Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Bekijk resultaten enquête: Hoe zit het met jullie rookgedrag?
Nooit gerookt! (anti rook nazi) 5 17,24%
Gestopt met roken! (respect) 20 68,97%
1-5 per dag 1 3,45%
5-10 per dag 1 3,45%
10-15 per dag 1 3,45%
15-20 per dag 0 0%
meer dan 20 per dag 1 3,45%
Aantal stemmers: 29. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 16 juni 2015, 13:36   #41
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Laatste cig. begin maart 2009.
Cold turkey.
Ongeveer 1 week diep ademen en goesting verbijten.
Bingo.

Nooit geloofd dat het zo simpel kon zijn.
Doen is het bewijs dat geloof voor de idioot is.
Ik ben gestopt in 1995, na 15 jaar een pakje per dag gerookt te hebben (tot en met gouloise zonder filter). Geen surogaten, pakje nog in mijn hemd, een week vakantie genomen (je dient het wel serieus te nemen) en gezorgd dat ik mijn handen vol had met iets, tweede week zeer voorzichtig geweest bij het buiten komen en daarna ging het steeds gemakkelijker. Na een paar maanden wist ik dat ik niet meer zou roken. Blij vanaf de eerste dag en niet zo van "o wat mis ik nu een sigaret na het eten". Dat gevoel duurt een seconde en verdwijnt later volledig. O ja. En eerst me een half jaar of zo gedeeltelijk onbewust psychisch voorbereid op het moment van stoppen. Maar toen het moment er was kwam het toch redelijk plots.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 16 juni 2015 om 13:39.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2015, 13:41   #42
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Het ergste is dat je er eigenlijk nooit helemaal vanaf geraakt... Ik ben 10 jaar geleden gestopt, en toch heb ik af en toe nog "goesting". En ik weet dat wanneer ik die éne sigaret durf roken, ik terug vertrokken ben.
Geen goede instelling mijns inziens.

Website
Oud 16 juni 2015, 13:47   #43
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Namelijk dat ik NOOIT tegen iemand zal zitten zagen die rookt. Ik heb er zelf jarenlang mijn voeten aan zitten vegen dat het anderen stoorde, dus ga ik nu niet de hypocriet uithangen.
2

Voor mij is het ook dat ik niet wil die sigaret zo ver mogelijk bannen om niet 'in de verleiding' te komen. Daarom denk ik liet ik tijdens mijn stopproces mijn pakje in mijn hemd zitten zonder het aan te raken. Na twee weken of zo deed het pas weg. Definitief dan. Ik zal ook niet tegen mensen zeggen dat ze niet mogen roken bij mij thuis. In België merk ik wel dat rokers vanzelf naar buiten gaan zelfs putje winter. Ik herinner me nog hoe pijnlijk het kan zijn dan op je longen te ademen zo rillend van de kou. Blij dat ik van de drug af ben die het meeste mensen doodt wereldwijd.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 16 juni 2015 om 14:08.
Oud 16 juni 2015, 13:50   #44
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Of je nu een roker bent of een ex-roker, jij blijft voor eeuwig en drie dagen een roker.
Is dat reclame voor de tabaksindustrie of zo? Het is gewoon niet waar wat u zegt.

Website
Oud 16 juni 2015, 14:02   #45
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Is dat reclame voor de tabaksindustrie of zo? Het is gewoon niet waar wat u zegt.
Ik ben 15 jaar geleden ook gestopt.Ben er blij om maar vond roken al bij al plezant.Als ze morgen een sigaret op de markt brengen die niet zo schadelijk zou zijn ik begon direct opnieuw

Het is een bewezen feit dat éénmaal verslaafd altijd verslaafd is.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2015, 14:06   #46
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik ben 15 jaar geleden ook gestopt.Ben er blij om maar vond roken al bij al plezant.Als ze morgen een sigaret op de markt brengen die niet zo schadelijk zou zijn ik begon direct opnieuw

Dus afkicken en clean blijven bestaat niet.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2015, 14:09   #47
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

U hoeft dat echt niet te denken hoor. "'t zit in uwe kop"

Die 'bewijzen' wil ik wel eens zien.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 16 juni 2015 om 14:10.
Oud 16 juni 2015, 14:10   #48
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Het kan raar klinken. 'k heb er ook geen evidente uitleg voor.
1 x gestopt en gefaald in '99 of 2000. Reden voor stoppen: veel internationale reizen en de vliegmaatschappijen hadden het ondertussen bij de meesten definitief verboden aan boord. Het hunkeren naar een sigaret hing mijn voeten uit. Werkte echter niet: herbegonnen na 3tal weken.

