Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 maart 2017, 10:42   #41
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brakelaar Bekijk bericht
Het gaat hier over het volgende

Niet over verzopen gasten...
die twee hangen helemaal samen.

geen toegang tot vluchtelingenvisum = meer illegale vluchtelingen, meer doden in de Middellandse zee.

wat een koude verkilling ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2017, 10:44   #42
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
die twee hangen helemaal samen.

geen toegang tot vluchtelingenvisum = meer illegale vluchtelingen, meer doden in de Middellandse zee.

wat een koude verkilling ...
er zijn natuurlijk nog andere oplossingen, zoals opvang en beoordeling aan de buitengrenzen van Europa.
Oud 7 maart 2017, 10:48   #43
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
de N-VA-campagne liet dat op z'n minst uitschijnen.

Maar ik zal je helpen, ik zal je nog eens mijn standpunt kort samenvatten:

- ik ben het eens met Francken dat hij weigert om op deze manier een visum uit te schrijven.

- ik ben het oneens met de N-VA om rechters die Francken ongelijk geven in deze, wereldvreemd te noemen.

.

Een vreemd spagaat !

Hoe valt dit te rijmen?

Alhoewel men over de definitie "wereldvreemd" zou kunnen discuteren, is het toch een mild oordeel over hun ondoordachte uitspraak.
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2017, 10:48   #44
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
- ik ben het oneens met de N-VA om rechters die Francken ongelijk geven in deze, wereldvreemd te noemen.
Het ging hem over de gevolgen, he. Er zou alvast een precedent zijn geschapen voor eenieder in een conflictgebied om een recht uit te oefenen om naar Belgie te komen via een dergelijk visum.

Dit zou zijn gebeurd op basis van Europese regelgeving, die wel voor heel Europa van toepassing is, maar enkel in Belgie op deze manier zou worden toegpast, met als resultaat een situatie in de praktijk onmogelijk haalbaar is.

Het ging dus om een situatie waar Belgische rechters tot een diametraal tegengestelde conclusie komen vergeleken met alle andere rechters uit de unie, zonder oog voor de extreme gevolgen van die conclusie.

Dat durf ik toch ook best wel wereldvreemd te noemen.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2017, 10:50   #45
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ja_an Bekijk bericht
Eeuh neen. Als u slechts een gebrekkige juridische kennis hebt, onthoud u dan van commentaar over juridische kwesties.

Bottom line is dat het Hof heeft verduidelijkt dat de EU visumcode hier niet van toepassing is.

Bottom line is dat België nog steeds gebonden is door internationaal recht zoals het EVRM op basis waarvan een nationale rechter nog steeds zou kunnen oordelen dat België hier een visum moet afleveren.

Of u het daar politiek eens of oneens mee bent is een andere kwestie.
Die rechter zal dan toch art.1 van het EVRM moeten respecteren.
art. 1: Verplichting van lidstaten zich te houden aan de rechten en toe te passen op iedereen binnen hun rechtsmacht.
Oud 7 maart 2017, 10:51   #46
Nyquist
Minister-President

Standaard

Citaat:
Nog triestiger dat u denkt dat ik het niet eens zou zijn met dit arrest of de uitkomst

Ik bekijk het arrest louter juridisch. Maar voor schuimbekkers zoals jij is dat ongetwijfeld onmogelijk. Je bent of wel iemand met gezond verstand of je bent een vluchtelingenknuffelaar.

Ik wens u veel succes met uw verdere intellectuele ontwikkeling (het is broodnodig)!
Zeg Ja_an, ik ben het met u eens over de inhoud van het arrest en zo he, maar is dat nu per se nodig om daar tegen iedereen zo neerbuigend over te doen?

Hebt ge daar zelf iets aan ofzo?
Oud 7 maart 2017, 10:52   #47
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo Bekijk bericht
Een vreemd spagaat !

Hoe valt dit te rijmen?

Alhoewel men over de definitie "wereldvreemd" zou kunnen discuteren, is het toch een mild oordeel over hun ondoordachte uitspraak.
waarom zou dit een spagaat moeten zijn? Ik snap totaal niet waarom iemand niet genuanceerd mag denken. Het gaat volledig mijn verstand te boven dat er enkel in wit zwart mag gedacht worden.
Oud 7 maart 2017, 10:52   #48
Tavek
Banneling

Standaard

Ik was er niet gerust in.

