![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik ben het niet die beweert dat er een afsluitertje per vergissing is opengedraaid: ik denk dat het iemand gedaan heeft die verdraaid goed wist welke alarmen er moest overbrugd worden om de turbine in de prak te kunnen laten draaien, zeker nu je nonchalance mij ertoe aanzet hier wat verder over na te denken. Het is nooit een gek geweest, daarvoor is deze sabotage te complex en te succesvol uitgevoerd. Ik schat dat het 1 van de 2 volgende mogelijkheden zal geweest zijn: een zeer zorgvuldig geplande en voorbereide terreur actie of iemand die nog in de centrale gewerkt heeft en ze genoeg kende om de alarmen voldoende uit te schakelen om tot beschadiging van de turbine te komen. Het is daarbij heel logisch te veronderstellen dat het ultieme doel was het veroorzaken van een kernramp. Gelukkiglijk is het zover niet gekomen. En deze laatste beredeneerde veronderstelling verklaart ook de windstilte bij de politiek: als men dit zou wereldkundig maken, dat zou pas paniek zijn (met recht en reden trouwens). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er zijn ook geen alarmen afgekoppeld, of overbrugd geweest. Al hetgeen alarm moest geven, heeft alarm gegeven, en al hetgeen moest uitschakelen, heeft uitgeschakeld. Enkel het hangslot is verwijderd geweest, en de afsluiter geopend. We kunnen misschien zelfs zeggen dat de saboteur sportief is geweest, en het bedrijfspersoneel nog de tijd heeft gegeven om op te sporen wat er mis was, en de afsluiter te sluiten. Maar toegegeven, ge moest al ne vlugge geweest zijn, om dit waar te maken. En als de saboteur een kernramp wilde veroorzaken, dan stond zijn kennis over een nucleaire centrale toch op een zeer laag pitje. Het uitschakelen van een turbine is geen nucleair probleem, kan enkel een probleem zijn voor de netbevoorrading. Maar zoals reeds gezegd, is het voor mij ook eigenaardig dat de "saboteur" niet gevonden is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Het manueel drainen van de olie was dus niet electrisch beveiligd. Lijkt me alleszins een technische tekortkoming van het ontwerp, als deze beveiligingen tenminste niet overbrugd waren. Als ik het goed begrijp wandelt er iemand naar de plek waar de drainvalve van het smeeroliebuffervat staat (wellicht op het laagste punt van de lijn van vat naar turbine), breekt het hangslot open en draait deze open. Kan het zijn dat er smeerolie van de turbine rechtstreeks gedraind is geweest zonder dat het buffervat leeg was? Nu ik erover denk: wellicht wel. De olie die in de lagers van de turbine zat is wellicht rechtstreeks gedraind omdat de druk in de lagers hoger was dan de druk door de graviteit van het buffervat? En dat heeft de lagers vrijwel direct beschadigd. En wellicht is het buffervat verder leeg gelopen tijdens en na het 'uitbollen' van de centrale. Misschien was er helemaal geen hangslot en kreeg er iemand de opdracht een afsluiter te gaan opdraaien en heeft de uitvoerder zich gewoon vergist van afsluiter. En proberen hij die hiertoe heeft opgedragen en de uitvoerder mekaar in te dekken om hun job niet te verliezen. Dit lijkt me echter onwaarschijnlijk, want heel doorzichtig voor het parket. Verder zwijg ik erover, maar ik blijf bij mijn besluit dat er iets heel fundamenteel verkeerd is geweest met de beveiliging/security van op zijn minst de turbine van Doel 4. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
een aanval op het nucleaire gedeelte ? Ten eerste dat zit in een 'betonnen omhulsel' Ten tweede zit dan in een metalen 'vat' Ten derde zit dat nog eens in een tweede metalen vat (redundancy principe, remember dat in Tihange het vat 1 lekt bvb en zo dat er in feite maar 1 vat is.) Ten vierde zit dat in een vat onder hoge druk... Hoe doe je een deksel van een stoomkoker open die onder druk staat ? Weet ook dat dit deksel wordt opgetild met een 'loopbrug kraan' en dat dit maar wegkan als de druk van het vat is Veel succes met uw missie, maar je begrijpt blijkbaar niet dat het nucleaire gedeelte een stuk van de centrale is, dat je zonder beveiligen gewoon niet aankan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |