Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 juni 2016, 15:14   #41
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Het belangrijkste verschil is voor zover ik weet dat het dier wordt geslacht door doorsnijden van de nek in plaats van een pin door de kop.

Dat dit alleen door een moslim zou mogen gebeuren lijkt me nogal onpraktisch. In kleine Islamitische slagerijen en in grote buitenlandse slachthuisen die ons halal vlees aanleveren zullen waarschijnlijk voornamelijk moslims werken, maar zodra het spul betreft dat in Nederland in grote getalen geslacht en verwerkt is kan ik me niet voorstellen dat ze alle niet-moslims op dinsdagmiddagen naar huis sturen om de halalproductie af te kunnen werken.

Over verdovingen staat niks in de halal voorschriften, want die zijn daar te oud voor, dus is het een open vraag of dat nou verboden is of niet.

Onverdoofd halal slachten is naar mijn weten in Nederland niet verboden en zal wel degelijk gebeuren, maar voor zover ik weet gebruiken de grote supermarkten allemaal verdoofd geslacht vlees. Als je naar een echte halal slagerij gaat of in een klein migrantensupertje vlees in van die Turkse verpakkingen koopt is het waarschijnlijk wel onverdoofd.
Hoe jij er over denkt en of jij dat praktisch vindt of niet, doet niet ter zake.

Wat maakt dat vlees halal, indien niet onverdoofd, zal 't toch iets anders moeten zijn, zoniet is 't krek hetzelfde als niet-halal en dient 't niet als dusdanig aangeboden te worden.

Maar w�*t zijn de voorwaarden voor halal vlees; onverdoofd slachten? Sommige (westerse) landen verbieden onverdoofd slachten en hebben er geen uitzonderingswetten op.

'n Moslim-slager dus (en dat is best oké, dat mag, er zijn geen wetten die (ons) dat verbieden?), en 'n toverspreukje bij 't kelen, ook 't hele verwerkingsproces dient aan bepaalde regels gebonden te zijn, en die regels hebben niets met 21ste eeuw hygiene te maken.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2016, 15:21   #42
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Ik loop niets om te draaien. Het gaat om het stellen van prioriteiten. Halal vlees in de korting tijdens ramadan is slechts slim ondernemerschap. Wanneer je dat ziet als islamisering dan ben je je doel ver voorbij geschoten.

Maar blijf jij vooral fangirl, hoor. Ik vind het allemaal best.
Gast, oorzaak & gevolg omdraaien bij de beveiliging van Wilders, alsof hij 't zomaar op 'n mooie zomerdag in z'n hoofd haalde van; "Ik ga me voor de rest van m'n leven eens lekker laten beveiligen en doe net alsof de vredelievende, tolerante aanhangers vd vredelievende, tolerante ideologie vd vrede de oorzaak is van wat ik in m'n zotte kop haal, lijkt me best geinig" !

Wat kan mij dat halal schelen, dat ze d'rin verzwelgen.
Oud 26 juni 2016, 16:40   #43
vuggie
Parlementsvoorzitter

vuggie's schermafbeelding

Standaard

Oud 27 juni 2016, 02:52   #44
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Hoe jij er over denkt en of jij dat praktisch vindt of niet, doet niet ter zake.

Wat maakt dat vlees halal, indien niet onverdoofd, zal 't toch iets anders moeten zijn, zoniet is 't krek hetzelfde als niet-halal en dient 't niet als dusdanig aangeboden te worden.

Maar w�*t zijn de voorwaarden voor halal vlees; onverdoofd slachten? Sommige (westerse) landen verbieden onverdoofd slachten en hebben er geen uitzonderingswetten op.

'n Moslim-slager dus (en dat is best oké, dat mag, er zijn geen wetten die (ons) dat verbieden?), en 'n toverspreukje bij 't kelen, ook 't hele verwerkingsproces dient aan bepaalde regels gebonden te zijn, en die regels hebben niets met 21ste eeuw hygiene te maken.
Nooit bij stilgestaan in m`n jeugd zo vaak Halal vlees gegeten te hebben
Standaard op zondag een kip (deels in de soep)
M`n moeder pakte zo'n kip bij z'n kop en slingerde deze even in het rond
Een afgezaagde boomstronk diende als hakblok voor wat een enkele keer op tafel kwam

Als kind bij oma kijken, werd het jaarlijkse varken geslacht door de slachter die langskwam. Werkte z'n schietpistool weer eens niet. Tja, hij was niet voor niets gekomen, dus het mes maar in z'n hals.

