Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 oktober 2004, 10:27   #41
Boduognat
Vreemdeling

Standaard Frankrijk meertalig

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Volgens mij willen ze iets beters; een land waar het beter gaat............
Als de Franse Republiek officieel meertalig wordt verhuis ik niet naar Herfelingen in het Pajottenland, maar naar Hervelinghen (Pas-de-Calais of is het Artesie ?).
Grapje, ik wil niet bij die Franstalige Morinii wonen. Kijk, het gras is overal groener aan de overkant. Dat betekent niet, dat we niets hoeven te veranderen.
Ik denk o.a. aan bureaucratie, werkgelegenheid en openbaar vervoer, maar toch ook aan communautaire pacificatie.
Boduognat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2004, 10:55   #42
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
Ik had het over talen, niet over dialecten.
Ach, het Frans is zeker superieur tov de andere talen. Waarom is bvb. Catalaans een minderwaardige taal ? Ik zou dit toch maar niet gaan zeggen in Catalonië.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2004, 11:38   #43
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
Ach, het Frans is zeker superieur tov de andere talen. Waarom is bvb. Catalaans een minderwaardige taal ? Ik zou dit toch maar niet gaan zeggen in Catalonië.
Ik heb nooit gezegd en beweerd dat het Frans een superieure taal was. Ik maak juist een verschil tussen talen en dialecten. Catalaans is een dialect, de taal die in die regio wordt gesproken, is het Spaans.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2004, 12:00   #44
Geertje

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
Ik heb nooit gezegd en beweerd dat het Frans een superieure taal was. Ik maak juist een verschil tussen talen en dialecten. Catalaans is een dialect, de taal die in die regio wordt gesproken, is het Spaans.
Ik dacht dat Catalaans zelfs de officiële taal daar was. Het Spaans is gewoon de tweede taal. Ik ga mij eens verder informeren.
Oud 29 oktober 2004, 12:15   #45
De Vliegende Hollander
Gouverneur

De Vliegende Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb geen idee hoe jij erbij komt dat het Fries of Baskisch een dialect is...
Oud 29 oktober 2004, 12:28   #46
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Vliegende Hollander
Ik heb geen idee hoe jij erbij komt dat het Fries of Baskisch een dialect is...
Misschien vergis ik mij. L'erreur est humaine. Maar is Fries, Baskisch of Catalaans echt als een taal beschouwd? Neem Baskenland of Catalonië bijvoorbeeld. Hun officiele land is nog steeds Spanje; hun officiele taal is toch Spaans als ik me niet vergis.
Oud 29 oktober 2004, 12:32   #47
De Vliegende Hollander
Gouverneur

De Vliegende Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien vergis ik mij. L'erreur est humaine. Maar is Fries, Baskisch of Catalaans echt als een taal beschouwd? Neem Baskenland of Catalonië bijvoorbeeld. Hun officiele land is nog steeds Spanje; hun officiele taal is toch Spaans als ik me niet vergis.
In het Baskenland is het Baskisch (tevens oudste taal in Europa) een officiële taal. Het Fries is eveneens een officiële taal in Friesland en mag bijvoorbeeld ook gebruikt worden om de eed af te leggen (als politicus). Eveneens dient de Koningin de taal te kennen.

't Frysk is die twadde rykstaal - Het Fries is de tweede rijkstaal.
Oud 29 oktober 2004, 12:38   #48
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Vliegende Hollander
In het Baskenland is het Baskisch (tevens oudste taal in Europa) een officiële taal. Het Fries is eveneens een officiële taal in Friesland en mag bijvoorbeeld ook gebruikt worden om de eed af te leggen (als politicus). Eveneens dient de Koningin de taal te kennen.

't Frysk is die twadde rykstaal - Het Fries is de tweede rijkstaal.
Bedankt voor het antwoord. Men leert elke dag.
Oud 29 oktober 2004, 12:42   #49
Geertje

Standaard

Citaat:
Een kleine link voor Spanje.

http://www.europese-beweging.nl/landen-info/spanje.htm
Oud 29 oktober 2004, 22:56   #50
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Die oplossing lijkt me nog beter dan de splitsing van België. Dan moet u zich de vraag zelf niet meer stellen als België zal splitsen of niet. Ver van België, ver van dit Kutland, ver van die communautaire problemen. Om echt te tonen dat u het beu van België bent, verander je nationaliteit. Waarom kiezen de Vlaamsgezinde bevolking niet voor die optie?

