Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 mei 2016, 21:46   #41
non-conformist
Europees Commissaris

non-conformist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ah aj? Hoe oud zijt gij? Hebt gij het tijdperk van voor het open Europa nog gekend? De Belgische Frank die zo maar devalueerde? De grensovergangen met de vele controles. Kijk maar wat er nu gebeurt aan onze grenzen: urenlange files, ongevallen enz. Is dat wat gij terug wilt? Dat is enkel goed voor iemand die in zijn eigen besloten omgeving blijft.

Btw: vanuit mijn beroep weet ik welke gunstige invloed Europa gehad heeft op de consumentenprijzen. Mensen die (hoge) prijzen in de winkel koppelen aan Europa zijn gewoon mensen die totaal van niks weten.
Ja, ik ben oud genoeg om het verschil nog te weten. Trouwens toen België gedevalueerd heeft in begin jaren tachtig was ik een tiener.

Nu wordt er evenzeer gedevalueerd, alleen op een ander vlak, met name door de arbeid van de mensen steeds waardelozer te maken (interne devaluatie noemen ze dat nu zo mooi).

De EU heeft niks met de gewone man te maken, alleen met het grote geld.

De EU is een grote hoop rotzooi.

Laatst gewijzigd door non-conformist : 10 mei 2016 om 21:47.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2016, 23:55   #42
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Ja, ik ben oud genoeg om het verschil nog te weten. Trouwens toen België gedevalueerd heeft in begin jaren tachtig was ik een tiener.

Nu wordt er evenzeer gedevalueerd, alleen op een ander vlak, met name door de arbeid van de mensen steeds waardelozer te maken (interne devaluatie noemen ze dat nu zo mooi).

De EU heeft niks met de gewone man te maken, alleen met het grote geld.

De EU is een grote hoop rotzooi.
idd, een grote brok miserie. Brengt niets dan zever mee.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2016, 02:53   #43
de vuile muilekoek
Banneling

Standaard

Citaat:
Eens kijken waar we gaan beginnen :
- duur
- alleen in het voordeel van de grotere landen
- slecht economisch beleid
- teveel bemoeinis
- slecht beleid op het vlak van vluchtelingen en het tegenhouden ervan.
- ongelimiteerde expansie, die geen zin meer heeft
...

Moeten we nog doorgaan ?
Het Europa is een kunstmatige fenomeen "een eiland voor afgedankte politiekers " maar voor de doorsnee burgers en de zelfstandigen is het niet zo gunstig ....oevervolle wetten & onnodige regels maken ons leven onaangenaam en uitgeblust
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2016, 06:06   #44
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Zoek misschien ook eens de voordelen van Europa ?
- standaarden zetten kwa veiligheid voorbeeld, voor auto's en electrische apparatuur, geneesmiddelen ,
- standaarden voor diploma's, dus opleidingen kunnen in elk land studeren en in elk land aan het werk. Standaarden zetten zorgt dat producties opgeschaalde kunnen worden naar een markt van een half miljard burgers, dat heeft ervoor gezorgd dat onze bedrijven internationaal iets betekenen...

- mobiliteit en handel in goederen is één zone, je mag grens shoppen, Je betaalt met een munt, je mag overschrijven internationaal zonder kosten, je mag internationaal bankieren, je mag internationaal telefoneren zonder roaming etc, je mag internationaal importeren en via logistiek transporteren waar je wilt etc
Die internationale handel heeft terug een enorme economische efficiëntie veroorzaakt

Nu de vraag die je u daarbij stelt vermoedelijk, is dat nu beter. Wel als 'oude" rot moet ik zeggen het is fundamenteel beter jawel hoor. In het andere geval waren we vergleden tot een banana republiek. Anderzijds natuurlijk kijk naar Zwitserland, ze zitten niet in Europa en toch doen ze nog altijd verder... Dus het is niet echt nodig om in Europa te zitten. Maar ik kan u wel garanderen, de Zwitserse economie heeft zonder te beseffen voordelen van Europa, en nadelen van niet mee te doen met Europa. Het kost hen handenvol geld: wisselkoersen, douane regels, met import/export controle, het is allemaal geld die verdwijnt en die zich opstapelt in tijdverlies, duurdere producten, minder handel, minder geld en minder consumptie etc

Bekijk Europa als een soort platform waar je de dingen die je samen goedkoper doet op dat niveau afspreekt. Een platform waar je doelstellingen voor een economie als één geheel formuleert om te concurreren tegen VS, en CHina.

