Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 maart 2016, 11:21   #41
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Niemand wil van leerkracht een prestigeberoep (wat dat ook moge betekenen...) maken.
Door het uithollen van het statuut gaat men echter minder en minder sterke profielen aantrekken... dit gaat ten koste van de kwaliteit van ons onderwijs.
Die daling in de kwaliteit was ook al merkbaar voor de hervormingen.

Het is er niet mee gerelateerd. Het gebrek aan evaluatiegebonden promoties, loondifferentiatie en betere start voor jongeren doet het onderwijs de das om. Degenen die beter kunnen, gaan niet in die mallemolen van jaren onzekerheid zitten. Degenen die niet beter kunnen, blijven zitten.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2016, 11:21   #42
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Je beseft toch dat dit een direct gevolg is van het werken met vacante betrekkingen en benoemingen, hoop ik ?
Neem de wortel weg en alle ezels stoppen met stappen.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2016, 11:22   #43
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
wat het uiteindelijke doel is van velen binnen de partijen die nu aan de macht zijn.

de overheid dermate verkleinen en dus verzwakken dat de roep op een nog kleinere overheid groter wordt, waardoor die nog verzwakt wordt,....

en uiteindelijk zit je met een zo'n kleine overheid dat er nog nauwelijks kosten aan zijn verbonden maar vooral dat de rijksten onder ons samen met de grootste bedrijven in feite kunnen doen wat ze willen met al de rest van de samenleving.
De overheid in Belgie is zeer vet in vergelijking met de ons omringende landen. Ik denk dus dat de roep voor een kleinere overheid hier wel gerechtvaardigd is.
Oud 11 maart 2016, 11:23   #44
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Neem de wortel weg en alle ezels stoppen met stappen.
Tiens in heel veel bedrijven komen mensen in dienst zonder uitzicht op een vaste benoeming, en toch blijven ze werken.

Blijkbaar is die fixatie op die vaste benoeming toch niet zo belangrijk voor jongeren.
Oud 11 maart 2016, 11:24   #45
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Die daling in de kwaliteit was ook al merkbaar voor de hervormingen.

Het is er niet mee gerelateerd. Het gebrek aan evaluatiegebonden promoties, loondifferentiatie en betere start voor jongeren doet het onderwijs de das om. Degenen die beter kunnen, gaan niet in die mallemolen van jaren onzekerheid zitten. Degenen die niet beter kunnen, blijven zitten.
Promoties?
Hoe ga je dat betalen??

Dat zal een pak meer kosten dan de vlakke loopbanen van nu....
Oud 11 maart 2016, 11:26   #46
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De groepsverzekering is de tweede pijler die nu aan het verdampen is.

De winstdeelnames, tantiemes, bedrijfswagens: slechts weggelegd voor een klein, zeer klein deel, van de werknemers in de prive. KMO's doen hier alvast zelden aan. Grotere bedrijven enkel voor hun (hoger) kader.

Maargoed, je vergelijk administratief bedienden weer met managers.
En jij vergelijkt de simpele ambtenaar met de administrateur generaal.

Mijn vriend is 40 jaar (opsteller) geweest bij een gemeentebestuur ....is op 60 met pensioen gegaan en krijgt nu een goede 1500 euro netto pensioen ......zijn broer (kleine bediende geweest bij AGFA) is onlangs gehuwd met een buitenlandse vrouw uit de Filipijnen en heeft die ten laste.....wel die heeft nu 1650 euro pensioen (gezinsbedrag) .....

Mijn zwager is met zijn diploma boekhouder 40 jaar geleden begonnen bij KBC en is relatief snel opgeklommen naar het kader personeel met zijn diploma......gans zijn carrière winstdeelnames....spotgoedkope leningen en de laatste 15 jaar bedrijfswagen.....heel hoog loon en mocht thuisblijven onder fantastische voorwaarden vanaf zijn 56.
Wat denk je dat de voordelen zijn voor een boekhouder bij het ministerie ? En het loon ?
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2016, 11:27   #47
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Promoties?
Hoe ga je dat betalen??

Dat zal een pak meer kosten dan de vlakke loopbanen van nu....
Door masters die niet presteren einde carriere geen 5000 bruto meer te betalen. En ze gewoon halverwege laten vastlopen op 3500 of 4000 omdat ze gewoon niet navenant presteren.

Als die mensen ophoepelen, maak je plaats voor jongeren die er wel voor willen gaan.

Overigens, wat denk jij dat een master verdient in de prive ? 5000 bruto is onhaalbaar voor het gros. Uiteraard vergelijk je jezelf weer met een manager...zoals de meeste ambtenaren doen.
Oud 11 maart 2016, 11:28   #48
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tiens in heel veel bedrijven komen mensen in dienst zonder uitzicht op een vaste benoeming, en toch blijven ze werken.

