Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 juni 2015, 12:11   #41
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Stop eens met hyperventileren. Het zijn de Vlaamse huisartsen in Brussel die besloten hebben om geen aparte wachtdienst meer te organiseren, omdat ze die te zwaar vonden. Ga dan klagen bij die Vlaamse huisartsen, hé, i.p.v. hysterisch te beginnen raaskallen over Belgique hier en Belgique daar.

Deel van het akkoord is dat er altijd een Nederlandstalige, Franstalige of tweetalige arts zal zijn voor iedere Nederlandstalige resp. Franstalige. Nederlandstaligen en Franstaligen zullen dus altijd in eigen taal behandeld worden. Met anderstaligen wordt geen enkele rekening gehouden.

En dan is het nog niet goed?

Bedenk ook dat het gebrekkige aantal leden bij de Brusselse Huisartsenkring (BHAK) misschien ook ligt aan die te zwaar bevonden verplichte wachtdienst. Dan vestigen Vlaamse huisartsen zich liever buiten Brussel of sluiten zich aan bij de Franstalige tegenhanger. Een gemeenschappelijke structuur vangt dit probleem op.

Bedenk tenslotte dat bepaalde echte Brusseleirs als ex-burgemeester Freddy Thielemans weliswaar de drie talen (Frans, Nederlands én Brussels) beheersen, maar zich nooit als Vlamingen zouden outen en dus niet bij het BHAK zouden aansluiten. Zij kunnen hun patiënten echter perfect in het Nederlands - én in het Brussels - te woord staan.
De vraag kwam van de franstaligen en de Vlaamse arsten waren in eerste instantie niet afkerig, juist omdat hun wachtdiensten zwaar zijn en waren. toch hebben zij de overeenkomst verworpen omdat ze niet overeenstemde met de taaleisen...
al de rest is er door u bij gefantaseerd...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2015, 12:15   #42
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
De vraag kwam van de franstaligen en de Vlaamse arsten waren in eerste instantie niet afkerig, juist omdat hun wachtdiensten zwaar zijn en waren. toch hebben zij de overeenkomst verworpen omdat ze niet overeenstemde met de taaleisen...
al de rest is er door u bij gefantaseerd...
55% die voorstemmen en 45% tegen is voor u verwerpen? Informeer u eens op ernstige Vlaamse kanalen als tv brussel of brussel nieuws en niet via ideologische scherpslijpers als doorbraak.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2015, 12:23   #43
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
55% die voorstemmen en 45% tegen is voor u verwerpen? Informeer u eens op ernstige Vlaamse kanalen als tv brussel of brussel nieuws en niet via ideologische scherpslijpers als doorbraak.
Natuurlijk en wie zijn die 55% voorstemmers anders dan de franstaligen die totaal niet wakker liggen van de Vlamingen. Ik ben zelfs heel verwonderd dat er duidelijk ook franstaligen moeten geweest zijn bij de tegenstemmers die zich wel wat aantrokken van de Vlaamse minerheid...

Het moet inderdaad heel grof gespeeld zijn...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2015, 12:33   #44
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik hoop dat alle dokters waar ook ter wereld hun patiënten pogen te helpen, ongeacht hun talige achtergrond. Dat moet ook volgens de eed die ze gezworen hebben.

Nu, zoals je waarschijnlijk wel zult weten heb je in een stad als Brussel uiteraard Turkse dokters waar je in het Turks terecht kan. De mensen van Turkse afkomst hebben nooit iets aan iemand gevraagd, maar zich gewoon zelf georganiseerd. Een Turkse wachtdienst is er bij mijn weten niet.

De Nederlandstalige artsen organiseerden tot voor kort een Nederlandstalige wachtdienst. Zij zien dat nu niet meer zitten - uit eerlijke bekommernis om efficiënte of uit gemakzucht, wie zal het zeggen? - en gaan nu op in een tweetalige wachtdienst waarbij aan de Nederlandstalige en aan de Franstalige patiënt gegarandeerd wordt dat hij wordt behandeld in de eigen taal, ofwel door een native speaker, ofwel door een "voldoende tweetalige" arts.

Waarom zouden we daar moord en brand en dictatuur over moeten roepen? Duits-, Russisch-, Spaans-, Arabisch- of Turkstaligen krijgen geen gelijkaardige garanties.

