Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 november 2014, 16:06   #41
Sukkelaar
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Die balie ligt wel in Zaventem.
Op het Belgische consulaat in Azië dat ik verleden jaar moest raadplegen i.v.m. een ongeval sprak men Nederlands.
In het plaatselijke openbare ziekenhuis sprak men Engels.
De Belgen die daar werken spreken Engels en amper een paar woorden van de plaatselijke taal. Ook in omgang met de plaatselijke werknemers spreken die Belgen Engels op de werkvloer.
En alhoewel alle officiële documenten in de plaatselijke taal moeten opgesteld (vertaald) worden is er bijna altijd een Engelse vertaling bijgevoegd.

Daar is men niet zo kortzichtig als en Vlaanderen. De welvaart groeit er dan ook veel meer dan hier.
In dat Aziatisch land zal de tweede taal Engels zijn. Dit zou ook hier moeten gelden, waarom nog Frans en Duits leren als de tweede taal in gans de EU zou Engels worden?
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2014, 16:06   #42
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Belgen die daar werken spreken Engels en amper een paar woorden van de plaatselijke taal. Ook in omgang met de plaatselijke werknemers spreken die Belgen Engels op de werkvloer.
...
Dat klopt.

Een Vlaming heeft in het buitenland namelijk exact dezelfde attitude tav een lokale taal als de francofonen tav het Nederlands 100 jaar geleden. Minachting.

Waarom Bahasa (260 miljoen sprekers) leren? Une langue si locale?
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2014, 16:11   #43
morte-vivante

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus gij vindt het normaal dat in de Vlaamse gemeente Zaventem Engels gesproken wordt, maar spreekt schande als men u daar in het Frans aanspreekt?

????

Erg konsekwent is uw redenering niet. In mijn ogen maakt ge u belachelijk met deze reactie.
de luchthaven kent dan ook een uitzonderingsregel (meertalige borden bvb)
Oud 24 november 2014, 16:15   #44
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Dat klopt.

Een Vlaming heeft in het buitenland namelijk exact dezelfde attitude tav een lokale taal als de francofonen tav het Nederlands 100 jaar geleden. Minachting.

Waarom Bahasa als ge daar maar 2 jaar woont?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2014, 16:19   #45
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar Bekijk bericht
Goed voorstel,
Als ze op de taalexamens DT fouten gaan meetellen gaan er heel wat flaminganten een boete krijgen.

Oud 24 november 2014, 16:22   #46
vlaams realist
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat klopt.

Zijn er Belgen die daar een sociale woning krijgen ?
Werkloosheidsvergoedingen trekken én de taal niet willen leren ?
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2014, 16:23   #47
hagel
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door babel Bekijk bericht
Het was dan ook niet de wettekst zelf die je hebt gelezen, maar het krantenartikel/persbericht dat die maatregel aankondigt.
Inderdaad, want de wet is nog geen wet, maar ik heb wel de uitleg en de communicatie errond van de betrokken minister. Als je met een aanpassing van een wet komt, is het juist heel belangrijk van correct te informeren en niet met van die dooddoeners over een roman van Claus en een vuilniszak buiten zetten. Heel vaak merk je dat de communicatie rond nieuwe maatregelen ook niet duidelijk is, waardoor juist misverstanden ontstaan en olie op het vuur wordt gegoten. Ik zou nu bv. als ik als burger betrokken zou zijn, willen weten wat Homans nu eigenlijk precies wil. Men kan zeggen: de praktische regels zijn nog niet klaar. Wel, wacht dan om te communiceren tot die wel klaar zijn. Het is eigen aan de huidige generatie politici dat ze menen altijd maar snelsnel te moeten spreken, en verklaringen af te leggen en ideeën te lanceren, waardoor ze juist meewerken aan een anti-politieke sfeer. De vorige regeringen konden daar wat van, maar de huidige zeer zeker ook. En achteraf moeten ze dan zeggen: ja maar, dat bedoelen we niet, en moeten ze percepties proberen recht te trekken, en zullen ze weer jammeren dat ze altijd verkeerd begrepen worden.

Laatst gewijzigd door hagel : 24 november 2014 om 16:24.
hagel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2014, 16:24   #48
vlaams realist
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom Nederlands als je profiteert van de sociale zekerheid ?
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2014, 16:42   #49
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist Bekijk bericht
Zijn er Belgen die daar een sociale woning krijgen ?
Werkloosheidsvergoedingen trekken én de taal niet willen leren ?
Zijn daar sociale woningen? Ik zou het niet weten. Werkloosheidsvergoeding? pensioenen? ik denk voor niemand.

Maar voor de bestaande sociale voorziening, geneeskundige verzorging in mijn geval, maakte men totaal geen probleem van de taal.

In tegenstelling tot PORSCHE, de poster op wiens bericht ik reageerde. Hij schrijft te weigeren Frans te spreken tegen een Fransman die hem aanspreekt
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE
Als een Fransman tegen mij in het Frans begint dan antwoord ik in het Nederlands. Vertikt hij het Nederlands te spreken dan mag hij het aftrappen.
Dat zou dus beteken dat de plaatselijke bevolking mij ook enkel in "bahasa" zou antwoorden.
Gelukkig voor mij en de Belgen die daar werken wonen daar niet van die kortzichtige navelstaarders zoals sommige Vlamingen.
Oud 24 november 2014, 16:58   #50
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:

Maar voor de bestaande sociale voorziening, geneeskundige verzorging in mijn geval, maakte men totaal geen probleem van de taal..
Maakten ze er geen probleem van bij u.

