Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 oktober 2004, 22:52   #41
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door muys
blijkbaar geen enkele[size=6] blubber[/size] die wenst te reageren
Ik voel mij dan ook niet aangesproken om te reageren op uw (poging tot) denigrerende posts, beste MuySS.

U ziet, dit draagt niet bij tot het doel van dit forum: discussiëren.
Oud 24 oktober 2004, 23:05   #42
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Ik voel mij dan ook niet aangesproken om te reageren op uw (poging tot) denigrerende posts, beste MuySS.

U ziet, dit draagt niet bij tot het doel van dit forum: discussiëren.
het is wel de ironie ten top drijven dat juist jij commentaar moet geven op "denigrerende" posts. het manneke dat iedereen die het woord "vlaams" ook nog maar durft uitspreken een swastika op zijn voorhoofd zou brandmerken.
muys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2004, 23:08   #43
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
het is wel de ironie ten top drijven dat juist jij commentaar moet geven op "denigrerende" posts. het manneke dat iedereen die het woord "vlaams" ook nog maar durft uitspreken een swastika op zijn voorhoofd zou brandmerken.
In uw geval zou dat niet misplaatst zijn, en dat is al een ironie op zich dat nu net jij dat hier moet komen verkondigen.
Oud 25 oktober 2004, 00:43   #44
jusbou
Lokaal Raadslid

jusbou's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
- u zegt dat er buiten de taal geen enkel verschil is tussen vlamingen en walen, als ik dat even voor waarheid aanneem moet ik daaruit besluiten dat u ook geen verchil ziet tussen walen en fransen, of vlamingen en nederlanders, en ga zo maar door. m.a.w. u ziet geen enkel verschil tussen de verschillende europese volkeren, behalve dan de taal.
in de zin waar u op doelt staat: dat taal het enige punt is waar belgen onderling in verschillen.

u ziet de context van deze zin veel te breed, tussen de nationaliteiten is er wel een verschil natuurlijk, ook van opinie maar dan op een iets wat lager niveau: bv: belgen,nederlanders en fransen voelen zich allen europeanen, canadezen (niet allemaal) voelen zich niet verbonden met franstalig europa hoewel ze dezelfde taal spreken. alle belgen voelen het gevoel van een eigen identiteit: wij leven in feite op de grens tussen noord en zuid europa: frankrijk en nederland: wij zijn grensbewoners die zich een eigen identiteit wilden aanmeten: deze identiteit is belg: allen hebben wij een invloed op mekander: een vlaming spreekt zachter nederlands en een waal spreekt ronder frans. noord en zuid, oost en west allen spreken we iets verschillender van mekander maar met hetzelfde grensgevoel naar identiteitsdrang. een vlaming voelt zich geen nederlander en een waal geen fransman: bv de uitspraak: vlaming en nederlander twee verschillende volkeren gescheiden door een en dezelfde taal.

belgië is not quite left, not quite right butt takes just enough of both to make a mixture that's just right.

van platte polders tot plateau's, van fritkot tot gastronomisch restaurant, van een aanlokkelend streektaaltje tot wereldtaal, de lekkerste chocolade, de thuisbasis van de EU, belgië o zo klein maar o zo compleet.
Wat heeft het Vlaams Blok te maken met extreem-rechts? Ik zie geen verband hoor.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sunshine
Het wordt tijd om de kanker in de maatschappij te verwijderen van het gezonde gedeelte. De allochtonen horen hier niet thuis tussen eigen Volk! Dankzij hun is er voor de Vlaming niet genoeg Lebensraum meer.
[/font]
jusbou is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2004, 08:47   #45
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
belgië o zo klein maar o zo compleet.
Maar dan wel 'compleet' dankzij het 'Belgische' volk dat , heel toevallig, net de taal spreekt van de meerderheid die aan de noorderkant ervan woont,
en wiens taal alleen al altijd de afkeer inboezemde van de 'ontvangende' compleetmakers uit het zuiden.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 25 oktober 2004 om 08:48.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2004, 08:50   #46
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

u kiest er voor niet op de hamvraag te reageren : wat hebben vlamingen en walen meer gemeen dan walen en fransen, en waarom ziet u in de verbintenis tussen de eerste 2 een unitaire staatsvorm als uiterst eficient en tussen de laatste 2 een confederale staatsvorm.