Blijkbaar is die fixatie op die vaste benoeming toch niet zo belangrijk voor jongeren.
Die zijn meestal op iets anders gefixeerd......de nieuwe Audi vinden ze nu éénmaal belangrijker.
Mensen die voor de overheid gaan werken hebben nu éénmaal andere verwachtingen van en in het leven. Ze stellen zich ook meestal sneller tevreden.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 11 maart 2016 om 11:30.
Oud 11 maart 2016, 11:31   #49
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Door masters die niet presteren einde carriere geen 5000 bruto meer te betalen. En ze gewoon halverwege laten vastlopen op 3500 of 4000 omdat ze gewoon niet navenant presteren.

Als die mensen ophoepelen, maak je plaats voor jongeren die er wel voor willen gaan.

Overigens, wat denk jij dat een master verdient in de prive ? 5000 bruto is onhaalbaar voor het gros. Uiteraard vergelijk je jezelf weer met een manager...zoals de meeste ambtenaren doen.
Alle leerkrachten die niet presteren, vliegen na twee slechte evaluaties buiten.
Ouders houden bovendien alles nauwgezet in het oog.
De meesten worden echter voor het zover is, letterlijk buiten gedragen door de leerlingen.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 11 maart 2016 om 11:31.
Oud 11 maart 2016, 11:31   #50
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De overheid in Belgie is zeer vet in vergelijking met de ons omringende landen. Ik denk dus dat de roep voor een kleinere overheid hier wel gerechtvaardigd is.
de overheid is mede zo vet door de veel te ingewikkelde structuur. maak er een echte (con)federatie van met duidelijke bevoegdheidspakketten en een duidelijke financiering ervan en je gaat al een pak ambtenaren die nu dubbel werk doet, ergens anders kunnen inzetten.

De verhoging aan bv Vlaamse kant komt er vooral door de laatste staatshervormingen maar wordt niet gecompenseerd door een evenredige daling aan federaal kant.

als er in Duitsland, toch ook een federaal land, het minder kan gedaan worden, kan het hier ook.

Maar de roep voor een kleinere overheid lijkt me niet daarvoor. Ik hoor vooral een roep naar een overheid die de grote vermogens met rust laat, die de grote bedrijven met rust laat maar langs de andere kant de kleine man zo weinig mogelijk rechten laat behouden.
Oud 11 maart 2016, 11:33   #51
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Die zijn meestal op iets anders gefixeerd......de nieuwe Audi vinden ze nu éénmaal belangrijker.
En als ze er niet voor werken, mogen ze hun C4 ophalen.

Wat is daar mis aan ? Waar werk jij voor ? Voor je loon, of voor bezigheid ?

Mijn schoonma die denkt nog zo: je moet je een goei positie zien te krijgen bij de overheid of in het onderwijs, en dan kan je je benen in de lucht gooien.

Zo werkt de wereld niet meer. Jongeren willen geen toekomst waar ze de benen in de lucht kunnen gooien, bij wijze van spreken. Groei, ontwikkeling, zowel als persoon en salaris.
Oud 11 maart 2016, 11:35   #52
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
de overheid is mede zo vet door de veel te ingewikkelde structuur. maak er een echte (con)federatie van met duidelijke bevoegdheidspakketten en een duidelijke financiering ervan en je gaat al een pak ambtenaren die nu dubbel werk doet, ergens anders kunnen inzetten.

De verhoging aan bv Vlaamse kant komt er vooral door de laatste staatshervormingen maar wordt niet gecompenseerd door een evenredige daling aan federaal kant.

als er in Duitsland, toch ook een federaal land, het minder kan gedaan worden, kan het hier ook.

Maar de roep voor een kleinere overheid lijkt me niet daarvoor. Ik hoor vooral een roep naar een overheid die de grote vermogens met rust laat, die de grote bedrijven met rust laat maar langs de andere kant de kleine man zo weinig mogelijk rechten laat behouden.
De roep voor de kleine overheid komt vooral uit de vaststelling dat de overheid geen waar voor haar centen geeft: we betalen veel en krijgen er relatief weinig voor terug.

Ik heb in Nederland gewerkt en gewoond: daar werkt men met minder ambtenaren en toch krijgen de burgers hun administratie daar ook gedaan door de ambtenaren.

