Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 20 mei 2016, 09:25   #41
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door warpozio Bekijk bericht
"Binnen de bebouwde kom mogen fietsers op de rijbaan naast elkaar rijden, <...> Die regels gelden ook buiten de bebouwde kom.<..>Voor groepen van minstens 15 fietsers gelden er speciale regels. Ze zijn niet verplicht het fietspad te volgen op voorwaarde dat ze gegroepeerd blijven.<..>Voor groepen van meer dan 50 fietsers zijn wegkapiteins en begeleidende auto's verplicht."
En de puntjes <....> leggen dus uit dat die fietsers NIET-bestendig naast mekaar mogen rijden op de rijbaan. Je weet toch wat bestendig wilt zeggen? Of je hebt de bedoeling van post 25 toch begrepen?

Ik zal volledige context artikel 43 (andere fietsers) en het voornaamste deel artikel Art 43bis (fietsers in groep 15 ...) hier c/p plakken, dan zie je het duidelijk verschil, namelijk vooral het woord bestendig:

Citaat:
Artikel 43. Fietsers en bromfietsers

43.1. Het is de fietsers en bromfietsers verboden te rijden :

1° zonder het stuur vast te houden;
2° zonder de voeten op de pedalen of op de voetsteunen te hebben;
3° door zich te laten voorttrekken;
4° terwijl zij een dier aan het leizeel houden.

43.2. De fietsers die de rijbaan volgen, mogen met twee naast elkaar rijden, behalve wanneer het kruisen niet mogelijk is. Buiten de bebouwde kom moeten zij bovendien achter elkaar rijden bij het naderen van een achteropkomend voertuig.

Wanneer fietsers de rijstrook die voorbehouden is aan voertuigen van geregelde openbare diensten en aan voertuigen bestemd voor het ophalen van leerlingen of de bijzondere overrijdbare bedding mogen volgen, moeten zij achter elkaar rijden.

Fietsers moeten achter elkaar rijden wanneer een aanhangwagen aan een fiets gekoppeld is.

De gebruikers van het fietspad mogen elkaar noch hinderen, noch in gevaar brengen, noch een gevaarlijk gedrag vertonen ten opzichte van de andere weggebruikers.

Wanneer bromfietsers de bijzondere overrijdbare bedding mogen volgen, moeten zij achter elkaar rijden.

43.3. Wanneer er een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen is, moeten de fietsers en de bestuurders van tweewielige bromfietsen die zich op het fietspad bevinden deze gebruiken.

Zij mogen zich slechts voorzichtig op de oversteekplaats begeven met inachtneming van de naderende voertuigen.
Citaat:
Artikel 43bis. Fietsers in groep

43bis.1. Dit artikel is slechts van toepassing op groepen van 15 tot 150 fietsers. De groepen van meer dan 50 deelnemers moeten worden vergezeld door ten minste twee wegkapiteins. De groepen van 15 tot 50 deelnemers mogen worden vergezeld door ten minste twee wegkapiteins.

43bis.2.1. De wielertoeristen die in een groep van ten minste 15 tot ten hoogste 50 deelnemers rijden, zijn niet verplicht de fietspaden te volgen en zij mogen bestendig met twee naast elkaar op de rijbaan rijden op voorwaarde dat zij gegroepeerd blijven.

43bis.2.2. Zij mogen voorafgegaan en gevolgd worden, op een afstand van ongeveer 30 meter, door een begeleidende auto; indien er slechts één begeleidende auto is, moet deze de groep volgen.

43bis.2.3. Indien deze groep vergezeld wordt door wegkapiteins, zijn de bepalingen van artikel 43bis3.3.1° en 2° van toepassing.

43bis.3.1. De fietsers die in een groep van ten minste 51 tot ten hoogste 150 deelnemers rijden, zijn niet verplicht de fietspaden te volgen en zij mogen bestendig met twee naast elkaar op de rijbaan rijden op voorwaarde dat zij gegroepeerd blijven.

43bis.3.2. Zij moeten voorafgegaan en gevolgd worden, op een afstand van ongeveer 30 meter, door een begeleidende auto.

