![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Misschien hebt u gelijk en begrijp ik de V85 of de relevantie ervan niet goed. Wat ik niet begrijp bv van die V85 is dat hoe men dat correct (in de zin van de optimale snelheidsbeperking voor een weg bepalen) kan meten bij 'vrij verkeer' terwijl er toch overal reeds snelheidsbeperkingen gelden in België die hun invloed hebben op het rijgedrag. Of wil je zeggen dat als er 'slechts' (kuch) 15 % van de mensen zich niet aan de maximumsnelheid houden, dat dat dan een goede maximumsnelheid is? Maar wil dat dan ook niet zeggen dat als de bevolking gehoorzaam is (omwille van de hoogte van boetes bv.) dat men dan de maximumsnelheid moet opdrijven om terug aan die 15 procent te raken? Want blijkbaar is dat een soort van streefdoel. En wordt alzo niet weeral eens de kar voor het paard gespannen zoals met uw redenering over 'concentratie'. En als er 50 % te snel rijdt op een stuk zou men dan dienen te besluiten dat de maximumsnelheid te laag ligt. Maar misschien ligt er wel een school in de buurt waar die bestuurders in 'vrij verkeer' geen aandacht voor hebben. Maar goed. Ik vermoei u duidelijk met mijn 'onbegrip' over V85 en het vermeend veiligheidsverhogend effect van het verhogen van maximumsnelheden. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 21 oktober 2014 om 20:55. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laten we niet het veiligheidsprincipe misbruiken om eigenlijk dat andere principe ter verdedigen. Laten we ons tenminste openlijk bewust ervan zijn dat dit spanningsveld bestaat. En laten we de tijd terug heroveren. Die hebben we verloren in onze snelle maatschappij. Cookie ziet dat ook zo heb ik de indruk. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 21 oktober 2014 om 21:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Doet er wat toe ?
als het te druk is staat het verkeer ook stil, dus drukte op een snelweg bepaald zelf de gereden snelheden, dat is ook het Duits principe een autobahn behoeft geen strikte limiet, het verkeer bepaalt zelf de gereden snelheid van de verkeerstroom aangezien de traagste bestuurder op de linkerstrook de snelheid bepaald van zijn volgers, ze kunnen immers niet inhalen. Dus die aanbevolen 130 kmh werkt perfect (feel free voor relax sneller te rijden met een moderne veilige wagen), en dat ook voor alle buitenlanders die daar regelmatig rijden, een Europese snelweg stopt niet aan de grens. De snelweglimiet zelf heeft dus geen bal te maken met verkeersdrukte, die zou door de V85 bepaald moeten worden, als de wegbeheerder een strikte vaste snelweglimiet wil bepalen of opleggen. Dynamisch aanbevolen/onbeperkt gaat immers ook. Citaat:
Lees nog eens hieronder: Citaat:
Een snelweg of autoweg ook menige expressweg heeft al die dingen niet er zijn zelfs geen gelijkvloerse kruisingen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wat zegt deze figuur welke snelheidslimiet is het minste risicorijk op het - #LET OP - aantal ongevallen ? (#niet het aantal gewonden/doden, dat zijn ongevalgevolgen geen oorzaak, gevolgen worden door impactsnelheid en massa bepaald) Built-up area is bebouwde kom ![]() Hoe komt het dat V95 het "veiligste = minste risico op ongeval" is ? En hoe komt het dat V100 toch onveiliger is zelfs onveiliger als V50 ? Kan het zijn dat V95 iets veiliger is als V85 maar dat bij eventueel gekozen V50 toch iets minder gewonden en doden vallen ? Citaat:
Citaat:
Citaat:
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 21 oktober 2014 om 21:57. |
|||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Denk je dat er meer dan 2 op de 10 hun snelheid aanpassen? NOPE, allemaal vlammen ze door ongeacht uur of weersgesteldheid... Net als voor mijn deur een km verder (baan van toegelaten 70 en men gaat er dik over, 90kmh is geen zottigheid). Ik zeg niet dat snelheidsrestricties niet nodig zijn maar ja ze worden als goedkope melkoe en zondebok gebruikt. Het is niet op zich de snelheid maar het onaangepaste van het algemene rijgedrag en snelheid is daar slechts een onderdeel van. OK een belangrijk onderdeel weliswaar maar vermoeidheid, afleiding achter stuur,.. noem ze maar op zijn nog grotere risicofactoren en risicogedrag.