Ik ben geen NVA'er, maar Francken doet goed werk. Ben blij dat hij gewonnen heeft.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2017, 10:54   #49
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Het ging hem over de gevolgen, he. Er zou alvast een precedent zijn geschapen voor eenieder in een conflictgebied om een recht uit te oefenen om naar Belgie te komen via een dergelijk visum.

Dit zou zijn gebeurd op basis van Europese regelgeving, die wel voor heel Europa van toepassing is, maar enkel in Belgie op deze manier zou worden toegpast, met als resultaat een situatie in de praktijk onmogelijk haalbaar is.

Het ging dus om een situatie waar Belgische rechters tot een diametraal tegengestelde conclusie komen vergeleken met alle andere rechters uit de unie, zonder oog voor de extreme gevolgen van die conclusie.

Dat durf ik toch ook best wel wereldvreemd te noemen.
Rechters moeten een interpretatie geven aan een wet voor een specifiek geval. Rechters zijn mensen en kunnen een interpretatie geven die andere rechters niet geven, daarom hebben we ook een systeem waar meerdere rechters zich kunnen buigen over dezelfde zaak.

Dat is niet wereldvreemd, dat is ons gerechtelijk systeem.
Oud 7 maart 2017, 10:57   #50
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik was er niet gerust in.
Ik ben geen NVA'er, maar Francken doet goed werk. Ben blij dat hij gewonnen heeft.
Akkoord, had ook de nodige bedenkingen over een uitspraak.
Zou men eindelijk de ernst van al dat geboomvrijerij-gedoe (wat een woord) beginnen te onderkennen?
Oud 7 maart 2017, 10:57   #51
Nyquist
Minister-President

Standaard

Citaat:
Rechters moeten een interpretatie geven aan een wet voor een specifiek geval. Rechters zijn mensen en kunnen een interpretatie geven die andere rechters niet geven, daarom hebben we ook een systeem waar meerdere rechters zich kunnen buigen over dezelfde zaak.

Dat is niet wereldvreemd, dat is ons gerechtelijk systeem.
Dat is een beetje een stroman, he. Niemand die commentaar had op de werking van het gerecht, of beroepsmogelijkheden, of dat die mensen in hun recht waren om die uitspraak op die manier te doen.

Het commentaar kwam op de inhoud van de uitspraak, en dat staat los van het systeem. Dat deze wereldvreemd kan zijn, of botweg fout, is één van de bestaansredenen voor hoger beroep.
Oud 7 maart 2017, 10:58   #52
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nog triestiger dat u denkt dat ik het niet eens zou zijn met dit arrest of de uitkomst

Ik bekijk het arrest louter juridisch. Maar voor schuimbekkers zoals jij is dat ongetwijfeld onmogelijk. Je bent of wel iemand met gezond verstand of je bent een vluchtelingenknuffelaar.

Ik wens u veel succes met uw verdere intellectuele ontwikkeling (het is broodnodig)!
Als we mekaar dan toch positieve dingen toewensen, dan hoop ik dat je ooit de ivoren toren, waarin de meeste juridisch onderlegden zich bevinden, zult kunnen verlaten.

Als er al een breuk tussen maatschappij en politiek zou bestaan, dan is die er zeker tussen onze maatschappij en haar juridische/rechterlijke wereld/instanties.

Gevaarlijk wordt het als deze kloof door deze laatste groep gewild en gestimuleerd wordt en zichzelf intellectueel superieur voelt tegenover het plebs / het gewone volk waarover ze kunnen oordelen.
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2017, 10:59   #53
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is een beetje een stroman, he. Niemand die commentaar had op de werking van het gerecht, of beroepsmogelijkheden, of dat die mensen in hun recht waren om die uitspraak op die manier te doen.

Het commentaar kwam op de inhoud van de uitspraak, en dat staat los van het systeem. Dat deze wereldvreemd kan zijn, of botweg fout, is één van de bestaansredenen voor hoger beroep.
een rechter wereldvreemd noemen, straalt af op alle rechters en zet de publieke opinie op tegen de rechters.

