Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 juli 2015, 17:34   #41
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
CO2 uitstoot heeft niks te maken efficientie, dat is een flutargument.
Een warmtepomp is een zeer duur speeltje voor kaviaarsossen.
Ok werk eens in een dagje in een CO2 arme omgeving, zoals sommige volledig gesloten gebouwen. Benieuwd of je nog steeds geen last zal hebben van efficiëntie. Kom zeg hoe minder CO2 je uitstoot hoe beter, kijk eens om je heen naar de kinderen en hun dagelijkse astma problemen.
Oud 28 juli 2015, 19:10   #42
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN

Wapper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
Ok werk eens in een dagje in een CO2 arme omgeving, zoals sommige volledig gesloten gebouwen. Benieuwd of je nog steeds geen last zal hebben van efficiëntie. Kom zeg hoe minder CO2 je uitstoot hoe beter, kijk eens om je heen naar de kinderen en hun dagelijkse astma problemen.
Ik snap echt niet waarover u het heeft.
(maar dat kan aan mij liggen)
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2015, 19:16   #43
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik denk dat hij doelt op andere bijproducten van verbranding zoals roet (C) en andere fijnstofvarianten.

Niet helemaal correct zoals hij het stelt, mar zijn voorgestelde remedie (weg met fossiele brandstoffen) is wel een oplossing voor heel veel gezondheidsproblemen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2015, 19:19   #44
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Allemaal goed en wel, maar hoe je zo snel tot +1000 komt, kan je dat eens uitleggen aub? Ik heb ook zonnepanelen en wil graag een warmtepomp, maar ik zie niet in dat de pomp zelf niet door eigen zonnepanelen kan aangedreven worden.
Als je een warmtepomp installeert reken dan maar op een meerkost van 6 a 7 MWh aan electriciteit, afhankelijk van je isolatie. Als je gewoon 3.5 MWh verbruikt,ga je dan een totaal van 10 MWh (~ 2000 euro aan de huidige prijs) aan electriciteit betalen. Ik betaal 500 a 600 euro per jar aan electriciteit en een goeie 1000-1500 euro aan mazoet, dus een warmtepomp zou niet zoveel uitmaken.

Maar, als je een echt goed geisoleerde, moderne woning hebt, kom je met 2 a 3 MWh aan warmtepomp toe. Dan spaar je gigantisch.
Oud 28 juli 2015, 19:24   #45
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Rechtse regeringen die u jossen, nota bene. Dit heeft niks met groen of links te maken, een warmtepomp is energetisch gezien gewoon veel efficienter dan fossiele brandstoffen of klassieke electrische verwarming. En is efficientie niet iets wat rechts hoog in het vaandel draagt ?

Door nu massaal veel taxen en heffingen op electriciteit te smijten, gaan ze oudere, slechtere technologien pushen. Je vraagt je soms af wie welke politieker in zijn zak heeft zitten....
verklaar "slechtere technologie" en dan speciaal het woord "slechter".
U zult merken dat het eigenlijk niet gaat om technische of zelfs niet om financiele-,maar om POLITIEKE waardebepaling.

Van dat laatste pik ik NIKS,politiek gaat gewoon niet samen met de techniek en financieel management vrees ik onderhand

Laatst gewijzigd door kelt : 28 juli 2015 om 19:26.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2015, 19:34   #46
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uiteindelijk is volgens mijn inziens de beste manier er voor zorgen dat zowel zonnepanelen, warmtepompen en microgrids goedkoper worden of gerealiseerd worden. Lokale groene energievoorziening. Surplussen van zonneenergie worden opgeslaan in waterstofcellen, of zelfs in stilstaande electrische voertuigen die even dienst doen als batterij van dienst. Die dan savonds weer gerecupereerd kan worden.
Het échte probleem is dat geen van de 'groene' energiën die we in België kunnen installeren momenteel economisch competitief is met energie uit fossiele brandstoffen (en kernenergie).
Dus als je die wil invoeren gaat dat leiden tot hogere kosten. Dit kan ecologisch en maatschappelijk verantwoord zijn. Het is gewoon een keuze.