Trouwens de akkoorden te de VS zijn heel belangrijk , omdat er economisch gezien we op wereldniveau evolueren naar twee machtsblokken: VS-EU. En Azië. Niet dat we in 'oorlog' zijn met die landen, maar het doel is heel simpel dat de handel niet verdrukt wordt door de schaakgrootte die China intern op zichzelf kan realiseren. Het land heeft nu stilletjesaan evenveel macht gekregen als VS, en het is nu samenwerken, of verdrukt geraken....

Laatst gewijzigd door brother paul : 11 mei 2016 om 06:13.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2016, 07:50   #45
non-conformist
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Zoek misschien ook eens de voordelen van Europa ?
- standaarden zetten kwa veiligheid voorbeeld, voor auto's en electrische apparatuur, geneesmiddelen ,
- standaarden voor diploma's, dus opleidingen kunnen in elk land studeren en in elk land aan het werk. Standaarden zetten zorgt dat producties opgeschaalde kunnen worden naar een markt van een half miljard burgers, dat heeft ervoor gezorgd dat onze bedrijven internationaal iets betekenen...

- mobiliteit en handel in goederen is één zone, je mag grens shoppen, Je betaalt met een munt, je mag overschrijven internationaal zonder kosten, je mag internationaal bankieren, je mag internationaal telefoneren zonder roaming etc, je mag internationaal importeren en via logistiek transporteren waar je wilt etc
Die internationale handel heeft terug een enorme economische efficiëntie veroorzaakt

Nu de vraag die je u daarbij stelt vermoedelijk, is dat nu beter. Wel als 'oude" rot moet ik zeggen het is fundamenteel beter jawel hoor. In het andere geval waren we vergleden tot een banana republiek. Anderzijds natuurlijk kijk naar Zwitserland, ze zitten niet in Europa en toch doen ze nog altijd verder... Dus het is niet echt nodig om in Europa te zitten. Maar ik kan u wel garanderen, de Zwitserse economie heeft zonder te beseffen voordelen van Europa, en nadelen van niet mee te doen met Europa. Het kost hen handenvol geld: wisselkoersen, douane regels, met import/export controle, het is allemaal geld die verdwijnt en die zich opstapelt in tijdverlies, duurdere producten, minder handel, minder geld en minder consumptie etc

Bekijk Europa als een soort platform waar je de dingen die je samen goedkoper doet op dat niveau afspreekt. Een platform waar je doelstellingen voor een economie als één geheel formuleert om te concurreren tegen VS, en CHina.

Trouwens de akkoorden te de VS zijn heel belangrijk , omdat er economisch gezien we op wereldniveau evolueren naar twee machtsblokken: VS-EU. En Azië. Niet dat we in 'oorlog' zijn met die landen, maar het doel is heel simpel dat de handel niet verdrukt wordt door de schaakgrootte die China intern op zichzelf kan realiseren. Het land heeft nu stilletjesaan evenveel macht gekregen als VS, en het is nu samenwerken, of verdrukt geraken....
De Belgische diploma's werkten vroeger ook zenne en wat betreft de veiligheid van voertuigen enz was het vroeger ook zo erg niet gesteld. Je had namelijk ook nog zoiets als een gelijkvormigheidsprocedure.

En wat betreft dat shoppen over de grens en 1 muntzone : voor de gemiddelde burger is dat alleen van belang als ie op vakantie gaat.

Zoals ik al zei is e.e.a. vooral van voordeel voor de bedrijven en het grote geld. Niet voor de gewone man. Die krijgt alleen de rekening voorgeschoteld.
Oud 11 mei 2016, 16:49   #46
Sukkelaar
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Dat zou ik nog niet zo durven stellen
Wat zou je dan wel stellen?
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2016, 16:55   #47
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Ik denk dat dit weinig met Europa te maken heeft. De problemen in het onderwijs lijken mij eerder een gevolg van het gebrek aan discipline in het Nederlands onderwijs. Als ik van Nederlandse onderwijzeres hoor wat kinderen daar allemaal mogen doen en durven zeggen in de school, dan ben je niet verbaasd als het "leren" daaronder lijdt. En dat is dan weer een gevolg van de keuze voor de "vrije opvoeding" die men tientallen jaren geleden in Nederland genomen heeft.