Het is natuurlijk volledig in de lijn van de N-VA. Zij vinden dat het primaat van de politiek geldt, maw dat alle andere machten ondergeschikt zijn aan de uitvoerende macht. Quid non.
Oud 7 maart 2017, 11:00   #54
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als we mekaar dan toch positieve dingen toewensen, dan hoop ik dat je ooit de ivoren toren, waarin de meeste juridisch onderlegden zich bevinden, zult kunnen verlaten.

Als er al een breuk tussen maatschappij en politiek zou bestaan, dan is die er zeker tussen onze maatschappij en haar juridische/rechterlijke wereld/instanties.

Gevaarlijk wordt het als deze kloof door deze laatste groep gewild en gestimuleerd wordt en zichzelf intellectueel superieur voelt tegenover het plebs / het gewone volk waarover ze kunnen oordelen.
het wordt pas gevaarlijk als je een politieke partij hebt die aan de macht is en constant rechters aanvalt.
Oud 7 maart 2017, 11:02   #55
Brakelaar
Minister

Brakelaar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
het wordt pas gevaarlijk als je een politieke partij hebt die aan de macht is en constant rechters aanvalt.
Beetje gefrustreerd..
Brakelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2017, 11:06   #56
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is éénmaal gebeurd en jij hebt het over constant... Van desinformatie gesproken.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2017, 11:07   #57
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brakelaar Bekijk bericht
Beetje gefrustreerd..
Beetje veel zou ik denken.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2017, 11:08   #58
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gelijk ik het gelezen heb was de uitspraak dat de Europese visumcode voor dergelijke aanvragen niet van toepassing is, dus ik weet niet of het aanpassen van de Europese wetgeving nodig is of veel zoden aan de dijk zou brengen.

Ik verwacht dat men nog wel eens gaat proberen om de nationale regeling (humanitair visum is een voorrecht) in tegenstrijd met mensenrechtenverdragen te laten verklaren, en dan zijn we weer voor een tijdje aangewezen op onze inheemse rechters, maar bon, dat komt ook wel in orde.
Wacht maar effe af tot de tekst van het arrest beschikbaar is, wat men in de pers zegt zijn meestal veralgemeningen. Je moet het arrest van de auditeur (die het omgekeerde besiste) eens lezen.

Feit is dat er een heleboel mis is met Schengen en de vertaling daarvan naar de Europese Visumcode en de vertaling daarvan naar de Belgische visumcode.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2017, 11:08   #59
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
op Belgisch niveau, laat dat politiek er achter. Vergeet niet dat een rechter niet ondergeschikt is aan een minister.
Hij wordt alleen maar door de 'juiste' partij voorgedragen en benoemd...

Maar wat de redenering betreft: 'de rechter heeft beslist en dus moet de minister het uitvoeren' want justitie is zelfstandig, zogenaamd een van de grondprincipes van de democratie...
We hebben de wetgevende macht, de uitvoerende macht en de rechterlijke macht, in principe onafhankelijk van elkaar (wat duidelijk niet het geval is), maar ik dacht dat ik in mijn tijd geleerd had dat steeds de twee andere machten het misbruik van de derde macht konden en moesten tegengaan...
Ieder van hen is onafhankelijk maar ze horen wel samen te werken en geen van de drie kan een andere uitschakelen...

Dus justitie kan nooit met met de eis, haar zogenaamde recht afkomen dat één van de twee andere machten hen blindelings moest gehoorzamen...

En dat was volksverloedering waar links zo sterk in is en dat is uiterst gevaarlijk voor het vrijwaren van de democratie en van de rechten en de
vrijheden van het volk...

Maar waar bleef de officiële media om dat aan te kaarten... Zoals steeds en zoals we hen kennen, oorverdovend zwijgen...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2017, 11:09   #60
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Er al effe bij stil gestaan dat een merendeel van de politiekers uit de juridische opleidingen zijn ingestroomd?
Denkend aan de basiskwaliteit van diegenen die gingen rechten "doen"...
Denkend dat de kwalitatief minder getalenteerden uit de advocatuur dan naar de politiek muteerden...

Zo werd/wordt het huidige zootje gecreëerd. De goede verstaander...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be