Ik besef wel dat je niet zomaar België verlaat. Toverstokjes hebben we jammer genoeg niet. Maar als men ziet dat meer en meer Belgen elk jaar naar het buitenland gaan vestigen, kunnen we ons vragen stellen. Natuurlijk, zoeken sommigen zonnige plekjes. Natuurlijk, emigreren sommigen omdat ze een interessante job in het buitenland hebben gevonden. Maar je zal me nooit laten geloven dat dit de enige redenen van hun vertrek zijn. Er zijn duidelijk andere redenen.
Ik heb al gedacht aan emigratie naar Nederland, en dan vooral om economische redenen. Verdere commentaar is overbodig.

Ik heb ook al gedacht aan emigratie naar Nieuw-Zeeland, maar dat was geen realistisch plan, eerder een fantasietje om in zo'n fantastisch land te wonen.

Emigratie als protest tegen België is zinloos en betekent gewoon capitulatie. België is een misbaksel eerste klas en dient opgeruimd te worden, ten voordele van nieuwe staten met klasse.
Oud 29 oktober 2004, 23:07   #51
Tantist

Standaard

Citaat:
Catalaans is een dialect, de taal die in die regio wordt gesproken, is het Spaans.
What a mistaka to maka, zou diene Italiaan uit Allo Allo zeggen.

Catalaans is helemaal geen dialect, maar een aparte taal. Catalaans behoort tot de Oost-Iberische talen, terwijl Spaans-Castillaans tot de West-Iberische tak behoort. Het heeft overigens vele raakvlakken met het Occitaans.

In Andorra is het zelfs de enige officiële taal. Die status moet het delen met het Spaans in Catalonië, Valencia en de Balearen, maar Catalaans wordt o.a. ook in Aragon gesproken, en zelfs in Frankrijk (Roussillon/Rossello, o.a. Perpignan/Perpinya) en Sardinië...
Oud 30 oktober 2004, 15:52   #52
Bakkebaard
Provinciaal Gedeputeerde

Bakkebaard's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Bakkebaard
Standaard

Ik emigreer binnen een paar jaar zeker uit België (als het dan nog bestaat).
De reden waarom ik vertrek is niet omdat het in het Zuiden altijd warmer en zonniger is dan hier, of omdat ik in Zuiden mijn droomjob ga vinden. Helemaal niet. De echte reden waarom ik vertrek is omdat ons land totaal "verzuurd" is.
Door bepaalde politieke partijen (en neen, ik heb het hier niet alleen over het vlaams blok, ook nog andere partijen) hebben de mensen hier ontzettend veel angst voor alles wat nieuw is of wat ze niet kennen. Het vertrouwen voor elkaar is echt ver zoek. In andere landen bestaat die angst er ook wel, maar die is er niet zo opvallend en in mindere mate.
Laat me toe om het te illustreren: ga eens rustig joggen in landwegjes in België. Niet dat u daar veel mensen tegenkomt, maar komt u er toch 1 tegen. Dan hebt u 9 kansen op de 10 dat hij u gewoon weg straal negeert en rustig verder wandelt of fietst of wat dan ook. Ook als u eerst eens vriendelijk knikt of dergelijk. Maar ga eens lopen in pakweg Ghana. ALs u daar iemand tegenkomt en u knikt eens vriendelijk krijgt u 9 kansen op de 10 een groet terug en meestal zelfs nog meer. Soms zelfs wel aanmoedigingen.

Het is maar een klein voorbeeld, maar het illustreert perfect de mentaliteit van ons land. En in een land waar men enkel denkt aan zichzelf wil ik niet echt meer wonen, en zo denken er nog meerdere mensen. Zeker weten

Filip de Winter schreef :" de mensenrechten zijn valse schijnwaarden".
Er is geen enkele dictator in de wereld die dat mag zeggen. Niet in Azië,niet in Afrika,... nergens te wereld of hij zou veroordeeld worden. Hier stemt 1/4 van de mensen daarvoor, een echte schande.