Europa wordt door vele burgers als iets slechts ervaren omdat de plaatselijke politici noodzakelijke minder aangename beslissingen dikwijls in de schoenen van Europa schuiven, terwijl ze zelf(of hun partijgenoten) die beslissingen in Europa goedgekeurd hebben.

Ik blijf bij mijn standpunt. Europa is een zegen. Meer Europa zou nog beter zijn. Maar politici die nu zichzelf belangrijk wanen in eigen land geven niet graag macht af. Kijk maar naar der Britten. de anti-Europa mensen praten alleen over eigen (Britse) macht en de waan dat dit beter zou zijn voor de Britten.

Maar ik ben even goed overtuigd dat Europa nog veel beter kan. Daarom: gooi Europa niet weg, maar maak het beter voor haar inwoners.
Ik ben het nogal met je eens. Wat ik Europa verwijt is België toegelaten te hebben geen volksraadpleging te houden maar alleen de regering te hebben laten beslissen. Waren ze dan zo bang dat de Belgen tegen zouden gestemd hebben?
Oud 11 mei 2016, 16:57   #48
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
In België worden een aantal van die lasten overgenomen door de overheid. O.a. daarom hebben wij een hoger tax.

Maar alles bij elkaar genomen komt het op hetzelfde neer. Sociale voorzieningen, openbare werken enz. kosten geld. Iemand moet die kosten dragen, en iemand int het geld voor die kosten. Of die iemand nu een nationale overheid, een privéfirma of de Europese overheid is maat uiteindelijk niet zo vele verschil uit voor degene die dat moet betalen. Enkel de hoofding op de factuur verschilt.
Klopt maar dat is wat de betaler bijblijft.
Oud 11 mei 2016, 22:04   #49
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Belgische diploma's werkten vroeger ook zenne en wat betreft de veiligheid van voertuigen enz was het vroeger ook zo erg niet gesteld. Je had namelijk ook nog zoiets als een gelijkvormigheidsprocedure.

En wat betreft dat shoppen over de grens en 1 muntzone : voor de gemiddelde burger is dat alleen van belang als ie op vakantie gaat.

Zoals ik al zei is e.e.a. vooral van voordeel voor de bedrijven en het grote geld. Niet voor de gewone man. Die krijgt alleen de rekening voorgeschoteld.
1 muntzone: Belgie grenst aan 4 landen waar ze dezelfde munt gebruiken.
Héél interessant voor mensen die +/- 20 km v.d. grens wonen ; dat zijn er heel wat.
De bedrijven: natuurlijk: de EEG werd opgericht door het kapitaal, voor het kapitaal...
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2016, 22:27   #50
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Hé je bent echt niet mee met uw tijd, ik kan begrijpen dat jij daar nu geen voordelen in ziet;

Je hebt ook geclaimed dat europa arbeid waardeloos maakt, dat is niet europa die dat lapt dat is eenvoudig de lasten op arbeid... En in combinatie met een doorgedreven concurrentie tussen bedrijven valt die dynamiek voor uw job verkeerd uit.

Daarom moet de staat godverdomme de lasten op arbeid verlagen, en niet een klein beetje zoals nu, het moet gaan over 5-10% een significant getal.

In het ideale model wordt arbeid 20% belast - energie 50% en consumptie 25%
Op die manier vang je 50% van het BNP zonder dat je een persoon discirmineert, zonder dat je één bedrijf het lastig maakt en zonder dat de chinese concurrentie u kapot maakt, zonder dat je last hebt van stijgende energieprijzen, zonder dat je last hebt van kyoto doelstellinge etc

Het is nu eenmaal veel eenvoudiger op te lossen door belastingen juist te zetten dan door regels te maken. Regels uitvinden om iets te sturen is gewoon toegeven dat uw systeem verkeerd loopt.

In een flat tax gevalzoals ik daar beschrijf maakt het niet uit hoe je uw geld verdient op de beurs, via aandelen, of in verhuur of interesten, of zelfs erfenis, de lasten zijn altijd 20%

In een flat consumptie verhaal, betaalt elke product en elke dienstverlening los van elkaar dezelfde lasten, en ontduiken van lasten is er gewoonweg niet meer bij door producten anders voor te stelleen of te heruitvinden. Je moet ook eens de gigantische discrimantie zien tussen openbare dienstverlening en de privé dienstverlening: scholen zijn gratis - opleidingen wordtn 80% belast
via btw -SZ-lasten en zelfs evaluatie vancursussen... het is aberrant...

