Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 december 2014, 19:55   #41
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht
Niet correct, voor particulieren kunnen verliezen niet worden overgedragen naar volgende jaren.
Als er een vermogenswinstbelasting komt vrees ik dat de financiële sector er op zal springen door particulieren gestructureerde producten aan te bieden die wel kunnen profiteren van aftrek van overgedragen verliezen.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2014, 20:02   #42
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De simpelste oplossing is ALLE inkomsten bij de personenbelasting te nemen, en de tredes gewoon fors te verhogen.

De echte rijken gaan 50 % betalen op hun hoge vermogensinkomsten, de gewone mens gaat meer overhouden van zijn salaris.
Als je alle inkomsten belastbaar maakt in de personenbelasting zal er meer vermogen worden verhuizen naar stichtingen en vennootschappen.

Volledigheidshalve wil ik er toch op wijze dat nu reeds alle inkomsten belastbaar zijn in de personenbelasting. Inkomsten uit dividenden en interestbetalingen zijn wel slechts optioneel aan te geven als hier reeds Belgische roerende voorheffing aan de bron werd ingehouden. Soms is het interessant om deze inkomsten wel aan te geven in de personenbelasting als je reeds betaalde roerende voorheffing kan terugtrekken van de belastingen.

Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
Oud 11 december 2014, 20:05   #43
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
probleem is dat links die vermogens(winst)belasting enkel wil gaan gebruiken om niet te moeten gaan hervormen/besparen. Een takslift dus, geen taksshift
Wie gelooft er in een taxshift ?

Oud 11 december 2014, 20:07   #44
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Daar gaan we weer. De echte rijken zijn alle westerlingen met een degelijk inkomen. Dat komt dus vaak neer op u en ik. De echte armen, dat zijn er 10 a 20 % van de bevolking. In het Zuiden eerder 90 a 95%.
Als je de transferstudies mag geloven zit alle rijkdom ondertussen in het Zuiden.

Oud 11 december 2014, 20:35   #45
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Omdat men ervaren heeft dat men de top van de Laffer curve had bereikt.
Citaat:
Ik zou niet zien wat dit met "rechts" te maken zou hebben.
Heu, het onderwerp in de zin waarop ik reageerde heeft als onderwerp de Laffer Curve.
Ook die heeft een linker-en rechterzijde.
Oud 11 december 2014, 20:43   #46
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Wat is voor jou het verschil tussen opbrengst en winst ?
Hangt ervan af welke betekenis er iemand aan geeft (duh).

Ik zou opbrengst meer richting omzet zien en winst wat overblijft na kosten.
Bv bij aandelen zou ik de opbrengst zien als het koersverschil tussen de openingstransactie en het sluiten en de winst wat overblijft na het verrekenen van de bid/ask-spread, slippage, beurskosten, makelaarskosten, ...

Bij een veiling zou een kunstwerk X Euro kunnen opbrengen, maar de winst wat overblijft na de veilingkosten (tot 40%).
Oud 11 december 2014, 22:17   #47
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik zou niet zien wat dit met "rechts" te maken zou hebben. Het is toch de evidentie zelf dat op een bepaalde hoogte de belastingen contra productief werken en men in plaats van hogere inkomsten geconfronteerd word met lagere. Waarom nog inspanningen doen en risico's als men in plaats van extra inkomen integendeel door hogere belasting tarieven minder ontvangt.

Men heeft dit soort absurditeiten gezien in de periode voor Thatcher toen de Labor een derde rangs land van de UK had gemaakt. UK was toen de zieke man van Europa. Men betaalde tot 96% procent belastingen op grote inkomens in enkele absurde situaties zelfs 105%!!
Hamac bedoelde dat men dan op de Laffer-curve op de rechterzijde ervan beland waar het met de opbrengsten snel bergaf gaat. Misverstandje vermoed ik.
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2014, 22:22   #48
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Als er een vermogenswinstbelasting komt vrees ik dat de financiële sector er op zal springen door particulieren gestructureerde producten aan te bieden die wel kunnen profiteren van aftrek van overgedragen verliezen.
Uiteraard zal als men deze richting uitgaat te doen hebben met een grote variëteit aan gestructureerde producten. Als die ook zouden onderhevig zijn aan zo'n nieuw systeem trekt de gehele fondsenindustrie en aanverwanten de grens over.
Oud 11 december 2014, 22:33   #49
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Heeft er iemand enig idee wat er zal gebeuren met de pensioenfondsen op het ogenblik dat men op pensioen gaat ?
Hoeveel % van het opgespaarde gedrag van 2de en 3de pijler zal er nog beschikbaar zijn voor de gepensioneerde ?
Oud 11 december 2014, 22:35   #50
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Volgende landen uit Midden- en Noord-Europa, de zogenaamde 'koele rekenaars' hebben de vermogensbelasting afgevoerd: Oostenrijk: 1994, Denemarken; 1995, Duitsland: 1997, Finland: 2006, Zweden: 2007 ... Dit zal zeker een reden gehad hebben.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar Bekijk bericht
Ken je ook die reden? indien ja, wil je ze met ons delen?
Uit ervaring weet men dat bovenstaande landen in tegenstelling tot de 'zuidelijken' in Europa bij de financiële beleidsbeslissingen een en ander koel doorrekenen, modelleren en simuleren. Als de kosten om zo'n ingewikkeld systeem van vermogensbelasting te handhaven groter worden dan de opbrengsten, dan zijn deze landen eerder geneigd om het over een andere boeg te gooien i.p.v. vast te houden aan het symbool. In België is men 'zuidelijker' (PS) dan men toegeeft.
Oud 11 december 2014, 22:46   #51
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De simpelste oplossing is ALLE inkomsten bij de personenbelasting te nemen, en de tredes gewoon fors te verhogen.