Laatst gewijzigd door Bakkebaard : 30 oktober 2004 om 15:54.
Bakkebaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2004, 16:09   #53
Olivier
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bakkebaard
De reden waarom ik vertrek is niet omdat het in het Zuiden altijd warmer en zonniger is dan hier, of omdat ik in Zuiden mijn droomjob ga vinden. Helemaal niet. De echte reden waarom ik vertrek is omdat ons land totaal "verzuurd" is.
Door bepaalde politieke partijen (en neen, ik heb het hier niet alleen over het vlaams blok, ook nog andere partijen) hebben de mensen hier ontzettend veel angst voor alles wat nieuw is of wat ze niet kennen. Het vertrouwen voor elkaar is echt ver zoek. In andere landen bestaat die angst er ook wel, maar die is er niet zo opvallend en in mindere mate.
Laat me toe om het te illustreren: ga eens rustig joggen in landwegjes in België. Niet dat u daar veel mensen tegenkomt, maar komt u er toch 1 tegen. Dan hebt u 9 kansen op de 10 dat hij u gewoon weg straal negeert en rustig verder wandelt of fietst of wat dan ook. Ook als u eerst eens vriendelijk knikt of dergelijk. Maar ga eens lopen in pakweg Ghana. ALs u daar iemand tegenkomt en u knikt eens vriendelijk krijgt u 9 kansen op de 10 een groet terug en meestal zelfs nog meer. Soms zelfs wel aanmoedigingen.

Het is maar een klein voorbeeld, maar het illustreert perfect de mentaliteit van ons land. En in een land waar men enkel denkt aan zichzelf wil ik niet echt meer wonen, en zo denken er nog meerdere mensen. Zeker weten
Bingo, vooral in ons Nederlandstalig landsgedeelte is deze "u boeit mij niet" mentaliteit diep geworteld.
Olivier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2004, 17:33   #54
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduognat
Als de Franse Republiek officieel meertalig wordt
Kan u wachten tot u een ons weegt?
Oud 30 oktober 2004, 21:29   #55
doornroosje
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:

Hij die denkt dat hij de waarheid spreekt is zelfvoldaan maar spreekt daarom nog niet de waarheid!
ALs u niet tevreden bent met uw lot bent u al even verzuurd als de rest,maar u schuift het af op anderen.

Trouwens gegroet,Ik zeg de mensen goedendag !
dag lieve mensen
dag lieve politiekers
dag lieve belastingsinspecteurs
dag lieve vreemdelingen
Dag lieve vlamingen
dag lieve Walen
dag lieve Brusselaars
doornroosje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2004, 00:57   #56
Boduognat
Vreemdeling

Standaard Emigreren

Citaat:

Hoewel ik liever niet uit eigen regio weg wil, is het nu ook niet uitgesloten dat ik vroeg of laat vertrek naar Wallonie of de Oostkantons.
Het valt inderdaad op dat de mensen in de meeste Waalse gemeenten hartelijker zijn dan in Vlaanderen. Het is inderdaad waar dat wanneer je gaat wandelen er bij ons geen kat meer goeiedag zegt. Dat is blijkbaar overal in Vlaanderen zo aan het worden. Verder denk ik ook dat de overgrote meerderheid van de Blok-stemmers absoluut geen overtuigde ideologische racisten zijn, maar eerder verzuurde lieden.
Maar inderdaad, het ligt niet enkel aan de kiezers van deze partij. Het zit er bij bijna iedereen van ons volkje diep in. Werken we te veel ? Zijn we vergeten waarvoor het leven dient ? Zijn we het slachtoffer van de atomisering van de maatschappij in allemaal pretentieuze ikjes ? Is het ook een beetje de schuld van de traditionele christelijke en sociale organisaties die geen stand meerhouden ?
Ik ken verscheidene mensen die concrete plannen maken om hier weg te gaan
en te vertrekken naar elders, van ALLE overtuigingen...