Er zou mijn insziens ook veel meer geprivatiseerd moeten worden: alle scholen zouden gegroepeerd zodat een opleiding van 3 tot 18 kunnen aanbieden, maar anders gewoon privé kmo's moeten zijn die hun diensten verkopen '(diploma afleveren) aan de beste prijs. En de subsidies zou een virtuele account voor de ouder smoeten zijn waarmee ze effectief de school kunnen betalen. maar de betaling gebeurt op voorhand, en arato dat de leerling de school volgt, De opleiding kan duurder kosten dan de vergoeding en kan goedkoper kosten. Dat is een vrije keuze van de school en de ouders...
Idemdito zie ik geen graten in het privatiseren van zowat alle overheidsdiensten tot consultancy. En eentje waar je dan niet alles doet om dossiers te blokkeren, maar waar je betaald wordt om een dossier in de juiste format te gieten. Is een heel andere insteek...

En zo denk ik dat we inderdaad een veel betere efficientere maatschappij zouden scheppen die goedkoper functioneert en zo de begroting lichter maakt. Je zul tnog altijd dezelfde kostprijs hebben dan tevoren, maar het zal gewoon veel beter zichtbaar worden welke dienstverlening hoeveel kost en wie wat koopt, en welke dienst opbrengt etc.. Je kunt de boel veel beter managen dan nu. Nu is het gewoon een puinhoop van structuren die elkaar permanent tegenwerken.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2016, 23:44   #51
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
1 muntzone: Belgie grenst aan 4 landen waar ze dezelfde munt gebruiken.
Héél interessant voor mensen die +/- 20 km v.d. grens wonen ; dat zijn er heel wat.
De bedrijven: natuurlijk: de EEG werd opgericht door het kapitaal, voor het kapitaal...
Moest ik nu zeggen dat de eeg is opgericht door de politiek voor de politiek, zit ik er zeker even dicht op. Kapitaal en politiek hebben elkaar nu eenmaal nodig.
Maar in den tijd dat zowat alles met plastiek geld kan betaald worden, wat voor praktisch nut heeft een muntzone dan nog voor de kleine man (tenzij dat hij niet elke keer moet gaan omrekenen waar het wel het goedkoopste is, en zelfs daar heeft hij tegenwoordig wel de één of andere app op zenne gsm voor).
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2016, 08:30   #52
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Moest ik nu zeggen dat de eeg is opgericht door de politiek voor de politiek, zit ik er zeker even dicht op. Kapitaal en politiek hebben elkaar nu eenmaal nodig.
Maar in den tijd dat zowat alles met plastiek geld kan betaald worden, wat voor praktisch nut heeft een muntzone dan nog voor de kleine man (tenzij dat hij niet elke keer moet gaan omrekenen waar het wel het goedkoopste is, en zelfs daar heeft hij tegenwoordig wel de één of andere app op zenne gsm voor).
Als ik aan de kassa in de supermarkt sta aan te schuiven, zie ik dat nog heel wat mensen betalen met gewoon geld, vooral voor kleine, alledaagse dingen.
Veel Belgen wonen relatief dicht bij een grens: de € is zeer praktisch, zowel als munt of als plastiek geld.
Op onze smartphone hebben wij ook apps maar gebruiken die nauwelijks.
Een beetje hoofdrekenen is goed voor de geest.
Oud 12 mei 2016, 10:01   #53
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ik aan de kassa in de supermarkt sta aan te schuiven, zie ik dat nog heel wat mensen betalen met gewoon geld, vooral voor kleine, alledaagse dingen.
Veel Belgen wonen relatief dicht bij een grens: de € is zeer praktisch, zowel als munt of als plastiek geld.
OK, het zal altijd eenvoudiger zijn om maar één munt te hebben. Maar één gemeenschappelijke munt heeft ook zijn nadelen als deze aangewend wordt door volkeren met allemaal een verschillende mentaliteit/attitude. Vroeger kon men inspelen op de intrestvoeten, zijn munt devalueren...
Middelen die nu allemaal niet meer bestaan. Griekenland zal dan wel het schoolvoorbeeld zijn dat het met een eengemaakte munt niet allemaal rozegeur en maneschijn is.
En nogmaals. Als ik naar een land trek, met een andere munt, ondervind ik daar nog zeer weinig last van. Een klein beetje lokaal geld, eventueel uit ne lokale bankautomaat, en voor de rest plastiek geld. De tijd van vroeger, met zakken vol vreemd geld of eventueel reischeques, is wel al lang verleden tijd.
