Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 november 2004, 00:53   #41
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudi Dierick
Als er nu nog één man twijfelt aan het gezond verstand van sommige strekkingen? Voor een land met officieel 10,4 miljoen inwoners, maar liefst 13,7 miljoen kiezers uitvinden? Zo zoe we maar de politieke gekleurde rekenkunde ....
Ai, wat pijnlijk voor je... Dat zijn de kiezers van Vlaanderen en Nederland samen die gestemd hebben. Dat zijn zo'n 9,7 miljoen Nederlanders en zo'n 4 miljoen Vlamingen. En wat krijg je als je die samen telt dertien komma zeven.

Extreem-rechtse partijen als Nieuw Rechts, Nederlands Blok, CP86 of NNP komen in Nederland gewoon niet van de grond.
Oud 21 november 2004, 00:56   #42
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Ai, wat pijnlijk voor je... Dat zijn de kiezers van Vlaanderen en Nederland samen die gestemd hebben. Dat zijn zo'n 9,7 miljoen Nederlanders en zo'n 4 miljoen Vlamingen. En wat krijg je als je die samen telt dertien komma zeven.

Extreem-rechtse partijen als Nieuw Rechts, Nederlands Blok, CP86 of NNP komen in Nederland gewoon niet van de grond.
Afin, ik had toch gehoopt dat je dat door zou hebben.

Maar intussen weet ik daarmee toch al wat je van me denkt, en dat kwam een beetje als een verrassing.
Oud 21 november 2004, 01:35   #43
Luddo
Minister

Standaard

Citaat:
Luddo, en nog even verder terug waren er zelfs Brusselse (koloniale) bedrijven die in slaven deden. Die verdeelsleutel is overigens al héél lang vervangen door andere die minder dom en plat de Franstaligen bevoordelen. Dat geografische criterium is overiegsn NOOIt door wetenschappelijk onderoek bevestigd. Overiegsn, als dat echter de reden was waarom de gelden ts. Vlaanderen en Wallonie zo moesten verdeeld worden, m;a.w. als de Walen dat zelf ernstig meenden, dan hadden de hogergelegen Ardeense districten in de provincies Luik en Namen en héél Luwxemburg een véééééél groter deel vande waalse koek moeten krijgen! Dat is echter NIET gebeurtd, gezien die kromme evdeelsteutel enkel diende op de kolossale geldhonger van de PS te stillen, en het PS-apparaat zit vooral in Luik en Charleroi/Borinage en net in de dunbevolkte gebieden die volgens dat criterium nochtans zogenaamd de meeste middeen nodig hadden.

Kortom, dat oude, en al lang niet meer eldige criterium was gewoon een plat politiek compromis, en een schaamlapje.

het ziet er dus naar uit dat U
1. niet héél goed op de hoogte bent van de huidige financieringswetten;
2. u een totaal ondemocratisch en onverantworod critium nog enige geloofwaardigheid gaaft (of gaf).

Met vriendelijke groeten,
Echt, ik dacht dat die verdeelsleutel nog gebruikt werd maar ik ga niet discussiëren omdat ik niet zeker ben. Ik ga dat nog verder onderzoeken als ik wat meer tijd heb.
Oud 21 november 2004, 02:31   #44
Rudi Dierick
Gouverneur

Standaard

Citaat:

Ach, flauw zeg. Ineens komt er in een discussie over het Blok een kiesgebied op de proppen waar het Blok niet actief is, en wordt een amalgaan gemaakt met een buurland waar hélemaal géén probleem bestaat van privileges van één ethnische groep op de andere, kortom, waar er géén communautaire problematiek bestaat zoals hier, en die hier het Blok een héél pak extra ammunitie heeft gegeven.

Als de poging nu niet zo doorzichtig was, ....
Rudi Dierick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2004, 10:18   #45
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Met plezier wanneer jij mij eens één enkele meerwaarde van het Vlaemsche republiekje zal gegeven hebben.
11,3 miljard euro.
Oud 21 november 2004, 10:46   #46
Rudi Dierick
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab
11,3 miljard euro.
Het feitelijke voordeel op langere termijn ligt zelfs nog iets hoger. Deze 11,3 miljard Euro per jaar houdt nog géén rekening met de communautair scheefgetrokken verhoudingen tussen de investeringen door 'nationale maatschappijen met de gekende aantallen politieke parachusten in raden van bestuur' (NMBS, Belgacom, ...) tussen Vlaanderen en Wallonie.

Bi de NMBS ligt deze verhouding op 60/40. Wanneer men de NMBS-investeringen echter naar zuiver economische logica zou doen dan hoort zo'n 70 �* 75% in Vlaanderen (gezien daar zoveel % van de economische activiteit zit; 70 wanneer vooral naar personenvervoer gekeken wordt, 75% wanneer vrachtverkeer evenveel meetelt). Ook wanneer men een sociale logica zou volgen -de maatschappelijke taak, openbaar vervooer aan bieden aan de bevolking, ook dan is die 60/40 verhouding verkeerd.

