Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 oktober 2004, 18:35   #41
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Is dat niet de vraag die je aan jezelf moet stellen? Zoek je regelmatig en serieus naar een andere job? Maar kom, in Januari gaat ge ne goeien baas bezoeken
deze job is perfect voor mij, omdat ik ze goed kan combineren met mijn school. dit is vooral omdat mijn chef vrij flexibel is (zo slecht is ze dus niet), en mij inpast in de uurrooster op momenten die mij passen. bovendien is het goed betaald (mag wel, want het is bij momenten best zwaar). ik zou natuurlijk bij delhaize of aldi kunnen solliciteren, maar daar kom je gelijkwaardige problemen tegen. ik ben dus best tevreden met mijn job. dit wil echter niet zeggen dat de situatie kan verbeterd worden. problemen als deze vind je overal. en vakbondsafgevaardigden kunnen die helpen oplossen, als de werknemers het niet zelf kunnen (om redenen die ik al aan gaf: zelf niet assertief genoeg, vrees geen nieuw contract of meer uren te krijgen,...)

en oef seg, ik dacht dat ik na het op te nemen voor de vakbond niet meer mocht komen
Citaat:
komkom, de vakbond heeft gehele bedrijven kapotgemaakt. CAO's zouden niet algemeen geldend mogen zijn. Als arbeiders zich willen verenigen, mogen ze dat gerust doen. Die structuren moeten echter niet gesponsord worden met belastingsgeld, en die structuren zouden apolitiek moeten zijn.
deze kritiek vind ik deels terecht. ik heb nooit beweerd dat vakbonden niets verkeerd doen. ik heb alleen gezegd dat ze echt wel nuttig zijn voor de werknemers, zeker in grote ondernemingen. maar cao's zijn iets helemaal anders dan een vakbondsdelegé die nieuwe stoelen vraagt hé. vakbonden mogen van mij gerust hervormd worden. en ze moeten rekening houden met de economische realiteit. dat doen ze onvoldoende.

Citaat:
Dan hebt gij een heel slechte chef. Die moet gewoon die stoeltjes bestellen en een rotatiesysteem opzetten zodat iedereen gaat drinken... Ge kunt uweigen waarschijnlijk het beste helpen door naar de chef van uw chef te stappen met constructieve oplossingen voor het probleem. Ik moet nog den eerste manager tegenkomen die gaat weigeren om een bureaustoel te kopen voor zijn personeel, en die gaat weigeren om u te laten drinken.
probleem is dat het allemaal veel complexer is. zoals gezegd, carrefour is enorm groot, en als je onderaan zit (waar zowel ik als mijn chef zitten),heb je geen flauw idee van de structuur. die stoelen heeft mijn chef besteld, maanden geleden. toen zocht men net een nieuwe leverancier. blijkbaar moesten die stoelen getest worden, en dit heeft om de 1 of de andere reden maanden geduurd. nu zijn ze eindelijk goedgekeurd, wat op de ondernemingsraad gezegd is. via de vakbond weet ik dit dus, en heb ik mijn chef ingelicht, die dit nog niet wist. nu zouden er een paar stoelen besteld zijn, omdat er niet genoeg budget is om nieuwe stoelen te kopen. zoals je dus ziet, is het allemaal ni zo simpel. het probleem zit niet bij ons, maar veel hoger. en door de vakbond in te schakelen kan dit beter opgelost worden.

verder mogen wij wel gaan drinken, tijdens onze pauze. maar als het druk is, moet je vaak lang wachten. met wat drinken aan de kassa zou dit geen probleem zijn. ik zal hier wel eens achter zitten, maar ik denk dat ik er best wat mee wacht, want naar het schijnt heb ik de laatste weken nogal veel geklaagd .

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2004, 07:08   #42
Marco
Parlementslid

Marco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious
ja hallo! "gebruik de vrije markt om een nieuwe job te zoeken". goed idee, dat we daar niet eerder opgekomen zijn! oh wacht, mss is het niet zo simpel. jobs groeien niet aan de bomen hé. als het zo gemakkelijk was, zou ik dat dan niet al lang gedaan hebben?
Om in uw sector te blijven, Colruyt vraagt mensen.
Citaat:
kom kom, precies of de vakbonden leggen zo regelmatig de boel plat. dat informeren gebeurt. er wordt ook constant gepraat tussen vakbonden en patronaat. ook tussen de werknemers en werkgevers, zonder de vakbonden, alleen kan niet alles zo opgelost worden. de boel plat leggen gebeurt maar af en toe, als er geen compromis bereikt wordt.
Eens kijken wat staat er zoal op stapel: post, nmbs, verpleging, en nog één die ik mij nu niet kan herrinneren. Dat is voor binnen dit en een maand.

