Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Vaste benoeming afschaffen?
Ja 27 61,36%
Nee 17 38,64%
Aantal stemmers: 44. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 6 oktober 2014, 12:58   #41
Anna List
Banneling

Standaard

men zou vooral moeten verbieden dat er leraars zijn die recht van school, onderwijzer worden.

laat de mensen die onze jeugd richting moet geven, eerst eens 5 jaar buiten het onderwijs hun brood en ervaring verdienen.

ik krijg het van sommige wereldvreemde leerkrachten ! ... wat ze de kinderen allemaal proberen wijsmaken !
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2014, 12:59   #42
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Een beginnende leerkracht misschien.
Maar je gaat me toch niet vertellen dat iemand die al 10 jaar les geeft , zijn lessen nog moet voorbereiden ?
handboeken veranderen tegenwoordig wel elke paar jaar hé Peri ... welliswaar altijd om kennis en structuur achterwege te laten, maar soit
Oud 6 oktober 2014, 13:09   #43
Allesstroomt
Gouverneur

Allesstroomt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar je gaat me toch niet vertellen dat iemand die al 10 jaar les geeft , zijn lessen nog moet voorbereiden ?
Neen natuurlijk niet want alles staat stil en nietsstroomt. De leerkracht houdt het ook niet graag voor zichzelf interessant mocht de leerstof weinig evolueren. Het is ook typisch dat leerkrachten de actualiteit laten voor wat ze is. Ik herinner me nog toen ik onderwijs volgde in de jaren 80 dat afhankelijk van de leeftijd van de leerkracht ik didactisch materiaal uit de jaren 40, 50 en 60 kreeg voorgeschoteld. De een wenste dat ik met twee klinkers schreef, een ander alles met een c, weer een ander met sch en nog een ander met k, ... Van die met z'n lederhozen kreeg ik met een liniaal op mijn vingers, van die in jeans een lekstok. Die in vloer schoof met wielrennertjes over een pingpongtafel, ... .
Natuurlijk niet. De enige die zich niet aanpaste was de non. Die gaf nooit in mini les. Maar zelfs zij gaf geen catechismus meer.
It's important not too confuse opposition against central planning with a dogmatic laissez faire attitude. The liberal argument is in favor of making the best possible use of the forces of competition as a means of coordinating human efforts, not an argument for leaving things just as they are. F.A.Hayek

"De besten missen elke overtuiging, terwijl de slechtsten overlopen van hartstochtelijke intensiteit" Yeats.
Allesstroomt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2014, 13:16   #44
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
dat is echt geen argument om die strandfoto achter te houden, Pericles !
Niets voor jou Anna. Ze heeft tieten als basketballen, je zou er niet goed van worden.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2014, 13:19   #45
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Niets voor jou Anna. Ze heeft tieten als basketballen, je zou er niet goed van worden.
ik behoud me toch het recht voor om zelf te oordelen over zulke zaken hoor Pericles !

bovendien kan ik er in voorkomend geval altijd nog Xenophon een plezier mee doen, wij komen wonderbaarlijk goed (lees complementair) overeen op dat vlak !

Laatst gewijzigd door Anna List : 6 oktober 2014 om 13:20.
Oud 6 oktober 2014, 13:20   #46
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Allesstroomt Bekijk bericht
Neen natuurlijk niet want alles staat stil en nietsstroomt. De leerkracht houdt het ook niet graag voor zichzelf interessant mocht de leerstof weinig evolueren. Het is ook typisch dat leerkrachten de actualiteit laten voor wat ze is. Ik herinner me nog toen ik onderwijs volgde in de jaren 80 dat afhankelijk van de leeftijd van de leerkracht ik didactisch materiaal uit de jaren 40, 50 en 60 kreeg voorgeschoteld. De een wenste dat ik met twee klinkers schreef, een ander alles met een c, weer een ander met sch en nog een ander met k, ... Van die met z'n lederhozen kreeg ik met een liniaal op mijn vingers, van die in jeans een lekstok. Die in vloer schoof met wielrennertjes over een pingpongtafel, ... .
Natuurlijk niet. De enige die zich niet aanpaste was de non. Die gaf nooit in mini les. Maar zelfs zij gaf geen catechismus meer.
Als ik zie wat mijn kinderen moeten studeren en dat vergelijk met de leerstof van mijn tijd , dan zit daar niet zoveel verschil op, behalve dan dat de lat blijkbaar steeds lager wordt gelegd.
Oud 6 oktober 2014, 13:29   #47
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik behoud me toch het recht voor om zelf te oordelen over zulke zaken hoor Pericles !

bovendien kan ik er in voorkomend geval altijd nog Xenophon een plezier mee doen, wij komen wonderbaarlijk goed (lees complementair) overeen op dat vlak !

