Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 juni 2016, 09:19   #41
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ik ken er helaas veel.
Hoe weet jij dat ? Ken je de diagnose die zij stelden. ? Ik ben geen arts ken niks van geneeskunde dus wil of kan ik me daar niet mee moeien. Het is niet opdat de ene arts sneller van mening is dat je best niet gaat werken en de andere wat minder snel dat dat moet in vraag gesteld worden .....Van de ene rechter zal je ook 3 jaar moeten brommen en van de andere mag je terug naar huis.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 11 juni 2016 om 09:22.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2016, 09:24   #42
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gewoon attesten schrijven en weten dat de patient absoluut niet ziek is omdat de patient anders naar een dokter stapt die wel schrijft.

Zo een attest kost wel aan een bedrijf een gemiddelde van duizend euro per week.
Les risques du metier.
Oud 11 juni 2016, 09:25   #43
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Ik ken er geen enkele die het [I]niet[/i] doet.

En waarom zouden ze het niet doen? Het enige gevolg is dat je klanten verliest.

Elk jaar zijn er dan eens wel een paar slachtoffers die een blaam (o jee) of een schorsinkje van 3 dagen (een weekendje Dordogne, iemand?) krijgen opgelegd door de Orde omdat die laatste Unizo en VOKA symbolisch wil plezieren
Echt ? Bij hoeveel dokters ga jij dan zoal of ben je dat al gaan proberen ?
Oud 11 juni 2016, 09:28   #44
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vaneigenst kennen we het. Soms zijn ze zo dom het aan hun collega's te vertellen. Volgende week ben ik "ziek" wat ik moet dit of dat doen. Als dan andere mensen zelfs komen werken als ze ziek zijn is het normaal dat het aan de oren van de verantwoordelijke of de baas komt.

Voor de eenheidswet begon in 2014 heb ik er zo 4 tegelijk aan de deur gezet. Toen koste het me een maand of 2 maand vooropzeg nu wordt het berekend dat het je een jaar of zelfs twee jaar kan kosten.

Dat het me nu en dan een week koste tot daartoe maar het risico lopen er niet meer vanaf te geraken njet. Als er nu pieken zijn laat ik gewoon interims komen. Die 4 staan waarschijnlijk nog altijd op de dop maar niet meer op mijn kosten.
Wat een ellende jij toch allemaal nog moet meemaken op je oude dag.....verkoop al die rommel en beleef je droom vooraleer het te laat is.....China Here we come
Oud 11 juni 2016, 14:29   #45
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doremi Bekijk bericht
Dat vind ik een heel makkelijke mening.

Ten eerste heb ik dit zien gebeuren in bedrijven met een zeer uitgebreid en goed uitgewerkt verzuimbeleid. Bepaalde mensen werden niet tegengehouden door talrijke gesprekken, aanmaningen, controledokters en andere mechanismen die allen op hun tijd gebruikt werden.

Ten tweede is het natuurlijk al te laat als je zo'n verzuimtraject moet opstarten. Op dat moment is iemand al geld aan het 'verschijten' van de werkgever, de SZ, enz. Bovendien belasten zo'n mensen dan ook nog eens de collega's.

Ten derde is het uiteindelijke uitgangspunt voor onverbeterlijken op dat vlak (en dat is wel een aanzienlijk aandeel van de mensen die in zo'n verzuimtraject komen) ontslag, velen streven daar zelfs naar. Dit kost de werkgever ook weer bakken vol geld en wordt daarom, zeker in grotere bedrijven met HR-targets, vaak zo lang mogelijk uitgesteld.

Kort samengevat. Een verzuimbeleid lost dit helemaal niet op, in elke firma van enige grootte zie je zo'n mensen aan het werk, ondanks dat er bij velen een zeer goed uitgebalanceerd verzuimbeleid was/is. Bovendien brengen zo'n mensen, zeker bij ontslag (vaak de uitkomst van een verzuimbeleid) enorme kosten mee voor de werkgever (en dus indirect ook nadeel voor de andere werknemers).
Het voornaamste argument, het ontlasten van de SZ, wordt trouwens niet opgelost met een verzuimbeleid. Stel u eens voor dat alle administratie, terugbetalingen enz. voor doktersbriefjes voor één dag afwezigheid zou wegvallen. Wat voor een besparing zou dat niet zijn in de SZ?

Ik zie ook niet in waarom pakweg de eerste twee dagen niet betalen een aanslag is op iemands loon. Als u morgen een longontsteking hebt en u bent 3 weken afwezig dan zal u 13 van de 15 werkdagen uitbetaald krijgen. Dat mogen we toch beschouwen als gewaarborgd loon? Als u morgen één keer een dagje ziek bent dan mist u één dag uitbetaling. Is dat een ramp? Bovendien moet je dan geen verplaatsing maken naar de dokter etc. dus deels spaar je ook wat kosten uit.
Voor u is dat mogelijk geen aanslag op uw loon, voor pakweg een alleenstaande moeder, met zeer bescheiden inkomen, echter wel.
Wat je dan krijgt is dat wie het zich kan permitteren ziekte als extra verlof gaat gebruiken en wie wel gevolgen voelt van minder betaalde dagen, door blijft lopen ookal ben je gewoon ziek.

