Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 september 2004, 16:00   #41
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Dat zijn geen cijfers. Ik heb evengoed al verhalen gehoord van mensen die dichterbij èn onder een opstijgroute wonen, en daar geen last van hebben.
tja, dan is dat zo he
ik zeg enkel dat de kanaalroute voor overlast in de grootste delen van brussel zal zorgen
Oud 30 september 2004, 16:00   #42
odinkontakt
Provinciaal Statenlid

odinkontakt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
Kan iemand mij nu eindelijk eens uitleggen hoe je kan rechtvaardigen dat Vlaanderen 1 miljoen mensen EXTRA wil wakker houden. Als men zou eisen dat dit "in de plaats van" was, dan zou je nog kunnen concluderen dat de Vlamingen met een superioriteirscomplex zitten. Maar dit gaat dieper.

Brussel bezorgt honderdduizenden Vlaamse pendelaars werk, die dan netjes hun inkomen in hun woonplaats spenderen en dus in de Vlaamse economie pompen. Brussel trekt massaal internationale bedrijven aan, en genereert op deze manier heel wat (federale) vennootschapsbelastingen. Je kan dus feilloos argumenteren dat er een transfer van Brussel naar de andere gewesten is (net zoals er een welvaarts-transfer is van de hoofdstad naar de provincies in ELK land).

De Vlaamse pendelaars laten Brussel vervuild achter, gebruiken de infrastructuur. Brussel moet proportioneel een veel te groot deel van de Belgische migranten opvangen. Het is dus maar al te duidelijk dat Vlaanderen de Brusselse lusten wil. De lasten is een andere zaak. Maar nu wil men bovendien dat Brussel de Vlaamse lasten gaat dragen? Want laat ons eerlijk zijn, Brussel is een zakenstad en heeft weinig tot niks te winnen bij de pakjes van DHL, op enkele honderden jobs na misschien.

Als uitgeweken Vlaming in Brussel ben ik deze Vlaamse haat, nijd en arrogantie kotsbeu. Vlaanderen heeft elk perspectief verloren, en heeft meer dan ooit de reflex om zich als slachtoffer te zien in elke situatie, terwijl het voor elke niet-Vlaming duidelijk is dat Vlaanderen onredelijk is in dit dossier. De vraag of de hoofdstad 's nachts moet overvlogen worden, zou in elk land als totaal absurd worden beschouwd. In Vlaanderen vindt men dit echter redelijk.

Het is me duidelijk hoe het zo ver is kunnen komen: het Vlaams Blok zet de politieke agenda. Elk dossier dat op tafel komt, wordt tegenwoordig afgemeten aan het electoraal succes dat het Vlaams Blok hier uit kan puren. De politici uit de traditionele partijen proberen het Vlaams Blok op elke manier de wind uit de zeilen te nemen, en verloren hun beoordelingsvermogen. En de ironie is dat men door irrationele eisen als deze te stellen, het Vlaams Blok niet te snel af is. Integendeel, het enige wat men doet is het eigen onvermogen in de verf zetten (wat niet onredelijk is gezien de dwaasheid van de eisen), wat het Blok nog meer electorale winst oplevert en Vlaanderen met een nog grotere (en in dit geval onterechte) frustratie opzadelt.

De oplossing? Verzoenende taal van het Vlaams Blok. Bekentenissen van het Vlaams Blok dat men niet het beste van beide wereld kan hebben. Of dit mogelijk is, weet ik niet. Maar het is de enige kans, en ze impliceert dat het cordon sanitaire voorgoed moet afgevoerd worden. Het Blok MOET deelnemen aan de macht, het Blok moet aan de realiteit getoetst worden. Slagen ze, dan is het zo. Falen ze, dan kunnen de leiders van de andere partijen eindelijk weer beginnen denken in termen van kosten en baten voor de bevolking in de plaats van ten onder te gaan aan collectieve Vlaams Blok-paranoia.
1 000 000 ?
UNIVERSELE VERKLARING VAN DE RECHTEN VAN DE MENS:AANGENOMEN DOOR DE ALG.VERGADERING V/D VER.NATIES OP 10/12/1948 GOEDKEURING EN PUBLICATIE BELG.STAATSBLAD 31/03/1949: artikel 19 ..eenieder heeft het recht op vrijheid van mening en uiting van zijn mening, wat het recht insluit niet verontrust te worden omwille van zijn meningen en recht door om het even welk uitdrukkingsmiddel en zonder inachtneming van grenzen , inlichtingen en ideeen op te zoeken , te ontvangen en te verspreiden !!
odinkontakt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2004, 16:01   #43
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf C
... is alles opgelost???
ik wil het best geloven, maar... geef Vlaanderen dan ook onafhankelijkheid... wat met de Walen???

