![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
U ziet, dit draagt niet bij tot het doel van dit forum: discussiëren.
![]() |
![]() |
#42 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#44 | |||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
u ziet de context van deze zin veel te breed, tussen de nationaliteiten is er wel een verschil natuurlijk, ook van opinie maar dan op een iets wat lager niveau: bv: belgen,nederlanders en fransen voelen zich allen europeanen, canadezen (niet allemaal) voelen zich niet verbonden met franstalig europa hoewel ze dezelfde taal spreken. alle belgen voelen het gevoel van een eigen identiteit: wij leven in feite op de grens tussen noord en zuid europa: frankrijk en nederland: wij zijn grensbewoners die zich een eigen identiteit wilden aanmeten: deze identiteit is belg: allen hebben wij een invloed op mekander: een vlaming spreekt zachter nederlands en een waal spreekt ronder frans. noord en zuid, oost en west allen spreken we iets verschillender van mekander maar met hetzelfde grensgevoel naar identiteitsdrang. een vlaming voelt zich geen nederlander en een waal geen fransman: bv de uitspraak: vlaming en nederlander twee verschillende volkeren gescheiden door een en dezelfde taal. belgië is not quite left, not quite right butt takes just enough of both to make a mixture that's just right. van platte polders tot plateau's, van fritkot tot gastronomisch restaurant, van een aanlokkelend streektaaltje tot wereldtaal, de lekkerste chocolade, de thuisbasis van de EU, belgië o zo klein maar o zo compleet.
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
en wiens taal alleen al altijd de afkeer inboezemde van de 'ontvangende' compleetmakers uit het zuiden.
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. Laatst gewijzigd door Knuppel : 25 oktober 2004 om 08:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() u kiest er voor niet op de hamvraag te reageren : wat hebben vlamingen en walen meer gemeen dan walen en fransen, en waarom ziet u in de verbintenis tussen de eerste 2 een unitaire staatsvorm als uiterst eficient en tussen de laatste 2 een confederale staatsvorm.
Belgie is niet de grens tussen noord en zuid europa, de grens tussen zuid en noord europa loopt door belgie. en dat is aan veel meer dingen te zien dan enkel aan de taal, qua politieke positionering hebben vlamingen bijvoorbeeld veel meer gelijkenissen met nederland en walen met frankrijk. ook van economische mentaliteit kan dit laatste gezegd worden. ik hoor je nu al afkomen dat diversiteit in een land mogelijk moet zijn, ik kan je daarbij bijtreden maar eens die diversiteit zo groot wordt dat ze de eficientie van het bestuur aantast moet je daar je conclusies uit trekken en dat bestuursniveau wegnemen. een volgend non argument dat jullie zo dikwijls gebruiken is dat er in europa maar 2 taalhomogene staten zijn, dat kan dan wel kloppen maar een verschil in taal is op zich geen probleem. het grote probleem in belgie is niet het taalverschil maar het verschil in politieke en sociaal/economische mentaliteit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | ||
Lokaal Raadslid
|
![]() reactie op u laatste zin:
net zoals u beklagen wij de huidige toestand van België. wij leven in een fedrale staat die de twee deelstaten totaal polariseerd van elkander. de deelstaten zijn veschilend samengesteld, meerderheid in de regionale regeringen en minderheid in de federale. niemand moet nog verantwoording afleggen aan elkander, de deelstaten doen vrolijk hun zin en de federale regering kan de deelstaten niet op de vingers tikken omdat de partijen die hiervoor verantwoordelijk zijn in de federale oppositie zitten. dit moet veranderen: indien belgië unitair zou zijn kunnen ook vlamingen weer vat krijgen op wallonië en de wantoestanden die men nu ziet proberen op te lossen: (terechte)kritiek geven op wallonië is makkelijk, de problemen aanpakken is iets anders. het huidig belgië is een paard met 3 poten, dit moet opgelost worden, belgen moeten weer vat kunnen krijgen op hun land, iets wat in Mons fout loopt heeft ook effect op vlaanderen, het is dan ook niet meer dan normaal dat vlamingen inzeg hebben op dit probleem: dit geld uiteraard ook vice versa.
||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Michael Freilich, Joods Actueel: ‘Indien de geschiedenis zich zou herhalen met De Wever als burgemeester van Antwerpen, zou ik me zorgen maken over de joodse burgers.' Laatst gewijzigd door Yann : 25 oktober 2004 om 20:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
in uw laatste paragraaf maakt u het wel helemaal belachelijk, een gebeurtenis in eender welke regio kan invloed hebben op vlaanderen maar daarom moeten wij nog geen staatsverband met die regio aangaan. het is bijvoorbeeld duidelijk dat de amerikaanse presidentsverkiezingen hun repercusies gaan hebben op de amerikaanse economie die op zijn beurt invloed gaat uitoefenen op de europese en vlaamse economie. volgens uw logica zouden wij dus zeggenschap moeten hebben in de amerikaanse verkiezingen omdat de keuze voor ons gevolgen kan hebben |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
http://forum.politics.be/images/avatars/bub2.gif
![]() |
![]() |
#53 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() -> ![]()
Michael Freilich, Joods Actueel: ‘Indien de geschiedenis zich zou herhalen met De Wever als burgemeester van Antwerpen, zou ik me zorgen maken over de joodse burgers.' Laatst gewijzigd door Yann : 25 oktober 2004 om 20:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als ik jouw kruiswoordraadsel zie ik een hakenkruis.
Hou je goede raad dus beter voor jezelf.
![]() |
#55 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#56 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | ||||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
moet ik geen rekening houden met hoeveel uren men drie straten verder wenst te werken Citaat:
het gaat over een belgish thema en u vlakt dit uit tot op wereld niveau laatst heeft u dit ook gedaan: kritikeren op een uit proportie getrokken onderwerp is niet moeilijk maar ook niet juist noch to the point
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Vindt u ook niet dat de Leeuw naar rechts moet kijken?
![]() |
![]() |
#59 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
we moeten dat laatste nog niet eens op wereldniveau bekijken, iets dat in sluis gebeurt kan tot hier ook zijn gevolgen hebben en sluis ligt dichter bij mijn deur dan bijvoorbeeld namen. waarom voor het ene dan een unitaire overkoepeling en voor het andere niet |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
EENDRACHT MAAKT MACHT * EINIGKEIT MACHT STARK * L'UNION FAIT LA FORCE - Sport, Opium van en voor het Volk - Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100. Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100 |
|
![]() |
![]() |