![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als winkels de "verlengde" openingsuren niet willen gebruiken, dan is het hun eigen keuze nietwaar.
Het voorstel is gewoon een uitbreiding van eigen vrije keuze. Eigenlijk feitelijk is het niet aan de overheid te beslissen wanneer een zelfstandige wil werken. Of welke contracten een werknemer afspreekt met een werkgever. Ik ben er wel mee eens dat er afspraken moeten zijn om uitbuiterij en andere misbruiken tegen te gaan.
![]() |
#43 |
Minister-President
|
![]() Ze kunnen werklozen inzetten, niemand van gewoon winkelpersoneel gaat 12-16 uur/dag werken terwijl een deel van het volk thuis kan zitten ontvangen.
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Goed, vrije keuze.
Natuurlijk zullen linkse snobkens weer gaan roepen dat we nu allemaal van 6-22h moeten gaan werken.
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Een verschuiving van werktijden is niet hetzelfde als een verlenging van werktijden. Dat zal een van de belangrijkste aspecten zijn om in het oog te houden bij het doorvoeren van dit voorstel.
![]() |
#46 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Overuren aan 50 en 100% hier in dit apenland of denken ze aan de meerinkomsten van de sociale bijdragen? Het maakt alles gewoon duurder en onwerkbaar. Een zelfstandige die de ganse dag 7 op 7 in zijn winkel staat en 1 dag per week papierrommel heeft waar gaat die de tijd daarvoor halen? Nee jongens als je eens in het nieuws wilt komen doe het dan op een volwassen, doordachte manier hé.
![]() |
![]() |
#47 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#48 |
Minister-President
|
![]() Klopt.
![]() |
#49 |
Banneling
|
![]() Mijn nicht is verpleegster in een ziekenhuis en ze krijgt een mooie premie voor nachtwerk/onregelmatige shiften. Ook heeft ze massas verlof (mede dankzij het ploegenstelsel, maar als je dat er vanaf trekt, weekenden en feestdagen, is het ook nog indrukwekkend).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Met een limiet van 50u in de week. Een werkdag langer dan 11u is niet toegelaten, uitgezonderd zeer specifieke regimes, waarbij er sterke limieten zijn in het aantal opeenvolgende werkdagen. Natuurlijk, mits wederzijdse toestemming en zeer creatief boekhouden is er altijd wel een mouw aan te passen. Maar da's weer niet wettelijk meer. En als een werkgever/zelfstandige 2 shiften wil inzetten volgens 6-2 -2-10 of afgeleid systeem, of zelf 16u de zaak wil uitbaten, dan is het zijn eigen keuze
![]() |
![]() |
#51 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Zo kan je op den duur alles dag en nacht open laten. Bij kleinere zaken en bedrijfjes zijn overuren niet betaalbaar en maken alles maar duurder. En over vrijheid gesproken, een werknemer "mag maar 8 uur werken". Die zelfstandige verdiend niet meer door 24 uur te "mogen" werken om mee in de running te blijven .....? Als dat de interpretatie van vrijheid moet voorstellen ......? Voor de industrie kan ik het begrijpen, sommige afdelingen kan je nu eenmaal zo niet maar even stil sleggen. Denk aan de hoogovens bvb. Daar bovenop zijn de investeringen veel groter en de internationale concurentie niet uit het oog te verliezen. Afvoeren die handel. Om in de aandacht te komen zijn er betere alternatieven dan dergelijke oprispingen..
![]() |
![]() |
#52 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik ben een heel sterke voorstander van de 8-8-8 regeling: 8 uur rust, 8 uur ontspanning/huishouden en 8 uur werken. Het is bon ton blijkbaar om de klok terug te draaien op veel gebieden. Terwijl dit voorstel van de VLD geen enkele euro opbrengt: mensen kunnen hun centen maar 1 keer uitgeven. Je gaat gewoon winkels krijgen die later opendoen in de ochtend en later dichtgaan in de avond, met alle gevolgen van dien op het sociaal leven van werknemers en ja ook de zelfstandigen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Wat is het voordeel? Hier in Oostende en in veel grootsteden is het nu niet zo evident dat je als vrouw of oudere alleen nog op straat loopt eenmaal donker en in bepaalde wijken..... Voor kleinere zaken die zelfstandig gerund worden vraag ik me af of nooit geen gezellige avond met de kinderen wel "de" oplossing is?
