt.
De konijntjes worden geslacht in oktober.
Een eend slacht ik tussendoor.

Al mijn dieren hebben vrije uitloop en worden hoofdzakelijk gevoerd met keukenafval, zelfs de konijnen (wordt wel geselecteerd).

Het meeste vlees dat ten huize reservespeler geconsumeerd wordt is van eigen kweek en eigen vetmesting.
Oud 24 augustus 2014, 19:14   #55
Lance
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik denk dat we een goed evenwicht moeten vinden tussen het gebruik van vlees en groenten.

Als mens kunnen we niet zonder groenten, dat is een feit.
We kunnen misschien wel zondervlees maar dan moeten we beginnen met het echt uitbalanceren van bepaalde voedingsstoffen (ik ben niet voor die vlees vervangende pillekes), dus eet ik op regelmatige basis mijn vlees.

Ik vorige week 10 hanen geslacht.
Ze hebben een mooi leven gehad in de vrije natuur, ze werden gevoed met graan en veel, zeer veel afval.
Ik heb er nu nog 20 zitten die waarschijnlijk volgende week zullen overlijden aan de casseroleziekte.
In september (halfweg) zijn de 5 kalkoenen aan de beurt. Ook zij hebben redelijk wat afval verwerkt.
De konijntjes worden geslacht in oktober.
Een eend slacht ik tussendoor.

Al mijn dieren hebben vrije uitloop en worden hoofdzakelijk gevoerd met keukenafval, zelfs de konijnen (wordt wel geselecteerd).

Het meeste vlees dat ten huize reservespeler geconsumeerd wordt is van eigen kweek en eigen vetmesting.
Een redelijke manier van vleesconsumptie, zolang ge niet overdrijft in uw vleesconsumptie omdat ge het nu kunt 'goedpraten' met: "Ze hebben een mooi leven gehad".
Want ik volg Deepeco in zijn redenering ook wel: het échte leven is nog altijd vrij in de natuur. En er op gaan jagen met pijl en boog lijkt me dan beter en sportiever. Het beest heeft de kans om weg te vluchten en gij zult veel minder vangen. Ge hebt veel meer kans om zieke of oudere dieren te vangen en zo zijt ge het meest natuurlijk bezig.

Ze in uw hof vetmesten en kweken is beter dan de industrie, akkoord, maar niet sportief. Ik opteer voor de jacht met pijl en boog. Al wie niet kan mikken moet dan maar soja bonen frettè!
Oud 24 augustus 2014, 19:15   #56
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

is iemand vroegtijdig doden niet een verlies van al diens toekomstige welzijn?
En die vrije uitloop is ook niet zo diervriendelijk: kweken van ernstige gehandicapte kippen die elke dag een ei leggen (doe het maar eens, als vrouw; van nature heeft een wilde kip (bankivahoen) net zoals een vrouw 12 menstruaties per jaar, geen 300), vergassen of versnipperen van miljoenen haantjes,...

Kippen krijgen bij de geboorte een aantal eicellen mee, ze kunnen nooit meer eieren leggen dan dat bepaald aantal eicellen.

Mijn kippen (twintig stuks) krijgen nooit legkorrel en toch leggen ze gemiddeld 5 eieren per week.
Gelukkig heb ik onder die twintig kippen een tiental broeken, die ervoor zorgen dat ik op regelmatige basis kuikentjes heb (vandaag een nest van 9). Natuurlijk leggen die kippen dan een tijdje geen eieren.
Ik moet alleen zorgen dat mijn oude kippen tijdig veranderen in vidé vlees en dat ik om de drie jaar een nieuwe haan aankoop (tegen inteelt).
Oud 24 augustus 2014, 19:17   #57
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gij hebt nogal neiging om te overdrijven. Heeft je moeder je te veel moedermelk gegeven toen je baby was?

Doet er mij trouwens aan denken. Mag ik nog moedermelk drinken? Dit is nl. ook niet plantaardig en dus immoreel. Maar ik zuig toch zo graag aan haar sjoupappen.
Moedermelk is slecht voor een volwassen persoon.
Oud 24 augustus 2014, 19:21   #58
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een redelijke manier van vleesconsumptie, zolang ge niet overdrijft in uw vleesconsumptie omdat ge het nu kunt 'goedpraten' met: "Ze hebben een mooi leven gehad".
Want ik volg Deepeco in zijn redenering ook wel: het échte leven is nog altijd vrij in de natuur. En er op gaan jagen met pijl en boog lijkt me dan beter en sportiever. Het beest heeft de kans om weg te vluchten en gij zult veel minder vangen. Ge hebt veel meer kans om zieke of oudere dieren te vangen en zo zijt ge het meest natuurlijk bezig.

Ze in uw hof vetmesten en kweken is beter dan de industrie, akkoord, maar niet sportief. Ik opteer voor de jacht met pijl en boog. Al wie niet kan mikken moet dan maar soja bonen frettè!
Het park waarin ze bij mij lopen is toch bijna 1/2 ha groot.
Het is niet makkelijk om deze dieren (die wild zijn) te vangen hoor.
Vooral bij de konijnen is het niet evident.
Ik heb wel verdelingen gemaakt om de dieren die ik vetmest te scheiden van de andere dieren (inteelt vermijden).

In mijn "park" staan veel bomen en struiken als natuurlijke schuttingsplaats, en ja, soms moet ik een konijn of een haan neerschieten met de luchtkarabijn.
Oud 24 augustus 2014, 19:28   #59
Lance
Banneling

Standaard

Citaat:
Het park waarin ze bij mij lopen is toch bijna 1/2 ha groot.
Het is niet makkelijk om deze dieren (die wild zijn) te vangen hoor.
Vooral bij de konijnen is het niet evident.
Ik heb wel verdelingen gemaakt om de dieren die ik vetmest te scheiden van de andere dieren (inteelt vermijden).

In mijn "park" staan veel bomen en struiken als natuurlijke schuttingsplaats, en ja, soms moet ik een konijn of een haan neerschieten met de luchtkarabijn.
I rest my case. Gij uw park, ik het bos van den baron.
Oud 24 augustus 2014, 21:41   #60
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Pas op Deepeco, ik heb respect voor uw overtuiging en ik geef u volkomen gelijk: de hedendaagse Westerse dierconsumptie is degoutant.

En ge geeft goede argumenten en alternatieven waar ik nog nooit van had gehoord, maar ik vind het te streng. En te strenge opvattingen slaan niet aan bij het volk. Als ge mensen wilt overtuigen zult ge inschikkelijker moeten zijn en moeten tolereren dat ze zich af en toe toch eens bezondigen aan een stukje vlees. Want iedereen van de ene dag op de andere volledig op plantaardig zetten is niet realistisch. Ze zien je dan enkel als een extremist en extremisten volgen ze niet.

Als je echt iets wilt bereiken en mensen overtuigen: Gematigd beginnen en zo mensen gaandeweg meer in jouw richting leiden.
het idee was gewoon te verschuiven van dierlijke plantaardige producten. Hoe je het doet, met sprongen of stapjes, laat ik aan jou over. Ik ken mensen die van de ene dag op de andere veganist werden. Anderen begonnen met een donderdag veggiedag, of deden mee aan een vegan challenge om eens een paar weken of een maand met vrienden veganistisch te eten, of zoiets als vegan before 6, weekday vegan. Whatever.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be