![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
We hebben eerst de boeren veel geld toegestopt om de ontwikkelingslanden vooral te verbieden om met ons zaken te doen. Nu stoppen we ze geld toe omdat de man in de straat zijn melk te goeiekoop kan kopen in de supermarkt.
![]() |
![]() |
#42 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Vraag en aanbod doen nu haar werk. Het is dus zaak om het aanbod te verminderen door melk om te zetten in kaas en andere producten waar veel vraag naar is. Zo is de babyvoeding naar China niet aan te slepen en het aanbod veel te laag. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Europees Commissaris
|
![]() Er zijn hier een aantal zaken aan de gang. Ja, de landbouwketen vertoont teken van een monopsonie of eerder een oligopsonie. Veel producenten op een of dan toch een select aantal inkopers, waar in dit geval de marktmacht zit. Voor de leken ik heb het over het tegenovergestelde van een monopolie en oligopolie.
Verder zijn er binnen de EU inderdaad verschillen in hoe groot boerenbedrijven zijn, maar het is niet omdat Franse boeren klein willen blijven, ze dat ook kunnen. Nederlandse boeren zijn uiteindelijk vergroot in schaal om te kunnen blijven voortbestaan, niet om de schaalvergroting. De afvallers zijn ofwel gaan boeren in landen als Canada, of wat anders gaan doen. Het protectionistisch willen 'oplossen' is dan weer klassiek Frans, maar dat zal niet gaan tegen hun Europese broeders (waar is de solidariteit eigenlijk); want gelukkig heeft op zijn minst Duitsland al protest aangetekend. Wat Frankrijk ook doet voor hun boeren, prima, zolang het mag niet ten koste gaan van andere boeren in Europa; het lijkt me namelijk eerder iets wat men Europees aan moet pakken. Uiteraard zijn markten vrijgegeven, dat lijkt me niet meer dan normaal. Ja, landbouw heeft een zekere strategische waarde, maar het moet ook wel efficiënt blijven. Maar zoals Cato aangeeft, dan kan men soms ook slimmer met overschotten omgaan. Anderzijds die blokkades zijn ook fnuikend voor andere sectoren, zoals het transport en voor het toerisme lijkt het me ook belabberd. Sterker in Nederland had de ME al lang ingegrepen bij bepaalde blokkades van belangrijke knooppunten en wegen. Los daar van heb je ook nog dat probleem bij Calais, ook daar ondervindt de transportsector schade van de illegale migratie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() De consequentie kan zijn ontvolking van het boerenland, einde aan de diversiteit van de landbouw en veeteelt in de lidstaten. Steeds meer afhankelijkheid van enkele monopolisten en de handel. Dat lijkt mij allemaal rampzalig. Elk land moet volgens mij maatregelen nemen om de voedselproductie grotendeels in eigen hand te houden en daarvoor mag men de invoer extra belasten als dat nodig is. De weg die de EU is ingeslagen is die naar lage lonen en culturele en sociale armoede. Rampspoed is het resultaat.
Laatst gewijzigd door Piero : 4 augustus 2015 om 17:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() http://www.lemonde.fr/economie/artic...8923_3234.html
1,4€/kg zou een Franse varkensboer moeten krijgen om toch enigszins uit de kosten te komen .Dat was een openbaar gemaakt cijfer na overleg tussen de Franse regering en protesterende boeren net voor het verlof... Wel,in Bretagne voelen de varkensboeren nu al dat niet iedereen meespeelt. Recent waren recent op de Bretonse "varkensbeurs" van de 50000 aangeboden varkens er 17000 niet verkocht geraakt,en van diegenen die wel verkocht raakten blijken er veel ook niet aan die 1,4€/kg te raken.Blijkbaar zijn de 2 grootste spelers (Cooperl et Bigard-Socopain) op de vleesmarkt in Frankrijk gewoonweg aan het weigeren varkensvlees in Bretagne te kopen.Ze kunnen elders (in de EU?)aan nog veel goedkoper varkensvlees raken.Zo simpel is het. Dat krijg je natuurlijk als niet alle neuzen,overal,in dezelfde richting staan.De handel voelt zich niet verantwoordelijk voor de leveranciers,want "de handel",met zijn wereldwijde en snelle transport- en communicatienetwerken leeft nog steeds onder de illusie dat er altijd wel een alternatieve leverancier zal zijn.... Laatst gewijzigd door kelt : 18 augustus 2015 om 18:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Al de rest is praat voor de vaak. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ken een boer die rechtstreeks levert aan een aantal slagerijen en dat gaat toch over een 1OO-tal varkens per maand. Zo sluit hij een aantal tussenpersonen uit. Hij beter af en de slagers ook beter af. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Slimme boer ! D�*�*r zit de knoop ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De Denen hebben hypermoderne kwekerijen en slachthuizen en verkopen hun varkensvlees aan 140 landen met winst.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Daar zijn ze kennelijk slimmer dan hier, of hebben in ieder geval meer ballen aan hun lijf.
Laatst gewijzigd door Garry : 27 augustus 2015 om 17:38. |
![]() |
![]() |