Laatst gewijzigd door Micele : 20 mei 2016 om 09:53.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2016, 09:28   #42
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
zo werkt het niet hé

als ze gewoon deftig rijden en roteren (ze moeten toch gegroepeerd blijven) dan rijden ze nooit per drie...
Idd zoals in elke ploegentijdrit te zien is.
Oud 20 mei 2016, 10:19   #43
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Wat een gedoe over wielertoeristen;

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-e...-a12-a2708029/
Oud 20 mei 2016, 10:27   #44
PORSCHE
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door coro Bekijk bericht
Kan iemand mij vertellen waarom wielertoeristen zich zo arrogant moeten gedragen?

Fietspaden: overbodig
Rood licht: waarom?
met 6 naast elkaar? Fuck you
Het wekelijks 'pest'uurtje voor alle weggbekruikers
'wij' zijn baas
"Waar staat mijn 'trippelke'....fuck the rest

Nog iemand meer ervaringen met dat soort?
De spiegel kost minder dan een elleboog Van de week weer bijna Sven Nijs himself meegepakt. Ik passeer aan zijn woning -weet die dus wonen- en hij komt juist van zijn oprit. Zonder te kijken schiet die van zijn oprit de baan over. Helaas is mijn reflex nog altijd om op de rem te gaan staan. Ik toeter en krijg als reactie een fuck you en wat gebrul. De held van Vlaanderen = een wielerTERRORIST met een nek van hier tot in Tokio. Ik moet dringend aan mijn reflexen gaan werken. Dan had ik hem garantie omhoog gekatapulteerd!
PORSCHE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2016, 10:35   #45
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door coro Bekijk bericht
Kan iemand mij vertellen waarom wielertoeristen zich zo arrogant moeten gedragen?

Fietspaden: overbodig
Rood licht: waarom?
met 6 naast elkaar? Fuck you
Het wekelijks 'pest'uurtje voor alle weggbekruikers
'wij' zijn baas
"Waar staat mijn 'trippelke'....fuck the rest

og iemand meer ervaringen met dat soort?
Dat zijn gewoon autorijders die eens op een fiets kruipen. Dagdagelijkse fietsers doen zo niet.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2016, 11:12   #46
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Heb je iets aan je ogen? wielerTERRORISTEN is het onderwerp. Toch eens wakker worden dat probleem bestaat al véle jaren hé.

En moest het niet duidelijk zijn wielerterroristen kunnen wielertoeristen niet uitstaan, en dat niet alleen in Vlaanderen.

Er bestaan facebookgroepen met meer dan 10.000 leden die menen dat de fietsruimte van hun zijn om lekker te kunnen vlammen en dit wslk de ganse fietsweg innemend. De rest moet langs de kant, ook tegenliggers.

6 jaar geleden:
Citaat:
http://www.sport.be/cycling/nl/nieuw...icle_ID=412946

10.000 Facebookers tegen 'wielerterroristen'
11.01.2010

Een Vlaamse Facebookgroep tegen het zogenaamde 'wielerterrorisme' telt al meer dan 10.000 leden. Onrustwekkend is dat heel wat leden oproepen tot haat tegenover eender welke wielertoerist.

Citaat:
'Wielertoeristje, Kunde nu ne keer godverdomme langs de kant rijden???', zo heet de groep die ondertussen al meer dan 10.000 aanhangers telt op Facebook.
De omschrijving van de groep liegt er niet om: "Iedereen kent ze wel... de wielerTERRORISTEN, Want dat zijn ze! Midden van de baan rijden ook al is er een fietspad, jonge kinderen schaamteloos van de baan rijden en al roepend en scheldend de rustige fiets-tochtjes van andere verpesten."

Bij de start van het wieler(toeristen)seizoen in de lente van vorig jaar was er al veel te doen rond het zogenaamde wielerterrorisme. Ongeoorloofde praktijken op de (koers)fiets worden terecht afgekeurd, ook in het fietswereldje zelf.
Bemustmakingscampagnes zoals 'Ik Fiets Proper' van magazine Grinta! zijn daar het levende bewijs van.

Helaas zijn er nog steeds enkelingen die het imago van de Vlaamse wielertoerist besmeuren door zich niet aan de regels van het verkeer en/of het fatsoen te houden. Op de bewuste Facebook-groep komt het echter over alsof álle wielertoeristen ook meteen -terroristen zijn en dat is onrustwekkend. Er worden zelfs allerhande tips uitgewisseld om wielertoeristen van de baan te rijden of het leven zuur te maken, wat uiteraard niet de bedoeling kan zijn.µ

'YOU STUPID CYCLIST'

Een gelijkaardige Engelse Facebook-groep 'There's a perfectly good path right next to the road you stupid cyclist!' telt ondertussen meer dan 32.000 fans. Ook in deze groep krioelt het van opruiende taal jegens fietsers in het algemeen. De bijhorende groepsfoto van een fietser die geraakt wordt door een openzwaaiend portier, spreekt boekdelen.

Debra Rolfe, campagnecoördinator van de Britse fietsersvereniging CTC, reageerde onthutst over de Facebook-groepen. "Het is triest dat meer dan 32.000 mensen achter het idee staan om fietsers van de weg te maaien. Zo'n groep kan dan wel als een grap opgevat worden, maar het draagt toch een duidelijke boodschap uit dat fietsers het niet verdienen om met respect behandeld te worden. Dat is verkeerd en potentieel erg gevaarlijk."

"Deze groep is helaas representatief voor de onacceptabele en schokkende houding tegenover de veiligheid van fietsers", besluit Rolfe.

Laatst gewijzigd door Micele : 20 mei 2016 om 11:14.
Oud 20 mei 2016, 11:20   #47
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-e...-a12-a2708029/
Ik snap niet, als jij je als wielertoerist goed gedraagt, je aanstoot neemt aan opmerkingen over wielertoeristen die dat niet doen.
Oud 20 mei 2016, 11:26   #48
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Ik snap niet, als jij je als wielertoerist goed gedraagt, je aanstoot neemt aan opmerkingen over wielertoeristen die dat niet doen.
Ik vind dat er nogal veel theoretisch over wordt gezwamd over wat hun plichten zijn of hoe ze zich moeten gedragen. Theorie en praktijk zijn niet altijd hetzelfde.
Oud 20 mei 2016, 12:12   #49
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vind dat er nogal veel theoretisch over wordt gezwamd over wat hun plichten zijn of hoe ze zich moeten gedragen. Theorie en praktijk zijn niet altijd hetzelfde.
En?
Oud 22 mei 2016, 09:22   #50
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Jammer genoeg,voor diegenen die de openbare weg op zon- en feestdagen als een reusachtig sportterrein zijn gaan zien,is er HEEL slecht nieuws.

enfin,het is al een paar jaar bezig.

Dankzij de glorieuze opkomst van de electrische fiets zie je meer en meer mensen die eigenlijk,wegens aandoeningen of ouderdom,amper nog tot fietsen in staat waren,weer de weg op komen.

Dit ongetwijfeld tot groeiende ergernis van al diegenen in hun gekleurde janettepakje,met andermans reclame op hun rug,en een belachelijke pompoen op hun hoofd.
Het blijft mij verbazen dat volwassen mannen gezien willen worden in het "uniform" van drugsgebruikers en belastingsontwijkers ...

De openbare weg is GEEN sportruimte,en dat beginnen ze te ondervinden

Ik supporter voor de trage fietsers en de bejaarde e-bikers,zelfs al rijden ze soms ook in mijn weg (zelf een vrij vlotte fietser zijnde),het geeft niet.

Laatst gewijzigd door kelt : 22 mei 2016 om 09:23.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2016, 10:38   #51
Rahowa
Europees Commissaris

Rahowa's schermafbeelding

Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Standaard

Mijn vrouw reed laatst met haar moto-scooter in zone 30,ze stopte aan een rondpunt,en net wanneer ze opreed werd ze vanaf links de weg afgesneden door een wielertoerist die ze ei zo na overhoop reed.De scheldtirade van de ganse groep was niet fraai,terwijl bij mijn weten een fietser op die plaats niks verloren had.Ik had al eens een gelijkaardig voorval aan rode lichten,ik laat wielertoeristen rechtsaf draaien,wanneer ze voorbij zijn draai ik ook rechtsaf en rijd zo op haar na er een aan die mij van links voorbij steekt.
Rahowa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2016, 10:40   #52
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Ik voel me alvast niet aangesproken. Nu ja, ik rij dan ook nooit met een groep groter dan een man of 8. Wij zijn altijd hoffelijk en mijden zowieso drukke wegen. In de Vlaamse Ardennen zijn er genoeg wegen te vinden waar je amper een auto tegenkomt. Als dat dan toch het geval is gaan we van 2 naast elkaar naar 1 uit hoffelijkheid. Je komt er natuurlijk nu en dan wel eens eentje tegen die daar aan 90 per uur vlamt en je quasi de berm induwt, maar gelukkig zijn die onnozelaars ver in de minderheid. Ik denk dat dit types zijn zoals de TS,verzuurd tot in de hoogste graad.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2016, 10:45   #53
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Jammer genoeg,voor diegenen die de openbare weg op zon- en feestdagen als een reusachtig sportterrein zijn gaan zien,is er HEEL slecht nieuws.

enfin,het is al een paar jaar bezig.

Dankzij de glorieuze opkomst van de electrische fiets zie je meer en meer mensen die eigenlijk,wegens aandoeningen of ouderdom,amper nog tot fietsen in staat waren,weer de weg op komen.

Dit ongetwijfeld tot groeiende ergernis van al diegenen in hun gekleurde janettepakje,met andermans reclame op hun rug,en een belachelijke pompoen op hun hoofd.
Het blijft mij verbazen dat volwassen mannen gezien willen worden in het "uniform" van drugsgebruikers en belastingsontwijkers ...

De openbare weg is GEEN sportruimte,en dat beginnen ze te ondervinden

Ik supporter voor de trage fietsers en de bejaarde e-bikers,zelfs al rijden ze soms ook in mijn weg (zelf een vrij vlotte fietser zijnde),het geeft niet.
Waarom zou ik me moeten ergeren aan een elektrische fiets? Waarom zou ik ondervinden dat je op de openbare weg niet kan sporten?
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2016, 12:03   #54
DewareJakob

Standaard

Op een rit van nog geen 10 km ben ik er gisteren drie tegengekomen in hun typische uitmonstering.
De ene nam voorrang op mij, terwijl ik op een voorrangsweg reed. Gelukkig had ik zijn verkeersmisdraging verwacht en op tijd vertraagd, anders had ik autoschade.

De tweede elders, zelfde type pakje, andere kleuren, reed in het midden van de straat terwijl er een goed fietspad is.

De derde reed gewoon door rood.

Bedenkelijke score van 3 op 3.

Laatst gewijzigd door DewareJakob : 25 mei 2016 om 12:04.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2016, 12:06   #55
DewareJakob