Wat u over een verzuimbeleid zegt klopt ook niet, dat zou moeten gelden voor alle werknemers die bovengemiddeld ziek zijn, en is gericht op twee zaken, oplossingen zoeken om dat verzuim aan te pakken en " profiteurs"duidelijk maken dat er vanaf dat moment strikte opvolging komt die indien die " pech" blijft duren tot ontslag kunnen leiden.

Den je dat iemand daar juist op uit is? Wijs dan op een negatieve C4 en gevolgen voor uitkeringen.
Mensen mogen ziek zijn, dus wanneer het niet gaat om thuis blijven omdat je wat verkouden bent, een kriebel in de keel voelt of last van wat hooikoorts, moet je mensen helpen om oplossingen te vinden, en juist de angst voor jobverlies wegnemen.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2016, 14:40   #46
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Problemen van alleenstaande moeder zijn zeer ernstig te nemen en verdienen alle aandacht.
Maar die problemen moeten niet opgelost worden door de werkgever die dat moederke aangenomen heeft.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2016, 16:32   #47
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Echt ? Bij hoeveel dokters ga jij dan zoal of ben je dat al gaan proberen ?
Mijn zus is arts, mijn schoonvader-to-be is arts en ik zit met een familie vol 55+ ambtenaren met nog enkele jaren opgespaard ziekteverlof en een verrassend hoge vatbaarheid voor burn-outs, depressies en zere ruggen.

(Burn-outs en depressies zijn trouwens het leukst, want omwille van de therapeutische waarde moogt ge dan tijdens uw ziekteverlof op reis gaan.)

Laatst gewijzigd door Zeus : 11 juni 2016 om 16:37.
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2016, 16:38   #48
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn zus is arts, mijn schoonvader-to-be is arts en ik zit met een familie vol 55+ ambtenaren met nog enkele jaren opgespaard ziekteverlof en een verrassend hoge vatbaarheid voor burn-outs, depressies en zere ruggen.

(Burn-outs en depressies zijn trouwens het leukst, want omwille van de therapeutische waarde moogt ge dan tijdens uw ziekteverlof op reis gaan.)
Vooruit ...jij bent daar blijkbaar de vreemde eend in de bijt....de enige die deugd

Een familie van ronduit slechte artsen en profiteurs

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 11 juni 2016 om 16:41.
Oud 11 juni 2016, 16:41   #49
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En die "artsen" verkondigen zomaar dat ze probleemloos valse ziektebriefjes opstellen ? Ik ken ook een goed aantal artsen, en over dergelijke zaken wordt simpelweg niet gepraat - omwille van de privacy van de patiënt en beroepsgeheim - en al zeker niet over eventuele valse ziektebriefjes.

Deontologie, heet zoiets.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2016, 16:43   #50
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
En die "artsen" verkondigen zomaar dat ze probleemloos valse ziektebriefjes opstellen ? Ik ken ook een goed aantal artsen, en over dergelijke zaken wordt simpelweg niet gepraat - omwille van de privacy van de patiënt en beroepsgeheim - en al zeker niet over eventuele valse ziektebriefjes.

Ik zei het hem al...mooie familie is dat.....artsen die liegen en bedriegen.....fake zieken....valse depressievelingen..fake pijnlijke ruggen...Ik denk dat zijn familie zoals die van velen hier vooral aan de toog van café den bonten os is te vinden

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 11 juni 2016 om 16:44.
Oud 11 juni 2016, 16:53   #51
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zei het hem al...mooie familie is dat.....artsen die liegen en bedriegen.....fake zieken....valse depressievelingen..fake pijnlijke ruggen...
Ik heb ook zoiets gedacht.

Maar ook al zou het waar zijn, dan nog is het puur anekdotisch van aard. Sjoemelende dokters zullen er altijd zijn.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2016, 16:54   #52
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht

Omdat ze er niet over praten doen ze het niet, of wat?

