Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 december 2015, 11:37   #41
Sukkelaar
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Hij heeft de absolute meerderheid in de gemeenteraad.
Zo wil ik ook wel verliezen volgende verkiezingen.
Toch niet onder deze omstandigheden he Jack.
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2015, 11:37   #42
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sywen Bekijk bericht
Ik sta weeral versteld van hoe jullie flaminganten opkijken tegen de democratie.
( alleen maar als het in jullie kraam past nietwaar?)

de kiezer heeft duidelijk beslist.
Ik ben zeker geen flamingant... Maar wil er toch op wijzen dat burgemeesters niet gekozen worden in vlaanderen, ze krijgen een benoeming.
Er is geen afbreuk gedaan aan de democratie als de minister een benoeming weigert te doen op basis van valabele argumenten en binnen een juiste procedure.

Thièry stuurt hier op aan, hij hoopt de RVS te kunnnen overtuigen dat ze bij het weigeren van zijn benoeming nu in januari 2016 geen rekening meer mogen houden met oude feiten uit 2012. Motivatie : nu past hij de taalwetgeving wel correct toe, volgens de recentste rechtspraak.

Ik ben erg benieuwd wat het oordeel van de RVS gaat zijn.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2015, 11:38   #43
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Raad van State heeft duidelijk laten dat hij tot de verkiezingen in 2019 geen burgemeester kan worden.

Deze schijnvertoning zal daar niets aan veranderen.
Inderdaad Vlijmscherp. Ik ben benieuwd met welke argumenten hij nu weer zal afkomen.
Oud 14 december 2015, 11:38   #44
Sywen
Minister-President

Sywen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo Bekijk bericht
Lap, die zit.
tja, enkel in jullie waandenkbeelden.

Ik heb het zelfs nergens over Thierry gehad, noch over de uitspraak van de Raad van State.

"Flandern muss unabhängig werden" -- Adolf Hitler

Laatst gewijzigd door Sywen : 14 december 2015 om 11:39.
Sywen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2015, 11:42   #45
Sywen
Minister-President

Sywen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ik ben zeker geen flamingant... Maar wil er toch op wijzen dat burgemeesters niet gekozen worden in vlaanderen, ze krijgen een benoeming.
nogmaals; ik had het niet over een burgemeester.

"Flandern muss unabhängig werden" -- Adolf Hitler
Sywen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2015, 11:43   #46
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Toch wel. Door Liesbeth Homans. Tegen de wil van de Linkebekenaars in.
Tegen de wil van de facistische Linkebekenaars in. Het wordt tijd dat wij Vlamingen ze eens met hun eigen woordenschat gaan aanspreken.
Oud 14 december 2015, 11:46   #47
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sywen Bekijk bericht
nogmaals; ik had het niet over een burgemeester.
over wat heb jij het dan??
Oud 14 december 2015, 11:50   #48
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Een serieus aantal Linkebekenaars ook. En dat is veel belangrijker.
Moest de MR hem niet steunen dan zou zijn aanhang bij de Franstalige Linkebekenaars wel lager liggen.
Oud 14 december 2015, 11:52   #49
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar Bekijk bericht
Tegen de wil van de facistische Linkebekenaars in. Het wordt tijd dat wij Vlamingen ze eens met hun eigen woordenschat gaan aanspreken.
2

Meer dan tijd...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2015, 11:53   #50
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Moest de MR hem niet steunen dan zou zijn aanhang bij de Franstalige Linkebekenaars wel lager liggen.
De MR is dan ook een separatistische partij, zoals alle franstalige partijen...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2015, 13:02   #51
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar Thiery duidelijk heeft aangegeven zich te houden aan de taalwetten, en dat zij dan ook gerespecteerd werden tijdens deze verkiezingen, is er toch geen probleem meer?
Wat is jouw redenering? Als je de wet overtreedt, en dan overtreedt je de wet eens een keer niet, dan valt je niets meer te verwijten?

Trouwens, Thiery was niet eens verantwoordelijk voor het organiseren van de verkiezingen, ik zie niet eens hoe dat een substantieel argument zou zijn, zelfs als het relevant was.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2015, 13:19   #52
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
minder dan ervoor. hij krijgt, ondanks de media-aandacht, ondanks het polariserend gedrag, 32 stemmen minder. een concensusfiguur, zijn nr 2, krijgt er een pak meer bij. Het aantal blancostemmen is de hoogte ingegaan.

Ja, hij heeft nog een meerderheid achter hem, maar goede signalen zijn dit toch niet.
Bwah, 32 stemmen minder op 1200, echt indrukkwekkend is dat niet, hé. Bovendien is Ghequière enkel een consensusfiguur in hoofde van degenen die zich vastpinnen op Thiéry. Nochtans heeft ook hij geweigerd om benoemd te worden, en is daar waarschijnlijk voor beloond door de bevolking. Tot daar een 'consensusfiguur'.

Dat het aantal blancostemmen de hoogte ingaat is nogal normaal; degenen die op Pro-link hadden gestemd in 2012 (zo'n 20%) konden dit dit keer niet doen, maar waren wel verplicht om te komen stemmen. Als je alles bij elkaar telt is er tussen 2012 en 2015 geen groot verschil.

Grosso modo werden de resultaten van 2012 dus bevestigd in 2015 (met de uitzondering van de zetels van Pro-Link die niet in de running waren).
Oud 14 december 2015, 13:26   #53
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Wat is jouw redenering? Als je de wet overtreedt, en dan overtreedt je de wet eens een keer niet, dan valt je niets meer te verwijten?