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Om dan te zeggen dat het systeem perfect werkt daar waar er geen snelheidslimiet is. Bizar. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik merk dat u het hierboven had over autobanen, maar in deze grafiek schakelt u over naar 'build up areas'. Wat zijn dat in termen van de wegcode? Citaat:
Interessant zou zijn een gelijkaardige grafiek te bekijken die wel rekening houdt met de aard van de ongevallen (liefst in dezelfde situatie). Bijvoorbeeld door enkel het aantal doden door ongevallen te vergelijken met de snelheid. Eens zien of er dan nog zo'n curve is. Wat context bij zo'n grafiek is ook van belang om verdere analyse mogelijk te maken. Een gelijkaardige grafiek over de Duitse autobanen zou ik ook wel eens willen zien. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 22 oktober 2014 om 14:37. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik lees dat er verhoudingsgewijs geen verschil is in het aantal doden op gelimiteerde autobahnen en niet-gelimiteerde autobahnen: Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Jij gaat het nog wat onnodig complexer maken als het al is. Citaat:
Of een ongeval dodelijk eindigt hangt van honderden factoren af, impactsnelheid is daar maar eentje van, en impactsnelheid betekend helemaal niet gereden snelheid of snelheden bij meerdere opponenten, men neemt aan dat er meer kans is op hogere impactsneheid als men sneller rijdt wat natuurlijk logisch is. Maar als men het risico op een ongeval kan verminderen hoeft men dikwijls geen zalfje voor het symptoom. Bomen en palen langs de weg zijn ook ongevalverhogend als men daar op botst, kunnen zelfs dodelijk zijn bij 30 kmh impact, waarom zet men die bomen en palen dan ? Dat een ongeval dodelijk eindigt is een ongevalGEVOLG geen ongevalOORZAAK de studies houden vooral rekening met het ongevalrisico. De uiteindelijke limiet wordt tov de V85 naar onder gecorrigeerd (meestal 10 mph lager als de V85 in de bebouwde kom) met de bedoeling als er een ongeval gebeurd de ongevalgevolgen meer prioriteit te geven als het ongevalrisico. Dus iets meer ongevallen maar daarvoor meestal minder ernstig. Daarom wordt dikwijls V50 tot V60 gekozen in de bebouwde kom, daar heeft niemand moeite mee. Hopelijk begrijp je mijn gekribbel nu.
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 22 oktober 2014 om 14:56. |
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 22 oktober 2014 om 15:09. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Want ook op de snelwegen zonder snelheidlimiet is het dodenaantal in dezelfde mate, jazelfs exact dezelfde mate gedaald ! (officieel 2005-2006) Je gist er dius maar erop los over die Duitse autobahnen (ik heb er 22 jaar gewoond en gereden en ken de geschiedenis goed genoeg), en je negeert alles wat niet in je denkbeeld past, telkens maak je dezelfde denkfouten. Zoals het gemeten is is het aangetoond dat is een FEIT. Moest je het niet weten Belgie telde veel minder verkeersdoden per inwoner als Duitsland in de zestiger jaren, cijfers van 1965 bevestigen dat. ... btw die US-studies V85: lees mijn post nog maar eens onderaan heb ik er wat bijgevoegd Citaat:
Op de veiligere wegen buiten de bebouwde kom betekend dat enkel de V85 zou moeten tellen als men een limiet in wil voeren. Zonder limiet gaat het immers ook, Duitsland en het Eiland Man hebben dat in Europa immers bewezen, verantwoordelijke bestuurders (Eiland Man) en-en of veilige autobahnen behoeven geen limiet om niet onveiliger te zijn als in andere landen. Duitsland zelf bewijst het met zijn ~ 34 % vast gelimiteerde snelwegen tov 66 % ongelimiteerde of aanbevolen 130 kmh. Jij gaat altijd uit dat er veel meer onverantwoorde bestuurders zouden zijn als men geen limieten zet. DENKFOUT ! En de rest van je betoog en gekronkel... Citaat:
.... is enkel omdat je de moeite niet doet te lezen hoe de V85 bepaald wordt of de voornaamste V85-PROCEDURE-voorwaarden, ik citeer nog eens en lees het aub en zet er een vertaler op als je het niet begrijpt. ![]() uit post 6, nog maar eens: ![]()
