Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Moeten Frans-Vlaanderen, Vlaanderen en Nederland één Regio worden en Brussel een Vrijstaat?
Ja 9 45,00%
Nee 11 55,00%
Aantal stemmers: 20. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 8 maart 2003, 23:15   #41
vlaanderen72
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaanderen72
Citaat:
...en toen werd Vlaanderen72 wakker, en mocht ie zijn onderbroek uitkuisen
Ik denk eerder dat de nva ers dat mogen doen!

Tja, de N-VA staat immers op de bres om het Zeeuws-Vlaamse volk te bevrijden van de tirannie van de Hollanders.
Goh en hij is er nog fier op ook ,dat de nva ers het zich niet aantrekken!
Sja daar moet je dus de echte vlamingenliefhebbers niet gaan zoeken!!!
vlaanderen72 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2003, 23:17   #42
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
...en toen werd Vlaanderen72 wakker, en mocht ie zijn onderbroek uitkuisen
Ik denk eerder dat de nva ers dat mogen doen!

Tja, de N-VA staat immers op de bres om het Zeeuws-Vlaamse volk te bevrijden van de tirannie van de Hollanders.
Goh en hij is er nog fier op ook ,dat de nva ers het zich niet aantrekken!
Sja daar moet je dus de echte vlamingenliefhebbers niet gaan zoeken!!!
Read my lips: Zeeuw-Vlaanderen heeft met het moderne Vlaanderen enkel een gelijkaardige naam gemeen...
Oud 8 maart 2003, 23:19   #43
vlaanderen72
Banneling

Standaard

[quote="Tantist"]

Zeeuws-Vlaanderen en Zuid-Vlaanderen zijn Nederlands. Groot-Nederlands, Staats-Nederlands of Spaans Nederlands. Die hebben niets met het moderne Vlaanderen te maken

Als jij dat echt wil geloven pfffff je doet maar!!!
Ik heb daar duidelijk een andere mening over!
Oud 8 maart 2003, 23:20   #44
Dimitri

Standaard

Citaat:
Waarom zouden ze het niet willen,ze behoren vlaanderen toe!
De walen uit de faciliteiten gemeenten willen zoveel niet ,niets mee te maken :luisteren!
Lekker dictatoriaal hee!
Nee, ze behoren zichzelf toe! Maar dat is het natuurlijk: de Vlamingen zijn in Zeeuws-Vlaanderen verdreven door de Zeeuwen. Tja, misschien hadden er taalfaciliteiten voor Vlamingen moeten komen...
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2003, 23:21   #45
vlaanderen72
Banneling

Standaard

[quote="Tantist"]

Read my lips

Dat is ook vlaams zeker!
Oud 8 maart 2003, 23:22   #46
vlaanderen72
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Waarom zouden ze het niet willen,ze behoren vlaanderen toe!
De walen uit de faciliteiten gemeenten willen zoveel niet ,niets mee te maken :luisteren!
Lekker dictatoriaal hee!
Nee, ze behoren zichzelf toe! Maar dat is het natuurlijk: de Vlamingen zijn in Zeeuws-Vlaanderen verdreven door de Zeeuwen. Tja, misschien hadden er taalfaciliteiten voor Vlamingen moeten komen...

Oud 8 maart 2003, 23:24   #47
Tantist

Standaard

Citaat:

Bah, je gaat gewoon op alles waar "Vlaanderen" in voor komt af als een stier op een rode doek. Straks ga je nog beweren dat de Flamenco een Vlaamse dans is.

Of misschien iets parallellistischer: dat Deutschland er is von der Maas bis aan die Memel...
Oud 8 maart 2003, 23:31   #48
Volksstormer
Minister-President

Volksstormer's schermafbeelding

Standaard

[quote="vlaanderen72"]
Citaat:

Zeeuws-Vlaanderen en Zuid-Vlaanderen zijn Nederlands. Groot-Nederlands, Staats-Nederlands of Spaans Nederlands. Die hebben niets met het moderne Vlaanderen te maken

Een belgische mening!
Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2003, 23:31   #49
vlaanderen72
Banneling

Standaard

Citaat:
[ Straks ga je nog beweren dat de Flamenco een Vlaamse dans is.

Vlaanderen72:Neen pipo dat nu ook niet.

Of misschien iets parallellistischer: dat Deutschland er is von der Maas bis aan die Memel...
Eerst engels nu wat duits ,vooruit nu nog wat vlaams se en 't komt nog goed met jou!
Oud 8 maart 2003, 23:34   #50
vlaanderen72
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door List
Een belgische mening!

Ikke?!
Belgisch verdomme: kots kots kots.....
Oud 8 maart 2003, 23:45   #51
Tantist

Standaard

Citaat:
Citaat:
[ Straks ga je nog beweren dat de Flamenco een Vlaamse dans is.