En hoe komt de privacy van de patiënten in het gedrang? Die komen mij heus niet zeggen dat Jos en Maria uit de Kerkstraat om 3 weken verlof zijn komen vragen, ze geven gewoon toe dat het vaste praktijk is.
Oud 11 juni 2016, 17:13   #53
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zei het hem al...mooie familie is dat.....artsen die liegen en bedriegen.....fake zieken....valse depressievelingen..fake pijnlijke ruggen...Ik denk dat zijn familie zoals die van velen hier vooral aan de toog van café den bonten os is te vinden
Dat blijven ook tijdens hun ziekteverlof productieve mensen. Mijn nonkel (een RTT-statutair) heeft 2.5 jaar thuisgezeten voor een knieprothese. 2 maand na zijn operatie is hij eigenhandig het huis van mijn nicht beginnen metselen, terwijl de controlearts 200 meter verderop aan zijn deur stond. 's avonds gaan aanmelden en geen vuiltje aan de lucht

Echt, de Belgische staat is het favoriete onderwerp op onze familiebarbecues. En die côte a l'os smaakt nog eens zo goed als je weet dat hij met belastinggeld is betaald hé.
Oud 11 juni 2016, 18:10   #54
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat blijven ook tijdens hun ziekteverlof productieve mensen. Mijn nonkel (een RTT-statutair) heeft 2.5 jaar thuisgezeten voor een knieprothese. 2 maand na zijn operatie is hij eigenhandig het huis van mijn nicht beginnen metselen, terwijl de controlearts 200 meter verderop aan zijn deur stond. 's avonds gaan aanmelden en geen vuiltje aan de lucht

Echt, de Belgische staat is het favoriete onderwerp op onze familiebarbecues. En die côte a l'os smaakt nog eens zo goed als je weet dat hij met belastinggeld is betaald hé.
Allee gij de Belgische staat als favoriet onderwerp ? Nooit aan gedacht om de Koning en zijn familie uit te nodigen ?

Ja ik ken die familiebarbecues......hoe later op de avond en hoe minder wijn in de flessen hoe straffer de verhalen

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 11 juni 2016 om 18:33.
Oud 11 juni 2016, 18:17   #55
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Mijne nonkel was nog straffer. Het was (ongeveer) hetzelfde verhaal als bij u, maar in mijn verhaal kwam de controlearts nog mee metsen in het zwart.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 11 juni 2016 om 18:17.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2016, 18:37   #56
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat ze er niet over praten doen ze het niet, of wat?

En hoe komt de privacy van de patiënten in het gedrang? Die komen mij heus niet zeggen dat Jos en Maria uit de Kerkstraat om 3 weken verlof zijn komen vragen, ze geven gewoon toe dat het vaste praktijk is.
De Jos ? En Maria ? Uit de Kerkstraat ? Ik had het kunnen denken ...
Oud 12 juni 2016, 08:47   #57
doremi
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Voor u is dat mogelijk geen aanslag op uw loon, voor pakweg een alleenstaande moeder, met zeer bescheiden inkomen, echter wel.
Wat je dan krijgt is dat wie het zich kan permitteren ziekte als extra verlof gaat gebruiken en wie wel gevolgen voelt van minder betaalde dagen, door blijft lopen ookal ben je gewoon ziek.
Dat is nog altijd geen goede reden om een systeem in stand te houden dat de SZ miljoenen kost (en indirect via de belastingen dus ook aan de werkende alleenstaande (ouders)). Als mensen niet toekomen met hun maandinkomen zijn daar andere structuren die aangesproken kunnen worden, zoals het OCMW.

Wat betreft mensen die het zich kunnen permitteren stelt u het ook nogal simplistisch. Mijn voorstel gaat uit van geen ziektebriefje voor de eerste dag, d.w.z. dat iemand die dat regelmatig gebruikt een hoge ziektefrequentie gaat hebben. Geen enkele werkgever gaat dat zo maar toelaten en als dat dan toch gebeurt is het ten minste niet meer op kosten van de maatschappij zoals dat vandaag de dag wel is.

Citaat:
Wat u over een verzuimbeleid zegt klopt ook niet, dat zou moeten gelden voor alle werknemers die bovengemiddeld ziek zijn, en is gericht op twee zaken, oplossingen zoeken om dat verzuim aan te pakken en " profiteurs"duidelijk maken dat er vanaf dat moment strikte opvolging komt die indien die " pech" blijft duren tot ontslag kunnen leiden.
Waar stel ik dat verzuimbeleid niet geldt voor alle werknemers? Ik zie dat niet staan. Wat ik wel zeg is dat ik uit ervaring kan en mag zeggen dat 75% van de mensen die in zo'n verzuimtraject komen (in de meeste bedrijven hanteert men daar 2 metrieken voor: frequentie en duur) gewoon foefelaars zijn en dat mensen die pech hebben dat ze op korte tijd x-aantal keer ziek worden een minderheid zijn in dat verhaal.

Met het huidige systeem beloont men de foefelaars aangezien zij hun gefoefel, zo lang het duurt, kunnen volhouden met volledig loonbehoud.
Bovendien, en dit blijft de kern van mijn betoog, kost dat gefoefel dan ook nog eens een hoop geld aan de sociale zekerheid en administratie bij de werkgevers.