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 22 oktober 2014 om 15:26. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Lees ook het stuk over de casestudies en pilootprojecten waaruit m.i. duidelijk blijkt dat een introductie van snelheidslimieten wel degelijk voor een reductie van het aantal slachtoffers zorgt. Citaat:
Lijkt me dat u uw persoonlijke ervaring op de Duitse wegen niet kan extrapoleren in dit geval. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 22 oktober 2014 om 15:46. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In USA heeft men strikte algemene 55 mph ingevoerd in 1974 op alle snelle wegen (# voordien meestal 10-15 mph meer toegelaten), wat deed het met het aantal verkeersdoden per kilometer, ttz de dalende tendens ? Kijk eens goed op deze officiele statistiek, mijnheer Bollen, je negeert dat natuurlijk hé, is natuurlijk ook toeval hé, want dakannie volgens jouw overtuiging... : ![]() # vb Texas 2 Interstates: Even in-state examples point to arbitrariness. For example, I-10 and I-20 in far west Texas have had the following speed limits despite no significant changes in roadway characteristics: Before 1963: 60 mph day/55 mph night 1963–1974: 70 mph day/65 mph night 1974–1986: 55 mph 1986–1995: 65 mph 1995–2001: 70 mph day/65 mph night 2001–2006: 75 mph day/65 mph night 2006–2012: 80 mph day/65 mph night 2012–: 80 mph (Bron wikipedia of topicstarter), de gekozen kleuren heeft niets met politiek te maken, maar mss wel iets met de tendens in de grafiek. ![]() Citaat:
Citaat:
Men heeft het namelijk gemeten, 6 maanden lang voor en na dacht ik ! De verassende resultaten zijn te vinden ! Citaat:
Citaat:
Ondanks aangetoonde officiële cijfers die je maar blijft negeren, jouw keus.
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 22 oktober 2014 om 16:15. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() In Frankrijk is de toestand zo dat je de autoweg oprijdt, de péage passeert, de cruise op 130 zet en 400 km later ze weer kunt afzetten aan de péage waar je moet betalen. Op bijna heel het traject kan je veilig veel sneller te rijden. Je gaat dood aan verveling, sommigen letterlijk, ze crashen op een recht stuk zonder andere auto's.
Laatst gewijzigd door DewareJakob : 22 oktober 2014 om 15:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik kan ook geen cijfers vinden over hoe groot die reductie in Denmarken dan zou zijn. En dat uitgezuiverd voor de algemene tendens in het aantal verkeersdoden op de weg door een vergelijking met andere Europese landen. Hoe dan ook tonen internationaal de meeste ervaringen met verhogen of verlagen van de snelheidslimiet iets heel anders dan Denemarken. Wikipedia maakt een lijstje in deze pagina: http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_limit Invoeren speedlimit...minder doden. Vehogen speedlimit...meer. Dát is de algemene tendens. We dienen dus te kijken naar metastudies om niet die ene groeiende gledjer als voorbeeld te nemen terwijl 98 % aan het wegsmelten is. Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Waarom zou DK een laks beleid voeren en plots een strak beleid van een dag of een maand op de andere ? Ben je weer aan ´t kronkelen ? DK stond toen 5e of 6e op de EU-ladder en nu 3e, zelfs nipt voor Nederland nu. Citaat:
Want je maakt steeds dezelfde denkfout heb ik de indruk. En steek het aub niet op "handhaving", geflitst wordt altijd. NL heeft bvb 9 miljoen snelheidsboetes per jaar, BE maar 1,5 miljoen snelheidsboetes wat denk je daaruit te besluiten welk land verkeersveiliger is of minder verkeersdoden heeft ? LOL Citaat:
Lees maar eens wat al dat soort doemexperten voorspelden moest men de US-55 mph plots met 30 kmh verhogen, steeds dezelfde denkfout. Dat staat netjes te lezen in topicstarter Johan. Ook de US-verkeersdodenstatistiek zelfs per voertuigkms staat er bij, in US vallen er vergelijkswijze veel minder doden bij zwakke weggebruikers zowat 25-30 % maar. Ik bestudeer de statistieken Johan. Citaat:
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 22 oktober 2014 om 19:28. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() vervolg nu dat ik nog wat verder lees...