Maar zeggen dat het niets gaat kosten of gratis is, is volksverlakkerij. Er is altijd iemand die de kosten gaat betalen.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 28 juli 2015 om 19:35.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2015, 19:36   #47
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het échte probleem is dat geen van de 'groene' energiën die we in België kunnen installeren momenteel economisch competitief is met energie uit fossiele brandstoffen (en kernenergie).
Dus als je die wil invoeren gaat dat leiden tot hogere kosten. Dit kan ecologisch en maatschappelijk verantwoord zijn. Het is gewoon een keuze.

Maar zeggen dat het niets gaat kosten of gratis is, is volksverlakkerij. Er is altijd iemand die de kosten gaat betalen.
CO2 uitstoot heeft ook een kost. Plak daar een bedrag op en laat iedereen die betalen. Simpel.

Je zal eens zien hoe snel vergroend we zijn. We weigeren de echte schade en kosten van onze fossiele brandstoffen onder ogen te zien, en dan doen we maar alsof het goedkoper is. Dat is naief uitstelgedrag.
Oud 28 juli 2015, 19:39   #48
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
CO2 uitstoot heeft ook een kost. Plak daar een bedrag op en laat iedereen die betalen. Simpel.

Je zal eens zien hoe snel vergroend we zijn. We weigeren de echte schade en kosten van onze fossiele brandstoffen onder ogen te zien, en dan doen we maar alsof het goedkoper is. Dat is naief uitstelgedrag.
Maar die is niet te becijferen. Maar goed, we kunnen beslissen om dat wel te doen. En dan krijgen we zo een komedie als die CO2 quota.

In België is door de bedrijven het energieverbruik al praktisch op een minimum gebracht. Verder reduceren gaat enkel door de economische aktiviteit af te bouwen (zeg aub dat je dat niet wil).

Op huishoudelijk vlak moet betere isolatie prioriteit nr1 zijn.

Voor het vervoer moet de brandstofprijs verdubbelen.
Oud 28 juli 2015, 19:53   #49
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar die is niet te becijferen. Maar goed, we kunnen beslissen om dat wel te doen. En dan krijgen we zo een komedie als die CO2 quota.

In België is door de bedrijven het energieverbruik al praktisch op een minimum gebracht. Verder reduceren gaat enkel door de economische aktiviteit af te bouwen (zeg aub dat je dat niet wil).

Op huishoudelijk vlak moet betere isolatie prioriteit nr1 zijn.

Voor het vervoer moet de brandstofprijs verdubbelen.
Je kan die wel becijferen.

Citaat:
But according to a new study, published online this week in the journal Nature Climate Change, the actual cost could be much higher. "We estimate that the social cost of carbon is not $37 per ton, as previously estimated, but $220 per ton," said study coauthor Frances Moore, a PhD candidate in the Emmett Interdisciplinary Program in Environment and Resources in Stanford's School of Earth Sciences.
En Nature staat er niet voor bekend om flutverhaaltjes te publiceren (overigens het enigste magazine waar ik een abbonoment op heb).

We leggen de kost nu vooral bij de arme landen in de toekomst: overstromingen, droogtes, etc....
Oud 28 juli 2015, 19:59   #50
Bierke
Minister-President

Standaard

Citaat:
Als je een warmtepomp installeert reken dan maar op een meerkost van 6 a 7 MWh aan electriciteit, afhankelijk van je isolatie. Als je gewoon 3.5 MWh verbruikt,ga je dan een totaal van 10 MWh (~ 2000 euro aan de huidige prijs) aan electriciteit betalen. Ik betaal 500 a 600 euro per jar aan electriciteit en een goeie 1000-1500 euro aan mazoet, dus een warmtepomp zou niet zoveel uitmaken.

Maar, als je een echt goed geisoleerde, moderne woning hebt, kom je met 2 a 3 MWh aan warmtepomp toe. Dan spaar je gigantisch.
is 6-7 MWh niet wat veel voor zo'n pomp ?
Op de site van Daihkin kan je een simukatie doen, en het komt me goedkoper uit dan aardgas, of ik het er ooit zou uithalen .. geen idee ik moet de levensduurte van zo'n toestellen (buizen& koppelingen) en pompen natuurlijk nog bekijken.
Oud 28 juli 2015, 20:01   #51
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
is 6-7 MWh niet wat veel voor zo'n pomp ?
Op de site van Daihkin kan je een simukatie doen, en het komt me goedkoper uit dan aardgas, of ik het er ooit zou uithalen .. geen idee ik moet de levensduurte van zo'n toestellen (buizen& koppelingen) en pompen natuurlijk nog bekijken.
Heb je vloerverwarming of radiatoren ?
Is je huis een bijna passiefwoning of een ietwat ouder ding ?

