Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 januari 2015, 14:49   #41
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Puur volksgeloof !

Het lijkt er wel op, en daarmee is alles gezegd.

Zoals ik al schreef : Allen leerlingen van Paulus de gnosticus.
De Christus die we kennen uit het N.T. is de verzonnen mythische versie waar Paulus de aanzet voor heeft gegeven.
Marcus' evangelie was een excuus-Truus voor de gehelleniseerde joden in de diaspora voor de weerstand van de zeloten. Geschreven kort na de val van Jeruzalem.

Lees eens een wetenschappelijk boek hierover. ( mogen er meer zijn hoor )
Buiten de brieven heeft Paulus geen bijdrage geleverd aan het NT. Als u het 'volksgeloof' van Marcus niet gelooft, waarom gelooft u het 'volksgeloof' over Paulus dan wel?
De diaspora is trouwens zeker een mythe.

Een opmerking in de trand van: lees er eens een boek over is een schoolvoorbeeld van een machtsargument. dat is niet fatsoenlijk, en ik begrijp uw agressieve houding helemaal niet.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2015, 16:59   #42
de vuile muilekoek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gamla Bekijk bericht
De koran is een verzinsel. Maar het slaat wel aan. Ook meer en meer in dit land.
Ik zeg doelbewust dit land want mijn land is het niet meer.

Volgens een schatting zijn er zo'n duizend bekeerlingen per jaar.
Dat komt omdat het gros van de wereldbevolking uit lafaarden en
Citaat:
idioten bestaat.
jah die geen breins heeft moet ze ergens zoeken uit een boekje dan maar wat bijeen rapen ... en zo lijken ze op iemand...
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2015, 17:11   #43
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sywen Bekijk bericht
Hetzelfde als wat er in de bijbel staat.
Met dat verschil dat niemand het in zijn hoofd haalt te beweren dat daar het woord van god in staat.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2015, 17:47   #44
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Buiten de brieven heeft Paulus geen bijdrage geleverd aan het NT.
Heb ik het tegendeel beweerd ?
Citaat:
Als u het 'volksgeloof' van Marcus niet gelooft, waarom gelooft u het 'volksgeloof' over Paulus dan wel?
Waar ergens staat geschreven dat Marcus de secretaris was van Petrus ? En heb je enig idee wat gnosticus wil zeggen ?
Citaat:
De diaspora is trouwens zeker een mythe.
O ja ? En hoe verklaar je dit dan?:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Joodse_diaspora

Citaat:
Een opmerking in de trand van: lees er eens een boek over is een schoolvoorbeeld van een machtsargument. dat is niet fatsoenlijk, en ik begrijp uw agressieve houding helemaal niet.
Kom dan hier geen onzin plakken zoals je net weer gedaan hebt. Je hebt duidelijk een tekort aan desbetreffende kennis en dan is een boek hierover de enige hulp.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2015, 18:42   #45
geertvdb

Standaard

Citaat:
Heb ik het tegendeel beweerd ?
Het is maar om u duidelijk te maken dat Paulus weinig te maken had met het NT. En dan nog is er discussie of hij wel de echte auteur is van sommige van zijn brieven.

Citaat:
Waar ergens staat geschreven dat Marcus de secretaris was van Petrus ? En heb je enig idee wat gnosticus wil zeggen ?
Moet ik dat nu echt voor u googlen??
Ok, hier is't:
Tenslotte noemt Petrus "mijn zoon Marcus" in 1 Petrus 5:13. Sommige tradities stellen deze Marcus zowel gelijk aan Johannes Marcus als aan Marcus de evangelist en nemen aan dat het Evangelie volgens Marcus daarmee vooral is gebaseerd op de overlevering door Petrus. Papias beweert dat de apostel Johannes placht te zeggen:

Marcus werd de tolk van Petrus en schreef nauwkeurig, weliswaar niet in volgorde, alles op wat hij zich herinnerde van wat de Heer had gezegd of gedaan. . . . Marcus deed er niet verkeerd aan toen hij aldus sommige dingen uit zijn herinnering optekende. Want voor één ding droeg hij zorg: niets weg te laten van wat hij gehoord had en zich daarin niet aan valse beweringen schuldig te maken.’[10]

Waar staat dat Lukas een leerling was van Paulus? En wie zijn die andere leerlingen van Paulus? Volgens de overlevering was het zijn arts.