Vlaanderen72:Neen pipo dat nu ook niet.

Eerst engels nu wat duits ,vooruit nu nog wat vlaams se en 't komt nog goed met jou!
Tja, feit dat u naast de kwestie antwoordt geeft duidelijk weer dat u in de hoek zit...
Oud 9 maart 2003, 00:15   #52
ToffeKnol
Burger

ToffeKnol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin

Wordt het niet stilaan tijd dat Noord-België, Frans-Vlaanderen en Nederland één Europese Regio gaan vormen?

Zonder Brussel weliswaar, dat een aparte Europese Vrijstaat, Zetel van de Europese Instellingen, wordt.

Op de kaart ziet het eruit als een varkensembryo met een erectie.
Oud 9 maart 2003, 02:19   #53
Royalist
Burger

Standaard

Bende fascisten!!! De Vlaanderen is deel van de België, dus zeker niet van Nederland. Frankrijk is Frankrijk en dat blijft zo!!! Dus hou er mee op!!!! FASCISTEN!!!!!!!

Voor vorst, voor vrijheid en voor recht
Royalist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2003, 08:36   #54
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Het is wel zo, dat als België zich niet had afgescheiden van Nederland, jij jezelf waarschijnlijk nooit een Vlaming zou noemen maar een Brabander of gewoon een Antwerpenaar. Zonder België zou Vlaanderen alleen Oost-, West-, en Frans-Vlaanderen geweest zijn.
Gelukkig maar dat we apart gegaan zijn ,nu nog van de walen afgeraken!
Vlamingen bestaan al eeuwen, ik weet dat het bedoeld word op west en oost- vlaanderen ,zeeuws vlaanderen en frans vlaanderen.
In bovenstaand bericht legt Dimitri gewoon de vinger op de wonde. De huidige Vlaamse identiteit - die ik trouwens niet in vraag stel, daar de geschiedenis ook haar rechten heeft - is het gevolg van het bestaan van de Belgische staat alsook de strijd die de Nederlandstaligen er hebben moeten voeren. In zekere zin kunnen we onze volksidentiteit als Vlaming vergelijken met de Oostenrijkers. De huidige Oostenrijkse identiteit is het gevolg van de moderne Oostenrijkse staat, en niet van het Oostenrijkse Rijk waar alle Duitssprekenden zich gewoon als Duitser identificeren. Dat wordt duidelijk bij al die Habsburgse Oostenrijkse Duitsers die geen deel uitmaken van het nieuwe Oostenrijk. Bijvoorbeeld: in de voormalige Sudetengebieden - nochtans tot na WO I een deel van het Oostenrijkse Rijk - was men Duitser, Sudetenduitser. De vele Duitstaligen in het huidige Hongarije (indertijd allemaal inwoners van het Oostenrijkse Rijk) identificeren zich als Duitser. Ook Duitstaligen in voormalige Habsburgse, dus Oostenrijkse erflanden hebben een Duitse identiteit. Allemaal heel normaal, daar de Oostenrijkers volkskundig Duitsrs zijn.

Gelijkaardig zijn Vlamingen gewoon Zuid-Nederlanders. Wie de geschiedenis van ons land en volk kent, weet dat onze eenvoudige boeren die in opstand kwamen tegen de Fransen in de 18e eeuw in de vele liederen die men toen maakte zich gewoon als "Nederlanders" kenbaar maken. Een Nederlandse identiteit die trouwens haar wortels niet had vergeten en die ook nooit uit het gezichtspunt had verloren dat wij met onze noorderburen eens een en hetzelfde volk vormden. Niet toevallig is het zo dat na de Brabantse Omwenteling Van der Noot onmiddellijk een afvaardiging naar de Noordelijke Nederlanden stuurt over een vereniging van Zuid- en Noord-Nederland te onderhandelen. Door het eigenbelang van de Republiek is het zo ver evenwel niet gekomen - jammer - waardoor de Zuidelijke Nederlanden weer in de machtsstroom van Frankrijk is gekomen.

En aan alwie nog steeds het belgicistisch sprookje gelooft dat "wij" ons hebben afgescheiden van Nederland, nog dit: van enige volksopstand was er geen sprake. Het ging om door Franse agenten hier opgezette en betaalde relletjes die het land moesten destabiliseren opdat het gebied uiteindelijk met Frankrijk aangehecht kon worden. Door een veto van Groot-Brittannië gebeurde dat uiteindelijk niet en werd er een onafhankelijk België - dat een barbaristische "vertaling" is van het Franse woord "Belgique" dat teruggaat op het woord "Belgium" dat in de 17e-19e eeuw gewoon "Nederland" betekende - gesticht. Maar de "vroede vaderen" van België hoopten toch stilletjes dat de eenheid met het "grote moederland Frankrijk" er later zou komen...