![]() |
![]() |
#54 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Maar wil U nu dat die kleine zelfstandigheden gaan openblijven tot 10 uur 's avonds? Dit is dan week op week zo, er zal niks anders opzitten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ik vind dat zelfstandigen vrij mogen/moeten zijn om te bepalen wanneer zij hun business draaien. Niet meer en niet minder. Maar hier in België, met Unizo op kop, mag dat niet. Verplichte sluitingsdag, verplicht maximaal aantal opeenvolgende uren, niet vroeger dan, niet later dan, etc.....zijn zo een greep uit een resem wetten die volgens mij, anno 2015, niet meer van toepassing (zouden mogen) zijn. Zelfstandig noemen ze dat.......verre van vind ik. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Velen moeten ook werken tot na 20.00 uur. Als ik bijvoorbeeld thuiskom kan ik enkel nog bij een nachtwinkel terecht of moet ik op restaurant gaan eten. Indien de slager tot 22 uur zou openzijn dan ga ik er zeker langs. En wil de slager niet open zijn, wel dan ga ik wel op een ander met mijn geld. Maar zoals het nu is, is hij 100 procent zeker van het niet te krijgen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Consumenten moet je 'opvoeden' ivm openinsguren. Dat kan even duren maar op termijn weten ze wanneer je open/gesloten bent en passen ze zich aan.
Het schuiven met openingsuren moet mogelijk zijn, is soms noodzakelijk zelfs. Zelf ondervonden: we hebben bv twee (dezelfde) zaken op 800 meter van mekaar verwijderd. Eentje pal in het midden van de stad en eentje aan de rand van de stad (binnen een nieuw shoppingcentrum). In de stad is er gedurende gans de dag volk over de vloer, er staat wel altijd iemand binnen bij wijze van spreken. Aan de shopping kan je in de voormiddag meestal uw bloot gat laten zien. Daar haal je in de namiddag een recette van een ganse dag op een paar uren tijd (gas geven dan). Het eindresultaat blijkt ongeveer hetzelfde. Maar op de ene plek zou je dus gerust kunnen openen vanaf 's middags bv. Dat is trouwens ook de trend: zaken doen aan de rand van de stad. In de binnenstad wordt parkeergelegenheid een hekel punt. Eerst plek vinden en dan nog eens zwaar laten betalen. Dan er nog eens voor zorgen dat het boeltje verkeersvrij wordt en de stad staat er verlaten bij. Laatavond opening is tot hier toe "bezigheidstherapie": passanten die eens binnenwippen om een kleinigheid op te pikken en veel meer treuzelen (en uw tijd innemen) dan mensen die voor de avond langskomen. Dat brengt niet op: het kost nog altijd meer dan wat vroeger te sluiten en het werk te kunnen doen dat volgt na sluitingstijd. Zoals gezegd, als klanten weten om hoelaat je sluit, dan zien ze dat ze voor de sluit hun boodschappen hebben gedaan. Geen haan die daar opmerkingen over heeft, integendeel! De 'buren' volgen is relatief - ik kan begrijpen dat dit ook sterk afhangt van het soort produkt dat je aan de man brengt. En als je in een shoppincentrum zit kan het wel opgelegd worden (open van 9u tot 20u bv). Vandaar ook dat je daar amper kleine zelfstandigen terugvindt (naast het feit dat huurplek amper betaalbaar is) Al die extra openingsuren, ben er nog altijd niet van overtuigd. Tussen Kerst- en Nieuw was bij ons op de site zelfs de Krefel gewoon gesloten op zondag. Sjieke, nieuwe, mega grote winkel - als het niet opbrengt moeten deze mensen ook gewoon sluiten. Dat men ieder zelf laat bepalen hoelang men open wenst te blijven, daar is niets verkeerd mee denk ik zo. |
![]() |
![]() |