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik voel me alvast niet aangesproken. Nu ja, ik rij dan ook nooit met een groep groter dan een man of 8. Wij zijn altijd hoffelijk en mijden zowieso drukke wegen. In de Vlaamse Ardennen zijn er genoeg wegen te vinden waar je amper een auto tegenkomt. Als dat dan toch het geval is gaan we van 2 naast elkaar naar 1 uit hoffelijkheid. Je komt er natuurlijk nu en dan wel eens eentje tegen die daar aan 90 per uur vlamt en je quasi de berm induwt, maar gelukkig zijn die onnozelaars ver in de minderheid. Ik denk dat dit types zijn zoals de TS,verzuurd tot in de hoogste graad.
Net als u zich niet identificeert met die wielerterroristen, identificeer ik mij ook niet met die onverantwoordelijke autobestuurder, want ook die zijn er.
Oud 25 mei 2016, 12:50   #56
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rahowa Bekijk bericht
Mijn vrouw reed laatst met haar moto-scooter in zone 30,ze stopte aan een rondpunt,en net wanneer ze opreed werd ze vanaf links de weg afgesneden door een wielertoerist die ze ei zo na overhoop reed.De scheldtirade van de ganse groep was niet fraai,terwijl bij mijn weten een fietser op die plaats niks verloren had.Ik had al eens een gelijkaardig voorval aan rode lichten,ik laat wielertoeristen rechtsaf draaien,wanneer ze voorbij zijn draai ik ook rechtsaf en rijd zo op haar na er een aan die mij van links voorbij steekt.
kan je dat wel bewijzen ? je hebt het over zwakke weggebruikers, de bewijslast van wat jij beweert, ligt 100% bij jou ... tot het tegendeel zwart op wit bewezen wordt, ben jij gewoon in fout.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2016, 13:19   #57
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
kan je dat wel bewijzen ? je hebt het over zwakke weggebruikers, de bewijslast van wat jij beweert, ligt 100% bij jou ... tot het tegendeel zwart op wit bewezen wordt, ben jij gewoon in fout.
Op basis van welk wetsartikel als het om de fout bij een ongeval gaat?

Laatst gewijzigd door Micele : 25 mei 2016 om 13:33.
Oud 25 mei 2016, 13:32   #58
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En waar is jouw bewijs?
bewijslast uitdrukkelijk bij de niet-zwakke-weggebruiker, zolang die zijn niet fout zijn niet bewijst, blijft het vermoeden van onschuld bij de zwakke weggebruiker. maw ik heb geen bewijs nodig, en dat van de automobilist moet onweerlegbaar zijn om ontvankelijk te zijn bovendien

Laatst gewijzigd door Anna List : 25 mei 2016 om 13:33.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2016, 13:36   #59
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
bewijslast uitdrukkelijk bij de niet-zwakke-weggebruiker, zolang die zijn niet fout zijn niet bewijst, blijft het vermoeden van onschuld bij de zwakke weggebruiker. maw ik heb geen bewijs nodig, en dat van de automobilist moet onweerlegbaar zijn om ontvankelijk te zijn bovendien
Jij spreekt van fout bij een ongeval met betrokkenheid kwetsbare weggebruiker.

Je bedoelt dit:
Citaat:
https://www.law.kuleuven.be/jura/art...nis.html#_ftn8

Art. 29bis W.A.M.[5] bepaalt dat de zwakke weggebruikers die lichamelijke letselschade oplopen naar aanleiding van een verkeersongeval waarbij een motorrijtuig[6] is betrokken, evenals hun rechthebbenden, vergoed worden door de W.A.M.-verzekeraar van de bestuurder, eigenaar of bewaarder van het motorrijtuig. De medische kosten, de schade die voortkomt uit de arbeidsongeschiktheid of invaliditeit en waaraan een materieel gevolg verbonden is, het loonverlies bij arbeidsongeschiktheid of de schade wegens economische waardevermindering wanneer de aantasting van de fysieke integriteit geen inkomstenderving heeft teweeggebracht, de morele schade, de schade door weerkaatsing en zelfs kledijschade (eigenlijk een stoffelijke schade of zaakschade) worden op die manier automatisch vergoed.[7]

De zwakke weggebruiker - in grote lijnen de voetgangers, fietsers en passagiers - en zijn rechthebbenden moeten geen fout van de bestuurder bewijzen om alle schade als gevolg van de lichamelijke letsels vergoed te zien. Dit is het no-fault principe.[8]
OK.

Laatst gewijzigd door Micele : 25 mei 2016 om 13:50.
Oud 25 mei 2016, 13:49   #60
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
zo werkt het niet hé

als ze gewoon deftig rijden en roteren (ze moeten toch gegroepeerd blijven) dan rijden ze nooit per drie...
Ooit aflossingsschema gezien van wielerploegen voor trainigsritten? Je kan een cirkelvormige aflossing uitvoeren, maar ook waarbij je per twee naar de zijkant komt. Dan rijden ze zelfs per vier.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be