Speciaal voor Xeno dan.
http://www.wtf.nl/kijkbuis/3545/vrou...ketballen.html
Oud 6 oktober 2014, 13:29   #48
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Als ik zie wat mijn kinderen moeten studeren en dat vergelijk met de leerstof van mijn tijd , dan zit daar niet zoveel verschil op, behalve dan dat de lat blijkbaar steeds lager wordt gelegd.
hebt ge dat recent nog eens vastgehad, Peri ?

nen handboek Frans of Wiskunde van t laatste of voorlaatste jaar humaniora ?

Oud 6 oktober 2014, 13:32   #49
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
hebt ge dat recent nog eens vastgehad, Peri ?

nen handboek Frans of Wiskunde van t laatste of voorlaatste jaar humaniora ?

Nu heb ik in het weekend de cursus lineaire algebra en analytische meetkunde van mijn zoon eens vastgehad.
En je gaat me niet geloven Anna, maar ik begreep de eerste 3 bladzijden.
Oud 6 oktober 2014, 13:33   #50
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor sommige vakken kan dat zo zijn, maar het zullen er toch niet veel zijn. Elk jaar is er wel iets dat veranderd is, de mogelijkheden veranderen ook regelmatig (elektronica en dergelijke), niet elke leerkracht doet 10 jaar na elkaar hetzelfde vak, ....
Oud 6 oktober 2014, 13:35   #51
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
bwa, dat ziet er toch een heel positieve madam uit nog hoor Peri (al kan ik mij voorstellen dat er veel van de leerstof verloren zou gaan mocht zij (al dan niet vastbenoemd) voor de klas zou staan)...

maar om echt te kunnen zeggen of ik haar nu al dan niet (of toch al bij voorbaat) zo maar zou doorschuiven naar Xeno, zou ik toch eens één en ander van nabij moeten kunnen bekijken of zelfs eens voelen.
maw kzou dus niet zomaar meteen doorschuiven.

die empirisch wetenschappelijke instelling is er toch echt ingestoempt nog hé in t onderwijs in onzen tijd ... die paters wisten wat ze deden, jong!
Oud 6 oktober 2014, 13:39   #52
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Nu heb ik in het weekend de cursus lineaire algebra en analytische meetkunde van mijn zoon eens vastgehad.
En je gaat me niet geloven Anna, maar ik begreep de eerste 3 bladzijden.
heb eind vorig schooljaar met een air de cursus van mijne zoon eens gevraagd ... (behoorlijk wat theoretische wiskunde gehad toch in TEW) ...
dacht dus even te helpen met in gedachte (ik lees ff de theorie integralen e.d. door en dan help ik m voort...)

welnu, ik heb gezocht in die cursus, en na een half uur teruggegeven en gezegd dat ik m ni kon helpen ...

daar was geen greintje structuur of theoretische omkadering terug te vinden in dien boek ... (

heb moeten toegeven dat ik t ook ni zou kunnen met zo'n chaotisch handboek ...

en ik hoor t zelfde over de talen ...

leerkrachten Latijn die met de handen in t haar basiszinsontleding moeten geven aan leerlingen ...
Oud 6 oktober 2014, 13:39   #53
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
bwa, dat ziet er toch een heel positieve madam uit nog hoor Peri (al kan ik mij voorstellen dat er veel van de leerstof verloren zou gaan mocht zij (al dan niet vastbenoemd) voor de klas zou staan)...

maar om echt te kunnen zeggen of ik haar nu al dan niet (of toch al bij voorbaat) zo maar zou doorschuiven naar Xeno, zou ik toch eens één en ander van nabij moeten kunnen bekijken of zelfs eens voelen.
maw kzou dus niet zomaar meteen doorschuiven.