Later in nieuwe levensfase definitief gestopt: restaurants en bars begonnen het hier te verbieden. Ook in de lokale parken, shopping malls etc... kwamen meer en meer <VERBOTEN> opdagen.

Dat en nog een paar andere practische redenen deden me ermee op te houden sinds 2009. (Prijs was geen stimulans tot stoppen: +/- 10HK$ taxfree toen.)
Nu het eigenaardige: ik heb geen probleem me onder rokers te begeven. Ik ben gewoon afgekikt. Zelfs niet bang om te hervallen. Ik heb zelfs nog 3 x een sigaret aangenomen en opgerookt uit nieuwsgierigheid. -> Was ok, deed me niets speciaals maar hoef het ook niet meer en deed mij niet hervallen.
Heb geen idee omtrent het hoe en waarom terwijl voor velen het blijkbaar een delicate zaak blijft.
Zijn er hier nog met vergelijkbare ervaring?
(PS: heb gemiddeld een pakje van 20 filter per dag gerookt gedurende 40 jaar.)
Oud 16 juni 2015, 14:13   #49
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
En zonder goesting te beginnen roken. Als ik ergens mensen zie roken na het eten of zo dan denk ik niet "O wat had ik nu graag ook een trekje gehad" maar wel "Wat ben ik blij dat ik van die viezigheid af ben".

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 16 juni 2015 om 14:13.
Oud 16 juni 2015, 14:18   #50
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nu het eigenaardige: ik heb geen probleem me onder rokers te begeven. Ik ben gewoon afgekikt. Zelfs niet bang om te hervallen. Ik heb zelfs nog 3 x een sigaret aangenomen en opgerookt uit nieuwsgierigheid. -> Was ok, deed me niets speciaals maar hoef het ook niet meer en deed mij niet hervallen.
Heb geen idee omtrent het hoe en waarom terwijl voor velen het blijkbaar een delicate zaak blijft.
Zijn er hier nog met vergelijkbare ervaring?
Komt goed overeen met mijn ervaring. Op die twintig jaar dat ik gestopt ben een drietal keer een avondje meegerookt op feestjes en uit een soort van nieuwsgierigheid, maar voelde me ongezond en vies de dag erna. Het werd steeds duidelijker dat ik simpelweg geen roker meer ben. Ik ben ook niet bang te hervallen. Zeg nooit nooit. Maar ik zou echt niet weten waarom ik daar nog aan zou beginnen. Ik ga ook niet voor mijn plezier afwasmiddel beginnen drinken.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 16 juni 2015 om 14:22.
Oud 16 juni 2015, 14:26   #51
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U hoeft dat echt niet te denken hoor. "'t zit in uwe kop"

Die 'bewijzen' wil ik wel eens zien.
Het bewijs zie je alle dagen.Wie gestopt is met roken en het riskeert om terug 1 sigaret te roken is terug vertrokken.
Waarom denk je dat iemand die verslaafd is geweest aan Alcohol nooit of nooit meer Alcohol mag aanraken ??
Oud 16 juni 2015, 14:29   #52
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Toch wel dat bestaat.Maar dat wil niet zeggen dat het verslavingsspook niet meer op de loer ligt.Juist daarom is het onmogelijk om te verminderen met roken.Wie stopt mag nooit geen sigaret meer aansteken of de kans is heel groot dat hij weer een roker wordt en dat is net hetzelfde met andere drugs....daarom is éénmaal verslaafd altijd verslaafd.
Oud 16 juni 2015, 14:32   #53
Het Verzet
Europees Commissaris

Het Verzet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het bewijs zie je alle dagen.Wie gestopt is met roken en het riskeert om terug 1 sigaret te roken is terug vertrokken.
Bijlange niet. Heb een aantal weken terug nog een safke gepaft toen ik in de wind was. Heeft me niet gesmaakt, en 's anderendaags de smaak precies of ik had ze daarna opgegeten. Verder geen goesting meer op gehad.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2015, 14:34   #54
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Het ergste is dat je er eigenlijk nooit helemaal vanaf geraakt... Ik ben 10 jaar geleden gestopt, en toch heb ik af en toe nog "goesting". En ik weet dat wanneer ik die éne sigaret durf roken, ik terug vertrokken ben.