Oud 12 mei 2016, 10:49   #54
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
prachtig he als je heledagen europa de schuld geeft van alles en vergeet de voordelen van europa te vermelden, maar kom we beschouwen dit als het failliet van het populisme in de democratie
Welke zijn de voordelen van Europa?
(Dit is een oprechte vraag)
“How dreadful are the curses which Mohammedanism (Islam) lays on its votaries! Besides the fanatical frenzy, which is as dangerous in a man as hydrophobia in a dog, there is this fearful fatalistic apathy.”
Maori is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2016, 14:46   #55
non-conformist
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik weet niet wie je voor hebt, maar de grens is hier net 10 km van mijn ouders hun huis verwijderd. De keren dat zij in Nederland gaan winkelen of zo kan ik op 1 hand tellen op een gans jaar. Hetzelfde met al degenen van hun buren of onze familie. Maar goed, jij weet natuurlijk alles beter.
Oud 12 mei 2016, 14:47   #56
non-conformist
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar Bekijk bericht
Wat zou je dan wel stellen?
Dat die andere 71% niet louter bestaat uit jaknikkers en misschien wel ook uit een heel grote groep onthoudingen (zoals recent ook in Nederland is gebleken). Het verrekenen van onthoudingen bij jaknikkers lijkt me toch wel de waarheid geweld aandoen.
Oud 12 mei 2016, 20:33   #57
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik weet niet wie je voor hebt, maar de grens is hier net 10 km van mijn ouders hun huis verwijderd. De keren dat zij in Nederland gaan winkelen of zo kan ik op 1 hand tellen op een gans jaar. Hetzelfde met al degenen van hun buren of onze familie. Maar goed, jij weet natuurlijk alles beter.
Ik kan (toevallig ?) net het omgekeerde zeggen: wij wonen ook dicht bij de Nederlandse grens. Familie, vrienden & kennissen rijden regelmatig naar Nederland. Het hangt er natuurlijk van af of er daar een interessant dorp of stad ligt zodat het de moeite loont om er naartoe te rijden.
Voor kledij rijden we zelfs naar Rijsel en/of Roubaix. Identieke merkkledij als in Belgie is daar soms - niet altijd - de helft (letterlijk !) goedkoper.
Maar goed, jij hebt andere ideeën...
Oud 12 mei 2016, 21:36   #58
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik kan (toevallig ?) net het omgekeerde zeggen: wij wonen ook dicht bij de Nederlandse grens. Familie, vrienden & kennissen rijden regelmatig naar Nederland. Het hangt er natuurlijk van af of er daar een interessant dorp of stad ligt zodat het de moeite loont om er naartoe te rijden.
Voor kledij rijden we zelfs naar Rijsel en/of Roubaix. Identieke merkkledij als in Belgie is daar soms - niet altijd - de helft (letterlijk !) goedkoper.
Als je een bedrijfswagen hebt kan dat inderdaad interessant zijn....indien je zelf moet instaan voor je auto(kosten) zal uw jeansbroek toch al een heel pak goedkoper moeten zijn

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 12 mei 2016 om 21:37.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2016, 23:02   #59
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vroeger kon het in sommige grensdorpen, aan de Nederlandse en Luxemburgse grens krioelen van Belgen. Maar dat had toen ook veel met het couponnetjesfenomeen te maken. Als ge tegenwoordig nog in Luxemburg komt ziet ge bijna geen Belgen meer. Ga zelf wel regelmatig boodschappen doen bij AH in Hoogerheide. Maar veel Belgen ziet ge daar toch ook niet.
Denk dat er niet veel fut meer in de Belgen zit. Staken dat nog wel, maar dat is al.
Oud 13 mei 2016, 10:41   #60
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Als je een bedrijfswagen hebt kan dat inderdaad interessant zijn....indien je zelf moet instaan voor je auto(kosten) zal uw jeansbroek toch al een heel pak goedkoper moeten zijn
Wij hebben géén bedrijfswagen.
In bv Roubaix in een groot commercieel complex kopen we natuurlijk meerdere artikelen...en niet alleen kledij.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be