Kortom, de werkelijke huidige transfer ligt waarschijnlijk boven de 12 miljard Euro.
Oud 21 november 2004, 10:53   #47
Tantist

Standaard

Citaat:
Ach, flauw zeg. Ineens komt er in een discussie over het Blok een kiesgebied op de proppen waar het Blok niet actief is, en wordt een amalgaan gemaakt met een buurland waar hélemaal géén probleem bestaat van privileges van één ethnische groep op de andere, kortom, waar er géén communautaire problematiek bestaat zoals hier, en die hier het Blok een héél pak extra ammunitie heeft gegeven.

Als de poging nu niet zo doorzichtig was, ....
En ik die dacht dat jij Vlaamsgezind was... Ik was op naar Damascus.

Je doet alsof het Vlaams Belang een zuiver Vlaams-nationalistische partij is. Dat is het NIET, ze heeft een rechtsextremistische component, hoe graag je dat nu hoort of niet. Die communautaire problematiek is juist de reden voor die 7% nog eens te halveren, want die is in Groot-Nederland van geen tel meer.

Of hoe maak jij de schatting in?
Oud 22 november 2004, 14:34   #48
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door korvo
verdeling staatschuld: 60/40 is een van de manieren waarop de staatschuld verdeeld kan worden. Bij wijze van "goodwill" (en te gebruiken bij onderhandelingen) kunnen we eventueel de gehele staatsschuld overnemen (?); alzo bewijzen we weeral eens dat we solidair zijn en geven we Wallonië een duwke in de rug.
Ik zie meer in een Europees "Brussels DC" en verkies dus een na dere hoofdstad. Het spreekt voor zich dat de Vlamingen in Brussel een beschermde HISTORISCHE minderheid zijn (dit in tegenstelling tot de ingeweken franstaligen in de Vlaamse rand - een recent fenomeen)
De faciliteitengemeenten blijven uiteraard bij Vlaanderen en de franstaligen aldaar hebben reeds 40 jaar de tijd gehad om zich in te burgeren. Voor mijn part spreken ze thuis of onder elkaar frans of koeterwaals, zolang ze maar met de overheid communiceren in het nederlands.
Simple comme bonjour...
OH ? U WIL DUS 10000 mld SCHULD (oude frank) met uw 6 miljoen afbetalen . Bon , gij moogt , maar ik doe niet meer . Dan ga ik liever in Wallonnië gaan wonen , t idee alleen al . Als de republiek echt onpopulair wil worden moetenz e zo verder doen .

- Sport, Opium van en voor het Volk -

Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100.

Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100
A is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2004, 17:50   #49
Rudi Dierick
Gouverneur

Standaard

Citaat:
En ik die dacht dat jij Vlaamsgezind was... Ik was op naar Damascus. Je doet alsof het Vlaams Belang een zuiver Vlaams-nationalistische partij is. Dat is het NIET, ze heeft een rechtsextremistische component, hoe graag je dat nu hoort of niet. Die communautaire problematiek is juist de reden voor die 7% nog eens te halveren, want die is in Groot-Nederland van geen tel meer. Of hoe maak jij de schatting in?
Ach man, met zo'n domme veralgemeningen maakt u enkel uzelf belachelijk. geen wonder dat u liever onder een alias publiceert dan onder uw eiigen naam.

In het verleden heb ik reeds dikwijls gesproken over het 'onVlaamse blok'. hebt u het nu begrepen?
Oud 22 november 2004, 18:19   #50
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rodeo
een soort België (want dat is een confederale staat),
vandaar ook de vergelijking "Vlaanderen in 'De Nederlanden' is als Wallonië in België" (immers: we zijn de kleinste, en zullen dus ontegensprekelijk minst te zeggen hebben! ).
Is België inmiddels een confederale staat geworden? Goh, wat kan er toch veel gebeuren in twee weken.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2004, 18:29   #51
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

België is een hybride staat met unitaire en confederale kenmerken. De onderhandelingen tussen regeringen, waarbij Parlement en bevolking buitenspel gezet worden, zijn voorbeelden van confederale kenmerken.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2004, 18:41   #52
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
België is een hybride staat met unitaire en confederale kenmerken. De onderhandelingen tussen regeringen, waarbij Parlement en bevolking buitenspel gezet worden, zijn voorbeelden van confederale kenmerken.
Bij mijn weten is dat geen kenmerk van een confederatie. In een federatie heb je ook overleg tussen regeringen. Overigens is het normaal dat parlement en bevolking niet aanwezig zijn bij onderhandelingen op regeringsniveau. Zij beslissen wel over de maatregelen die na de onderhandelingen zijn besloten.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be