Tabak, een van de smerigste spullen dat er bestaat. Begin er nooit aan, zou ik zeggen...
Dat is dus het vesrchil van wel of niet verslaafd zijn.Een gestopte roker die het waagt om terug af en toe een sigaretje te roken is binnen de kortse keren weer vertrokken naar een pakje.Hertzelfde met een drinker.Wie niet verslaafd is kan gerust af en toe wat (te) veel drinken.Een verslaafde drinker kan na jaren clean te zijn geweest na een paar pinten terug naar af zijn.
Oud 16 juni 2015, 14:36   #55
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
Bijlange niet. Heb een aantal weken terug nog een safke gepaft toen ik in de wind was. Heeft me niet gesmaakt, en 's anderendaags de smaak precies of ik had ze daarna opgegeten. Verder geen goesting meer op gehad.
Dat kan heb dezelfde ervaring. Misschien het bewijs dat we niet al te erg waren verslaafd want ook daarin heb je gradaties.
Oud 16 juni 2015, 14:37   #56
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Komt goed overeen met mijn ervaring. Op die twintig jaar dat ik gestopt ben een drietal keer een avondje meegerookt op feestjes en uit een soort van nieuwsgierigheid, maar voelde me ongezond en vies de dag erna. Het werd steeds duidelijker dat ik simpelweg geen roker meer ben. Ik ben ook niet bang te hervallen. Zeg nooit nooit. Maar ik zou echt niet weten waarom ik daar nog aan zou beginnen. Ik ga ook niet voor mijn plezier afwasmiddel beginnen drinken.
Inderdaad zeg nooit nooit.Een vriend van me was 10 jaren gestopt.Een dramatische gebeurtenis overkwam hem en sindsdien is hij terug een kettingroker geworden.
Oud 16 juni 2015, 14:37   #57
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is dus het vesrchil van wel of niet verslaafd zijn.Een gestopte roker die het waagt om terug af en toe een sigaretje te roken is binnen de kortse keren weer vertrokken naar een pakje.Hertzelfde met een drinker.Wie niet verslaafd is kan gerust af en toe wat (te) veel drinken.Een verslaafde drinker kan na jaren clean te zijn geweest na een paar pinten terug naar af zijn.
Komt niet overeen met mijn ervaring van gedurende 40 jaar er een 20tal per dag te roken. Of was dat dan zonder verslaafd te zijn misschien?
Oud 16 juni 2015, 14:41   #58
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Komt niet overeen met mijn ervaring van gedurende 40 jaar er een 20tal per dag te roken. Of was dat dan zonder verslaafd te zijn misschien?
Maar als een roker om één of andere reden terug begint zal hij vlug weer aan zijn pakje zitten.Wie nooit heeft gerookt zal nooit hervallen en heel waarschijnlijk nooit naar de sigaret grijpen wat er ook gebeurd in zijn leven.
Oud 16 juni 2015, 14:42   #59
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Eigenlijk valt tabak nog mee, het is mij de vraag of tabak kankerverwekkend is.
Lees maar eens op je pakje wat ze er bij doen.
Ik vraag mij af of sigaretten even verslavend zouden werken zonder al die toevoegingen.
Ik dacht dat het toch vooral de teer is die kankerverwekkend is ?
Oud 16 juni 2015, 15:17   #60
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik dacht dat het toch vooral de teer is die kankerverwekkend is ?
Er zitten een massa aan chemicalien in sigarettenrook die kankerverwekkend zijn. Roet oftewel koolstof is ook nog een chemisch actief.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be