Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 november 2014, 04:31   #41
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Limburgers zijn vriendelijke sociale mensen. Er is daar nog steeds een bloeiend verenigingsleven. Men kent daar veel minder het probleem van mensen die vereenzamen tussen vier muren, in tegenstelling tot de rest van het Vlaamse gewest. Dat is het verschil met Vlamingen.
Om het met de woorden van System te zeggen:

Citaat:
In Limburg wonen edele mensen van een edele afstamming. Dat komt omdat het in de genen zit.
*

Ik heb bijna 60 jaar in Limburg gewoond, maar om het,, ook met de woorden van System, te zeggen:

Citaat:
Ik betwijfel dus of uw voorouders uit Limburg komen. Maar echt zeker weten doe ik het niet. Er worden altijd een paar foutjes door de natuur gemaakt. Die zijn zeldzaam maar ze bestaan en misschien bent u daar een exponent van.

http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=270

Als alle Limburgers aan hetzelfde cliché beantwoorden zijn ze even gastvrij en goedhartig als ik.

Er worden idd nog heel wat oudjes niet in homes gestopt in Limburg, maar dat betekent meestal dat hun kinderen niet werken, of dat het pensioen van de ouders niet volstaat om een home te betalen, en dat het OCMW hun kinderen aanspreekt om het financiële tekort aan te vullen. Die kinderen kunnen daardoor vaak niet anders dan zélf voor hun ouders zorgen.

Mijn ouders haalden mijn grootvader in huis nadat grootmoeder aan borstkanker stierf, maar ook dat was, o.a., omdat mijn moeder niet buitenshuis werkte. Ze kreeg teveel kinderen. En met teveel bedoel ik teveel om al die kinderen de nodige aandacht te kunnen geven.
Bovendien was het pensioen van mijn grootvader uiterst welkom voor mijn moeder.
Oud 16 november 2014, 04:51   #42
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Daar begint het al als bijna 1 op 10 jongeren in Limburg de school verlaten zonder diploma.
Of het er zoveel zijn die zonder diploma de school verlaten weet ik niet, maar ik weet wél zeker dat het in hoofdzaak kinderen van allochtone ouders zijn. Ook als ze hier geboren zijn.
Die kinderen gaan vaak pas naar school als ze schoolplichtig zijn. Ze hebben thuis nooit iets anders dan hun moedertaal gehoord en naar schoteltv gekeken. Daardoor lopen ze niet alleen meteen een leerachterstand op, ze halen bovendien het schoolniveau naar beneden. Met alle gevolgen van dien.

Ik zeg dat al j�*ren, en spreek uit ervaring, maar nu pas wordt dat stilaan schoorvoetend toegegeven. Ik word ook niet meer voor racist uitgescholden omdat ik zeg hoe het zit.

Het maakt mij ook kwaad als ik dat gejammer hoor over de kansarmoede van allochtone kinderen. De verantwoordelijkheid van de ouders die hun jongens niet aanzetten om te studeren, maar hen de straten laten afschuimen, wordt nog altijd onderbelicht, en zelfs doodgezwegen.

Als oudste van negen kinderen, en enkel vader als kostwinner, kan ik weten wat kansarmoede is. Weet ik eveneens wat het is om gediscrimineerd te worden omdat het eraan te merken was dat we het lang niet zo breed hadden als andere kinderen.
En toch hebben alle negen kinderen het meer dan gemiddeld goed gedaan. En toch is niemand de criminele toer op gegaan.
Oud 16 november 2014, 08:34   #43
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
De rest van Vlaanderen zal volgen.

Het belangrijke verschil is dat de Limburger met dit soort van tegenslagen over de jaren heen heeft leren leven en overleven. Jullie niet.
Waarom de rest van Vlaanderen niet?
Zijn daar nooit sluitingen geweest?
Bekaert
Renault
Opel
Textielindustrie
VW
......
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2014, 08:41   #44
non-conformist
Europees Commissaris

non-conformist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het sociale drama in de textielsector in Oost- en West-Vlaanderen overtrof dit van de mijnsector met een factor tussen 2 en 3.

Alleen: dat waren kleinere bedrijven, die niet op dezelfde dag allemaal failliet gingen.
Zij zijn er op hun alleentje moet uitkruipen, uit dat economisch dal.

Nu pleit ik er niet voor om nergens nog iets te doen ! Integendeel.
Maar het moeten wel zinnige maatregelen zijn. Geen paarlen voor de zwijnen.