Citaat:
ik praat met mijn chef, maar daar zit het probleem. zij kan de meeste dingen niet oplossen. mijn baas heb ik nog nooit gezien, behalve op foto. weet jij hoeveel kaders er zijn bij carrefour?! al die beslissingen worden ver van onze winkel genomen, en daar heb noch ik, noch mijn chef, noch de manager van onze winkel ook maar iets mee te maken. daarom is er bij ons wel degelijk een werknemersorganisatie nodig.
Uw chef is blijkbaar als een auto zonder benzine. Mooi om naar te kijken (voordeel van de twijfel ) maar totaal nutteloos.
Is Carrefour wel zo 'n goed bedrijf dan?
Trouwens bij Colruyt hebben ze geen stoelen aan de kassa!
Oud 15 oktober 2004, 16:09   #43
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marco
Om in uw sector te blijven, Colruyt vraagt mensen.
Eens kijken wat staat er zoal op stapel: post, nmbs, verpleging, en nog één die ik mij nu niet kan herrinneren. Dat is voor binnen dit en een maand.

Uw chef is blijkbaar als een auto zonder benzine. Mooi om naar te kijken (voordeel van de twijfel ) maar totaal nutteloos.
Is Carrefour wel zo 'n goed bedrijf dan?
Trouwens bij Colruyt hebben ze geen stoelen aan de kassa!
ik heb alles al uitgelegd in de post hierboven.

vakbonden zijn voor mij niet heilig, maar wel noodzakelijk. ze mogen van mij wel hervormd worden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2004, 17:12   #44
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious
ik heb alles al uitgelegd in de post hierboven.

vakbonden zijn voor mij niet heilig, maar wel noodzakelijk. ze mogen van mij wel hervormd worden.
_________

Een collega van mij werd zeventien keer afgedankt door de bazin en door tussenkomst van de vakbond telkens weer in dienst genomen.
La donna 'e mobilé...

Toen trof ik hem eens aan 's nachts dwars over de middenberm bengelend
van een viervaksbaan met zijn vier wielen van de grond en een passagierster in paniek bij hem.

Hij had gedronken en dat was dat.

Mij heeft ze maar drie keer ontslagen.

De derde keer heb ik op de vakbond geen beroep meer gedaan, hoe goed hun diensten ook georganiseerd bleken tegen deze sadistische bedrijfsleidster

Laatst gewijzigd door eno2 : 15 oktober 2004 om 17:13. Reden: guiness boek of records: zeventien keer afgedankt
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2004, 07:07   #45
Marco
Parlementslid

Marco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2
_________

Een collega van mij werd zeventien keer afgedankt door de bazin en door tussenkomst van de vakbond telkens weer in dienst genomen.
La donna 'e mobilé...

Toen trof ik hem eens aan 's nachts dwars over de middenberm bengelend
van een viervaksbaan met zijn vier wielen van de grond en een passagierster in paniek bij hem.

Hij had gedronken en dat was dat.

Mij heeft ze maar drie keer ontslagen.

De derde keer heb ik op de vakbond geen beroep meer gedaan, hoe goed hun diensten ook georganiseerd bleken tegen deze sadistische bedrijfsleidster
Verhalen uit uw taxi-tijd?
Wat is trouwens het gemiddelde ontslag aantal in dat bedrijf per man?
Lijkt mij wel een perverte toestand die, zo hoop ik toch, niet doortrekt naar de gehele bedrijfswereld.
Oud 16 oktober 2004, 10:41   #46
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marco
Verhalen uit uw taxi-tijd?
Wat is trouwens het gemiddelde ontslag aantal in dat bedrijf per man?
Lijkt mij wel een perverte toestand die, zo hoop ik toch, niet doortrekt naar de gehele bedrijfswereld.
________

Yep.
Onvoorstelbare sociale toestanden.
Verzacht maar ook verder in stand gehouden door de vakbonden.
Een duivenkot.
Je werkte op een % van de omzet en als je je minimumloon niet haalde moest de baas opleggen en die ontsloeg je dus na twee keer.
Ik haalde het wel maar de belastingen roomden het overschot tot onder de armoedegrens af, zoals ik al elders uitvoering aan bod gebracht heb.
Daar zaten een aantal zwaar gediplomeerden: filosofen, filologen, licentiaten.
ingenieurs.
Meestal als opstapje naar een andere job, maar enkelen bleven hangen.
Ik heb er ook zien fortuin maken, achteraf.

Zoals je zelf als zei, Marco, ergens: er zijn minimumloners die zelfs hun minimumloon niet waard zijn. Volledig akkorrd. Dat was zo'n systeem.
Het was nauwelijks de moeite vrienden te maken want die verdwenen zo.
Twee accidenten in het jaar door eigen fout, was buiten.
Een collega die een voetganger van het zebrapad geplukt had(soms sprinten ze onder je wagen op het laatste nippertje ) mocht onmiddelijk verdwijnen.

Het bedrijf zelf is trouwens ook verdwenen.
Failliet en gedeeltelijke overname.
Zonder brugpensioenen.
Eerst werden er nog een paar ouderen afgedankt.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be