Als Vlaamsnationalist zie ik geen heil in allerlei inlijvingsplannen die bepaalden hier koesteren. Wat men hier uiteenzet is trouwens volledig onlogisch: Zeeuws-Vlaanderen moet worden aangehecht omdat het bij het huidige Vlaanderen hoort, maar de argumentatie lijkt me eerder te stoelen op de naam. Als men logisch is dan zou de provincie Noord-Brabant ook bij het huidige Vlaanderen moeten horen alsook Nederlands-Limburg: de provincie Antwerpen is immers gewoon Midden-Brabant... Als u het mij vraagt, zitten we dan volop in de retoriek van het Grootbelgisch expansionisme van na WO I.

http://roepstem.tripod.com/frinhoud.html
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2003, 11:02   #55
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vooropgesteld denk ik dat het sowieso te moeilijk is om delen van Frankrijk over te hevelen. Maar zelfs als dat zou gebeuren, zou het altijd een tweetalig gebied moeten zijn. Realistischer lijkt het me (voorlopig) te pleiten voor een tweetalig Frans-Vlaanderen binnen Frankrijk, eventueel met een grotere autonomie.

In Brussel wonen tenminste nog Nederlandstaligen en het hoort nog nergens bij (bij Frankrijk zal het nooit komen, want de Nederlandstaligen hebben een veto in het Brussels Parlement en bovendien zal de EU en de NAVO dan meteen wegtrekken uit de stad), dus het lijkt me logischer dat je je daar in de eerste plaats op richt. Zoals ik al in een ander onderwerp voorrekende, zijn er redelijk wat gemeenten in Brussel met een hoger percentage Nederlandstaligen dan in vier van de zes faciliteitengemeentes! Zie http://www.politics.be/phpBB/viewtop...?p=52227#52227 en http://www.politics.be/phpBB/viewtop...?p=52408#52408 Het lijkt me overigens niet verstandig bepaalde randgemeentes bij Brussel te voegen, omdat ze toevallig binnen de ring liggen.

Natuurlijk moet er ook gekeken worden naar Oost-België en het Duits-/Luxemburgstalige deel van de provincie Luxemburg (het Arelerland, rond de hoofdstad Aarlen), om te zorgen dat dit Germaanstalige gebied niet bij Frankrijk komt.

Wat dat laatste betreft: "Troela Bea" zal voorlopig niet weggaan (hoewel er nu een klein probleempje is, maar dat waait wel weer over) vanwege de steun onder het volk - gemiddeld 90% is pro-monarchie. Dat andere probleem lijkt me niet zo heel belangrijk.
De uitbreiding van de Verenigde Nederlanden met het meest noordelijke deel van Frankrijk is geen noodzaak. Maar we moeten die optie wel openhouden. Als er onder de bevolking daar een grote groep voor integratie met de Verenigde Nederlanden zou zijn moeten we daar op kunnen inspelen.

Het woordje "germaans" hoor ik eigenlijk niet zo graag. En ik vind ook niet dat we moeten wakker liggen van wat er met de Duitstaligen wherever gebeurt.

Feit is dat als er een grote consensus in Vlaanderen en Nederland zou ontstaan om zich met elkaar te verenigen, eventueel uitgebreid met delen van Frans-Vlaanderen, we ons van anderen niets hoeven aan te trekken.

De Walen kunnen dan op hun kop gaan staan, de Brusselse moslims kunnen zich 500 keer per dag richting Mekka buigen, ze doen maar.

Wij hebben hen niet nodig en ze zijn toch maar lastpakken die onze vooruitgang tegen houden.

Maar één voorwaarde voor een vereniging is wel het opdoeken van de monarchie in Nederland.

Weg met de Oranje's!

Zolang die er zitten is van een Republiek of Regio der Verenigde Nederlanden geen sprake.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2003, 11:19   #56
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Kan dit kaartje niet op volgende punten aangepast worden:

(a) nu maakt plotseling Linkebeek, Beersel, Sint-Genesius-Rode, Hoeilaart en een deel van Overrijse deel uit van Brussel (waardoor Brussel ook Wallonië grenst);

(b) de Duitstalige gemeenten behoren bij Wallonië (en dus bij Frankrijk) - wil men soms een tweede Elzas?

(c) wat met de Overmaas (de gemeenten tussen Voeren en de Duitstaligen, officieel Franstalig maar waar de omganstaal nog altijd het Limburgs is?

(d) nu maakt Ploegsteert, Waasten, Neerwaasten en Komen deel uit van Vlaanderen. Echter over deze gemeenten, Komen uitgezonderd, is er geen twijfel: reeds voor WO I waren ze al Franstalig;

(e) Frans-Vlaanderen (in strikte zin, nl. de Franse Westhoek waar er nog Nederlands wordt gesproken) en zelfs de rest van het historische graafschap Vlaanderen op Frans grondgebied inpalmen lijkt me geen optie.
Hier is een detailweergave van Brussel Vrijstaat zoals die er zou kunnen uitzien.

