Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 maart 2003, 13:48   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy De Taeye
Citaat:
Gelijkheid, beste vriend. En tevens het feit dat Esperanto als brugtaal kan gebruikt worden op Europees vlak. Een brugtaal die niet alleen gemakkelijk is, maar ook heel lenig en rijk aan uitdrukkingskracht.
Ik wist het, ik wist het, Esperanto is saai!!!
Blijkbaar bent u zo beperkt in uitdrukkingsvermogen dat u op verschillende plaatsen steeds dezelfde reactie plaatst...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2003, 16:42   #42
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
ENGELS HOREN, ENGELS ZIEN, ENGELS ETEN, ENGELS ERVAREN, ENGELS SCHRIJVEN, ENGELS SPREKEN!!!!
Niemand houd je tegen naar Engeland te gaan, daar is dit allemaal!
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2003, 19:54   #43
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaams Belang
Opvoeden in het engels hoeft niet eens. Simpel tweetaligheid bijbrengen van bij het begin, is zonder meer vooruit kijken.
En op die manier zullen we ergens aanbelanden waar men eigenlijk nooit aan gedacht had. Dergelijke tweetalige opvoeding leidt op lange termijn onvermijdelijk tot de verengelsing van heel Europa. Alwie een beetje de geschiedenis van Brussel kent, weet dat het daar ook allemaal zo begonnen is toen de Vlamingen meenden dat het goed was dat hun kinderen in het Frans naar school gingen of dat er twee talen thuis werden gesproken. Die kinderen beheersen het Nederlands nog, maar hun kinderen kozen voor de dominante taal, het Frans. Als we de voorstanders van het Engels maar laten betijen gebeurt er ook zoiets, maar dan met het Engels. En onze eigen taal zullen we zo het graf in duwen.

Esperanto als brugtaal vermijdt juist dat bevolkingsgroepen in die val trappen.
Oud 4 maart 2003, 19:56   #44
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
ENGELS HOREN, ENGELS ZIEN, ENGELS ETEN, ENGELS ERVAREN, ENGELS SCHRIJVEN, ENGELS SPREKEN!!!!
Inderdaad. Of hij kan ook naar de VS verhuizen! En als oefening kan dhr De Taeye alvast zijn berichten hier in het Engels neerschrijven. Ik wil wel eens zien wat hij daarvan terecht brengt
Oud 4 maart 2003, 21:59   #45
Eddy De Taeye
Vreemdeling

Standaard

Dimitri schreef:
Citaat:
Jan van den Berghe schreef:

Citaat:
Inderdaad. Of hij kan ook naar de VS verhuizen! En als oefening kan dhr De Taeye alvast zijn berichten hier in het Engels neerschrijven. Ik wil wel eens zien wat hij daarvan terecht brengt
Neen, ik blijf in Vlaanderen.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik het slachtoffer ben van een klein aantal Esperantisten die de zaak proberen te verzieken.

Ik ben een Vlaming en daar ben ik fier op! Maar Engels is ook mijn taal. Ik denk in het Engels. Overal ter wereld wordt Engels gesproken. Ook de Franstaligen leren meer Engels dan ooit te voren. Waarom zou je dus nog Esperanto leren?

Taal is een uiterst ingewikkeld onderwerp. Bijgevolg is een kunsttaal mentaal niet geschikt voor geïnpireerde poëzie of literatuur. Bovendien spreekt niemand die lelijke taal Esperanto.

Eddy
Eddy De Taeye is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2003, 22:23   #46
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ik ben een Vlaming en daar ben ik fier op! Maar Engels is ook mijn taal. Ik denk in het Engels.
Dus, om het even helder te krijgen: je bent een Engelstalige Vlaming die Nederlands als tweede taal spreekt? Ben je buiten Vlaanderen geboren dan, of heb je op een dag besloten om verder in het Engels te denken?
Ik bedoel, als je niet toevallig in het Engels bent opgevoed, ga je me toch niet vertellen dat je de berichten die je hier plaatst bedenkt in het Engels en moet vertalen naar het Nederlands?!

Citaat:
Overal ter wereld wordt Engels gesproken. Ook de Franstaligen leren meer Engels dan ooit te voren.
Zoals ik al berichtte, de meerderheid van de Europeanen spreekt GEEN Engels, ook niet als tweede of derde taal. In Frankrijk is het percentage Engelssprekenden 32%, in België 37% (waarbij ik vermoed dat Vlaanderen het gemiddelde wel optrekt). In de wereld zal het percentage Engelstaligen nog veel lager zijn, gezien de slechtere talenkennis in ontwikkelingslanden.
Maak je dus geen illusies: een ruime meerderheid van de wereldburgers spreekt GEEN Engels! Ik vermoed dat in heel China, Latijns-Amerika en de meeste Arabische landen er geen of nauwelijks mensen Engels kunnen spreken. Het grootste deel van de wereld heeft geen boodschap aan jouw voorliefde voor het Engels, die mensen proberen ook maar gewoon te overleven. In hun eigen taal wel te verstaan.
Oud 4 maart 2003, 22:39   #47
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben een Vlaming en daar ben ik fier op! Maar Engels is ook mijn taal. Ik denk in het Engels. Overal ter wereld wordt Engels gesproken. Ook de Franstaligen leren meer Engels dan ooit te voren. Waarom zou je dus nog Esperanto leren?
Over de redenen om Esperanto te leren hebben we het al uitgebreid gehad. Ik verwees u dan ook naar het gedeelte "buitenland" van dit forum.

