![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Geloof : goed of slecht? | |||
Geloof geeft meer voordelen dan nadelen - moet blijven |
![]() ![]() ![]() |
12 | 44,44% |
Geloof geeft meer nadelen dan voordelen - weg ermee |
![]() ![]() ![]() |
15 | 55,56% |
Aantal stemmers: 27. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Heeft het betrekking op de "spirit" of de "geest" die in levende dingen huist? Of verstaat men er een soort verwondering en bewondering van natuur en heelal onder? Ik vind dat bij het exploreren van elk van beide geloof absoluut geen vereiste is. Ik zie echt niet in waarom je voor bepaalde zaken geen onderzoekende geest meer zou mogen hebben en je je enkel nog zou mogen laten leiden door dogma's die anderen voor je uitgewerkt hebben. Want dat is waar geloof voor meer dan 99% op neerkomt: slaafs volgen van dogma's die anderen bedacht hebben. In die zin zijn het marxisme en het multiculturalisme elk eveneens een geloof dat door zijn aanhangers bijna kritiekloos wordt aangehangen. Men spreekt terecht van de linkse kerk in dit verband. Het is misschien dan ook niet te verwonderen dat christendom, marxisme en multiculturalisme nu gaan aanschurken tegen het snelst groeiende geloof ter wereld, de islam. Soort zoekt soort.
Ik vind dat Anatolië tot de EU mag toetreden zodra de Turkse bezetter zich heeft teruggetrokken tot achter de Kaukasus. Laatst gewijzigd door Wreker : 21 november 2004 om 21:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Banneling
|
![]() ik ga min of meer akkoord met wreker.
maar die dogma's bestaan ook aan de andere kant hé. misschien hebben we dogma's nodig om niet zot te worden. zot van alles, maar dan ook alles in zijn 'context' te moeten bekijken zonder het psychische comfort van vooroordelen en dogma's. zonder de ordening in ons hoofd, de categorieën en hokjes in ons hoofd, waardoor we orde en structuur geven aan de werkelijkheid. zodat de werkelijkheid min of meer te vatten is. ten koste van rechtvaardigheid en objectiviteit. so be it. als we al maar niet zot worden. en labyrint, liefde en verbondenheid, heel mooi schat. maar wat als wij mensen een sprinkhanenplaag zijn die de aarde kaalvreten? zou het dan goed zijn als er af en toe een paar sprinkhanen elkaar opvreten, opdat het er niet teveel zouden worden? ik vind het niet zo erg, eerlijk gezegd. als het maar ver weg gebeurt. egoistisch, ik geef het toe. maar mensen ver weg kunnen me eerlijk gezegd weinig schelen. zo kunnen we hier tenminste een beetje in liefde en verbondenheid leven. wij en zij, dat geeft een wereld buiten ons. wij alleen, dat is eenzaamheid. Laatst gewijzigd door Mitgard : 21 november 2004 om 22:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() [quote=Wreker]
Citaat:
een gemeenschappelijk streven naar iets dat je eigen "ikje" overstijgt. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Een verbond is gewoon het gevoel dat je deel uitmaakt van een groot geheel waarvoor je beter zorg kan dragen.... maw. het niet vernietigen.Een verbond sta ook toe dat je de andere toestaat zichzelf te zijn. In alle godsdiensten en ook onder atheïsten zal je personen vinden, de zoekenden in onze maatschappij, die nooit zullen denken dat zij alleen de waarheid kennen. Ze voelen zich gewoon onderling verbonden wat hun persoonlijke godsdienst ook moge zijn.... Citaat:
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Oorlog, de ver van mijn bedshow..... ? Ik denk niet dat het zo eenvoudig ligt. Alles is nu zodanig verweven dat oorlog zich niet meer beperkt tot dat en dat deeltje van de wereld alleen. Kijk naar Nederland, het begint bij een man die een andere vermoordt en daar start de (verdrongen) haat..... Ik denk nog steeds dat je die spiraal beter niet in gang zet omdat je weet waar het begint maar niet waar het eindigt. En eerlijk gezegd het is niet mijn ethisch standpunt. Ik vind jouw avatar "very sexy" maar denk dat je een gevaarlijk profiel hebt voor vrouwen ...... ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
onvoorspelbaarheid, da's de helft van de pret in 't leven. btw, mijn profiel mag je met een korreltje zout nemen. anyway mitgard afloggen en slapekes doen. eerst nog een grimbergen. schol. op een betere wereld ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
- een verwondering om wat er bestaat en om het eigen bestaan - een gevoel van verbondenheid met alles wat leeft - een gevoel van vertrouwen dat de zaken grosso modo OK zullen lopen - een gevoel van dankbaarheid om de genietingen en de schoonheid Als daarbij ook nog een gevoel aanwezig is dat er een welwillende kracht schuilgaat achter dit alles, dan zou ik spreken van religiositeit. Je hebt gelijk als je zegt dat godsdienstige dogma's en complexe theologieen in feite overbodig zijn in dit beleven. Elke bestaande religie is mensenwerk, maar niettemin zijn veel mensen in staat om hun spiritualiteit in te passen in zo'n bestaand systeem. _______________________ Het denken is de kerker van de geest De Openbaringen van Flippend Rund, 638 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() [quote=Mitgard]
Citaat:
.....de grootste vreten alles kaal .....de kleinere plant zich snel voort en ze beginnen zich te kruisen Citaat:
Citaat:
Dat is hun lot ! ![]()
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. Laatst gewijzigd door labyrinth : 22 november 2004 om 10:50. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Een positief geloof is beter dan een negatief idioot ongeloof...... ![]() Het is enkel gevaarlijk wanneer iedereen in zijn eigen vakje blijft denken en de vakjes van de anderen niet erkent.
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. Laatst gewijzigd door labyrinth : 22 november 2004 om 10:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Minister
|
![]() ik ben zelf ook gelovig maar niet extreem hé.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
_______________________ Van Amerikanen moet je wel toegeven dat ze elkaar preces even rottig behandelen als buitenlanders. -- De Openbaringen van Flippend Rund, 1760 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() Je speelt op veilig, het moest maar eens waar zijn, en dat sta je daar voor Sint-Pieter. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Geloof veroorzaakt WIJ en ZIJ. Doe het geloof weg en het WIJ blijft over. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Persoonlijk geloof ik in ieder mens dat vrede wenst voor zichzelf en voor de andere mensen....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Vreemdeling
|
![]() Ik geloof vanalles, ze kunnen me zelfs wijsmaken dat Filip De Winter een neger is, maar de grote religies daar moet ik eigenlijk niet veel van weten.
Het enige goede dat ik van het christendom geleerd hebben zijn enkele normen en waarden die elk goeddenkend mens ook wel kan verzinnen zonder daarbij te steunen op een boekske van 2000 jaar oud. Het grootste leed in deze wereld is volgens mij toch veroorzaakt door de verschillen in geloofsovertuiging, en ik denk dat dit nog wel een tijdje zal blijven duren. Mensen mogen van mij geloven in wat ze willen zolang ze zich daardoor geen superioriteitsgevoel gaan toeëigenen. Maar zelf doe ik niet meer mee met dat spelleke. |
![]() |
![]() |