En heel dat gnostisch gedoe, het is allemaal zéééééér discutable. Maar als gij erin gelooft, doe maar.

Citaat:
O ja ? En hoe verklaar je dit dan?:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Joodse_diaspora
Wel, dat is fout, en wel hierom :
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Inv..._Jewish_People
Er is geen enkel historisch bewijs van de diaspora. Wat eigenlijk ook al in UW link wordt vermeld!! (pijnlijk!)
By the way: het is een Jood die het schrijft, en geen enkele andere Jood heeft het kunnen ontkrachten. Ge moogt altijd een poging wagen.
Citaat:
Kom dan hier geen onzin plakken zoals je net weer gedaan hebt. Je hebt duidelijk een tekort aan desbetreffende kennis en dan is een boek hierover de enige hulp.
Alles wat ik gezegd heb is dus 100% correct.
En nu uw verontschuldigingen aanbieden aan mij, want ik kan vergissingen door de vingers zien, maar geen valse beschuldigingen.

Laatst gewijzigd door geertvdb : 19 januari 2015 om 18:44.
Oud 19 januari 2015, 18:57   #46
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Jezus' onderricht baseert zich op een tweeledigheid: God liefhebben en de mens liefhebben. Dat is een moraal die het oude verbond ruim overstijgt.
Dat is fout.

De bekende rabbi Hillel (ca. 50 v.Chr. - ca. 10 n.C) zei reeds: "Bemin God" (hetgeen natuurlijk werd verwacht van iedere gelovige Jood). En: "Bemin uw naaste zoals uzelf. Dat is heel de Thora."

Niets unieks aan Jezus' boodschap dus.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 januari 2015 om 19:12.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2015, 19:03   #47
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gamla Bekijk bericht
De koran is een verzinsel. Maar het slaat wel aan. Ook meer en meer in dit land.
Ik zeg doelbewust dit land want mijn land is het niet meer.

Volgens een schatting zijn er zo'n duizend bekeerlingen per jaar.
Dat komt omdat het gros van de wereldbevolking uit lafaarden en idioten bestaat.
Bijbel, Koran, Thora en andere zogenaamde heilige boeken zijn één pot nat.
Oud 19 januari 2015, 20:01   #48
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het is maar om u duidelijk te maken dat Paulus weinig te maken had met het NT. En dan nog is er discussie of hij wel de echte auteur is van sommige van zijn brieven.
Paulus heeft alles te maken met het N.T. Hij was de bedenker van de mythe rond Yoshua bar Jehosef. Een pure gnosticus van joodse afkomst, maar verder zo Romeins als maar kan zijn. En ja, enkele brieven zijn er later bijgevoegd en de overige nog eens goed geredigeerd om te passen in de Roomse kerk z'n versie.

Citaat:
Moet ik dat nu echt voor u googlen??
Ok, hier is't:
[i]Tenslotte noemt Petrus "mijn zoon Marcus" in 1 Petrus 5:13. Sommige tradities stellen deze Marcus zowel gelijk aan Johannes Marcus als aan Marcus de evangelist en nemen aan dat het Evangelie volgens Marcus daarmee vooral is gebaseerd op de overlevering door Petrus. Papias beweert dat de apostel Johannes placht te zeggen:
Dat begint al goed met " Sommige tradities stellen dat..." : Volksgeloof zoals ik al zei.

Citaat:
Waar staat dat Lukas een leerling was van Paulus? En wie zijn die andere leerlingen van Paulus? Volgens de overlevering was het zijn arts.
Begint al goed: " Volgens overlevering...". En de overige leerlingen waren o.a. de auteurs van de canonieke - als van de apocriefe evangeliën. Allen gnostici.
Citaat:
En heel dat gnostisch gedoe, het is allemaal zéééééér discutable. Maar als gij erin gelooft, doe maar.
Ik zal je even een handje helpen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gnosticisme

