![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Veel van de aspecten van de jaren 50 en 60 die door jou als positief waargenomen worden waren een gevolg van de snelle toename van de bevolking, van de "baby boom". Wil je die ook terug? Citaat:
Leven zoals in de jaren 60 is gewoon mogelijk. Dat zo weinig er voor kiezen is veelzeggend. Zou jij zonder je internetverbinding willen leven? Citaat:
En centrale verwarming, dat is nu ook al achterhaald. Een modern huis doet het zonder verwarming, en heeft in de plaats uitgekiend ventilatiesysteem. Dat is echt comfort...
![]() |
![]() |
#42 |
|
![]() Werklozen werden toen ook niet zo vertroeteld als nu. Je moest letterlijk elke dag gaan stempelen bijvoorbeeld. De sociale zekerheid was toen nog veel meer een vangnet en veel minder een hangmat...
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die grote gezinnen alhier waar jij het over hebt zijn eerder iets van begin 20ste eeuw.In mijn omgeving bestonden de meeste gezinnen uit de ouders en 2 of 3 kinderen en ook al veel gezinnen met 1 kind....Vooral in de jaren 70 was 1 kind trouwens een trend. En ja je kan zelfs leven zoals in de middeleeuwen....en bijvoorbeeld nog alles te paard doen.Een tankstation en of parking zal je vinden maar een paardestal en of een hoefsmid toch iets moeilijker ![]() Maar je wordt willens of nillens toch verplicht om mee te drijven met de consumptie maatschappij.Dus wat betreft die keuze ben ik niet helemaal akkoord. Mijnheer kijk eens op onze website.....mijnheer wij zullen u telefonisch kontakteren.....mijnheer stel uw GPS in dan ben je zo in ons restaurant. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ja kan dat altijd maar dan wordt je sowieso uitgesloten. ![]() ![]() ![]() Ik heb in mijn jeugd nooit internet gemist.Trouwens iets dat je nooit hebt gekend of gehad kan je niet missen. Wat ik wel weet is dat in mijn gemeente wel 5 jeugdclubs waren....daa stond het alle dagen overal bomvol brommers en fietsen en ontmoette iedereen iedereen. Nu is er geen enkel jeugdhuis meer...geen enkel....maar iedereen heeft internet..Ik laat in het midden wat het leukste was. En ik heb in mijn jeugd nergens een huis weten in de lucht gaan....nochtans waar ik woonde in het Brusselse waren veel huizen.Zelfs onze jeugdhuizen van weleer staan er nog....en daar werd niet echt nauwlettend omgegaan met verwarmingstoestanden ![]() En ik denk niet dat het overgrote deel van de mensen je mening delen dat de wereld een stuk veiliger is geworden ....het is trouwens zowat de eerste keer dat ik dit iemand hoor verkondigen. Laatst gewijzigd door fred vanhove : 26 juli 2015 om 09:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is waar.....tot zelfs 2 maal per dag als ik me goed herinner.
Laatst gewijzigd door fred vanhove : 26 juli 2015 om 09:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=qPYGosfitJM https://www.youtube.com/watch?v=hyU69gIG4sg |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wij woonden met zeven in een huis, oma, opa, vader, moeder en 3 kinderen. Opa en pa waren de kostwinners. De vrouwen wonnen af en toe wat zakgeld met eens ergens te gaan kuisen of iemand te gaan "coifferen" maar hadden geen "beroep". Edit : wat deden de vrouwen dan wel ? Wel, er was een groete moestuin, die voor een belangrijk deel van het voedsel zorgde. Dat planten, onderhouden en oogsten, maar ook de groenten en fruit opleggen, confituur maken enz... deden zij. Wassen en plassen nam heel wat meer tijd in beslag dan nu, zonder wasmachine en droger. Verschillende kleren maakten ze zelf. Ze waren dus wel constant bezig. Veel tijd voor koffieklatsj of "shoppen" of "quality time" was er niet. Ik denk niet dat er veel mensen die denken dat het vroeger beter was terug willen keren naar die levenswijze.
I wish nothing but the best for you too. Laatst gewijzigd door Zucht : 26 juli 2015 om 13:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu was het vroeger beter? Nee anders, maar zeker niet beter... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een ding is zeker: electronica, en vooral computers, zijn veel en veel beter nu dan vroeger. Dat op zich is een ongelofelijke rijkdom, ook al beseffen vele mensen dat niet.