De echte rijken gaan 50 % betalen op hun hoge vermogensinkomsten, de gewone mens gaat meer overhouden van zijn salaris.
Hoeveel meer?
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2014, 23:49   #52
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Hangt ervan af welke betekenis er iemand aan geeft (duh).

Ik zou opbrengst meer richting omzet zien en winst wat overblijft na kosten.
Bv bij aandelen zou ik de opbrengst zien als het koersverschil tussen de openingstransactie en het sluiten en de winst wat overblijft na het verrekenen van de bid/ask-spread, slippage, beurskosten, makelaarskosten, ...

Bij een veiling zou een kunstwerk X Euro kunnen opbrengen, maar de winst wat overblijft na de veilingkosten (tot 40%).
Eigenaardig dat jij de aanschaf niet in de winst verrekent. Een opbrengst of een omzet kan trouwens evengoed een verlies impliceren.

Oud 11 december 2014, 23:54   #53
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Uiteraard zal als men deze richting uitgaat te doen hebben met een grote variëteit aan gestructureerde producten. Als die ook zouden onderhevig zijn aan zo'n nieuw systeem trekt de gehele fondsenindustrie en aanverwanten de grens over.
De fondsenindustrie bevindt zich voornamelijk in Luxemburg. Na de VS is GH Luxembourg het grootste fondsenhuis ter wereld.

Het is trouwens niet omdat een fonds een isin code heeft die met "BE" begint het fonds geen gebruik maakt van diensten van Luxemburg.

Oud 12 december 2014, 00:37   #54
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Me dunkt dat je nogal in je wiek geschoten bent door dit logisch voorstel.

Er zijn veel meer mensen dan jij denkt die spaargeld beleggen in aandelen. Het gaat meestal niet om "superrijken". Ik ben volstrekt niet "rijk", maar toch beleg ik reeds een leven lang mijn spaargeld in aandelen. Ook rekening gehouden met de blutsen en de builen ben ik, alles bij elkaar genomen, er goed bij gevaren. Vanwaar toch die verdomde haat van links tegen het beleggen in aandelen? Beleggen in aandelen wordt reeds belast. Vooreerst bij de transacties is er een beurstaks en verder wordt van het dividend (als, ik zeg wel als er dividend is) 25 % roerende voorheffing afgehouden.
Als men de meerwaarde bij verkoop van aandelen nu ook nog eens wil belasten dan hoort men ook bereid zijn te aanvaarden dat minwaarden bij verkoop in mindering van het belastbaar inkomen wordt gebracht.
Wie met zijn spaargeld aandelen koopt investeert geld in een onderneming. De betrokkene heeft kans dat zijn investering in een meerwaarde resulteert, maar evenzeer het risico op een serieus verlies. Dat zijn de regels van het spel en de fiscus moet dan ook maar bereid zijn om niet enkel te willen meerwaarde belasten maar evenzeer een minwaarde in mindering van de belastbare som in mindering te brengen.
2 !
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2014, 00:40   #55
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Daarom dat BdW een aantal heel terechte opmerkingen hierover maakt in een laatste interview.

Daarnaast schijnen velen niet in te zien dat je door zo'n vermogensbelasting ook het doorsnee gezin zult treffen dat, als appeltje voor de dorst, naast een spaarboekje ook op andere manier spaargeld heeft belegd. Dat vertellen de vakbonden er natuurlijk ook niet bij.
Vakbonden die 0 % belasting betalen zouden best daarover zwijgen inplaats van het volk op te jutten met hun leugens.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2014, 00:52   #56
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als je de transferstudies mag geloven zit alle rijkdom ondertussen in het Zuiden.
Blijkbaar gelukken ze erin om de transfers sneller op te souperen, dan dat ze toekomen
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2014, 08:08   #57
babel
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Wat is voor jou het verschil tussen opbrengst en winst ?
Hetzelfde als voor jou. Definities van dergelijke termen kan je niet zomaar aanpassen.
In een financiële context is winst (of verlies) het resultaat van de vergelijking tussen opbrengst enerzijds en kosten anderzijds. Opbrengst en winst gelijkstellen doet abstractie van de gemaakte kosten.
babel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2014, 08:16   #58
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik betreur het dat Bart De Wever stelt dat een vermogenswinstbelasting bespreekbaar is. Dit houdt in dat hij met of zonder de liberalen werk zal maken een vermogenskadaster.
dat kadaster bestaat toch al ? De banken hebben toch al netjes alle rekening geinventariseerd doorgegeven aan de belastingsdienst.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2014, 08:18   #59
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
waarmee we nog altijd blijven met vragen zoals: wat met vermogensverlies, wat met kapitaal dat zich gewoon gaat verzetten indien je zoveel taks heft, hoe ga je dat praktisch organiseren etc etc etc
Wat met arbeid dat zich gaat verzetten als je zoveel taks heft, etc etc.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2014, 09:11   #60
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eigenaardig dat jij de aanschaf niet in de winst verrekent. Een opbrengst of een omzet kan trouwens evengoed een verlies impliceren.
Ingeval van aandelen niet nodig aangezien ik verwees naar een delta tussen openingskoers en koers bij het sluiten van de positie.

In het tweede geval kan er evengoed van aanschaf geen sprake zijn. In het andere geval heb je uiteraard gelijk.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be