Gezondheidszorg in eigen taal is een mooi principe, dat, gezien de linguïstische verscheidenheid in de wereld, pragmatisch moet toegepast worden. Het kan niet dat één groep louter een native speaker eist. Dat ruikt erg naar segregatie en apartheid.
Dat je niet aan alle taalgroepen kunt garanderen dat ze in hun eigen taal bediend worden, lijkt me normaal. Maar dat je dat niet kunt aan de grootste taalgroep in het land in de hoofdstad, lijkt me toch nog altijd een raar gegeven.
Oud 30 juni 2015, 12:47   #45
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Dat niet alleen, het is de Vlaamse hoofdstad en dat zal ook zo blijven.

Ik weet wel, ik bezorg daarmee een aantal anti-Vlamingen een streep door hun imperialistische wanen.

En ja, dat geeft me veel plezier.
En je gaat ook in tegen fanatici zoals bv witte kaproen, die zo snel als mogelijk brussel willen uit vlaanderen krijgen.

Rare jongens, die vlaams-nationalisten...

Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2015, 12:54   #46
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk en wie zijn die 55% voorstemmers anders dan de franstaligen die totaal niet wakker liggen van de Vlamingen. Ik ben zelfs heel verwonderd dat er duidelijk ook franstaligen moeten geweest zijn bij de tegenstemmers die zich wel wat aantrokken van de Vlaamse minerheid...

Het moet inderdaad heel grof gespeeld zijn...
Het gaat om 55% versus 45% van de Nederlandstaligen, hé. De BHAK is een Nederlandstalige instelling.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:

Laatst gewijzigd door Kallikles : 30 juni 2015 om 12:54.
Oud 30 juni 2015, 12:56   #47
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hewel dan moet u maar eens aan Vlamingen uitleggen hoe normaal het is dat Vlamingen in hun Eigen hoofdstad niet meer in hun taal geholpen kunnen worden, des te meer daar die hoofdstad in de grond Nederlandstalig was... en altijd hoofdstad is en was van een land waar de meerderheid van de bevolking Nederlandstalig is...
In de grond (!!!???) was uw en ook mijn geboorteplaats 50 jaar geleden (dat is een stuk recenter dan de Brusselse verfransing) Limburgstalig(meer dan 95% van de plaatselijke bevolking). Dan moet gij me eens uitleggen dat ge in de helft van de gevallen in de winkel of bij de dokter niet meer in uw moedertaal terecht kunt. En ja er zijn nog ouderen die slechts tot 14 jaar school liepen, en niet bij de intelligentste klasse behoren, en enkel hun Limburgse moedertaal spreken. Maar in dat laatste geval hoor ik geen enkele flamingant spreken over respect voor de eeuwenoude moedertaal van de oorspronkelijke bewoners.

In beide gevallen gebeurde identiek hetzelfde. Mensen verkozen een andere taal te gebruiken. Dat heeft niks met overheersing te maken. Maar met de vrije keuze van mensen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
jij zegt zelf dat je als Nederlandstalige in je eigen hoofdstad niet mag verwachten dat je in het Nederlands bediend wordt, wie jaagt er dan wie weg?
Ik word door de officiële instanties, zoals op het gemeentehuis, in het Nederlands bediend.
In een winkel of op bezoek bij de huisarts bevindt ge u in de privésfeer. Daar gelden geen taalwetten. En het lijkt me normaal dat de kans op een Nederlandstalige bediening kleiner is dan een Franstalige, gezien het aantal sprekers in Brussel.

PS indien Antwerpen hoofdstad van het Vlaamse gewest zou worden, gaan alle Antwerpenaars dan AN leren spreken? Dat zal nog wat geven.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2015, 12:58   #48
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Dat je niet aan alle taalgroepen kunt garanderen dat ze in hun eigen taal bediend worden, lijkt me normaal. Maar dat je dat niet kunt aan de grootste taalgroep in het land in de hoofdstad, lijkt me toch nog altijd een raar gegeven.
Maar dat wordt juist wel gegarandeerd voor de Nederlandstaligen!

Nu, als het aantal Nederlandstaligen in Brussel blijft zakken omdat de N-VA alleen raszuivere Ariërs in de Vlaamse scholen wil, dan zal dat op termijn wel moeilijker worden. Als er nog minder potentiële patiënten zijn, zullen nog minder Vlaamse huisartsen geneigd zijn om zich in Brussel te vestigen.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Oud 30 juni 2015, 12:58   #49
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ze hebben het helemaal niet nodig om alles op te kopen om hun taal te kunnen opleggen; dat laatste doen ze al meer dan 180 jaren lang met de steun van la Belgique voor 100% achter hen.
Nu gaan doen dat het de fout van het NVa zou zijn of zelfs van de Vlamingen is te belachelijk om woorden aan vuil te maken...

De slavernij was dus ook de fout van de slaven???
Hun taal opleggen? Madam, ge loopt achter. Gisteren in Brussel nog een conversatie gehad met een jonge Fransman....in het Engels.