Ik wacht nog steeds op mijn belastingbrief vna 2014.
Oud 11 maart 2016, 11:35   #53
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Enkel zijn statuut bepaalt de hoogte van zijn pensioen en niet zijn rendement, loopbaan, etc!
Indien hij statutair, contractueel of zoals mijn vrouwelijke postbode uitzendkracht is maakt dat een wereld van verschil!
Zodra een meerderheid van de actieve bevolking zijn inkomen ontvangt via de overheid geldt nog maar één vuistregel : zoveel en zo hoog mogelijk belastingen en zoveel mogelijk overheidsbeslag.
De helft van het bandwerk bij Ford kon ook gedaan worden door mensen die nu in een beschutte werkplaats werken.En die zouden nog fier geweest zijn op hun werk en zeker minder zijn gaan staken voor een scheet in een fles.
Ford zou in dat geval niet zijn opgekrast.
Oud 11 maart 2016, 11:36   #54
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Alle leerkrachten die niet presteren, vliegen na twee slechte evaluaties buiten.
Ouders houden bovendien alles nauwgezet in het oog.
De meesten worden echter voor het zover is, letterlijk buiten gedragen door de leerlingen.
Die kan je op 2 handen tellen.

In normale organisaties zijn er % veel meer slecht presterende werknemers. In het onderwijs blijkbaar niet. Ik heb deze discussie ooit met jou gevoerd.
Oud 11 maart 2016, 11:37   #55
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De roep voor de kleine overheid komt vooral uit de vaststelling dat de overheid geen waar voor haar centen geeft: we betalen veel en krijgen er relatief weinig voor terug.

Ik heb in Nederland gewerkt en gewoond: daar werkt men met minder ambtenaren en toch krijgen de burgers hun administratie daar ook gedaan door de ambtenaren.

ik ken toch wat Nederlanders, velen klagen over de gebrekkige dienstverlening van hun overheid. Iedereen vindt trouwens dat je bij de overheid geen waar voor het geld krijgt, ook niet in landen met nauwelijks overheid...
Oud 11 maart 2016, 11:37   #56
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
De helft van het bandwerk bij Ford kon ook gedaan worden door mensen die nu in een beschutte werkplaats werken.En die zouden nog fier geweest zijn op hun werk en zeker minder zijn gaan staken voor een scheet in een fles.
Ford zou in dat geval niet zijn opgekrast.
De helft van het bandwerk bij ford wordt al gedaan door iemand anders, genaamd Kuka.
Oud 11 maart 2016, 11:37   #57
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
ik ken toch wat Nederlanders, velen klagen over de gebrekkige dienstverlening van hun overheid. Iedereen vindt trouwens dat je bij de overheid geen waar voor het geld krijgt, ook niet in landen met nauwelijks overheid...
Ze kunnen niet vergelijken, ik wel
Oud 11 maart 2016, 11:39   #58
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Praat je al eens met Nederlanders ? Uiteraard zijn er daar dingen beter maar voor een heleboel andere dingen benijden Nederlanders ons.....neem nog maar de gezondheidszorg.....onze sociale zekerheid ...ons onderwijs....onze mogelijkheid om te bouwen enz
Het is overal iets.....wat ginder beter is is hier slechter maar wat hier beter is is daar dan weer slechter.
Oud 11 maart 2016, 11:40   #59
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Die kan je op 2 handen tellen.

In normale organisaties zijn er % veel meer slecht presterende werknemers. In het onderwijs blijkbaar niet. Ik heb deze discussie ooit met jou gevoerd.
Waar stel ik ergens dat er geen slecht presterende werknemers in het onderwijs zouden zitten?
Oud 11 maart 2016, 11:45   #60
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En als ze er niet voor werken, mogen ze hun C4 ophalen.

Wat is daar mis aan ? Waar werk jij voor ? Voor je loon, of voor bezigheid ?

Mijn schoonma die denkt nog zo: je moet je een goei positie zien te krijgen bij de overheid of in het onderwijs, en dan kan je je benen in de lucht gooien.

Zo werkt de wereld niet meer. Jongeren willen geen toekomst waar ze de benen in de lucht kunnen gooien, bij wijze van spreken. Groei, ontwikkeling, zowel als persoon en salaris.
Uw schoonma ,met alle respect voor die vrouw, leeft nog in de periode van De Collega's ....ano 1965...Toen was het beroep van trucker ook vnml om van het ene naar het ander wegbordeel te rijden
Ik was onlangs aan het loket van een Brussels OCMW......wel als ik die loketbediende vergelijk met de loketbediende hier in mijn gemeente in het bankkantoor dan zie ik direct wie van de twee het het zwaarst heeft.
Of ga jij nu blijven proberen aan oude Fred te vertellen dat in de prive alleen dynamische...slimme..eerlijke...bekwame en klantvriendelijke mensen werken en bij de overheid alleen kwieten en luilakken ?
Mijn ervaring is dat er overal profiteurs en onbekwamen lopen en ga me nu niet vertellen dat die allemaal hunne C 4 krijgen he want dan zouden er 7 x meer werklozen rondlopen als nu mijn gedacht
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be