Citaat:
Den je dat iemand daar juist op uit is? Wijs dan op een negatieve C4 en gevolgen voor uitkeringen.
Mensen mogen ziek zijn, dus wanneer het niet gaat om thuis blijven omdat je wat verkouden bent, een kriebel in de keel voelt of last van wat hooikoorts, moet je mensen helpen om oplossingen te vinden, en juist de angst voor jobverlies wegnemen.
Wat zijn de gevolgen op uitkeringen van een negatieve C4? Ik kan u één ding met zekerheid stellen, iemand om dringende redenen ontslaan (=impact op uitkeringen) vanwege dit soort toestanden is de facto onmogelijk. Commentaar op een C4 wordt in zeer veel gevallen door volgende werkgevers niet opgevraagd, net als referenties. Dus ja, er zijn best wel wat mensen die naar een C4 streven en naar de bijbehorende uitbetaling + uitkering (een sabbatperiode op kosten van de belastingbetaler en ex-werkgever zeg maar).

Wat betreft het punt dat mensen ziek mogen zijn, ik zie niet in waar ik dat ontken. Zoals ik ook al hierboven stel, ik heb ook mensen gekend die zeer ongelukkig eens 3 of 4 keer ziek werden op een jaar en zodoende op de verzuimradar kwamen maar die je daarna daar nooit nog terug zag. Die mensen echter zitten niet te wachten op die dag uitbetaling en onder werknemers is er grote unanimiteit dat voor die ene dag elke keer naar de dokter moeten ook pure geld -en tijdverspilling is.
Hier kom ik ook nogmaals terug op mijn centraal punt: dat naar de dokter gaan vanaf dag 1 kost hier ongelooflijk veel geld aan de SZ en administratie door de werkgever en het brengt niets op! Dat is de kern van de zaak.

De enige mensen die we een plezier doen met dit systeem zijn de zogenaamde veelverzuimers die elk jaar x-aantal snipperdagen nemen (nu volledig uitbetaald). Mensen van goede wil ervaren dat naar de dokter gaan voor iets 'onnozel' enkel als een last. Bovendien genereren we een hoop kosten bij de SZ die niets bijbrengen en heeft de werkgever er ook nog kosten aan.
Oud 12 juni 2016, 09:56   #58
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gewoon attesten schrijven en weten dat de patient absoluut niet ziek is omdat de patient anders naar een dokter stapt die wel schrijft.

Zo een attest kost wel aan een bedrijf een gemiddelde van duizend euro per week.
Het is aan een arts en enkel alleen een arts om te beslissen wanneer iemand al dan niet bekwaam wordt geacht om te kunnen werken.

Het hoeft geen betoog dat er moet naar gestreefd worden dat misbruiken zoveel mogelijk moeten worden uitgesloten.

Maar.....
Als we dat ooit overlaten aan een niet medische instantie dan begeven we ons op zeer maar dan ook zeer glad ijs en daar wil ik niks mee te maken hebben.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 12 juni 2016 om 09:58.
Oud 12 juni 2016, 09:59   #59
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ken jij dan dokters die een attest schrijven als je niet ziek bent ? Tenslotte stelt een arts toch een diagnose op basis van de welke hij beslist of je al dan niet bekwaam bent om te werken ?
Is dat zo?

Mijn huisarts werkt zo, hij heeft een vaste klandizie.
Een andere huisarts, woont 500 meter verder, krijgt het (vooral op) maandagmorgen haast niet gedaan.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2016, 10:02   #60
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doremi Bekijk bericht
Men zou gewoon de eerste dagen ziekte (hoe veel kan men bediscussieren) onbetaald moeten maken en zonder doktersbriefje.

Iedereen kent het fenomeen wel:

Personen van goede wil: Men heeft iets onnozel voor (voedselvergiftiging, topdag verkoudheid, diarree, ...). Vandaag de dag moet je voor zo één dag dan naar de dokter. Dat kost geld aan de SZ, administratie bij de werkgever, extra last als je al ziek bent enz. en mensen die ter goeder trouw zijn die zoiets maximaal één keer per jaar voor hebben zitten helemaal niet in met de uitbetaling van die ene dag.

Personen van minder goede wil: Gebruiken dit als snipperdag. Iedereen die werkgever of leidinggevende is geweest kent het wel, de mensen die elk jaar op maandagen of vrijdagen 'ziek' zijn of wanneer het verlof op is (of niet mogelijk). Deze mensen profiteren maximaal van die uitbetaling vanaf dag 1 en verliezen niets.

Daarom pakweg de eerst twee dagen ziekte onbetaald maken zou al veel oplossen + voor eerste dag geen doktersbewijs nodig.
De carensdag is pas afgeschaft bij de arbeiders.

https://www.securex.eu/lex-go.nsf/vw...t#.V10k7VWLTcs
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be