Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 13 februari 2016, 12:12   #41
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het inhaalverbod voor vrachtwagens wordt constant met de voeten getreden. En vooral in regenweer.

Ik vraag mij af of die oost-europese chauffeurs de verkeersregels wel kennen en/of begrijpen ?
De Vlaamse administratie wilde daaraan iets doen door engelstalige teksten op de panelen over de snelweg te zetten. Teruggefloten: mag niet van de taalwetgeving.
dalibor is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2016, 12:29   #42
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
De Vlaamse administratie wilde daaraan iets doen door engelstalige teksten op de panelen over de snelweg te zetten. Teruggefloten: mag niet van de taalwetgeving.
Wie in het buitenland wilt gaan rijden moet de plaatselijke verkeersteken leren.
Ze zetten voor mij ook geen vlaamse borden in het buitenland hoor.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2016, 13:39   #43
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter

Aurora_Borealis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Zou moeten , maar is niet.
In België is er een autosnelwegen (en alle autowegen) met slechts 2 rijvakken een inhaalverbod voor vrachtwagens (i.e. alle slepen met een MTM > 3.5t).

Echter dit verbod kan opgeheven worden dankzij dat super-idiote inhaalsgebod verkeersteken (F107) waarvan niemand de echte betekenis snapt...
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2016, 13:45   #44
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Goede verkeersborden hebben helemaal geen taal nodig - in het buitenland snappen ze dit, in België daarentegen....

Naam: Untitled.jpg
Bekeken: 123
Grootte: 26,3 KB
Oud 13 februari 2016, 14:18   #45
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Zou moeten , maar is niet.
Velen weten dit niet maar het is wel degelijk zo:

Citaat:
In ons land is het voor vrachtwagens verboden om in te halen op wegen met twee rijstroken per richting
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150411_01625312
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2016, 15:02   #46
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
In België is er een autosnelwegen (en alle autowegen) met slechts 2 rijvakken een inhaalverbod voor vrachtwagens (i.e. alle slepen met een MTM > 3.5t).

Echter dit verbod kan opgeheven worden dankzij dat super-idiote inhaalsgebod verkeersteken (F107) waarvan niemand de echte betekenis snapt...
Wat is daar moeilijk te begrijpen aan?
Oud 13 februari 2016, 15:31   #47
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Verkeerstekens moeten voor iedereen duidelijk en zo eenvoudig mogelijk zijn, ook voor buitenlanders, dus een internationale eenvormigheid.

Bvb 2 soorten verkeerstekens gebruiken voor hetzelfde doel is verwarrend en moet vermeden worden. In BE is dat het geval betreft inhaalverbod op diverse snelwegen, hier uitgelegd in het VTM-nieuws (+ video):
Citaat:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150411_01625258
.... België is het enige land in Europa met twee verschillende verkeersborden voor dat inhaalverbod.
BE heeft die wegcoderegels/verkeersborden te snel ingevoerd zonder hierbij op het internationaal verdrag inzake verkeerstekens, Wenen, 08-11-1968, te achten. Nochtans hebben ze dat ondertekend:
Citaat:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Verdrag_van_Wenen_(1968)

Weense Conventie en het Verdrag van Wenen zijn verkorte omschrijvingen van de Convention on Road Signs and Signals, ondertekend in Wenen op 8 november 1968. Het verdrag is tot stand gekomen onder auspiciën van de Verenigde Naties (Economic and Social Council) en is ondertekend in de Engelse, Franse, Spaanse, Chinese en Russische taal. De versies in deze talen zijn officieel, daarnaast circuleren nog de nodige onofficiële vertalingen.