Laatst gewijzigd door Boduognat : 31 oktober 2004 om 01:09.
Oud 31 oktober 2004, 09:04   #57
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik besef wel dat je niet zomaar België verlaat. Toverstokjes hebben we jammer genoeg niet. Maar als men ziet dat meer en meer Belgen elk jaar naar het buitenland gaan vestigen, kunnen we ons vragen stellen. Natuurlijk, zoeken sommigen zonnige plekjes. Natuurlijk, emigreren sommigen omdat ze een interessante job in het buitenland hebben gevonden. Maar je zal me nooit laten geloven dat dit de enige redenen van hun vertrek zijn. Er zijn duidelijk andere redenen.
Indien de politieke repressie nog lang duurt of erger wordt zou ik een vertrek naar Nederland serieus overwegen.

De Scandinavische landen zou ik eventueel ook overwegen, maar dat is praktisch moeilijker.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2004, 10:34   #58
Boduognat
Vreemdeling

Standaard Nederland

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt
Indien de politieke repressie nog lang duurt of erger wordt zou ik een vertrek naar Nederland serieus overwegen.

De Scandinavische landen zou ik eventueel ook overwegen, maar dat is praktisch moeilijker.
Politieke repressie is een zware uitdrukking. Het is wel interessant om te lezen dat sommige mensen met dit gevoel leven. Nu ,de "Gedankenfreiheit" zal hier altijd blijven bestaan.
Het interessante vormt hier dat RrUUttt eveneens zou overwegen om weg te gaan.
Misschien loop ik RrUUttt dan in Nederland of Noorwegen nog tegen het lijf, maar niet in Zweden en zeker niet in Denemarken...
Aangezien velen nog maar net overwegen om te vertrekken hebben we nog tijd om ons land te verbeteren op een wijze waar zowat iedereen zich kan in vinden...
Op 1 november een zinvol Keltisch Nieuwjaarsfeest gewenst aan iedereen hier.

Laatst gewijzigd door Boduognat : 31 oktober 2004 om 10:37.
Oud 31 oktober 2004, 15:03   #59
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduognat
Politieke repressie is een zware uitdrukking. Het is wel interessant om te lezen dat sommige mensen met dit gevoel leven.
Boduo, dat is geen 'gevoel' dat zijn concrete feiten. In eender welke overheidsdienst heerst er een Berufsverbot voor blokkers. Bij de vakbonden wordt je ook buitengekegeld. De persvrijheid is haast onbestaande. Statistieken en cijfers worden dermate vaak gemanipuleerd dat niemand er nog enig geloof aan hecht. Het Vlaams Blok wordt gerechtelijk vervolgd en als het aan de walen ligt volgt de afname van de burgerrechten van hun bekende mandatarissen.

'Gevoel van??' De droeve waarheid ja! Ja, een gedachteverbod kan er nooit zijn wegens technisch - gelukkig - onmogelijk, een verbod om je gedachten te uiten is er anders in veel opzichten al wel...

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 31 oktober 2004 om 15:04.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2004, 20:37   #60
Boduognat
Vreemdeling

Standaard Gevoel van en waarheid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt
Boduo, dat is geen 'gevoel' dat zijn concrete feiten. In eender welke overheidsdienst heerst er een Berufsverbot voor blokkers. Bij de vakbonden wordt je ook buitengekegeld. De persvrijheid is haast onbestaande. Statistieken en cijfers worden dermate vaak gemanipuleerd dat niemand er nog enig geloof aan hecht. Het Vlaams Blok wordt gerechtelijk vervolgd en als het aan de walen ligt volgt de afname van de burgerrechten van hun bekende mandatarissen.

'Gevoel van??' De droeve waarheid ja! Ja, een gedachteverbod kan er nooit zijn wegens technisch - gelukkig - onmogelijk, een verbod om je gedachten te uiten is er anders in veel opzichten al wel...
- Mocht er in de overheidsdienst een Berufsverbot voor blokkers bestaan, dan dient dit onderzocht te worden. Een Berufsverbot is in principe niet goed te praten.
- Bij de vakbonden is het misschien anders : als organisatie van werknemers hebben zij bepaalde principes die alle leden moeten kunnen onderschrijven. Bij een club is dat ook zo ...
- Wanneer uit een enquete blijkt dat 26,9 percent voor het Blok zal stemmen, dan komt dat toch in de krant ? Of niet soms ?
Ik zie dat we ver van elkaar staan rRuUUT, maar toch interessant, wat je hebt gesignaleerd.

Laatst gewijzigd door Boduognat : 31 oktober 2004 om 20:48.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be