Is Engels dan uw taal? Welnu, begin hier maar uw berichten in het Engels te schrijven. Ik zal werkelijk benieuwd zijn naar de kwaliteit van uw schrijfsels, want zo stilaan bekruipt me de indruk dat u veel pluimen op uw hoed steekt maar dat het in werkelijkheid maar een kale zaak is.

Tja, de Franstaligen leren nu ook Engels, "meer dan ooit tevoren". Nogal begrijpelijk als men weet dat men in Frankrijk het vroeger nauwelijks studeerde. Dan is het inderdaad niet moeilijk te stellen dat dit nu "meer dan ooit tevoren" gebeurt...

En of er overal ter wereld Engels wordt gesproken. Mijn reiservaringen in Italië ontkrachten onmiddellijk al uw stelling. En toen ik in Golf woonde, haastte ik me Arabisch te studeren daar de mensen daar bijzonder pover Engels praatten. Iets dat uiteindelijk bijna niet te begrijpen viel. En ga maar eens naar het Russische platteland. Daar zul je met lege handen staan.
Oud 4 maart 2003, 22:41   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Ik bedoel, als je niet toevallig in het Engels bent opgevoed, ga je me toch niet vertellen dat je de berichten die je hier plaatst bedenkt in het Engels en moet vertalen naar het Nederlands?!
Natuurlijk niet, de man bluft er hier gewoon op los. Voor iemand die in het Engels denkt, moet het toch een fluitje van een cent zijn om hier hele berichten in die taal te plaatsen. Maar dat gebeurt niet. Dus...
Oud 4 maart 2003, 22:49   #49
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Taal is een uiterst ingewikkeld onderwerp. Bijgevolg is een kunsttaal mentaal niet geschikt voor geïnpireerde poëzie of literatuur. Bovendien spreekt niemand die lelijke taal Esperanto.
Meelijwekkend wordt dit zo stilaan. Een groot Nederlands dichter als Gerrit Berveling schrijft ook in het Esperanto. Zou bovenvermeld heerschap dan niet beter eens die dichter op de vingers tikken?

En inderdaad, we hebben eerder al mogen lezen dat Esperanto volgens u "lelijk" is, maar niemand op dit forum heeft enige argumentatie van uw hand gezien. Wat is er dan zo lelijk, beste vriend? Of durft u daarover niets te schrijven, bang als u bent dat u daardoor wel eens volledig door de mand zou vallen?

http://www.esperanto.net/
Oud 4 maart 2003, 23:01   #50
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Is Engels dan uw taal? Welnu, begin hier maar uw berichten in het Engels te schrijven. Ik zal werkelijk benieuwd zijn naar de kwaliteit van uw schrijfsels, want zo stilaan bekruipt me de indruk dat u veel pluimen op uw hoed steekt maar dat het in werkelijkheid maar een kale zaak is.
Er zouden bij mij minder fouten in staan dan in het Nederlands.

Citaat:
Tja, de Franstaligen leren nu ook Engels, "meer dan ooit tevoren". Nogal begrijpelijk als men weet dat men in Frankrijk het vroeger nauwelijks studeerde. Dan is het inderdaad niet moeilijk te stellen dat dit nu "meer dan ooit tevoren" gebeurt...
U bent het dus met hem eens dat het Engels aan een opmars bezig is die zelf het conservatieve Frankrijk aantast.

Citaat:
En of er overal ter wereld Engels wordt gesproken. Mijn reiservaringen in Italië ontkrachten onmiddellijk al uw stelling. En toen ik in Golf woonde, haastte ik me Arabisch te studeren daar de mensen daar bijzonder pover Engels praatten. Iets dat uiteindelijk bijna niet te begrijpen viel. En ga maar eens naar het Russische platteland. Daar zul je met lege handen staan.
Welk alternatief bestaat er om op de dag van vandaag met die russische plattelandsman te gaan praten? Esperanto natuurlijk! De oplossing. Als ik er even bij stilsta denk ik nochthans: Why on earth would I want to talk to a Russian peasant?! Let the guy learn English if he wants to talk to me.
Oud 4 maart 2003, 23:22   #51
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
U bent het dus met hem eens dat het Engels aan een opmars bezig is die zelf het conservatieve Frankrijk aantast.
Nooit anders gesteld. Lees de door mijn geplaatste berichten maar eens na. Wel is het zo dat men met de verspreiding van het Engels (vooral in de diepte, dus naar echte, actieve beheersing) nog altijd niet te hoog moet oplopen.
Oud 4 maart 2003, 23:25   #52
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Welk alternatief bestaat er om op de dag van vandaag met die russische plattelandsman te gaan praten? Esperanto natuurlijk! De oplossing. Als ik er even bij stilsta denk ik nochthans: Why on earth would I want to talk to a Russian peasant?! Let the guy learn English if he wants to talk to me.
Russisch leren, beste vriend. En in uw laatste zinnetje zit al de minachting die zo eigen is aan bepaalde mensen uit de Angelsaksische wereld. U bent een vlijtige leerling!