Maar ja, ik kom dan ook nog uit een tijd dat je als kind wist dat vlees niet uit een pakje bij de AH kwam en melk van de koe ipv uit een pak
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2016, 03:01   #45
Adrian M

Standaard

Citaat:
Gast, oorzaak & gevolg omdraaien bij de beveiliging van Wilders, alsof hij 't zomaar op 'n mooie zomerdag in z'n hoofd haalde van; "Ik ga me voor de rest van m'n leven eens lekker laten beveiligen en doe net alsof de vredelievende, tolerante aanhangers vd vredelievende, tolerante ideologie vd vrede de oorzaak is van wat ik in m'n zotte kop haal, lijkt me best geinig" !
Als iemand een onbedwingbare mediageile behoefte heeft moet diegene er wat voor over hebben
Oud 27 juni 2016, 03:08   #46
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Nooit bij stilgestaan in m`n jeugd zo vaak Halal vlees gegeten te hebben
Standaard op zondag een kip (deels in de soep)
M`n moeder pakte zo'n kip bij z'n kop en slingerde deze even in het rond
Een afgezaagde boomstronk diende als hakblok voor wat een enkele keer op tafel kwam

Als kind bij oma kijken, werd het jaarlijkse varken geslacht door de slachter die langskwam. Werkte z'n schietpistool weer eens niet. Tja, hij was niet voor niets gekomen, dus het mes maar in z'n hals.

Maar ja, ik kom dan ook nog uit een tijd dat je als kind wist dat vlees niet uit een pakje bij de AH kwam en melk van de koe ipv uit een pak
Ik eet geen vlees en lust geen melk.

'n Kip de kop afhakken en 'n varken kelen maakt 't vlees op je bord nog niet halal, tenzij bij je moeder en oma 'n mohamedaan 't hakken & kelen kwam doen, onderwijl 'n toverspreukje allahu akbar prevelend.

Maar die tijden zijn voorbij, die praktijken zijn zelfs bij wet verboden, enkel de beschermde soort geniet van uitzonderingsmaatregelen op de slachtwet.

Die kip en dat jaarlijks varken hadden destijds - over hoe lang geleden spreken we dan? - tenminste (hopelijk) nog 'n goed leven gehad, wat niet gezegd kan worden van de dieren die nu en masse op veel te kleine ruimten, in kooien waar ze nauwelijks kunnen draaien, niet kunnen liggen, nooit de buitenlucht gezien hebben enzovoorts, gekweekt worden voor consumptie.
Ik klaag èlk dierenleed aan! Er is veel werk aan de winkel om daar verbetering in te brengen, daarom moeten er niet nòg barbaarser praktijken toegelaten worden.
Dit terzijde want daar gaat de draad niet over.
Oud 27 juni 2016, 06:03   #47
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Wat is men met een brexit of nexit of vlexit als de elite de elite blijft ? Niets. Dan verandert er juist niets.
Toch wel: de lengte van de hefboom ! Dat is het hem juist !
Het grote probleem met Europa is dat het zijn eigen bedoeling, namelijk staten in concurrentie stellen, omgeplooid heeft tot een gigantisch statenkartel. Monopolievorming van het politieke gebeuren, in plaats van onderlinge concurrentie.
Staten concurreren niet meer in Europa (zodat hun macht, zoals initieel bedoeld, verzwakt zou worden), maar zijn nu lid van een kartel, waar ze de onderdrukking van de eigen bevolkingen beter samen organizeren. DAT is het fundamentele probleem met het politieke EU.

Laatst gewijzigd door patrickve : 27 juni 2016 om 06:05.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2016, 07:06   #48
Adrian M

Standaard

Citaat:
Die kip en dat jaarlijks varken hadden destijds - over hoe lang geleden spreken we dan? - tenminste (hopelijk) nog 'n goed leven gehad, wat niet gezegd kan worden van de dieren die nu en masse op veel te kleine ruimten, in kooien waar ze nauwelijks kunnen draaien, niet kunnen liggen, nooit de buitenlucht gezien hebben enzovoorts, gekweekt worden voor consumptie.
Ik klaag èlk dierenleed aan! Er is veel werk aan de winkel om daar verbetering in te brengen, daarom moeten er niet nòg barbaarser praktijken toegelaten worden.
Dit terzijde want daar gaat de draad niet over.
Ongeveer 70, halverwege jaren 70 was dit nog een normale gang van zaken in het dorp waar ik ben opgegroeid.
Kippen liepen los rond dat is een feit, als wel een paar (niet met antibiotica volgespoten) varkens bij m`n oma op een stuk weiland wat meer een modderpoel leek.
En daar kan ik u zeker in vinden aangaande dierenleed en en masse in kleine ruimten, wat bovendien een slechtere kwaliteit vlees oplevert.