Daarentegen, misschien is de indruk van "beter" niet zozeer de toestand, dan wel de verandering en hoop. Nu is het zo dat in de tweede helft van de vorige eeuw er meer "toekomst hoop" was dan nu. In de jaren 70 zegde mijn vader dat in 't jaar 2000 mensen geen auto's meer zouden hebben maar helicopters. Er was een algemene euforie dat het enkel maar beter kon worden, en dat gaf een goed gevoel. We zouden kunnen stellen dat de wereld van nu, vandaag, stukken minder goed is dan men hem vandaag voorstelde in de jaren 70. Op 1 ding na: computers. Die zijn veel beter dan men zich dat voorstelde toen. Ik zou bijna stellen: men kan aan het educatieve zien hoe optimistisch men is. In de jaren 70 voerde men de moderne wiskunde in, zogezegd om betere wetenschappers en ingenieurs te maken die de wereld gingen verbeteren. Tegenwoordig krijgt men groene en politiek correcte indoctrinatie, die ons moeten leren hoe we vooral vanalles NIET mogen doen. Destijds hadden we misschien veel minder dan nu, maar de sky was de limit. Tegenwoordig is de horizon wat meer beneveld. Maar dat zal wel sterk afhangen van waar men zich bevindt.
![]() |
#49 | |
|
![]() Citaat:
De laatste 20 jaar zijn we in sneltreinvaart geëvolueerd van een wereld waar armoede de regel was, naar een waar dit een uitzondering aan het worden is. Dat enkele feit alleen al is zo een ongeloofelijke vooruitgang, dat al de rest daar gewoon bij verbleekt.
![]() |
![]() |
#50 |
Minister-President
|
![]() Vroeger was het gezelliger, ik denk met heimwee terug naar mijn jeugd, de kleine cinema's in bepaalde dorpen, de rustige wegen, nog met de ijsslee op de openbare weg kunnen, mijn eerste lief, mijn rijbewijs gekregen enkel met theorie te doen.
De tijd waar een pedagogische tik nog verantwoord was op school en als je er thuis over reclameerde er nog ene bovenop kreeg...... |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar goed ieder zijn mening. Er weordt wel eens gezegd wie zegt dat het vroeger beter was heeft voor 50 % gelijk...Ik vind wie zegt dat het vroeger beter was heeft voor 75 % gelijk. En ja heimwee...waarom niet....waren de jaren 60 en 70 dan geen mooie jaren ? Maar nogmaals graag ieder zijn mening ...die ik graag lees en reden van mijn thread ![]() Laatst gewijzigd door fred vanhove : 26 juli 2015 om 16:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Europees Commissaris
|
![]() Niettegenstaande de vooruitgang en technologische vernieuwingen denk ik niet dat je kan stellen dat het nu beter is in bijvoorbeeld Vlaanderen. Vroeger was hier nog tamelijk wat open ruimte en konden kinderen zorgeloos spelen in de bossen, weilanden of op straat. De man ging werken de vrouw zorgde voor de kinderen.
Thans is veel van die open ruimte reeds verdwenen en aan het huidige tempo zouden alle bouwronden tegen 2050 opgesoupeerd zijn. Vroeger waren de wijken ook rustig, tegenwoordig zijn ze elke dag wel ergens bezig met lawaaierige en vervuilende 2 takt heggenscharen of bladblazers bezig en dat het hele jaar door. Als dat nog niet genoeg is, is de verkeersdrukte ook enorm toegenomen en blijft deze maar toenemen en dit hakt onverbiddelijk in op de leefbaarheid ( vervuiling en lawaai ). De vrouw is ook geëmancipeerd, maar nu zij ook gaat werken zorgt dit voor toenemende spanningen in relaties. Vrouwen zijn nogal wispelturig van nature, met de bijkomende stress van een job, de gezinssituatie, het huishouden, de files, … moeten de mensen op de toppen van hun tenen lopen met de gekende gevolgen. Vroeger kon je onbezorgd in het gras rollebollen, tegenwoordig moet je daarbij al oppassen dat je geen tekenbeet oploopt met mogelijk erg zware gevolgen ( tekenpopulatie is enorm aan het toenemen ). Niet verwonderlijk dat dan ook steeds meer mensen kampen met psychologische problemen. Is het allemaal beter? Materialistisch gezien zeker wel. Mensen verdienen goed hun kost en als ze zonder job vallen kunnen ze beroep doen op allerhande uitkeringsvangnetten. Aan de andere zijde lijkt me de leefbaarheid te zijn afgenomen.
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door fred vanhove : 26 juli 2015 om 16:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door fred vanhove : 26 juli 2015 om 16:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uw idyllische Vlaemsche landschap bestaat al meer dan 50 jaar niet meer.
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 26 juli 2015 om 17:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wie heeft werkloosheidsuitkeringen nodig als er een overaanbod aan werk is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat het niet meer bestaat wil niet zeggen dat hij die vroegere tijden met dat idyllische landschap niet beter mag vinden.
Laatst gewijzigd door fred vanhove : 26 juli 2015 om 18:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom zeg je dan zulke dingen?
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Leuter maar gerust een eind weg over vermeende betere vroeger tijden. Maar verschiet niet dat men u dan een ouwe zeveraar vindt.
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar vooral ; Een zeveraar is vooral iemand die het verleden niet kent .....want die begrijpt het heden toch niet. Maar de thread ging of je het vroeger beter vond dan nu......en als je dat maar geleuter vindt van ouwe zeveraars loop er dan gewoon langs. Laatst gewijzigd door fred vanhove : 26 juli 2015 om 19:29. |
|
![]() |
![]() |