Citaat:
Wel, dat is fout, en wel hierom :
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Inv..._Jewish_People
Er is geen enkel historisch bewijs van de diaspora. Wat eigenlijk ook al in UW link wordt vermeld!! (pijnlijk!)
By the way: het is een Jood die het schrijft, en geen enkele andere Jood heeft het kunnen ontkrachten. Ge moogt altijd een poging wagen.
Maar vent toch, je snapt zelfs niet eens wat er staat ! Dit gaat niet over de joodse diaspora aan het begin van onze jaartelling. Dit gaat over de etnische oorsprong van de joden.Je kan er de archeoloog I.Finkelstein en Ze'ev Herzog ook eens op naslaan. Niks nieuws voor mij hoor. Wel bij de les blijven als het kan.
Citaat:
Alles wat ik gezegd heb is dus 100% correct.
Niet dus. Toch maar eens wat wetenschappelijke literatuur op naslaan.
Citaat:
En nu uw verontschuldigingen aanbieden aan mij, want ik kan vergissingen door de vingers zien, maar geen valse beschuldigingen.
Nu loop je al helemaaaaal naast je schoenen.
Oud 19 januari 2015, 20:58   #49
geertvdb

Standaard

Citaat:
Paulus heeft alles te maken met het N.T. Hij was de bedenker van de mythe rond Yoshua bar Jehosef. Een pure gnosticus van joodse afkomst, maar verder zo Romeins als maar kan zijn. En ja, enkele brieven zijn er later bijgevoegd en de overige nog eens goed geredigeerd om te passen in de Roomse kerk z'n versie.
Niet interessant, off topic, en bovendien BORING
precies of we hebben nog niet genoeg complottheorieën op dit forum...

Citaat:
Dat begint al goed met " Sommige tradities stellen dat..." : Volksgeloof zoals ik al zei.
Volksgeloof is iets anders. Heksen, elfen, etc, DAT is volksgeloof.
Wat ik zei, nl. Als we de overlevering mogen geloven is het eerste evangelie dat van Marcus, en dat was de secretaris van Petrus. was dus 100% correct, eigenlijk 200% correct. Want de bron is Papias, die in de tweede eeuw leefde.
UW commentaar was dikke flauwe kul, zoals al uwe gnostici blablabla.

Citaat:
Begint al goed: " Volgens overlevering...". En de overige leerlingen waren o.a. de auteurs van de canonieke - als van de apocriefe evangeliën. Allen gnostici.
Niet waar. Waar is uw bewijs? Mattheus en Johannes leerlingen van Paulus?
Enkel in uw geest.
Thomas, Jacobus leerlingen van Paulus? Bewijs?

Citaat:
Ik zal je even een handje helpen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gnosticisme
Wat begrijpt u niet aan 'BORING'?

Citaat:
Maar vent toch, je snapt zelfs niet eens wat er staat ! Dit gaat niet over de joodse diaspora aan het begin van onze jaartelling. Dit gaat over de etnische oorsprong van de joden.Je kan er de archeoloog I.Finkelstein en Ze'ev Herzog ook eens op naslaan. Niks nieuws voor mij hoor. Wel bij de les blijven als het kan.
ALLE diaspora's zijn mythes!
Tenzij u het OT als een historisch accuraat boek beschouwt...

Citaat:
Nu loop je al helemaaaaal naast je schoenen.
Zoek de dichts bijzijnde hoek in uw kamer, ga erin staan. Ik stuur nog wel een berichtje wanneer u er terug uit mag.

En dat ik u niet meer hoor!
Oud 19 januari 2015, 21:10   #50
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is het verschil met engelen, duivels, brandende braamstruiken enz.?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2015, 21:39   #51
geertvdb

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Wat is het verschil met engelen, duivels, brandende braamstruiken enz.?
Niets,
maar daar gaat het niet om. Dit gaat om het verschil tussen de traditie en volksgeloof. Als Papias over het leven schrijft van een persoon die een generatie ervoor heeft geleefd is dat NIET volksgeloof, maar traditie. Papias kan de informatie hebben van personen die Marcus nog persoonlijk hebben gekend.
Heksen en kabouters is iets helemaal anders.
Oud 19 januari 2015, 21:47   #52
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Niet interessant, off topic, en bovendien BORING
precies of we hebben nog niet genoeg complottheorieën op dit forum...

