Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 juni 2015, 10:16   #41
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
FF corrigeren. Wij hebben onze kinderen opgevoed met als basis de oude Limburgs-Maaslandse cultuur. Taal is maar één onderdeel van die cultuur. Da was het beginpunt waaruit ze zich verder konden ontwikkelen. Wie echter blijft stilstaan in die kleine wereld komt nergens. Dat is hetgeen ik flaminganten verwijt. Zij doen alsof Frans leren verloren tijd is. In mijn ogen opent dat de kijk naar de grote Latijnse (cultuur-)wereld. Die toch ook niet zo klein is dunkt mij.

Ik heb dikwijls de behandeling door flaminganten en Vlamingen van de Limburgse cultuur aangehaald als voorbeeld om aan te tonen dat de verwijten die ze hebben aan onze Franstalige landgenote t.o. de Nederlandstalige cultuur, identiek toepasbaar zijn op de verhouding Vlaamse cultuur -Limburgse cultuur. M.a.w. de pot verwijt de ketel...
Dat sommigen daaruit menen te moeten opmaken dat ik een simpel Limburgs boerke ben die niet vanonder zijn kerktoren vandaan komt ligt enkel aan hun onvermogen om begrijpend te lezen.

Wat velen niet willen (of kunnen) inzien is het feit dat Frans in het verleden de lingua franca was. Natuurlijk was deze vooral gebruikt door diegenen die deze nodig hadden. Dat waren natuurlijk niet de keuterboerkes.

Wat betreft Engels als wereldtaal (en het belang van kennis andere talen) moet ge mij niet overtuigen. Van mijn 5 (schoon-)kinderen is er slechts één die in het beroepsleven bijna uitsluitend Nederlands gebruikt. Voor al de anderen is dat van 5% tot max. 50%.
En jij weigert in te zien dat het niet gaat om het bagatelliseren van om het even welke taal, en nog minder van om het even welke kultuur, maar van de mentaliteit van een grote franstalige minderheid in la Belgique die zijn Eigen taal en kultuur opdringt als de enige ware en de enige echte en die al de andere burgers, die vasthouden aan hun Eigen rechten afschrijven als tweede rangs burgers...
La Belgique sera latine ou elle ne sera pas...

Als dat geen duidelijke taal is; maar duidelijk dat u dat verkiest boven de Vlaamse rechten, die volgens u geen bestaanrecht hebben, want die zouden uw streek gebonden taal, het Limburgs versmachten...

Waar zijn de wetten die uw streektaal verbieden??? Waar zijn de geplogenheden waarin de andere Vlamingen hooghartig uitroepen, zelfs op straffe van u als bekrompen en onverdraagzaam af te schilderen, dat men van hen niet mag verwachten dat zij het Limburgs zouden leren, ook al gaan ze midden in Limburg wonen waarbij iedereen rondom hen Limburgs zou praten???

En of u het wil of niet maar op school leert men een taal die voor heel Vlaanderen geldt en niet alleen voor in Limburg of voor in Oost-, of West-Vlaanderen... en er was misschien een tijd dat men het dialect wou verbieden, maar waar is dat nu nog het geval???
Terwijl de grote francofonie, sinds de passage van de grote EDR met zijn francofiele en Vlaamsonvriendelijke zesde staatsmisvormingen, met vereende krachten een heropleving van hunne grote francofonie over heel la Belgique hebben ingezet...

Laatst gewijzigd door marie daenen : 10 juni 2015 om 10:19.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2015, 10:58   #42
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
En of u het wil of niet maar op school leert men een taal die voor heel Vlaanderen geldt en niet alleen voor in Limburg of voor in Oost-, of West-Vlaanderen...
Ge doet of alels staat en valt met de taal die ge op school leert.
Er was een tijd dat men op school een taal leerde die voor gans België goldt.

De Franse taal.

...

Pot, ketel. Maar dat is voor u waarschijnlijk weer te moeilijk om de vergelijking te snappen.

Ga me dus ook maar weer uitmaken voor achterlijk Limburgs boerke zoals uw politiek vriendje quercus hierboven al doet. Ik kan niet meer doen dan daar eens meewarig mee lachen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2015, 11:06   #43
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ge doet of alels staat en valt met de taal die ge op school leert.
Er was een tijd dat men op school een taal leerde die voor gans België goldt.

De Franse taal.

...

Pot, ketel. Maar dat is voor u waarschijnlijk weer te moeilijk om de vergelijking te snappen.

Ga me dus ook maar weer uitmaken voor achterlijk Limburgs boerke zoals uw politiek vriendje quercus hierboven al doet. Ik kan niet meer doen dan daar eens meewarig mee lachen.
U een achterlijk limburgs boerke noemen? Daarvoor heeft u een veel te scherpe tong, maar uit wat u hier opschrijft moet ik opmaken dat eerlijkheid en objectiviteit niet uw grootste troeven zijn.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be