die empirisch wetenschappelijke instelling is er toch echt ingestoempt nog hé in t onderwijs in onzen tijd ... die paters wisten wat ze deden, jong!
Ja, dat waren nogal eens tijden toen de paters van de Jozefieten in Leuven op de Oude Markt met een stuk of 7 man tegelijk de café's in stormden om hun leerlingen er bij de kraag uit te sleuren.
Vele tradities gaan compleet verloren Anna.
Oud 6 oktober 2014, 13:44   #54
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, dat waren nogal eens tijden toen de paters van de Jozefieten in Leuven op de Oude Markt met een stuk of 7 man tegelijk de café's in stormden om hun leerlingen er bij de kraag uit te sleuren.
Vele tradities gaan compleet verloren Anna.
zwijgt me daarvan !

'den broeder' heeft mij nb op ne woensdagmiddag (!) eens van een terras geplukt op 7 of 8 km afstand v t school !

die mens passeerde zo zijne 'vrije middag'! die deed met zijne fiets echt nen groten toer langs alle cafés in de 'wijde'! omtrek

toewijding heb ik daarvan geleerd

(toewijding, en best binnen gaan zitten om discreet ene te drinken ... )
Oud 6 oktober 2014, 13:51   #55
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
heb eind vorig schooljaar met een air de cursus van mijne zoon eens gevraagd ... (behoorlijk wat theoretische wiskunde gehad toch in TEW) ...
dacht dus even te helpen met in gedachte (ik lees ff de theorie integralen e.d. door en dan help ik m voort...)

welnu, ik heb gezocht in die cursus, en na een half uur teruggegeven en gezegd dat ik m ni kon helpen ...

daar was geen greintje structuur of theoretische omkadering terug te vinden in dien boek ... (

heb moeten toegeven dat ik t ook ni zou kunnen met zo'n chaotisch handboek ...

en ik hoor t zelfde over de talen ...

leerkrachten Latijn die met de handen in t haar basiszinsontleding moeten geven aan leerlingen ...
Ik geef bijles wiskunde soms, en ik neem mijn delta handboeken mee, want de nieuwe handboeken zijn eerder een handleiding voor een bepaald type telmachine.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2014, 13:53   #56
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
handboeken veranderen tegenwoordig wel elke paar jaar hé Peri ... welliswaar altijd om kennis en structuur achterwege te laten, maar soit
Uitgevers moeten ook geld verdienen he.
Oud 6 oktober 2014, 13:53   #57
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik geef bijles wiskunde soms, en ik neem mijn delta handboeken mee, want de nieuwe handboeken zijn eerder een handleiding voor een bepaald type telmachine.
Maple ?
Oud 6 oktober 2014, 13:57   #58
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Mochten scholen mogen optreden als echte werkgevers in plaats van "uuruitdelmers aan ambtenaren" dan zouden ze zich meer als gewone bedrijven kunnen gedragen....die doen zulke dingen niet met jonge,goede,werkkrachten.En die "oude" gasten zouden er uit liggen als ze te veel met de kl*ten van de organisatie spelen....
Men redeneert vanuit een foute gedachtengang dat de vaste benoeming stabiliteit geeft aan het beroep, en deels het beroep aantrekkelijk maakt.

De vraag is natuurlijk: wie heeft baat bij een vaste benoeming ?

De goede, gemotiveerde leerkracht niet echt. Die zal werk hebben, ongeacht de studentenaantallen in zijn scholengemeenschap. Het zijn de uitgebluste figuren, jong en oud, die zich dan zorgen moeten gaan maken.
Oud 6 oktober 2014, 13:57   #59
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Maple ?
Casio toestanden. Hoe plot in een grafiek en hoe laat ik de telmachine een afgeleide berekenen.

Tja en dan zagen dat ze in eerste kan buizen op wiskunde....
Oud 6 oktober 2014, 14:35   #60
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
dat snap ik ... heb onlangs een Franse grammaire bovengehaald die ik zelf nog heb gebruikt, gewoon om t overzicht te laten zien ... hoe kunnen die jongeren dat nu leren, als ze nooit eens ergens een gestructureerde grammatica te zien krijgen ???

de reacties daarop waren echt de moeite !

die hun mond viel open ...

Laatst gewijzigd door Anna List : 6 oktober 2014 om 14:36.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be