Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 december 2014, 07:43   #41
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Hoe verklaar je die omslag?
Omdat het leven in Roemenië nu erg moeilijk is, veel Roemenen worden verplicht te werken in West-Europa, waar ze niet gerespecteerd worden, als slaven.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2014, 07:47   #42
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Je hebt het nu over zigeuners, maar veel van die kinderen die in weeshuizen terechtkwamen waren 'overschotjes' ten gevolge van de geboortepolitiek van het Genie: door contraceptie radicaal te bestrijden (niet uit religieuze overwegingen, maar om demografische) werden er talloze ongewenste kinderen geboren waarvoor de ouders eigenlijk niet konden instaan.
Ook dikke onzin, het gemiddelde Roemeense gezin had ook toen een of 2 kinderen. BEHALVE (en dat is nu nog steeds zo) bij die zigeuners. Zigeuners maken kinderen aan de lopende band, die daarna dikwijls aan hun lot over gelaten worden. Langzaam aan begint men in België ook te beseffen dat Oost-Europese zigeuners niet altijd een zegening zijn...
Oud 27 december 2014, 07:49   #43
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Knettergek. Zowat elk geschiedenisboek is het erover eens dat hij een dictator was met tal van politieke moorden op z'n kerfstok. Je moet al stekeblind zijn om dat nog te gaan ontkennen.
Dus 66% van de Roemenen is stekeblind? Misschien weten die Roemenen het wel beter dan onze westerse propagandaboekjes? Het gaat immers over hun eigen land en zij hebben in die periode geleefd...
Oud 27 december 2014, 07:52   #44
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Van Tomm kan je niet anders verwachten. Hij doet ook bijna lyrisch als Stalin ter sprake komt.
Nogmaals, ik heb hier zelf geen oordeel geveld. Enkel een opiniepeiling (een van de vele, want ze geven allemaal hetzelfde resultaat) gepost.
Oud 27 december 2014, 07:54   #45
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stoute Jos Bekijk bericht
Ik houd het eerder op symptomen van een psychopaat wat hij hier uitkraamd.
Dus 66% van de Roemenen zijn psychopaten? Dus mensen die onder Ceausescu geleefd hebben zijn psychopaten omdat ze een totaal andere opinie hebben dan wat U, die nog nooit een voet in roemenië gezet hebt, U hebt laten wijsmaken?
Oud 27 december 2014, 07:57   #46
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht

Wat heeft dat in godesnaam te maken met de verheerlijking van Ceaucescu die je hier primair wou verkopen?
Ik verheerlijk hier niets.
Ik zei enkel dat 66% van de Roemenen terug wil naar het Ceausescu-tijdperk volgens een opiniepeiling (alle opiniepeilingen in de meeste Oost-europese landen geven trouwens aan dat de meeste het vroeger beter vonden, als U mij niet geloofd ben ik gerust bereid voorbeelden te geven) en dat 88% de brutale moord op het echtpaar veroordeelt. (en ga gerust eens naar Roemenië en spreek met Roemenen, je zult vlug genoeg beseffen dat dit de realiteit weerspiegelt) (en dan zul je waarschijnlijk kankeren op die domme Oost-Europeanen, die niet weten wat goed voor hen is en ondankbaar zijn blablabla)

Laatst gewijzigd door tomm : 27 december 2014 om 08:03.
Oud 27 december 2014, 08:02   #47
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Tom, uw nickpic zegt genoeg van wie je een natte onderbroek krijgt.
Ben er drie weken geweest als jonge twintiger op vakantie want 't was goedkoop toen. (1974 if memory serves me well). Logeerde in een of ander komplex aan de kust, naast een villa van 't genie der Karpaten. De kustweg rondom was afgeleid om zijn rust niet te verstoren. Miradors rond hele kustlijn. We werden handtastelijk ge-body-searched na landing. Vrouwen rechtse rij, mannen linkse rij met soldaten rondom, geweer in aanslag.
Streng verboden mensen in hun huis te bezoeken. Bij trip naar monding Donau konstant door hun gestapo beloerd.
Uit armoe een trip (superduur via lokaal agentschap) van paar dagen naar Istanbul gemaakt om toch effe uit dat klereregime klimaat weg te zijn.
Voorwaar een memorabele vakantie.