Met het verdrag is gepoogd om verkeerstekens verregaand te uniformeren, zodat ook ter plaatse onbekend verkeer deze eenvoudig kan begrijpen. Dit doel van uniformering was al nagestreefd in eerdere verdragen en conferenties, onder meer op het Internationale Wegencongres van 1908 in Rome en in het Verdrag van Genève van 30 maart 1931.
verdrag in detail:
Citaat:
http://wetten.overheid.nl/BWBV000431...tum_13-02-2016

De Verdragsluitende Partijen,

Erkennend dat een internationale eenvormigheid van verkeerstekens en -symbolen, alsmede van verkeerstekens op het wegdek noodzakelijk is om het internationale wegverkeer te vergemakkelijken en de verkeersveiligheid te verhogen,

Zijn de navolgende bepalingen overeengekomen: ...]
Citaat:
https://treaties.un.org/Pages/ViewDe...mtdsg3&lang=en

Participant | Signature | Accession(a), Succession(d), Ratification
Belgium | 8 Nov 1968 | 16 Nov 1988

Laatst gewijzigd door Micele : 13 februari 2016 om 15:53.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2016, 19:12   #48
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wie in het buitenland wilt gaan rijden moet de plaatselijke verkeersteken leren.
Ze zetten voor mij ook geen vlaamse borden in het buitenland hoor.
Nederland zet wel eens Engelstalige aankondigingen. Niet alles valt in een verkeersbord uit te leggen: aankondiging werkzaamheden, invoering wegenvignet, ... Maar hier kan dat niet want de kramp van de taalwetten slaat dan toe.
dalibor is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2016, 19:49   #49
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Een aanzienlijk percentage van de verkeersborden zijn kompleet overbodig.Zelf ondergetekende,bedaard chauffeur,negeert de meeste van die borden volkomen,als ik het mij nog verwaardig ze op te merken.Borden die plaatsnamen en richtingen aangeven zijn veel belangrijker,en het is al opletten geblazen dat je deze tenminste tijdig opmerkt.Laat staan zich bezig te houden met die gekleurde lollies in de bermen overal...

De start van dit draadje was het onveilig gedrag van bepaalde vrachtwagenchauffeurs bij slechte weersomstandigheden.
Die mensen,ongeacht of ze uit Oost-Europa komen of niet rijden zo snel mogelijk tussen de files door,want daar verliezen ze al tijd genoeg....Hun tijdsschemas zijn als gloeiende ijzers in hun rug.Diegenen die dergelijke tijdsschemas opstellen in onze JIT-economie zijn de veroorzakers van moord en doodslag op onze wegen en lopen nochtans vrij rond...

Inderdaad,laat ons politici die nog afkomen met alweer nieuwe,niet na te leven,verkeersregeltjes uitlachen en electoraal afstraffen,ALLES moet ingezet worden op een "soepeler" verkeersverloop.Dan is die "rally tussen de pitsstops door onder gelijk welke weersomstandigheden" niet meer nodig....

En verdorie,ik bemerk toch Belgische personenwagenchauffeurs genoeg hoor waarvan ik me afvraag waarmee die helemaal bezig zijn.

Laatst gewijzigd door kelt : 13 februari 2016 om 19:53.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2016, 21:22   #50
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Los van het feit dat dit verkeersbord alleen in België bestaat en nergens daarbuiten, en los van het feit dat een gebodsteken 'moeten' en niet 'mogen' impliceert,

Betekent dit bord dat, op een rijbaan met twee rijstroken (in dezelfde rijrichting):
-Het toegestaan is om in te halen voor slepen met een MTM > 3.5t
-Het bij neerslag nog steeds toegelaten is voor slepen om in te halen behoudens een MTM > 3.5t en MTM < 7.5t
-Het bij neerslag verboden is om in te halen voor slepen met een MTM > 7.5t (regel 17.2bis)

Een zeer duidelijk verkeersbord...
Oud 13 februari 2016, 23:25   #51
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Los van het feit dat dit verkeersbord alleen in België bestaat en nergens daarbuiten, en los van het feit dat een gebodsteken 'moeten' en niet 'mogen' impliceert,

Betekent dit bord dat, op een rijbaan met twee rijstroken (in dezelfde rijrichting):
-Het toegestaan is om in te halen voor slepen met een MTM > 3.5t
-Het bij neerslag nog steeds toegelaten is voor slepen om in te halen behoudens een MTM > 3.5t en MTM < 7.5t
-Het bij neerslag verboden is om in te halen voor slepen met een MTM > 7.5t (regel 17.2bis)

