Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 december 2014, 17:05   #41
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tomas Bekijk bericht
Het is niet altijd zo dat wie rijk is, die rijkdom aan zichzelf te danken heeft en wie arm is, arm is door schuld.
Veel armoede komt door pech en rijkdom komt ook vaak door geluk.

Wie bekend is met het Mattheuseffect weet ook dat:

Want wie heeft zal nog meer krijgen, en wel in overvloed, maar wie niets heeft, hem zal zelfs wat hij heeft nog worden ontnomen.(Matteüs,25:29)

Mensen die weinig of niets hebben nog meer ontnemen, terwijl wie rijk is meer belonen is geen goede politiek voor een land.
Domme vraag: maar wordt niet iedereen die werkt gewoonweg rijker, al is het maar dat je uw huis afbetaalt, en je wordt rijker... Het is genoeg dat je spaart en je wordt rijker.

Andere domme vraag: als je aan de ziekenbond hier en levend van de steun rijker kunt worden, zou je niet denken dat er in Belgie heel moeilijk is om armer te worden ?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2014, 17:09   #42
Tomas
Gouverneur

Standaard

Rijkdom heeft niks met geld te maken, Brother Paul.
Tomas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2014, 17:45   #43
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IanVD Bekijk bericht
Onze minister van financieën is zo'n zogenaamde expert.
In Belgie is er een expert die niet-politiek gebonden is: Geert Noels.
Zijn vooruitzichten zijn quasi altijd JUIST ! ! !
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2014, 17:48   #44
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is niet altijd zo dat wie rijk is, die rijkdom aan zichzelf te danken heeft en wie arm is, arm is door schuld.

Want wie heeft zal nog meer krijgen, en wel in overvloed, maar wie niets heeft, hem zal zelfs wat hij heeft nog worden ontnomen.(Matteüs,25:29)

Mensen die weinig of niets hebben nog meer ontnemen, terwijl wie rijk is meer belonen is geen goede politiek voor een land.
Moet het niet zijn:
Wie geeft, zal nog meer krijgen,...,wie niets geeft, hem...wat hij heeft...
Oud 7 december 2014, 18:47   #45
Eurosceptic
Minister

Standaard

Hoe arm zijn "de armen" in onze samenleving en hoe rijk zijn "de rijken"?

En ik heb het niet over drugsverslaafden/daklozen vs de koninklijke familie, maar gesproken over groepen die minstens 3% van de bevolking beslaan.

Wat verstaan jullie onder de middenklasse en waar ligt de armoedegrens?

Ik word gek van de klagende "middenklasse" die staakt omdat bvb studeren met ocharme een paar honderd euro per jaar duurder is geworden.
Op reis heb ik Amerikanen ontmoet die de universiteit verlaten met $150 000 schuld om studies af te betalen. Da's andere koek, en wij maar klagen

Bekijk de levensstandaard van percentiel 20 tem percentiel 80 in België (armste 20% en rijkste 20% in België buiten beschouwing gelaten) en je vindt volgens mij geen enkel land op de planeet dat het beter doet.

Waar dat vertekend beeld en dat geklaag vandaan komt, dat vraag ik me af. Het is eigen aan een mens om steeds meer te willen.

Rijkdom en levensstandaard zijn geen issues waar ik van wakker lig. Wel het handhaven van het pensioenstelsel en toenemende werkloosheid
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2014, 19:04   #46
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Hoe arm zijn "de armen" in onze samenleving en hoe rijk zijn "de rijken"?

En ik heb het niet over drugsverslaafden/daklozen vs de koninklijke familie, maar gesproken over groepen die minstens 3% van de bevolking beslaan.

Wat verstaan jullie onder de middenklasse en waar ligt de armoedegrens?

Ik word gek van de klagende "middenklasse" die staakt omdat bvb studeren met ocharme een paar honderd euro per jaar duurder is geworden.
Op reis heb ik Amerikanen ontmoet die de universiteit verlaten met $150 000 schuld om studies af te betalen. Da's andere koek, en wij maar klagen

Bekijk de levensstandaard van percentiel 20 tem percentiel 80 in België (armste 20% en rijkste 20% in België buiten beschouwing gelaten) en je vindt volgens mij geen enkel land op de planeet dat het beter doet.