(Oh, en hun politiediensten durfden niet te volgen in de donau-delta daar de lokale bevolking (vissers meestal) ze in dat labyrinth een kopje kleiner zou hebben gemaakt. Dat was denkelijk de enige min of meer vrijere plaats in dat land toen).
Hebt U wel met een Roemeen gesproken eigenlijk? Weet U iets van het dagelijkse leven in Roemenië toen en nu?
Nogmaals, de propaganda in het Westen is zo sterk, dat men denkt het beter te weten dan de mensen die er echt gewoond en geleefd hebben....
Oud 27 december 2014, 08:15   #48
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Yes, I did. De meesten waren echter te bang van hun medemensen die rondslopen in een grijze jas en sjaal om toch maar gesprekken op te vangen.
Lokalen spraken ook geen taal die wij gemeenschappelijk hadden.

Maar ik ben ervan overtuigd dat u met de machtslijmballen van 't genie over uiterst boeiende onderwerpen konden keuvelen, toen al ...

Maar met de vissers konden we via een Belgische Roemeen (want getrouwd met een vlaamse chick) wel de essentie van hun bestaan onder 't genie begrijpen: IN-SLECHT !!!

Laatst gewijzigd door Jay-P. : 27 december 2014 om 08:21.
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2014, 08:21   #49
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Yes, I did. De meesten waren echter te bang van hun medemensen die rondslopen in een grijze jas en sjaal om toch maar gesprekken op te vangen.
Lokalen spraken ook geen taal die wij gemeenschappelijk hadden.

Maar ik ben ervan overtuigd dat uw gekeuvel met de machtslijmballen van 't genie over uiterst boeiende onderwerpen konden keuvelen, toen al ...
Dus U hebt niet met Roemenen gepraat, bij gebrek aan gemeenschappelijke taal... net wat ik al dacht... maar natuurlijk weet U meer dan de Roemenen zelf ...
Ik was nog erg jong, en ik praat ook geen Roemeens, maar m'n moeder is wel die taal machtig, en ik heb er vrienden, die Russisch, Frans, Duits of Engels praten. De meeste Roemenen waren tussen haakjes in die tijd tegen Ceausescu.
Maar diezelfde mensen geven nu toe dat ze verkeerd waren, dat het toen beter was dan nu.
Oud 27 december 2014, 08:24   #50
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ik was nog erg jong, en ik praat ook geen Roemeens, maar m'n moeder is wel die taal machtig, en ik heb er vrienden, die Russisch, Frans, Duits of Engels praten. De meeste Roemenen waren tussen haakjes in die tijd tegen Ceausescu.
Maar diezelfde mensen geven nu toe dat ze verkeerd waren, dat het toen beter was dan nu.
Dacht ik al: via de moedermelk al geindoctrineerd. Niks nieuws.
Maar met de vissers konden we via een Belgische Roemeen (want getrouwd met een vlaamse chick) wel de essentie van hun bestaan onder 't genie begrijpen: IN-SLECHT !!!
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2014, 08:28   #51
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Wel onvoorstelbaar eigenlijk dat de gemiddelde domme Belgische boer meer denkt te kennen over Roemenië dan de overgrote meerderheid van de Roemenen...
Zegt iets over de westerse arrogantie.
Maar wel kankeren op die Oost-Europeanen die hier komen stelen en bedelen...

Laatst gewijzigd door tomm : 27 december 2014 om 08:36.
Oud 27 december 2014, 08:31   #52
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dacht ik al: via de moedermelk al geindoctrineerd. Niks nieuws.
Mijn moeder was toen ook tegen Ceausescu, net als de meeste roemenen met wie we praatten. Maar niemand wilde hem doden, en tegenwoordig geeft bijna iedereen toe dat hun situatie nu slechter is. Ceausescu was "de chef", had z'n onhebbelijkheden, maar vergeleken met de dieven die de laatste 25 jaar aan de macht zijn was hij een goede en wijze leider.
Oud 27 december 2014, 08:57   #53
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
... (alle opiniepeilingen in de meeste Oost-europese landen geven trouwens aan dat de meeste het vroeger beter vonden, als U mij niet geloofd ben ik gerust bereid voorbeelden te geven)
Wel, daar heb ik tijdens onze vakantie in Slovakije wel heel weinig van gemerkt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2014, 08:59   #54
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus 66% van de Roemenen is stekeblind? Misschien weten die Roemenen het wel beter dan onze westerse propagandaboekjes? Het gaat immers over hun eigen land en zij hebben in die periode geleefd...
Hoezo? Waaruit zou blijken dat de ondervraagde Roemenen (men heeft immers heus niet alle Roemenen bevraagd...) allemaal tijdens die periode hebben geleefd?