Trouwens, Thiery was niet eens verantwoordelijk voor het organiseren van de verkiezingen, ik zie niet eens hoe dat een substantieel argument zou zijn, zelfs als het relevant was.
Ik heb in een andere post verwezen naar de redenering. Ge moogt er uw steeds naast de kwestie commentaar op leveren als je dat wenst.

Bovendien is het opsturen van de verkiezingsbrieven een bevoegdheid van de gemeenteraad, niet van de burgemeester. En raad eens wie de gemeenteraad in Linkebeer voorzit?
Oud 14 december 2015, 13:35   #54
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bwah, 32 stemmen minder op 1200, echt indrukkwekkend is dat niet, hé. Bovendien is Ghequière enkel een consensusfiguur in hoofde van degenen die zich vastpinnen op Thiéry. Nochtans heeft ook hij geweigerd om benoemd te worden, en is daar waarschijnlijk voor beloond door de bevolking. Tot daar een 'consensusfiguur'.

Dat het aantal blancostemmen de hoogte ingaat is nogal normaal; degenen die op Pro-link hadden gestemd in 2012 (zo'n 20%) konden dit dit keer niet doen, maar waren wel verplicht om te komen stemmen. Als je alles bij elkaar telt is er tussen 2012 en 2015 geen groot verschil.

Grosso modo werden de resultaten van 2012 dus bevestigd in 2015 (met de uitzondering van de zetels van Pro-Link die niet in de running waren).
wat toch wel een nederlaag is voor Thièry. Hij had gehoopt dat hij erop ging vooruit gaan. Niet dus.
Oud 14 december 2015, 15:20   #55
Nyquist
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik heb in een andere post verwezen naar de redenering. Ge moogt er uw steeds naast de kwestie commentaar op leveren als je dat wenst.
Ge hebt gezegd dat hij "heeft aangegeven zich te houden aan de taalwetten, en dat zij dan ook gerespecteerd werden tijdens deze verkiezingen, is er toch geen probleem meer?"

Hij is niet gesanctioneerd voor het in de toekomst niet respecteren van de taalwetten, hij is gesanctioneerd voor het in het verleden niet respecteren van de taalwetten, voor het gebruiken van het gemeentelijke blad voor zijn partijreclame, en voor het systematisch toestaan van Frans in de gemeenteraad.

Zijn laatste beroep is overigens afgewezen omdat die laatste 2 motieven individueel voldoende waren voor zijn niet-benoeming, en hij die niet heeft betwist.

Ik zie dus wel nog een probleem.

Ge hebt wel gelijk over de gemeenteraad, meestal is de voorzitter de burgemeester, ik ging daar onterecht van uit. Ik volg enkel de rechtspraak, de poppenkast in Linkebeek boeit me niet zo.
Oud 14 december 2015, 15:53   #56
Guinevere
Banneling

Standaard

Eigenlijk gaat het in Linkebeek om een principekwestie. De Vlamingen stellen zich nu onvergeeflijk op voor een fout van de Franstaligen omdat ze daartoe in staat zijn. Alleen hebben de Franstaligen er wel de verkiezingen gewonnen, een meerderheid en niets belet hen om in de toekomst (weer?) democratisch benoemd te worden.

Momenteel geef ik beide partijen dus gelijk. En ik hoop dat Vlaanderen de democratie in de toekomst ook zal respecteren, ongeacht het verkiezingsresultaat.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2015, 16:11   #57
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Blijkbaar heb jij wat problemen met de modaliteiten van een rechtstaat?
Het valt binnen de modaliteiten van een rechtstaat dat burgemeesters benoemd worden door de uitvoerende macht. Dat niet het prerogatief van rechterlijke macht.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2015, 16:11   #58
Nyquist
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Eigenlijk gaat het in Linkebeek om een principekwestie. De Vlamingen stellen zich nu onvergeeflijk op voor een fout van de Franstaligen omdat ze daartoe in staat zijn.
Niet omdat ze daartoe in staat zijn, omdat het nodig was. Er waren een aantal Franstaligen (niet alleen Thiery) die systematisch de taalregels overtraden, en ze zijn pas gestopt toen er van Vlaanderen uit sancties kwamen.

Ik denk dat het goed is wanneer er gevolgen zijn voor wangedrag, u niet?

Citaat:
Alleen hebben de Franstaligen er wel de verkiezingen gewonnen, een meerderheid en niets belet hen om in de toekomst (weer?) democratisch benoemd te worden. Momenteel geef ik beide partijen dus gelijk. En ik hoop dat Vlaanderen de democratie in de toekomst ook zal respecteren, ongeacht het verkiezingsresultaat.
Ze hebben de gemeenteraadsverkiezingen gewonnen, en zetelen dan ook in de gemeenteraad. Alle regels van de democratie zijn gevolgd.
Oud 14 december 2015, 16:12   #59
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En hierdoor is Linkebeek het voorbeeld van de Franstalige arrogantie : zich weigeren aan te passen.
Bron ?

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2015, 16:13   #60
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Het valt binnen de modaliteiten van een rechtstaat dat burgemeesters benoemd worden door de uitvoerende macht. Dat niet het prerogatief van rechterlijke macht.
inderdaad. dus zoals ik al gezegd heb: de uitvoerende macht, minister Homans, heeft Thièry niet benoemd. Deze had deze beslissing aangevochten bij de Raad van State. Deze heeft geoordeeld dat de minister correct heeft gehandeld.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be