De basisfilosofie moet zijn: je moet de mensen geen vis geven, je moet ze leren vissen.

.
2 �* 3 X ? Kom eens met wat concrete cijfers en bronnen in plaats van maar wat te zeveren.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2014, 08:44   #45
non-conformist
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Daar begint het al als bijna 1 op 10 jongeren in Limburg de school verlaten zonder diploma.
http://statbel.fgov.be/nl/statistiek...g/vroegtijdig/

In heel België lag dit op 11%. Wat hebt U nu bewezen ? (in zoverre uw cijfers ook nog effectief zouden kloppen)

Laatst gewijzigd door non-conformist : 16 november 2014 om 08:54.
Oud 16 november 2014, 08:48   #46
non-conformist
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als ik mij niet vergis, maakt LRM winst.
http://www.stichtinglsm.be/lrm/de-lsm-lrm-link.htm

Hebt U het over de rendementsgebonden of de niet-rendementsgebonden projecten.

Eerst uw huiswerk maken.

En zoiets als de GOM West Vlaanderen bestaat niet ?
Oud 16 november 2014, 08:50   #47
non-conformist
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Raar toch dat onderzoek heeft aangetoond dat ook West-Vlaanderen een heel bloeiend verenigingsleven heeft. Dus, waarop is die "in tegenstelling tot de rest van het Vlaams Gewest" dan op gebaseerd, tenzij vooringenomenheid of kerktorenmentaliteit?

Weet u trouwens wat de studie aanstipt over de specificiteit van het Limburgs verenigingsleven?
Het is misschien juist dat kerktorenleven en die pastoors die kinderen misbruiken die er voor iets tussen zitten.

Maar van de kerk daar kent dhr. Vandenberghe alles van.
Oud 16 november 2014, 08:51   #48
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
http://statbel.fgov.be/nl/statistiek...g/vroegtijdig/

In heel België lag dit op 11%. Wat hebt U nu bewezen ?
Ik hoef niks te bewijzen.

Mensen moeten het heft in eigen handen nemen en meer verantwoordelijkheid aan de dag leggen voor hun eigen lot. Anderzijds zou het dom zijn om blind te blijven voor deze snoeiharde cijfers. Vooral wat onze jongeren betreft. Wanneer in Limburg 9,6 procent van de nieuwe garde de school verlaat zonder diploma, terwijl dat in Vlaanderen maar 7,5 procent is, dan is er iets mis.

http://www.hbvl.be/cnt/dmf20141114_01376689/gebuisd

Laatst gewijzigd door dpg : 16 november 2014 om 08:51.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2014, 08:51   #49
non-conformist
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Kijk eens aan...
In de eerste regel wordt Limburg nog genoemd, maar daarna gaat het nog alleen over de noodtoestand in Belgique. Toestand waarvoor de regering verantwoordelijk wordt geacht die nauwelijks enkele maanden regeert.

Het klopt wel dat de huidige "heldenregering" voor het overgrote deel uit dezelfde politici bestaat als de vorige, en dat de vorige verantwoordelijk is voor de lijken die vandaag uit de kasten puilen.
Het klopt zelfs dat Belgique er uiterst belabberd aan toe is, en dat het al langer dan vandaag virtueel failliet is.

Jouw "troika" is welkom. Hoe eerder hoe liever. Ik vind het trouwens doodjammer dat ze de rotzooi waar ze zelf verantwoordelijk voor is niet zélf hoeft op te ruimen. Het officiële faillissement laat nu immers iets langer op zich wachten.
Laten we duidelijk zijn : het beleid van de huidige regering verandert er niets aan. De werkende burger verarmt ten voordele van de rijken.
Oud 16 november 2014, 08:53   #50
non-conformist
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Waarom de rest van Vlaanderen niet?
Zijn daar nooit sluitingen geweest?
Bekaert
Renault
Opel
Textielindustrie
VW
......
Zet die sluitingen eens af tegen het totaal van de werkende bevolking en het totaal van bedrijven dat aanwezig is.

Of is er in de Westhoek geen werkloosheid ?
Oud 16 november 2014, 09:00   #51
non-conformist
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Idioot, ik werk niet in als ambtenaar.
Ik werk in de privé als technicus.

En ja, met mijn 55 jaar schakel ik nog over naar een andere job en laat ik mijn oude job over aan een jonge gast.