Wat ik zei, nl. Als we de overlevering mogen geloven is het eerste evangelie dat van Marcus, en dat was de secretaris van Petrus. was dus 100% correct, eigenlijk 200% correct. Want de bron is Papias, die in de tweede eeuw leefde.
UW commentaar was dikke flauwe kul, zoals al uwe gnostici blablabla.

Niet waar. Waar is uw bewijs? Mattheus en Johannes leerlingen van Paulus?
Enkel in uw geest.
Thomas, Jacobus leerlingen van Paulus? Bewijs?

Wat begrijpt u niet aan 'BORING'?

ALLE diaspora's zijn mythes!
Tenzij u het OT als een historisch accuraat boek beschouwt...

Zoek de dichts bijzijnde hoek in uw kamer, ga erin staan. Ik stuur nog wel een berichtje wanneer u er terug uit mag.

En dat ik u niet meer hoor!
Wat voor een looser ben jij zeg. Argumenten op ? Moet je nog niet naar bed ?
Oud 19 januari 2015, 22:03   #53
geertvdb

Standaard

Citaat:
Wat voor een looser ben jij zeg. Argumenten op ? Moet je nog niet naar bed ?
Maar, wat had ik gezegd? Vooruit, terug in den hoek!
Oud 19 januari 2015, 22:25   #54
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Maar, wat had ik gezegd? Vooruit, terug in den hoek!
Trek eerst je broek terug op. Hangt nog steeds op je schoenen.
Oud 19 januari 2015, 22:32   #55
geertvdb

Standaard

Citaat:
Trek eerst je broek terug op. Hangt nog steeds op je schoenen.
Moet ik beginnen kijven? terug in den hoek, ik zal u wel zeggen wanneer ge eruit moogt komen.
Oud 19 januari 2015, 22:34   #56
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niets,
maar daar gaat het niet om. Dit gaat om het verschil tussen de traditie en volksgeloof. Als Papias over het leven schrijft van een persoon die een generatie ervoor heeft geleefd is dat NIET volksgeloof, maar traditie. Papias kan de informatie hebben van personen die Marcus nog persoonlijk hebben gekend.
Heksen en kabouters is iets helemaal anders.
Het probleem met Papias is dat we daar niet veel over weten. Eusebius vermeldt en citeert hem, maar stelt hem in een slecht daglicht. Papias schreef ettelijke 'boeken'. Tot nu toe werd er geen enkel teruggevonden. Natuurlijk, moesten Papias' boeken teruggevonden worden, dan krijgen we wellicht een ander verhaal over het allereerste christendom. En bovendien beschikken we dan over een vrij vroege historische bron. Ik sluit helemaal niet uit dat dit ooit zal gebeuren.

Niet Marcus, maar Mattheus was volgens Papias de eerste evangelist. Zoals de kerkelijke traditie ook beweert.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 januari 2015 om 22:49.
Oud 19 januari 2015, 23:13   #57
geertvdb

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het probleem met Papias is dat we daar niet veel over weten. Eusebius vermeldt en citeert hem, maar stelt hem in een slecht daglicht. Papias schreef ettelijke 'boeken'. Tot nu toe werd er geen enkel teruggevonden. Natuurlijk, moesten Papias' boeken teruggevonden worden, dan krijgen we wellicht een ander verhaal over het allereerste christendom. En bovendien beschikken we dan over een vrij vroege historische bron. Ik sluit helemaal niet uit dat dit ooit zal gebeuren.

Niet Marcus, maar Mattheus was volgens Papias de eerste evangelist. Zoals de kerkelijke traditie ook beweert.
Allemaal akkoord.

Nu is bijna elke bijbelgeleerde het er wel over eens dat Marcus de eerste was, en dat Matthues (en Lukas) hun evangelie erop baseerden. Als de overlevering juist is dat Marcus de secretaris was van Petrus en zijn verkondigingen neerpende, dan is dit aannemelijk. Aannemelijk betekent niet per definitie juist.
Soms blijkt dat overlevering en traditie juist kunnen zijn. Lukas was volgens de overlevering van Antiochië, en in het graf in Italië dat aan hem werd toegewezen zat er een skelet. DNA onderzoek wees uit dat het skelet inderdaad een profiel had overeenkomstig van iemand uit Antiochië.
Oud 19 januari 2015, 23:33   #58
Nexer
Parlementslid

Nexer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Zelfs gratis af te halen bij elke moskee.