Solidariteit ineens overbodig???
vlaanderen mag voor mijn part hebben wat het verdient

ik wil best de solidariteit met de vlamingen en walen verder zetten, zolang die hun dankbaarheid tonen
Oud 30 september 2004, 16:03   #44
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Deze diskussie bewijst 1 ding - op dit forum gelooft men dat er in Brussel uitsluitend franstaligen wonen idem dito voor de "Oostrand" alleen in de "Noordrand" zouden er overwegend Vlamingen wonen die bovendien niets tegen nachtvluchten hebben als er maar ook een stuk of wat over Brussel/"Oostrand " vliegen.
Verder kom ik tot mijn grote verwondering te weten dat er 1 miljoen mensen in de "Kanaaalzone" van Brussel-Stad wonen & dat alle arbeid in Brussel geleverd wordt door "Vlaamse Pendelaars" die op die manier de stad van haar rechtmatige inkomsten beroofd.

Weldra zullen er vluchtelingenkampen door het Vluchtelingenagentschap van de UNO
geleid door de onvolprezen Lubbers opgericht worden in de wijde omgeving -
tegen zoveel wantoestanden is er namelijk geen kruid gewassen.
in het brussels gewest wonen 1 miljoen mensen
en met laagvliegende vliegtuigen over het gewest te sturen kan je ze idd allemaal wakker maken
het kanaal is vooral van belang voor neerstortingsgevaar dacht ik, niet omdat de overlast dan minimaal is
Oud 30 september 2004, 16:19   #45
DenDuvel
Vreemdeling

DenDuvel's schermafbeelding

Standaard

Goh, er zijn ook 1 miljoen VB-stemmers, die gaan we nu toch ook niet in de kou laten staan he.
DenDuvel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2004, 16:21   #46
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
tja, dan is dat zo he
ik zeg enkel dat de kanaalroute voor overlast in de grootste delen van brussel zal zorgen
gm10 wordt wakker. Conclusie: 1 miljoen Brusselaars worden wakker. Straf toch voor iemand die een Knack studie meent te counteren omdat er met gemiddelden gewerkt wordt.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2004, 16:22   #47
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
in het brussels gewest wonen 1 miljoen mensen
en met laagvliegende vliegtuigen over het gewest te sturen kan je ze idd allemaal wakker maken
het kanaal is vooral van belang voor neerstortingsgevaar dacht ik, niet omdat de overlast dan minimaal is
Er zijn helemaal geen cijfers die aantonen dat 1 miljoen Brusselaars daar last van zouden hebben.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2004, 16:26   #48
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
vlaanderen mag voor mijn part hebben wat het verdient

ik wil best de solidariteit met de vlamingen en walen verder zetten, zolang die hun dankbaarheid tonen
sorry hoor, maar deze kan ik echt niet laten liggen en ga ik gebruiken
Oud 30 september 2004, 16:28   #49
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
voor de flaminganten onder jullie wel natuurlijk
Wat heeft dat te maken met "flaminganten"?

Of zijn argumenten als "er blijven elke nacht 2 miljoen Vlamingen wakker van het lawaai der bronstige herten in de Ardennen" zo aanvaardbaar misschien?

Citaat:
daar trek ik me aan op
Doet u dat vooral. U kunt zeker nog een portie zelfoverschatting gebruiken
Oud 30 september 2004, 16:30   #50
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
wel geef brussel onafhankelijkheid dan
Met plezier !
Oud 30 september 2004, 16:33   #51
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler
sorry hoor, maar deze kan ik echt niet laten liggen en ga ik gebruiken
no probs
zolang je mijn ID erbij zet, heb ik er geen probleem mee
Oud 30 september 2004, 16:34   #52
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Wat heeft dat te maken met "flaminganten"?