Laatst gewijzigd door pajoske : 30 juni 2015 om 12:59.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2015, 12:58   #50
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hewel dan moet u maar eens aan Vlamingen uitleggen hoe normaal het is dat Vlamingen in hun Eigen hoofdstad niet meer in hun taal geholpen kunnen worden, des te meer daar die hoofdstad in de grond Nederlandstalig was... en altijd hoofdstad is en was van een land waar de meerderheid van de bevolking Nederlandstalig is...

Maar ja dat zult u wel weer als Vlaamse neukerij van de hand doen; la grand francofonie, u weet wel; voor hen tellen er andere menselijke samenlevingswetten dan voor doorsnee gewone burgers... Over segregatie gesproken...
vlaamse neukerij ???
Oud 30 juni 2015, 13:01   #51
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Volgens de door mij aangebrachte begintekst zijn het niet de Nederlandstalige, maar wel degelijk de franstalige die een tweetalige wachtlijst willen omdat ze zo ook gesponsord worden door het Vlaamse RIZIV en zijn het dus de franstaligen die naar de Vlaamse centen graaien.

Een eerste akkoord werd afgeschoten omdat er geen voldoende garanties waren voor de Vlamingen om een arts te krijgen die hen in hun taal zou helpen; door politiek gekonkelfloes op hoger niveau, la Belgique, werden dan die taaleisen naast zich neergelegd en werden, zoals we steeds gewoon zijn door de francofonie, de Vlamingen geminoriseerd en staan de Vlamingen nu in de kou...

Vraag; waarom informeert geen enkele Vlaamse regimekrant de Vlamingen over deze koehanden in hun hoofdstad????
Als alles dan toch volgens de regels verloopt; wat hebben ze dan te verbergen???

Mogen de Vlamingen niet weten dat ze gewoon over het hele land tot tweederangsburgers gedegradeerd zijn???

het vlaamse RIZIV ???

Het Riziv is een federale instelling... Al de tweede keer dat je die stommiteit schrijft overigens.

Laatst gewijzigd door Pandareus : 30 juni 2015 om 13:02.
Oud 30 juni 2015, 13:07   #52
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
En je gaat ook in tegen fanatici zoals bv witte kaproen, die zo snel als mogelijk brussel willen uit vlaanderen krijgen.

Rare jongens, die vlaams-nationalisten...

Hoop er maar niet op, je gaat bedrogen uitkomen, Brussel is en blijft Vlaamse hoofdstad en blijft liggen waar het ligt, in Vlaanderen.

Eender wat 'le petit Belge' ten zuiden van de taalgrens daar van denken.
Oud 30 juni 2015, 13:09   #53
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Er zijn steeds meer mensen in Brussel die zich noch in het Frans noch in het Nederlands volledig op hun gemak voelen bij doktersbezoek. Dus als we het principe van medische zorg in eigen taal willen handhaven, moeten we het ook hebben over Arabisch, Turks, Pools, Bulgaars, ... tenminste als we het principe van de gelijkwaardigheid van ieder mens, verankerd in internationale verdragen, ernstig nemen.
Niet mee eens. De door u opgesomde mensen hebben als eerste opdracht zich aan te passen aan de plaats waar ze wonen en de daar gesproken taal te leren.
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2015, 13:11   #54
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Brussel is geen tweetalige stad. De officiële Brusselse instanties zijn verplicht tweetalig. Dat is iets heel anders.
Je mag verwachten dat een winkelier/arts in Brussel tweetalig is. Maar er is geen verplichting (behalve sommige overheidsziekenhuizen) om tweetalig te zijn. Als de winkelier of arts niet aan je verwachtingen voldoet kies je een andere.
Als de vraag groot genoeg is zal er aanbod zijn.

Maar de flaminganten zitten liever Brussel en haar inwoners op alle mogelijke manieren, met leugens en halve waarheden, af te kraken. Dat ze daardoor de aanleiding zijn dat veel (onwetende) Vlamingen niet naar Brussel verhuizen snappen ze blijkbaar niet. Met gevolg dat het aantal Nederlandstaligen in Brussel veel kleiner is dan het zou kunnen zijn. Maar geen nood, de Fransen nemen met plezier hun plaats in. Die vergelijken de huurprijzen in Brussel met Parijs....
De Fransen nemen hun plaats in? En wat doe je dan met alle niet EU inwijkelingen?
Oud 30 juni 2015, 13:13   #55
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Dat klopt. En ondertussen kopen de Fransen alle grote en kleine bedrijven op en leggen er hun taal op. Proficiat, Brusselhatende N-VA'ers!
En ik die dacht dat de Chinezen alle grote bedrijven aan het opkopen zijn.
Oud 30 juni 2015, 13:15   #56
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Kalliklets is zijn standup comedy aan het inoefenen.
Hij is een hopeloos geval, niet voor reden vatbaar.
Oud 30 juni 2015, 13:20   #57
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
.