Nooit ervaren dat bijv een kip moest lijden. M`n moeder lokte een kip met wat voer, pakte hem op, aaide wat over z'n bol en een moment later was z'n nek gebroken.
Over barbaars gesproken .... sportvissen. Dat is pas barbaars, een half uur of langer bijv een snoek z'n bek aan gort trekken.
Puur voor de lol en daarna weer terug in het water. Sadisme pur sang, daar is thuis -/of ritueel slachten niets bij.
(Een discussie ooit gevoerd met sportvissers. Een kip z'n nek breken zoals m'n moeder deed ... een dierenbeul.
Wat zij deden was van een geheel andere orde, sport)
Oud 27 juni 2016, 07:15   #49
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het grote probleem met Europa is dat het zijn eigen bedoeling, namelijk staten in concurrentie stellen, omgeplooid heeft tot een gigantisch statenkartel. Monopolievorming van het politieke gebeuren, in plaats van onderlinge concurrentie.
Staten concurreren niet meer in Europa (zodat hun macht, zoals initieel bedoeld, verzwakt zou worden), maar zijn nu lid van een kartel, waar ze de onderdrukking van de eigen bevolkingen beter samen organizeren. DAT is het fundamentele probleem met het politieke EU.
De andere kant van het verhaal. Terug naar de staten van voor en vlak na WOII, dat waren ook de staten die oorlog met elkaar voerden.
Als we weer terug willen naar staten die met elkaar concurreren moeten we dat erbij nemen.
Oud 27 juni 2016, 07:30   #50
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
En als we de EU verlaten, zijn we dan financieel beter af?
Wat met de euro? Terug naar BEF?
Het klopt wel dat er geen politieke concurrentie is. Alles blijft hetzelfde en verandert voor het slechtere.
Er schiet hoe langer hoe minder over en lijkt wel of de globalisering een opgedrongen tafereel van de EU is.

Is het daarom dat iedereen de EU wil verlaten? Omdat ze regels opdringt die niet conform met de wil van het volk loopt?
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2016, 07:36   #51
de vuile muilekoek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
En als we de EU verlaten, zijn we dan financieel beter af?
Wat met de euro? Terug naar BEF?
Het klopt wel dat er geen politieke concurrentie is. Alles blijft hetzelfde en verandert voor het slechtere.
Er schiet hoe langer hoe minder over en lijkt wel of de globalisering een opgedrongen tafereel van de EU is.

Is het daarom dat iedereen de EU wil verlaten? Omdat ze regels opdringt die niet conform met de wil van het volk loopt?
munteenheid wat heeft dat te maken met de rest...van de shit, ik zou de munteenheid zekers niet weg doen , dan pas zouden wij problemen hebben ..waarom moeten landen luisteren naar Europa welk voeder ze aan hun kippen mogen geven en welke tandpasta normen we massaal moeten volgen ? wat voor zin heeft zoiets ? is dat geen zever ...
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2016, 07:50   #52
Peche
Banneling

Standaard

Er moet toch enig toezicht zijn om dioxinecrisissen bv te voorkomen?
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2016, 08:02   #53
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kiezen tussen vechtende leiders zoals destijds
Franco, Mussolini, Chamberlain, Petain, DeGrelle + als kers Leopold drie langs ene kant en
bekvechtende arrivisten zoals Junckers, Verhofstadt, Blair, Cameron, Merkel, de drie geblondeerden, Bleu Marine, vijf sterren spaghetti Pepe en als kers Terry Adams langs de andere kant?
Alles gebonden met een sausje niets ontziende bloeddorstige concurrentiestrijd voor staal + kolen (of andere energie) Keine Butter aber Kanonen mentaal gedegenereerden?
Wat wil je nog meer? Islam misschien?

Ola Chosay, Basta, een mens zou voor minder emigreren.
Oh wacht...
Oud 27 juni 2016, 08:05   #54
de vuile muilekoek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Er moet toch enig toezicht zijn om dioxinecrisissen bv te voorkomen?
Ieder land kan dat op zijn eigen... controle op van alles uitvoeren...
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2016, 10:49   #55
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Kiezen tussen vechtende leiders zoals destijds
Franco, Mussolini, Chamberlain, Petain, DeGrelle + als kers Leopold drie langs ene kant en
bekvechtende arrivisten zoals Junckers, Verhofstadt, Blair, Cameron, Merkel, de drie geblondeerden, Bleu Marine, vijf sterren spaghetti Pepe en als kers Terry Adams langs de andere kant?
Alles gebonden met een sausje niets ontziende bloeddorstige concurrentiestrijd voor staal + kolen (of andere energie) Keine Butter aber Kanonen mentaal gedegenereerden?
Wat wil je nog meer? Islam misschien?
Je stelt dus de vraag: 5 jaar oorlog, of 70 jaar Soviet dictatuur. Ik ga voor het eerste hoor. Zoals Spartacus

Maar we zien duidelijk waar het probleem ligt: staat. Of het nu natiestaten of blokken zijn, maar blokken zijn wel gevaarlijker dan natiestaten.

Laatst gewijzigd door patrickve : 27 juni 2016 om 10:50.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2016, 10:50   #56
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Wilders mag in feite roepen wat hij wil, een Nexit zal er niet komen.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be