Waar dat vertekend beeld en dat geklaag vandaan komt, dat vraag ik me af. Het is eigen aan een mens om steeds meer te willen.

Rijkdom en levensstandaard zijn geen issues waar ik van wakker lig. Wel het handhaven van het pensioenstelsel en toenemende werkloosheid
Ofwel betaal je veel belastingen en krijg je er veel voor terug, ofwel betaal je geen belastingen en krijg je er niks voor terug.

De situatie die nu wordt geschapen: veel betalen, steeds minder voor terugkrijgen is onwenselijk. Vooral: veel betalen zodat bepaalde groepen niks moeten betalen, en dat stoort mij.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2014, 20:02   #47
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ps stoptrein Bekijk bericht
We hebben bij de hoogste belastingen van de wereld… dankzij de PS.
En wat hebben we er voor in de plaats gekregen buiten extra honderdduizenden werklozen en nutteloze ambtenaren (voornamelijk in het pee essenland) .
Is onze justitie in orde? Voldoende en menswaardige gevangenissen? Moderne administraties?enzovoort? Enz. enz enz..

Verder hebben we belachelijk lage pensioenen (die van de statutaire ambtenaren zijn dan weer veel te hoog, waarschijnlijk omdat praktisch elke werknemer in Wallonië een ambtenaar is).
Natuurlijk hebben we naast de hoogste belastingen de hoogste loonkostenhandicap die duizenden jobs vernietigen
En ziekenhuizen met enorme verliezen en een sociale zekerheid die niet meer te bekostigen is.

En miljoenen subsidieslurpers…

En jij vindt dat die schimmige ps goed bezig was?
Bij de hoogste belastingen: dat is begonnen onder de CDV-er Martens.
Belgische justitie: wereldkampioen procedurefouten.
Hoogste loonkosten: daar wordt al j�*�*�*�*�*�*�*�*ren over gejankt.
Ziekenhuizen: ??? Ik ken toevallig een ziekenhuisdirekteur. Die man relativeert dat sterk !
Sociale zekerheid: helpen bekostigen met een vermogenswinstbelasting.
De balans is uit evenwicht.
Oud 7 december 2014, 20:05   #48
Eurosceptic
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ps stoptrein Bekijk bericht
We hebben bij de hoogste belastingen van de wereld… dankzij de PS.
En wat hebben we er voor in de plaats gekregen buiten extra honderdduizenden werklozen en nutteloze ambtenaren (voornamelijk in het pee essenland) .
Is onze justitie in orde? Voldoende en menswaardige gevangenissen? Moderne administraties?enzovoort? Enz. enz enz..

Verder hebben we belachelijk lage pensioenen (die van de statutaire ambtenaren zijn dan weer veel te hoog, waarschijnlijk omdat praktisch elke werknemer in Wallonië een ambtenaar is).
Natuurlijk hebben we naast de hoogste belastingen de hoogste loonkostenhandicap die duizenden jobs vernietigen
En ziekenhuizen met enorme verliezen en een sociale zekerheid die niet meer te bekostigen is.

En miljoenen subsidieslurpers…

En jij vindt dat die schimmige ps goed bezig was?
Ik geef je in dit alles gelijk.
Maar om de vraag anders te stellen. Noem mij aub 5 landen op de hele wereld waar de "middenklasse" het beter heeft dan in België.

Ik ben benieuwd.
Sociale zekerheid en pensioenen, dat zijn de echte problemen voor de toekomst. Maar de levensstandaard zoals hij vandaag de dag is, daar mag niemand over klagen
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2014, 20:59   #49
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Rijkdom heeft niks met geld te maken, Brother Paul.
Ah hoe rijker we worden hoe armer van geest en ongelukkiger?
Dus is het toch beter dat mensen minder verdienen en inleveren zodat ze gelukkiger worden.
Laten we alle steuntrekkers twintig procent inleveren zodat ze allemaal dat geluk kunnen proeven
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2014, 21:37   #50
Tomas
Gouverneur

Standaard

Wie sprak er hier over 'geluk'?
Oud 7 december 2014, 21:42   #51
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wie de waarde van een samenleving en mensen meet aan de mate van geld het opbrengt, heeft slechts deze moraal: een arm mens is slecht en een rijke mens is goed.
Citaat:
Laten we een nobelprijswinnaar economie erbij halen:
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2014, 07:59   #52
Karel Martel B

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wie de waarde van een samenleving en mensen meet aan de mate van geld het opbrengt, heeft slechts deze moraal: een arm mens is slecht en een rijke mens is goed.