Belgie is niet de grens tussen noord en zuid europa, de grens tussen zuid en noord europa loopt door belgie. en dat is aan veel meer dingen te zien dan enkel aan de taal, qua politieke positionering hebben vlamingen bijvoorbeeld veel meer gelijkenissen met nederland en walen met frankrijk. ook van economische mentaliteit kan dit laatste gezegd worden.

ik hoor je nu al afkomen dat diversiteit in een land mogelijk moet zijn, ik kan je daarbij bijtreden maar eens die diversiteit zo groot wordt dat ze de eficientie van het bestuur aantast moet je daar je conclusies uit trekken en dat bestuursniveau wegnemen.

een volgend non argument dat jullie zo dikwijls gebruiken is dat er in europa maar 2 taalhomogene staten zijn, dat kan dan wel kloppen maar een verschil in taal is op zich geen probleem. het grote probleem in belgie is niet het taalverschil maar het verschil in politieke en sociaal/economische mentaliteit.
Oud 25 oktober 2004, 19:39   #47
jusbou
Lokaal Raadslid

Standaard

reactie op u laatste zin:

net zoals u beklagen wij de huidige toestand van België. wij leven in een fedrale staat die de twee deelstaten totaal polariseerd van elkander. de deelstaten zijn veschilend samengesteld, meerderheid in de regionale regeringen en minderheid in de federale. niemand moet nog verantwoording afleggen aan elkander, de deelstaten doen vrolijk hun zin en de federale regering kan de deelstaten niet op de vingers tikken omdat de partijen die hiervoor verantwoordelijk zijn in de federale oppositie zitten. dit moet veranderen: indien belgië unitair zou zijn kunnen ook vlamingen weer vat krijgen op wallonië en de wantoestanden die men nu ziet proberen op te lossen: (terechte)kritiek geven op wallonië is makkelijk, de problemen aanpakken is iets anders.

het huidig belgië is een paard met 3 poten, dit moet opgelost worden, belgen moeten weer vat kunnen krijgen op hun land, iets wat in Mons fout loopt heeft ook effect op vlaanderen, het is dan ook niet meer dan normaal dat vlamingen inzeg hebben op dit probleem: dit geld uiteraard ook vice versa.
Wat heeft het Vlaams Blok te maken met extreem-rechts? Ik zie geen verband hoor.
Citaat:
Het wordt tijd om de kanker in de maatschappij te verwijderen van het gezonde gedeelte. De allochtonen horen hier niet thuis tussen eigen Volk! Dankzij hun is er voor de Vlaming niet genoeg Lebensraum meer.
[/font]
Oud 25 oktober 2004, 20:02   #48
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
u kiest er voor niet op de hamvraag te reageren : wat hebben vlamingen en walen meer gemeen dan walen en fransen, en waarom ziet u in de verbintenis tussen de eerste 2 een unitaire staatsvorm als uiterst eficient en tussen de laatste 2 een confederale staatsvorm.
Walen en Vlamingen zijn Belgen, Fransen zijn dat niet.

Laatst gewijzigd door Yann : 25 oktober 2004 om 20:02.
Yann is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2004, 20:13   #49
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jusbou
reactie op u laatste zin:

net zoals u beklagen wij de huidige toestand van België. wij leven in een fedrale staat die de twee deelstaten totaal polariseerd van elkander. de deelstaten zijn veschilend samengesteld, meerderheid in de regionale regeringen en minderheid in de federale. niemand moet nog verantwoording afleggen aan elkander, de deelstaten doen vrolijk hun zin en de federale regering kan de deelstaten niet op de vingers tikken omdat de partijen die hiervoor verantwoordelijk zijn in de federale oppositie zitten. dit moet veranderen: indien belgië unitair zou zijn kunnen ook vlamingen weer vat krijgen op wallonië en de wantoestanden die men nu ziet proberen op te lossen: (terechte)kritiek geven op wallonië is makkelijk, de problemen aanpakken is iets anders.

het huidig belgië is een paard met 3 poten, dit moet opgelost worden, belgen moeten weer vat kunnen krijgen op hun land, iets wat in Mons fout loopt heeft ook effect op vlaanderen, het is dan ook niet meer dan normaal dat vlamingen inzeg hebben op dit probleem: dit geld uiteraard ook vice versa.
ik zie hier geen enkel argument voor het herstellen van de unitaire staat, al deze problemen kunnen veel beter en eficienter worden opgelost door een onafhankelijk vlaanderen en een onafhankelijk wallonie. dan hoeven wij ons geen zorgen meer te maken op welke partijen men in wallonie stemt en hoeveel uren men in wallonie wenst te werken.

in uw laatste paragraaf maakt u het wel helemaal belachelijk, een gebeurtenis in eender welke regio kan invloed hebben op vlaanderen maar daarom moeten wij nog geen staatsverband met die regio aangaan. het is bijvoorbeeld duidelijk dat de amerikaanse presidentsverkiezingen hun repercusies gaan hebben op de amerikaanse economie die op zijn beurt invloed gaat uitoefenen op de europese en vlaamse economie. volgens uw logica zouden wij dus zeggenschap moeten hebben in de amerikaanse verkiezingen omdat de keuze voor ons gevolgen kan hebben
Oud 25 oktober 2004, 20:16   #50
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Walen en Vlamingen zijn Belgen, Fransen zijn dat niet.
dank u voor dit prachtige argument, nu ben ik echt wel overtuigd van jullie visie
Oud 25 oktober 2004, 20:18   #51
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In uw geval zou dat niet misplaatst zijn, en dat is al een ironie op zich dat nu net jij dat hier moet komen verkondigen.
gelieve uw beweringen te staven, probeer eens een paar links weer te geven waarbij ik nazi sympathieen blijk te hebben
Oud 25 oktober 2004, 20:19   #52
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dank u voor dit prachtige argument, nu ben ik echt wel overtuigd van jullie visie
Ok, fijn om weten. Je kan uw avatar veranderen bij "Gebruiker CP" -> avatar.

http://forum.politics.be/images/avatars/bub2.gif
Oud 25 oktober 2004, 20:42   #53
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
gelieve uw beweringen te staven, probeer eens een paar links weer te geven waarbij ik nazi sympathieen blijk te hebben
Draai u scherm een kwartslag in wijzerzin. Als u uw avatar bekijkt, dan ziet u een duidelijke Sieg-rune.