Of zijn argumenten als "er blijven elke nacht 2 miljoen Vlamingen wakker van het lawaai der bronstige herten in de Ardennen" zo aanvaardbaar misschien?
snap ik niks van

Citaat:
Doet u dat vooral. U kunt zeker nog een portie zelfoverschatting gebruiken
ik vind van niet
Oud 30 september 2004, 17:56   #53
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
No problemo. Wij zullen de vruchten van de conversie naar stadstaat graag plukken.
Een gênant faillissement bedoelt u? T zouden wel eens bittere vruchten kunnen zijn in dat geval...
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2004, 18:27   #54
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Een gênant faillissement bedoelt u? T zouden wel eens bittere vruchten kunnen zijn in dat geval...
LOL

waarom toch?

iedereen weet wat stadstaten kunnen, maar brussel zou dit niet kunnen?

waarom? zijn brusselaars dan sub-humane wezens?
Oud 30 september 2004, 19:27   #55
janPieter
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens

man, man, man! Hoeveel chromosomen 21 heb jij teveel?
Zonder de Vlamingen is Brussel niets, rien, nada! Die Vlamingen spenderen juist veel geld in Brussel! Wat die internationale bedrijven betreft, meestal bestaat heel jun hoger kader uit mensen van de thuishaven van dat bedrijf!
En het is wetenschappelijk bewezen dat ook Brussel een deel van haar welvaart aan wallonië afstaat en niet aan Vlaanderen!
Wat is dit voor koekezever!
De Vlaamse pendelaars die hier dagelijks met hun treintje komen aangedabbert brengen zelfs hun stuutjes mee en verteren hier geen cent.
Maar wel een hoger loon opstrijken dan de franstaligen en in vlaanderen hun belastingen afdragen.
Uw wetenschappelijk bewijs is een fanatieke hersenkronkel
janPieter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2004, 19:28   #56
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kan iemand mij nu eindelijk eens uitleggen hoe je kan rechtvaardigen dat Vlaanderen 1 miljoen mensen EXTRA wil wakker houden. Als men zou eisen dat dit "in de plaats van" was, dan zou je nog kunnen concluderen dat de Vlamingen met een superioriteirscomplex zitten. Maar dit gaat dieper.

Brussel bezorgt honderdduizenden Vlaamse pendelaars werk, die dan netjes hun inkomen in hun woonplaats spenderen en dus in de Vlaamse economie pompen. Brussel trekt massaal internationale bedrijven aan, en genereert op deze manier heel wat (federale) vennootschapsbelastingen. Je kan dus feilloos argumenteren dat er een transfer van Brussel naar de andere gewesten is (net zoals er een welvaarts-transfer is van de hoofdstad naar de provincies in ELK land).

De Vlaamse pendelaars laten Brussel vervuild achter, gebruiken de infrastructuur. Brussel moet proportioneel een veel te groot deel van de Belgische migranten opvangen. Het is dus maar al te duidelijk dat Vlaanderen de Brusselse lusten wil. De lasten is een andere zaak. Maar nu wil men bovendien dat Brussel de Vlaamse lasten gaat dragen? Want laat ons eerlijk zijn, Brussel is een zakenstad en heeft weinig tot niks te winnen bij de pakjes van DHL, op enkele honderden jobs na misschien.

Als uitgeweken Vlaming in Brussel ben ik deze Vlaamse haat, nijd en arrogantie kotsbeu. Vlaanderen heeft elk perspectief verloren, en heeft meer dan ooit de reflex om zich als slachtoffer te zien in elke situatie, terwijl het voor elke niet-Vlaming duidelijk is dat Vlaanderen onredelijk is in dit dossier. De vraag of de hoofdstad 's nachts moet overvlogen worden, zou in elk land als totaal absurd worden beschouwd. In Vlaanderen vindt men dit echter redelijk.

Het is me duidelijk hoe het zo ver is kunnen komen: het Vlaams Blok zet de politieke agenda. Elk dossier dat op tafel komt, wordt tegenwoordig afgemeten aan het electoraal succes dat het Vlaams Blok hier uit kan puren. De politici uit de traditionele partijen proberen het Vlaams Blok op elke manier de wind uit de zeilen te nemen, en verloren hun beoordelingsvermogen. En de ironie is dat men door irrationele eisen als deze te stellen, het Vlaams Blok niet te snel af is. Integendeel, het enige wat men doet is het eigen onvermogen in de verf zetten (wat niet onredelijk is gezien de dwaasheid van de eisen), wat het Blok nog meer electorale winst oplevert en Vlaanderen met een nog grotere (en in dit geval onterechte) frustratie opzadelt.