En Johan als je in ´t vervolg wikipedia gebruikt mag je dit ook eruit quoten: Citaat:
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 22 oktober 2014 om 19:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dit sloeg je over om te becommentariëren. Metastudies:
Citaat:
Denemarken is een gevolg van *Vermindering van het aantal inhaalbewegingen. *Een laks overheidsoptreden in het verleden. Men reed in het verleden reeds te snel. De homogenisering waarvan sprake is duidt daarop, want men zou het tegendeel verwachten indien mensen zich aan de maximumsnelheden zouden gehouden hebben in het verleden. *Algemeen verhoogde veiligheid op de weg (infrastuctuur, auto's, betere chaufeurs enz.) Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
voorsmaakje in te vullen, Strækningstype is type wegsegment respectievelijk naar 130 kmh dus 20 kmh verhoogd, en de 110 kmh is onveranderd gebleven, vul eens in. De periodedata kan je lezen wanneer de (geheime) metingen plaatsvonden. Dit is dus van alle metingen. Citaat:
Jij beweert hier voortdurend dat hogere snelheidslimieten leiden naar meer verkeersdoden awel dan wil ik eens zien hoeveel ze gemiddeld sneller reden bij een 20 kmh hogere limiet. Is dat te moeilijk Johan ? Citaat:
En "overheidsoptreden" wat dat ook betekend laat me niet lachen, DK heeft bvb het minst aantal flitspalen in Europa: 1,8 per miljoen inwoners, BE heeft er 100 maal meer of 183 per miljoen inwoners. Flitspalen worden toch door de overheid gezet niet ? http://www.scdb.info/nl/statistik/ Citaat:
Nu hebben we eens één land dat precieze objectieve snelheidsmetingen gedaan heeft en dat negeer je zomaar als eventueel bewijs ?
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 22 oktober 2014 om 20:57. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://www.statbank.dk/statbank5a/Se...nts&potsize=51 verkeersdodenevolutie op alle snelwegen: http://www.statbank.dk/statbank5a/Se...nts&potsize=13
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 22 oktober 2014 om 21:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarbij. Het ontbreken van flitspalen is eerder een argument in de andere richting. Namelijk dat men in het verleden reeds systematisch te hard reed zonder dat er opgetreden werd. Laks beleid dus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
dat is jouw post: Citaat:
Flitspalen ... Hilarisch ![]() Hier de globale verkeersdoden nog sinds 2001: http://www.statbank.dk/statbank5a/Se...nts&potsize=13 Citaat:
Graag de link van een serieuse studie die dat echt aantoont DAT hogere snelheidslimieten tot meer verkeersdoden leiden wat jij steeds interpreteert, natuurlijk MOETEN daar de gemeten gemiddelde snelheden bij staan voor en na de verhoging ! Ik heb geduld Johan. Geef je die dan geef ik je de officiele versie van Denemarken. OK ? Voorsmaakje op 130 kmh snelwegen in DK waren er minder ongevallen als op 110 kmh snelwegen, ondanks dat die laatste maar 45 % van de totale lengte van het snelwegnet uitmaakten, het aantal voertuigkilometers kennen we echter niet: Citaat:
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 22 oktober 2014 om 21:43. |
||||
![]() |
![]() |