-> <-

Laatst gewijzigd door Yann : 25 oktober 2004 om 20:43.
Yann is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2004, 21:10   #54
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als ik jouw kruiswoordraadsel zie ik een hakenkruis.

Hou je goede raad dus beter voor jezelf.
Oud 26 oktober 2004, 09:20   #55
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel

Hou je goede raad dus beter voor jezelf.
Weer gekwetst Knuppel?
Oud 26 oktober 2004, 16:57   #56
N.J.S.V. Antwerpen
Burgemeester

N.J.S.V. Antwerpen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Ik niet. Ik zie het spiegelbeeld van een hakenkruis...

N.J.S.V. Antwerpen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2004, 20:27   #57
jusbou
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
ik zie hier geen enkel argument voor het herstellen van de unitaire staat, al deze problemen kunnen veel beter en eficienter worden opgelost door een onafhankelijk vlaanderen en een onafhankelijk wallonie. dan hoeven wij ons geen zorgen meer te maken op welke partijen men in wallonie stemt en hoeveel uren men in wallonie wenst te werken.
als ik deze logica moet volgen kan ik best mijn straat ook onafhankelijk verklaren:
moet ik geen rekening houden met hoeveel uren men drie straten verder wenst te werken

Citaat:
in uw laatste paragraaf maakt u het wel helemaal belachelijk, een gebeurtenis in eender welke regio kan invloed hebben op vlaanderen maar daarom moeten wij nog geen staatsverband met die regio aangaan. het is bijvoorbeeld duidelijk dat de amerikaanse presidentsverkiezingen hun repercusies gaan hebben op de amerikaanse economie die op zijn beurt invloed gaat uitoefenen op de europese en vlaamse economie. volgens uw logica zouden wij dus zeggenschap moeten hebben in de amerikaanse verkiezingen omdat de keuze voor ons gevolgen kan hebben
U bent degene die het in het belachelijke trekt:
het gaat over een belgish thema en u vlakt dit uit tot op wereld niveau

laatst heeft u dit ook gedaan: kritikeren op een uit proportie getrokken onderwerp is niet moeilijk maar ook niet juist noch to the point
Citaat:
[/font]
Oud 26 oktober 2004, 21:19   #58
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N.J.S.V. Antwerpen
Ik niet. Ik zie het spiegelbeeld van een hakenkruis...
Paste beter op de Vlaamse Leeuw.

Vindt u ook niet dat de Leeuw naar rechts moet kijken?
Oud 27 oktober 2004, 14:38   #59
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jusbou
als ik deze logica moet volgen kan ik best mijn straat ook onafhankelijk verklaren:
moet ik geen rekening houden met hoeveel uren men drie straten verder wenst te werken

U bent degene die het in het belachelijke trekt:
het gaat over een belgish thema en u vlakt dit uit tot op wereld niveau

laatst heeft u dit ook gedaan: kritikeren op een uit proportie getrokken onderwerp is niet moeilijk maar ook niet juist noch to the point
alsof de mensen die drie straten verder wonen dan u er een ander socio/economisch klimaat en een andere politieke mentaliteit op nahouden. u moet het serieus houden, het gaat hier over vlaanderen en wallonie en niet over het verschil tussen de kerkstraat en de dorpsstraat.

we moeten dat laatste nog niet eens op wereldniveau bekijken, iets dat in sluis gebeurt kan tot hier ook zijn gevolgen hebben en sluis ligt dichter bij mijn deur dan bijvoorbeeld namen. waarom voor het ene dan een unitaire overkoepeling en voor het andere niet
Oud 27 oktober 2004, 15:25   #60
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
alsof de mensen die drie straten verder wonen dan u er een ander socio/economisch klimaat en een andere politieke mentaliteit op nahouden. u moet het serieus houden, het gaat hier over vlaanderen en wallonie en niet over het verschil tussen de kerkstraat en de dorpsstraat.

we moeten dat laatste nog niet eens op wereldniveau bekijken, iets dat in sluis gebeurt kan tot hier ook zijn gevolgen hebben en sluis ligt dichter bij mijn deur dan bijvoorbeeld namen. waarom voor het ene dan een unitaire overkoepeling en voor het andere niet
De verschillen tss dorp en stad kunnen serieus groot zijn . De verschillen tss socio-economische klasses binnen een stad kunnen nog veel groter zijn . En toch leven ze samen .

- Sport, Opium van en voor het Volk -

Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100.

Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100
A is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be