Een zeer duidelijk verkeersbord...
Zoekt ge het niet wat ver?
Ik zie geen "gebod" teken maar een toegelaten bord.
Dat het niet in het buitenland bestaat is ook logisch, wat niet verboden is heeft geen uitzonderingen nodig.
Men zou ook een bord verboden inhalen kunnen gebruiken, maar dat moet na elke zijweg herhaald worden.
Waarom het inhalen bij regenweer zou toelaten zijn is mij niet duidelijk.
Oud 15 februari 2016, 01:12   #52
PORSCHE
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
... ook wederzijds dan als criminelen jou met de dood bedreigen of je kreupel gaan slaan. Bestel je rolstoeltje alvast ?
Is goed. Want de politie zal NOOIT komen helpen zolang de criminelen er nog zijn. Ooit slachtoffer van een homejacking geweest. Politie kwam na 3 UUR en nadat ze ZEKER waren dat de homejackers ver weg waren. En toen ik zei dat de wagen gelukkig omnium verzekerd was begonnen ze andere vragen te stellen. Ik werd verdachte nummer 1. Paljassen zijn het en zullen ze ook ALTIJD blijven. Dus respect voor die mannen = onder het vriespunt! Maar we hebben een akkoord? Ik hoef hun hulp NIET en zij gaan mij NIET kloten. Deal?

Over inhalen van vrachtwagens tijdens regenweer : een drietal uur geleden op de E40 Brussel > Aarschot. Gieten en weeral enkele tientallen vrachtwagens -waarschijnlijk zondagavond vertrekken voor een week internationaal te gaan toeren- haasje over aan het spelen. Die mannen trekken er zich geen kloten van aan. Voor uw neus en zonder richtingwaanwijzer voor u komen hangen. Flits je met je grootlichten en ga je dan links voorbij dan wijken ze ook nog even naar links. Ze willen u dan echt rammen. En daarna natuurlijk hun heel concert van hun claxons. IQ = nul van dergelijk onhygiënisch gespuis.
PORSCHE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2016, 08:30   #53
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE Bekijk bericht
Is goed. Want de politie zal NOOIT komen helpen zolang de criminelen er nog zijn. Ooit slachtoffer van een homejacking geweest. Politie kwam na 3 UUR en nadat ze ZEKER waren dat de homejackers ver weg waren. En toen ik zei dat de wagen gelukkig omnium verzekerd was begonnen ze andere vragen te stellen. Ik werd verdachte nummer 1. Paljassen zijn het en zullen ze ook ALTIJD blijven. Dus respect voor die mannen = onder het vriespunt! Maar we hebben een akkoord? Ik hoef hun hulp NIET en zij gaan mij NIET kloten. Deal?

Over inhalen van vrachtwagens tijdens regenweer : een drietal uur geleden op de E40 Brussel > Aarschot. Gieten en weeral enkele tientallen vrachtwagens -waarschijnlijk zondagavond vertrekken voor een week internationaal te gaan toeren- haasje over aan het spelen. Die mannen trekken er zich geen kloten van aan. Voor uw neus en zonder richtingwaanwijzer voor u komen hangen. Flits je met je grootlichten en ga je dan links voorbij dan wijken ze ook nog even naar links. Ze willen u dan echt rammen. En daarna natuurlijk hun heel concert van hun claxons. IQ = nul van dergelijk onhygiënisch gespuis.
Het heeft een tijdje 'gedaan' geweest maar er beginnen terug veel 'cowboys' onder die vrachtwagenbestuurders te 'zitten'. Meestal wel vrachtwagenbestuurders uit andere landen zich van het verkeersreglement dat hier van toepassing is geen ballen aantrekken.

Gent, brug der zuchten, heftige regenval/beperkt zicht. Daar mag je 90km/u en wat komt er 'voorbijgevlogen' ... een vrachtwagen die u er in de meeste gevallen nog even wilde op attenderen, lichten pinken al toeterende' dat u naar zijn/haar zin te traag aan het rijden was ondanks u de daar aangegeven snelheid wist te respecteren. (een PL was het toen)
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be