Dat ze daar discrimineren op basis van geloof en afkomst is natuurlijk maar bijzaak, ze helpen er westerse toeristen verder in het engels, dus zal het wel beter zijn dan in Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door dpg : 24 november 2014 om 17:00.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2014, 17:02   #51
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gewoon omdat je respect hebt voor de lokale cultuur. Omdat je wil weten wat er speelt.

Omdat juist een Vlaam zou moeten weten hoe belangrijk dat is.
Oud 24 november 2014, 17:05   #52
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus gij vindt het normaal dat in de Vlaamse gemeente Zaventem Engels gesproken wordt, maar spreekt schande als men u daar in het Frans aanspreekt?

????

Erg konsekwent is uw redenering niet. In mijn ogen maakt ge u belachelijk met deze reactie.
De taalkwestie Nederlands - Frans is een sociaal-culturele kwestie en van imperialisme.
Deze van Nederlands - Engels is een kwestie van mondialisering, handel, wetenschap enz.

No shit man.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2014, 17:07   #53
babel
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hagel Bekijk bericht
Inderdaad, want de wet is nog geen wet, maar ik heb wel de uitleg en de communicatie errond van de betrokken minister. Als je met een aanpassing van een wet komt, is het juist heel belangrijk van correct te informeren en niet met van die dooddoeners over een roman van Claus en een vuilniszak buiten zetten. Heel vaak merk je dat de communicatie rond nieuwe maatregelen ook niet duidelijk is, waardoor juist misverstanden ontstaan en olie op het vuur wordt gegoten. Ik zou nu bv. als ik als burger betrokken zou zijn, willen weten wat Homans nu eigenlijk precies wil. Men kan zeggen: de praktische regels zijn nog niet klaar. Wel, wacht dan om te communiceren tot die wel klaar zijn. Het is eigen aan de huidige generatie politici dat ze menen altijd maar snelsnel te moeten spreken, en verklaringen af te leggen en ideeën te lanceren, waardoor ze juist meewerken aan een anti-politieke sfeer. De vorige regeringen konden daar wat van, maar de huidige zeer zeker ook. En achteraf moeten ze dan zeggen: ja maar, dat bedoelen we niet, en moeten ze percepties proberen recht te trekken, en zullen ze weer jammeren dat ze altijd verkeerd begrepen worden.
Dat is een heel ander onderwerp en eentje waar we duidelijk niet van mening zullen verschillen.
De steekvlampolitiek van welke politieke strekking dan ook is een intellectueel zwaktebod.
babel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2014, 17:07   #54
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat zou dus beteken dat de plaatselijke bevolking mij ook enkel in "bahasa" zou antwoorden.
Gelukkig voor mij en de Belgen die daar werken wonen daar niet van die kortzichtige navelstaarders zoals sommige Vlamingen.
De meeste Indonesiers spreken alleen Bahasa.

Dat is niet kortzichtig, maar vooral heel praktisch.
Vel expats spreken trouwens ook uitstekend Bahasa. Een mooie en redelijk makkelijke taal.

Dat er (volgrens jou dan) op de Belgische ambassade geen Bahasa wordt gesproken zal niemand verbazen. Wantwaarom zou een goedbetaalde Belgische ambassade medewerker in godsnaam willen weten wat er om hem heen gebeurt?
Oud 24 november 2014, 17:07   #55
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat klopt.

Dat is een leugen, en dat komt erg minachtend over.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2014, 17:09   #56
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ze op de taalexamens DT fouten gaan meetellen gaan er heel wat flaminganten een boete krijgen.

Maar aangezien de bezetting van sociale woningen door flaminganten eerder marginaal is, zal het niet veel uitmaken
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2014, 17:11   #57
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gewoon omdat je respect hebt voor de lokale cultuur. Omdat je wil weten wat er speelt.

Omdat juist een Vlaam zou moeten weten hoe belangrijk dat is.
Er is natuurlijk nog altijd een regel, dat wiens brood men eet, wiens taal men spreekt.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2014, 17:12   #58
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nederlands wordt verplicht voor sociale woning in VLanderen. Anders boete.
Kan dat legaal gezien? Gaat Europa dat niet afschieten?

Men dient inderdaad wel iets te ondernemen om de cohesie in de samenleving te bevorderen, de integratie, de communicatie, de verstandhouding, de samenwerking, de economische ontwikkeling. Een gemeenschappelijke taal is daar een instrument toe.

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2014, 17:17   #59
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een Vlaming past zich qua taal juist gemakkelijk aan aan de plaatselijke cultuur. Er zijn gringo's die een half leven in Latijns Amerika wonen en amper een brood kunnen bestellen in het Spaans. Dat zal je bij de Vlamingen in LA niet vlug tegen komen.

Of kijk naar de Vlamingen die naar Wallonië gaan. Die zullen er geen probleem van maken dat Frans een vereiste zou zijn voor een sociale woning aldaar.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 24 november 2014 om 17:19.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2014, 17:24   #60
de vuile muilekoek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Wat in andere landen niet meer dan logisch is, wordt hier nu ook toegepast. Valt enkel toe te juichen: als je iets van de maatschappij wil, mag de maatschappij ook van jou verwachten dat je deel van de maatschappij wordt.
De maatschappij is het land en het land is 2 talig ,wat met een Waalse mens die voor zijn werk in Vlaanderen versukkeld geraakt ? een alleenstaande .. ? de pot op ermee? het is een Belg?
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be