De Nederlandstalige artsen organiseerden tot voor kort een Nederlandstalige wachtdienst. Zij zien dat nu niet meer zitten - uit eerlijke bekommernis om efficiënte of uit gemakzucht, wie zal het zeggen? - en gaan nu op in een tweetalige wachtdienst waarbij aan de Nederlandstalige en aan de Franstalige patiënt gegarandeerd wordt dat hij wordt behandeld in de eigen taal, ofwel door een native speaker, ofwel door een "voldoende tweetalige" arts.

Waarom zouden we daar moord en brand en dictatuur over moeten roepen?
Omdat de Vlaamse Brusselaars hierover niet geraadpleegd werden
Omdat het de Franstaligen alleen maar om de centen uit Vlaanderen te doen is.
Omdat de Vlaamse politici hun job niet doen.
Oud 30 juni 2015, 13:24   #58
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Volgens de door mij aangebrachte begintekst zijn het niet de Nederlandstalige, maar wel degelijk de franstalige die een tweetalige wachtlijst willen omdat ze zo ook gesponsord worden door het Vlaamse RIZIV en zijn het dus de franstaligen die naar de Vlaamse centen graaien.

Een eerste akkoord werd afgeschoten omdat er geen voldoende garanties waren voor de Vlamingen om een arts te krijgen die hen in hun taal zou helpen; door politiek gekonkelfloes op hoger niveau, la Belgique, werden dan die taaleisen naast zich neergelegd en werden, zoals we steeds gewoon zijn door de francofonie, de Vlamingen geminoriseerd en staan de Vlamingen nu in de kou...

Vraag; waarom informeert geen enkele Vlaamse regimekrant de Vlamingen over deze koehanden in hun hoofdstad????
Als alles dan toch volgens de regels verloopt; wat hebben ze dan te verbergen???

Mogen de Vlamingen niet weten dat ze gewoon over het hele land tot tweederangsburgers gedegradeerd zijn???
2
Oud 30 juni 2015, 13:26   #59
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
In de grond (!!!???) was uw en ook mijn geboorteplaats 50 jaar geleden (dat is een stuk recenter dan de Brusselse verfransing) Limburgstalig(meer dan 95% van de plaatselijke bevolking). Dan moet gij me eens uitleggen dat ge in de helft van de gevallen in de winkel of bij de dokter niet meer in uw moedertaal terecht kunt. En ja er zijn nog ouderen die slechts tot 14 jaar school liepen, en niet bij de intelligentste klasse behoren, en enkel hun Limburgse moedertaal spreken. Maar in dat laatste geval hoor ik geen enkele flamingant spreken over respect voor de eeuwenoude moedertaal van de oorspronkelijke bewoners.

In beide gevallen gebeurde identiek hetzelfde. Mensen verkozen een andere taal te gebruiken. Dat heeft niks met overheersing te maken. Maar met de vrije keuze van mensen.

Ik word door de officiële instanties, zoals op het gemeentehuis, in het Nederlands bediend.
In een winkel of op bezoek bij de huisarts bevindt ge u in de privésfeer. Daar gelden geen taalwetten. En het lijkt me normaal dat de kans op een Nederlandstalige bediening kleiner is dan een Franstalige, gezien het aantal sprekers in Brussel.

PS indien Antwerpen hoofdstad van het Vlaamse gewest zou worden, gaan alle Antwerpenaars dan AN leren spreken? Dat zal nog wat geven.
Aangezien Antwerpenaars perfect Nederlands spreken, eventueel met een (om eerlijk te zijn zeer lelijk) accent, maar nog altijd perfect verstaanbaar Nederlands.
Oud 30 juni 2015, 13:48   #60
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar Bekijk bericht
Omdat de Vlaamse Brusselaars hierover niet geraadpleegd werden
Omdat het de Franstaligen alleen maar om de centen uit Vlaanderen te doen is.
Omdat de Vlaamse politici hun job niet doen.
Dat zie je verkeerd, die mensen hun sterkste - en enige - bekommernis is het garanderen dat de miljarden door de vingers van hun zuilen blijven glijden, kwestie van zoveel mogelijk te profiteren.

Ze doen hun job dus wel, en ze doen ze goed.

Allemaal omdat de Vlaming in het algemeen een politieke onnozelaar is.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be