En ja, het gaat over nieuwe jobs, het is zelfs een nieuwe economische bedrijvigheid in Vlaanderen.
Het gaat zelfs over een bedrijf dat volledig nieuw is ontworpen en gebouwd.
En er is geen cent subsidie bij komen kijken om dit project te realiseren.
Ik twijfel er niet aan dat er toekomst zit in ezels die goud schijten.
Oud 16 november 2014, 09:06   #52
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Of het er zoveel zijn die zonder diploma de school verlaten weet ik niet, maar ik weet wél zeker dat het in hoofdzaak kinderen van allochtone ouders zijn. Ook als ze hier geboren zijn.
Die kinderen gaan vaak pas naar school als ze schoolplichtig zijn. Ze hebben thuis nooit iets anders dan hun moedertaal gehoord en naar schoteltv gekeken. Daardoor lopen ze niet alleen meteen een leerachterstand op, ze halen bovendien het schoolniveau naar beneden. Met alle gevolgen van dien.

Ik zeg dat al j�*ren, en spreek uit ervaring, maar nu pas wordt dat stilaan schoorvoetend toegegeven. Ik word ook niet meer voor racist uitgescholden omdat ik zeg hoe het zit.

Het maakt mij ook kwaad als ik dat gejammer hoor over de kansarmoede van allochtone kinderen. De verantwoordelijkheid van de ouders die hun jongens niet aanzetten om te studeren, maar hen de straten laten afschuimen, wordt nog altijd onderbelicht, en zelfs doodgezwegen.

Als oudste van negen kinderen, en enkel vader als kostwinner, kan ik weten wat kansarmoede is. Weet ik eveneens wat het is om gediscrimineerd te worden omdat het eraan te merken was dat we het lang niet zo breed hadden als andere kinderen.
En toch hebben alle negen kinderen het meer dan gemiddeld goed gedaan. En toch is niemand de criminele toer op gegaan.
Mij moet je niet te overtuigen, overtuig de anderen maar die je steeds voor racist uitmaken als je dit ook maar durft aan te halen.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2014, 09:10   #53
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zet die sluitingen eens af tegen het totaal van de werkende bevolking en het totaal van bedrijven dat aanwezig is.

Laten we de zaken even anders bekijken.

In Brecht staat een biogasinstallatie die aan 30 mensen werk bied.
Deze werkgelegenheid is volledige betaald door landbouwers.
Enkele maanden geleden is er in de Kempen een bedrijf opgestart voor het behandelen en verpakken van de meststoffen uit afval. Volledige betaald met geld van de initiatiefnemers.
Ik begin op een bedrijf dat volledig is bekostigd door mensen die inzitten met het milieu.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2014, 09:15   #54
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Het sociale drama in de textielsector in Oost- en West-Vlaanderen overtrof dit van de mijnsector met een factor tussen 2 en 3.

Het Industriegebied Genk-Zuid is één vd grootste industriegebieden van België. De belangrijkste bedrijven zijn : Ford Genk en vele toeleveringsbedrijven (SML, Syncreon, ...) Ewals, Katoen Natie, Norbord nv, Nitto Europe nv, Chiyoda Europe nv, IPTE nv, ArcelorMittal, Sadepan Chimica, Ebema, DSM, Mobility Centre, Echo Floor Solutions, de centrale van Langerlo, …
Dit gebied, groter dan Monaco, omvatte een dikke 10 jaar geleden meer dan 25.000 werknemers. Nu zijn het er minder dan 4.000 waarvan minstens 2 ernstig bedreigt in hun voortbestaan.
De laatste 25 jaar zag ik in een straal van 15 km van mijn woonplaats vele 10.000den jobs verdwijnen : de steenkoolmijnen, Siemens Lanklaar, Philips Hasselt, Hörmann Genk, Ford en toelevering, Echo in Houthalen, etc etc Dit zijn enkel de bedrijven met minstens 1.000 werknemers!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
U begaat DE grote fout te denken dat Limburg een rariteit is en een unicum in de Belgische economie. U dwaalt! Op dit ogenblik is er een ongezien charme offensief bezig vanuit Frankrijk om de grote West-Vlaamse bedrijven te overtuigen om hun vestiging naar Frankrijk te delokaliseren. Zelfs reclame boodschappen op de openbare radio-omroep moeten bedrijfsleiders overtuigen!

Laatst gewijzigd door demonen : 16 november 2014 om 09:18.
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2014, 11:56   #55
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
En ja, met mijn 55 jaar schakel ik nog over naar een andere job en laat ik mijn oude job over aan een jonge gast.