U trekt nogal gemakkelijk allerlei conclusies uit een opiniepeiling waaruit die elementen alvast niet blijken. En een opiniepeiling blijft natuurlijk maar een opiniepeiling.
Oud 27 december 2014, 09:01   #55
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Wat voor vertroebelde geest moet je niet hebben om dergelijk topic te openen zonder door je stoel te zakken van schaamte?
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2014, 09:02   #56
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoezo? Waaruit zou blijken dat de ondervraagde Roemenen (men heeft immers heus niet alle Roemenen bevraagd...) allemaal tijdens die periode hebben geleefd?

U trekt nogal gemakkelijk allerlei conclusies uit een opiniepeiling waaruit die elementen alvast niet blijken. En een opiniepeiling blijft natuurlijk maar een opiniepeiling.
Goed, niet alle ondervraagde Roemenen hebben in die periode geleefd. Maar uit die opiniepeilingen blijkt ook (als U mij niet gelooft ben ik bereid de nodige referenties te geven) dat vooral de ouderen nostalgisch zijn naar de Ceausescu periode. Voor degene die jonger dan 30 zijn is dit gewoon geschiedenis.
Oud 27 december 2014, 09:04   #57
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel, daar heb ik tijdens onze vakantie in Slovakije wel heel weinig van gemerkt.
Van Slovakije heb ik geen gegevens, maar alle opiniepeilingen tonen heel duidelijk aan dat de grote meerderheid Roemenen, Bulgaren Joegoslaven, Hongaren, Oekraïeners, Litouwers, etc. een hogere levensstandaard hadden onder het communisme.
Oud 27 december 2014, 09:05   #58
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Wat voor vertroebelde geest moet je niet hebben om dergelijk topic te openen zonder door je stoel te zakken van schaamte?
Nogmaals, domme Belg die denkt meer te weten over Roemenië dan de doorsnee Roemeen... "want ik heb het voorwaar toch zelf op den tv gezien zeker".

Laatst gewijzigd door tomm : 27 december 2014 om 09:08.
Oud 27 december 2014, 09:09   #59
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Oost-Europese dagbladen werd je ook met alles geconfronteerd. Maar sla gelijk wel reclame- of publiciteitsblad open en je wordt enkel met lachende, gezonde, welvarende mensen geconfronteerd.
Het zijn dan ook reclameblaadjes, nietwaar?!

En neen, in het voormalig Oostblok was de pers helemaal niet vrij en wat al te onaangenaam was voor het regime, werd netjes weggecensureerd. Je kon er heus niet "ook met alles geconfronteerd" worden.

Indertijd werd het voor de publieke opinie in de DDR weggemoffeld dat men voor de Wartburg een VW-motor gebruikte. Het regime wou immers niet tonen dat ze bij de "verderfelijke" westerbuur om technische hulp hadden moeten smeken... En dan geef ik nog maar een heel onschuldig voorbeeldje.
Oud 27 december 2014, 09:10   #60
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Van Slovakije heb ik geen gegevens, maar alle opiniepeilingen tonen heel duidelijk aan dat de grote meerderheid Roemenen, Bulgaren Joegoslaven, Hongaren, Oekraïeners, Litouwers, etc. een hogere levensstandaard hadden onder het communisme.
Misschien, maar van de Litouwers weet ik alvast dat er geen enkele meerderheid is die naar het communisme verlangt. Net zoals je ook de Slovaken niet moet proberen warm te maken voor dergelijke nonsens. Ik kan me zelfs gerust voorstellen dat je in de Slovaakse dorpen wel eens hardhandig in contact zou komen met de volksmens...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be