Esperanto gaat daarbij juist uit van de volkomen gelijkheid van alle talen. Daarom het ideaal dat iedereen (niet alleen de volkeren met een minder "geachte" taal) een brugtaal leert.

En laat ik u maar zeggen dat het Esperanto is Rusland altijd veel populairder is geweest (en nog steeds) dan in West-Europa.
Oud 5 maart 2003, 09:35   #53
Eddy De Taeye
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Esperanto gaat daarbij juist uit van de volkomen gelijkheid van alle talen. Daarom het ideaal dat iedereen (niet alleen de volkeren met een minder "geachte" taal) een brugtaal leert.
Er worden hier leugens en onzin verkocht door de Esperantisten.

Citaat:
En laat ik u maar zeggen dat het Esperanto is Rusland altijd veel populairder is geweest (en nog steeds) dan in West-Europa.
???????

Natuurlijk moeten zij allemaal Engels leren.

Eddy
Oud 5 maart 2003, 10:18   #54
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er worden hier leugens en onzin verkocht door de Esperantisten.
U hervalt weer in dezelfde ziekte: sloganeske taal zonder argumentering.

Leugens? Welke?
Oud 6 maart 2003, 09:34   #55
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
???????

Natuurlijk moeten zij allemaal Engels leren.
Inderdaad, Rusland is samen met Brazilië een van de landen waar er zich procentueel het grootste aantal Eo-sprekers bevinden. Heel veel fijne Russische literatuur is er in het Esperanto vertaald en is zo toegankelijk geworden voor niet-Russischtaligen.
Oud 6 maart 2003, 13:47   #56
Eddy De Taeye
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Inderdaad, Rusland is samen met Brazilië een van de landen waar er zich procentueel het grootste aantal Eo-sprekers bevinden. Heel veel fijne Russische literatuur is er in het Esperanto vertaald en is zo toegankelijk geworden voor niet-Russischtaligen.
Kan het niet eens over iets anders gaan ? Van al dit Esperanto-gezeik en geruzie ben ik moe geworden.

Welke rus spreekt Esperanto?

Eddy
Oud 6 maart 2003, 14:38   #57
Jorge
Gouverneur

Jorge's schermafbeelding

Standaard

Wat heeft Esperanto eigenlijk met deze topic te maken, aub? Dacht dat het over de Engelse native speakers ging & denk niet dat men sterker staat in de arbeidsmarkt wanneer men esperanto spreekt. Sorry.

Trouwens, denk dat in België het Frans nog steeds op de eerste plaats komt. Nu komt er nog Engels bij, maakt niet uit staan wij als Vlamingen weer sterker op de Europese arbeidsmarkt, weer een troef meer voor ons.
Jorge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2003, 14:50   #58
Mark
Burger

Standaard

@ Jan v.d. Berghe

Citaat:
Rusland is samen met Brazilië een van de landen waar er zich procentueel het grootste aantal Eo-sprekers bevinden
En over hoeveel procent van de bevolking gaat het dan?
Zou je eens niet beter in duizendsten van promilles gaan denken als je het hebt over het deel van de wereldbevolking dat in het Esperanto te bereiken is?
Esperanto gelijkstellen met het Engels als wereldtaal getuigt van een totaal gebrek aan realiteitszin, je verkoopt hier regelrechte waanideeen.
Mark is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2003, 14:59   #59
Mark
Burger

Standaard

@ Jan v.d. Berghe

Citaat:
Dergelijke tweetalige opvoeding leidt op lange termijn onvermijdelijk tot de verengelsing van heel Europa
En dan wordt Europa pas echt een eengemaakte grootmacht:

Europa spreekt dan met 1 stem.
Europa spreekt dan met een gelijke stem tegen die andere wereldmacht.
Mark is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2003, 15:24   #60
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jorge
Trouwens, denk dat in België het Frans nog steeds op de eerste plaats komt.
Het is toch triest dat Frans nog steeds de eerste taal is? De verhouding Nederlands-Frans-Duits is 60-39-1! Met Frans kom je buiten het handjevol Franstalige landen nergens meer. In Nederland is Duits toch ook niet de eerste vreemde taal?!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be