Ik heb mijn redenering consequent doorgetrokken en voor mijn part omvat Brussel Vrijstaat ALLES wat binnen de Brusselse Grote Ring ligt, dus ook de delen in Waals Brabant.

Wemmel en Dilbeek, de Plantentuin van Meise, de Luchthaven van Zaventem, het Museum van Tervuren en de Leeuw van Waterloo vallen er dus buiten.

Linkebeek en Sint-Genesius-Rode, het halve Zoniënwoud, het Koninklijk Domein van Laeken, het Atomium, de Koekelbergbasiliek (ja die van Koekelberg), en de honderdduizenden muzelmannen, vallen er allemaal binnen.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2003, 13:03   #57
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Kan dit kaartje niet op volgende punten aangepast worden:

(a) nu maakt plotseling Linkebeek, Beersel, Sint-Genesius-Rode, Hoeilaart en een deel van Overrijse deel uit van Brussel (waardoor Brussel ook Wallonië grenst);

(b) de Duitstalige gemeenten behoren bij Wallonië (en dus bij Frankrijk) - wil men soms een tweede Elzas?

(c) wat met de Overmaas (de gemeenten tussen Voeren en de Duitstaligen, officieel Franstalig maar waar de omganstaal nog altijd het Limburgs is?

(d) nu maakt Ploegsteert, Waasten, Neerwaasten en Komen deel uit van Vlaanderen. Echter over deze gemeenten, Komen uitgezonderd, is er geen twijfel: reeds voor WO I waren ze al Franstalig;

(e) Frans-Vlaanderen (in strikte zin, nl. de Franse Westhoek waar er nog Nederlands wordt gesproken) en zelfs de rest van het historische graafschap Vlaanderen op Frans grondgebied inpalmen lijkt me geen optie.
Hier is een detailweergave van Brussel Vrijstaat zoals die er zou kunnen uitzien.

Ik heb mijn redenering consequent doorgetrokken en voor mijn part omvat Brussel Vrijstaat ALLES wat binnen de Brusselse Grote Ring ligt, dus ook de delen in Waals Brabant.

Wemmel en Dilbeek, de Plantentuin van Meise, de Luchthaven van Zaventem, het Museum van Tervuren en de Leeuw van Waterloo vallen er dus buiten.

Linkebeek en Sint-Genesius-Rode, het halve Zoniënwoud, het Koninklijk Domein van Laeken, het Atomium, de Koekelbergbasiliek (ja die van Koekelberg), en de honderdduizenden muzelmannen, vallen er allemaal binnen.
Brussel vrijstaat, ik ben daar voor op elk ogenblik, los van wat er met de rest van Belgie gebeurd.

Houdt er wel rekening mee dat iedereen die in Brussel werkt dan ook in Brussel belasting gaat betalen. Brussel zal dan een mooie, rijke, propere stad worden zonder budgetproblemen. Ocharme de nu rijke rand, die dan een reeks semi-geurbaniseerde ontwikkelingsdorpen worden.
Oud 9 maart 2003, 13:33   #58
Volksstormer
Minister-President

Volksstormer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Royalist
Bende fascisten!!! De Vlaanderen is deel van de België, dus zeker niet van Nederland. Frankrijk is Frankrijk en dat blijft zo!!! Dus hou er mee op!!!! FASCISTEN!!!!!!!
De Vlaanderen deel van de belziek?

Voor de rest het typische gewauwel van een omhoog gevallen linkse antifascist. Als je het (Italiaanse) fascisme völkisch vindt, dan beschik je over andere 'kennis' dan ik. Maar goed, enige 'kennis' van zaken moet je niet gaan zoeken in dat kamp. Zeggen dat het fascisme jacobijns was zoals zij, lijkt dan wel helemaal taboe. (Voor de franquisten was pakweg een 'Moor' een betere Spanjaard dan een rebelse Bask. Er moet dus een onderscheid worden gemaakt tussen nationaal-socialisme en fascisme. Het fascisme kende geen raciaal denken.)
Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2003, 14:05   #59
ToffeKnol
Burger

Standaard

Citaat:
Dit Brussel ziet eruit als een boulet met elefantiasis.
Oud 9 maart 2003, 14:07   #60
ToffeKnol
Burger

Standaard

Citaat:
Maar één voorwaarde voor een vereniging is wel het opdoeken van de monarchie in Nederland.

Weg met de Oranje's!

Zolang die er zitten is van een Republiek of Regio der Verenigde Nederlanden geen sprake.
Die doeken zichzelf wel op "uit liefde voor prinses Margarita". Of anders tovert Harry Potter ze wel weg met een mislukte spreuk.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be