De oplossing? Verzoenende taal van het Vlaams Blok. Bekentenissen van het Vlaams Blok dat men niet het beste van beide wereld kan hebben. Of dit mogelijk is, weet ik niet. Maar het is de enige kans, en ze impliceert dat het cordon sanitaire voorgoed moet afgevoerd worden. Het Blok MOET deelnemen aan de macht, het Blok moet aan de realiteit getoetst worden. Slagen ze, dan is het zo. Falen ze, dan kunnen de leiders van de andere partijen eindelijk weer beginnen denken in termen van kosten en baten voor de bevolking in de plaats van ten onder te gaan aan collectieve Vlaams Blok-paranoia.
Weet je wat? Als je het goed bekijkt, woont in Brasschaat toch een groot deel van onze vaderlandse bedrijfselite? Willen we hen niet vrijstellen van belastingen? Als je het goed bekijkt, zijn we allen toch van hen afhankelijk voor onze jobs, niet? Of wacht, waarom stellen we niet alle bedrijfsleiders vrij van belastingen? Waarom niet alle rijken? Alle politici? De adel? We moeten hen toch dankbaar zijn, niet? Mesdames, Messieurs, le nouveau Ancien Régime est arrivé!
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2004, 20:06   #57
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Philips Inc.
Een vlaams superioriteitsgevoel?

Hahahahaha ...

Brusselse hoogheidswaanzin komt voor de val .... een stadje die zonder Vlaanderen niet eens zijn rekeningen kan betalen, met 20 procent van haar beroepsbevolking in de werkloosheid die Vlaanderen de les gaat spellen?

Woehahahaha ...

Dringend die hoofdstedelijke functie herzien ...

En natuurlijk, ook typisch, elke kritiek op Brussel en haar wanbeleid is Vlaams Blokpraat: hahahahahaha ... typische belgicistische en franstalige non-argumentatie ...

Dit is een giller ...
Een stadje? Het is verdraaid de grootste stad van België en de hoofdstad van België en Europa !
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2004, 20:40   #58
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door janPieter
De Vlaamse pendelaars die hier dagelijks met hun treintje komen aangedabbert brengen zelfs hun stuutjes mee en verteren hier geen cent.
Maar wel een hoger loon opstrijken dan de franstaligen en in vlaanderen hun belastingen afdragen.
Als de Vlaamse bedrijven uit Brussel zouden wegtrekken en de pendelaars zouden wegblijven, zou de economie van Brussel wel meteen instorten. En wat te denken van een scenario waarbij Vlaanderen van de wegen naar Brussel tolwegen maakt? Of het treinverkeer duurder maakt? Of Zaventem laat verhuizen naar elders?
Brussel is dus net zo afhankelijk van Vlaanderen als Vlaanderen van Brussel.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2004, 20:43   #59
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door janPieter
Me dunkt dat uw geschrijfsel eerder "koekezever" is. Waaruit moge dan wel blijken dat de Vlamingen een hoger loon verdienen dan de Walen voor diezelfde functies die ze in Brussel uitoefenen?

Er wordt trouwens heel wat geconsumeerd door de Vlaamse pendelaars. Om dan nog te zwijgen over de studenten. Ooit al eens in de buurt gelopen van de EHSAL bijvoorbeeld? Daar werd er enige jaren geleden een broodjeszaak geopend. Gouden zaken doet dat winkeltje dat ondertussen uitgegroeid is tot een heel mooie verzorgde zaak. Gouden zaken. Ook heel wat ambtenaren die werkzaam in nabijgelegen administraties komen daar om een broodje.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2004, 20:45   #60
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Me dunkt dat uw geschrijfsel eerder "koekezever" is. Waaruit moge dan wel blijken dat de Vlamingen een hoger loon verdienen dan de Walen voor diezelfde functies die ze in Brussel uitoefenen?

Er wordt trouwens heel wat geconsumeerd door de Vlaamse pendelaars. Om dan nog te zwijgen over de studenten. Ooit al eens in de buurt gelopen van de EHSAL bijvoorbeeld? Daar werd er enige jaren geleden een broodjeszaak geopend. Gouden zaken doet dat winkeltje dat ondertussen uitgegroeid is tot een heel mooie verzorgde zaak. Gouden zaken. Ook heel wat ambtenaren die werkzaam in nabijgelegen administraties komen daar om een broodje.
Ik heb 5 jaar op EHSAL gezeten. Broodjes worden er gekocht in Brussel door de pendelaars. Maar auto's? Meubels? Neen hoor.

Laatst gewijzigd door gm10 : 30 september 2004 om 20:53.
gm10 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be