En ja, het gaat over nieuwe jobs, het is zelfs een nieuwe economische bedrijvigheid in Vlaanderen.
Het gaat zelfs over een bedrijf dat volledig nieuw is ontworpen en gebouwd.
En er is geen cent subsidie bij komen kijken om dit project te realiseren.
Ik betwijfel uw verhaal.
Ik ken niemand die op vergevorderde leeftijd zijn vaste job opgeeft omdat je bij een nieuwe job steeds een proefperiode moet doen. Indien die negatief is dan ;
- ben je werkloos (u heeft zelf ontslag genomen bij uw andere vaste job!)
- U krijgt geen werkloosheidsvergoeding en bent niet meer sociaal verzekerd.
- uw kans als 55plusser op een nieuwe job is statistisch 0%
U verliest ook al uw anciënniteit.
Dit verhaal is volgens mij verzonnen.

Laatst gewijzigd door demonen : 16 november 2014 om 11:57.
Oud 16 november 2014, 12:28   #56
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Alleen: dat waren kleinere bedrijven, die niet op dezelfde dag allemaal failliet gingen.
Zij zijn er op hun alleentje moet uitkruipen, uit dat economisch dal.

Nu pleit ik er niet voor om nergens nog iets te doen ! Integendeel.
Maar het moeten wel zinnige maatregelen zijn. Geen paarlen voor de zwijnen.

De basisfilosofie moet zijn: je moet de mensen geen vis geven, je moet ze leren vissen.

.
Schoof niet vergeten dat er tal van bedrijven werkten voor de mijn. Zeker hier bij ons.

Je had de bosbouw
Je had de metaalwerkhuizen
Je had de machinefabrieken
och er waren zoveel bedrijfjes actief voor de mijnbouw.
Oud 16 november 2014, 12:31   #57
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Textiel en Bekaert zijn toch van daar!
Oud 16 november 2014, 12:35   #58
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Ik betwijfel uw verhaal.
Ik ken niemand die op vergevorderde leeftijd zijn vaste job opgeeft omdat je bij een nieuwe job steeds een proefperiode moet doen. Indien die negatief is dan ;
- ben je werkloos (u heeft zelf ontslag genomen bij uw andere vaste job!)
- U krijgt geen werkloosheidsvergoeding en bent niet meer sociaal verzekerd.
- uw kans als 55plusser op een nieuwe job is statistisch 0%
U verliest ook al uw anciënniteit.
Dit verhaal is volgens mij verzonnen.
In de meeste gevallen klopt uw verhaal, er zijn echter ook veel uitzonderingen hoor.

Ikzelf heb tal van aanbiedingen gekregen:
- Onmiddellijk vaste betrekking
- Firmawagen
- Maaltijdcheques
- GSM
- Tablet PC
- Goed loon
- .....
Oud 16 november 2014, 12:42   #59
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
In de meeste gevallen klopt uw verhaal, er zijn echter ook veel uitzonderingen hoor.

Ikzelf heb tal van aanbiedingen gekregen:
- Onmiddellijk vaste betrekking
- Firmawagen
- Maaltijdcheques
- GSM
- Tablet PC
- Goed loon
- .....
In welke branche?
Oud 16 november 2014, 12:52   #60
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Limburg kreeg gigantisch veel reconversiegeld en compleet van de pot gerukte voorwaarden voor de ontslagen mijnwerkers. En naar aanleiding van Ford nog maar eens 125 Miljoen Euro voor een of ander "strategisch" plan.
Limburg krijgt 124 miljoen extra voor uitvoering van SALK
SALK-plan belooft Limburg 3.000 jobs op korte termijn
Extra steunmaatregelen voor Limburgse bedrijven
Limburg krijgt 66,5 miljoen euro extra van Europa

Maar waar is mijn belastingsgeld naartoe?
Is het misschien om die laatste vraag op te lossen dat Limburg dit krijgt?
Limburg krijgt cel tegen georganiseerde misdaad

Jantje heeft gelijk: Limburg gaat meer en meer de weg op van een klein-Wallonië.
En Antwerpen word het keizerrijk Brabant zonder werkloosheid en geen zieken en invaliden meer?

Je belastinggeld van 18 miljard is weggegeven aan jouw fiere failliete Vlaamse bedrijven. De rest is opgegaan aan China reizen van onze politici.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be