Dat is het materialisme dat door het Christendom, maar ook het Boedhisme en andere wereldreligies steeds werd afgewezen.
Dit is enkel hypocrisie, degenen die het materialisme afwijzen zijn juist degenen die de nog hogere belastingen willen, om, in hun eigen woorden "plezante dingen te doen voor de mensen".
Oud 8 december 2014, 08:57   #53
babel
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Dit is enkel hypocrisie, degenen die het materialisme afwijzen zijn juist degenen die de nog hogere belastingen willen, om, in hun eigen woorden "plezante dingen te doen voor de mensen".
Bovendien wil ik wel nog eens de concrete uitwerking zien van de claim dat het christendom rijkdom zou afwijzen. Iemand ooit in het Vaticaan geweest? Armoe troef, daar!
babel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2014, 09:10   #54
Amon_Re

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Terug religieus worden?

Alsof dat een knop is die je zomaar even kunt omdraaien. Geloof is geen keuze, je hebt het of je hebt het niet.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2014, 09:13   #55
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Ah maar als u denkt dat u in een democratie leeft, dan is Stalin inderdaad een schoolvoorbeeld van een goede democraat.

U leeft in een democratuur.
Nope. In een particratie.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Oud 8 december 2014, 09:17   #56
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Wie sprak er hier over 'geluk'?
SP.a?
Oud 8 december 2014, 10:25   #57
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
In Belgie is er een expert die niet-politiek gebonden is: Geert Noels.
Zijn vooruitzichten zijn quasi altijd JUIST ! ! !
Toen hij nog bij Petercam werkte was hij beroemd bij zijn concullega's : geert gat enkel pessimistische adviezen, zo kon je later nooit zeggen dat hij ongelijk had.

Ik vraag me echt af op wat jij je baseert om te stellen dat zijn vooruitzichten quasi altijd juist zijn.
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2014, 11:51   #58
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:

Sinterklaas spelen met geleend geld of, door al wie geld verdient leeg te zuigen, is ook geen goede politiek.

Hoeveel draag jij concreet bij dat je eenieder met het vingertje meent te moeten kunnen wijzen?
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2014, 11:59   #59
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ofwel betaal je veel belastingen en krijg je er veel voor terug, ofwel betaal je geen belastingen en krijg je er niks voor terug.

De situatie die nu wordt geschapen: veel betalen, steeds minder voor terugkrijgen is onwenselijk. Vooral: veel betalen zodat bepaalde groepen niks moeten betalen, en dat stoort mij.
Die situatie was er al; veel betalen en niks terugkrijgen, omdat alles opgesoepeerd wordt aan cadeautjes voor electorale doelgroepen.

Als meer dan gemiddeld bijdrager, weet ik perfect wat ik elke maand mag afdragen. Wat ik er voor terugkrijg, dat is nog steeds zoeken met een vergrootglas. De laagste pensioenen? "Sociale" steunmaatregelen die altijd voor anderen zijn? OV dat een desastreuze service heeft en dat ondanks miljarden steun elk jaar opnieuw zelfs dan nog niet in staat is om zonder verlies te draaien? "Gratis" onderwijs dat jaar na jaar verder afkalft omdat het afgestemd moet zijn op het tempo van de traagste?

Het waar dat ik voor mijn geld krijg, daar ben ik hier nog steeds naar op zoek. Veel verder dan een "je moet tevreden zijn dat je een bijdrager bent" komt het niet.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2014, 13:57   #60
Tomas
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Moet het niet zijn:
Wie geeft, zal nog meer krijgen,...,wie niets geeft, hem...wat hij heeft...
Neen, het Matteüseffect zegt dat wanneer je veel hebt, het makkelijk is om meer te verkrijgen. En wanneer je weinig hebt, je ook dat nog kan verliezen.
Dat is een soort wetmatigheid in de natuur.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be