Wat er in staat. Wat levensregels uit de 7de eeuw. Een handleiding tot woestijnrover en een gebruiksaanwijzig hoe vrouwen af te toeken zonder dat het opvalt.

De hadith's zijn meer van't zelfde, maar dan nog bloederiger en geweldadiger.
Onlangs paar stukjes Hadith tegen gekomen over het huwelijk.

"Een vrouw wordt omwille van vier zaken gehuwd: om haar rijkdom, haar afkomst, haar schoonheid en haar religie. Kies voor de vrouw met religie en je zal welslagen."

Niet echt iets dat in de westerse maatschappij zou aanslaan vandaag de dag.

"For all those upper/middle class academics, harassment means all those loud ordinary people, who smell bad, who talk dirty."
Nexer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2015, 10:11   #59
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Allemaal akkoord.

Nu is bijna elke bijbelgeleerde het er wel over eens dat Marcus de eerste was, en dat Matthues (en Lukas) hun evangelie erop baseerden. Als de overlevering juist is dat Marcus de secretaris was van Petrus en zijn verkondigingen neerpende, dan is dit aannemelijk. Aannemelijk betekent niet per definitie juist.
Soms blijkt dat overlevering en traditie juist kunnen zijn. Lukas was volgens de overlevering van Antiochië, en in het graf in Italië dat aan hem werd toegewezen zat er een skelet. DNA onderzoek wees uit dat het skelet inderdaad een profiel had overeenkomstig van iemand uit Antiochië.
Wetenschappers gaan er van uit dat Marcus de eerste was die het evangelie op schrift stelde. Alleen, volgens sommigen zou dit gebeurd zijn in Rome. Toen Petrus in deze stad was. Papias vermeldt dit ook als ik me niet vergis. De vraag is natuurlijk of Petrus ooit in Rome is geweest. We hebben in de schriften daar geen enkele aanwijzing voor. Het is hoogst verwonderlijk dat toen Paulus Rome aandeed, er in Handelingen geen woord wordt gezegd over de aanwezigheid van Petrus die deze Romeinse kerk zou hebben gesticht volgens de kerkelijke traditie. En dat er vóór Paulus een kerk bestond in Rome blijkt uit het feit dat Romeinse christenen Paulus tegemoet kwamen. Het zou de evidentie zelf geweest zijn, moest Petrus hier in Handelingen zijn vermeld.

Volgens andere bronnen zou Petrus gestorven zijn in de omgeving van (het echte) Babylon. Daar bevond zich een grote kolonie Joden. Petrus zou vooral voor de Joden hebben gepredikt. Vraag is dan of Marcus dan de eerste evangelist kan geweest zijn. Mattheus, die voor de Palestijnse christenen schreef maakt dan meer kans. En met Mattheus' geschrift bedoel ik dan niet het huidige geschrift, maar wel een vroege Mattheus die vermeld wordt door Hiëronymus.

Het zou natuurlijk ook zijn dat zowel Marcus als Mattheus fictieve figuren zijn. Want in die tijd waren vele geschriften anoniem. Maar dat is weinig waarschijnlijk want ook Papias vermeldt deze namen (zegt Eusebius). Maar en tenslotte... ook Papias moest zich verlaten op 'mondelinge overleveringen' van de eerste volgelingen van de generatie na Jezus en de apostelen. En of die overleveringen juist of half gefantaseerd zijn, daar hebben we het raden naar.

Ook beweren sommigen dat Papias een fictieve figuur is. Hij zou nooit hebben bestaan.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 20 januari 2015 om 10:19.
Oud 20 januari 2015, 10:17   #60
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nexer Bekijk bericht
Onlangs paar stukjes Hadith tegen gekomen over het huwelijk.

"Een vrouw wordt omwille van vier zaken gehuwd: om haar rijkdom, haar afkomst, haar schoonheid en haar religie. Kies voor de vrouw met religie en je zal welslagen."

Niet echt iets dat in de westerse maatschappij zou aanslaan vandaag de dag.
Integendeel, loverboys gaan voor de afwezigheid van net die religie.

Oftewel, stel hypocrieten.

Oh, toch niet, slavinnetjes zijn er om gebruikt te worden.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be