Het verschil is gigantisch. Lage temperatuursverwarmingsmethoden zoals vloerverwarmingen werken veel beter met thermopompen.
Oud 28 juli 2015, 20:02   #52
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je kan die wel becijferen.

En Nature staat er niet voor bekend om flutverhaaltjes te publiceren (overigens het enigste magazine waar ik een abbonoment op heb).

We leggen de kost nu vooral bij de arme landen in de toekomst: overstromingen, droogtes, etc....
Ik sta eigenlijk altijd wantrouwig tegen dergelijke studies. Hun berekeningen zijn meestal juist, maar de premissen waarop ze gebaseerd zij, zijn niet wetenschappelijk onderbouwd. Het is een beetje zoals het Planbureau dat voorspelt wat de economische groei volgend jaar gaat zijn.

Nu afgezien van dat is er ook de praktische uitvoering.
Er zijn een aantal landen die gewoon weigeren aan die CO2 protocols mee te doen, die halen daar dus voordeel uit.
En zoals al gezegd: België gaat in geen duizend jaar de doelstellingen kunnen halen tenzij de economie in elkaar stort.
Oud 28 juli 2015, 20:03   #53
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik sta eigenlijk altijd wantrouwig tegen dergelijke studies. Hun berekeningen zijn meestal juist, maar de premissen waarop ze gebaseerd zij, zijn niet wetenschappelijk onderbouwd. Het is een beetje zoals het Planbureau dat voorspelt wat de economische groei volgend jaar gaat zijn.

Nu afgezien van dat is er ook de praktische uitvoering.
Er zijn een aantal landen die gewoon weigeren aan die CO2 protocols mee te doen, die halen daar dus voordeel uit.
En zoals al gezegd: België gaat in geen duizend jaar de doelstellingen kunnen halen tenzij de economie in elkaar stort.
Of we terug wat verstand kweken en de centrales van doel en thiange vernieuwen.
Oud 28 juli 2015, 20:03   #54
Bierke
Minister-President

Standaard

Citaat:
Beetje fout uitgedrukt, mij excuus, het ging over een zuurstofarme omgeving waar er een hogere koolstofdioxide concentratie is, daar presteer je dus minder in.
Oud 28 juli 2015, 20:04   #55
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Het verschil is gigantisch. Lage temperatuursverwarmingsmethoden zoals vloerverwarmingen werken veel beter met thermopompen.
Je moet eigenlijk alle radiatoren vervangen. Het kan enkel mogelijk interessant zijn bij nieuwbouw, anders is de kost veel te hoog.
Oud 28 juli 2015, 20:06   #56
Bierke
Minister-President

Standaard

Citaat:

Ik heb radiatoren, maar er kan wel vloerverwarming komen, omdat het een oud huis is.
Oud 28 juli 2015, 20:07   #57
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is weer wat anders. Ik huiver van kerncentrales in Belgie (vanwege het gevaar op sabotage). Laten we centrales bouwen ergens ver in zee en dan kabels naar hier trekken of anders hydroelectriciteitscentrales bouwen in het buitenland en die electriciteit naar hier halen.
Oud 28 juli 2015, 20:12   #58
Bierke
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat is weer wat anders. Ik huiver van kerncentrales in Belgie (vanwege het gevaar op sabotage). Laten we centrales bouwen ergens ver in zee en dan kabels naar hier trekken of anders hydroelectriciteitscentrales bouwen in het buitenland en die electriciteit naar hier halen.
Kabels zijn in deze old fashioned .. je hebt dragers nodig zonder verlies
Oud 28 juli 2015, 20:12   #59
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
En hoe zouden ze een moderne centrale saboteren ?

Er is veel "schrik om niks". Moderne centrales hebben passieve veiligheden die zelfs bij complete stroomuitval de koeling verzorgen en de reactie stopzetten.
Oud 29 juli 2015, 08:39   #60
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Dit dus.

Big fat ²
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be