Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 november 2004, 17:36   #41
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wreker
Het Jodendom is een volk en geen godsdienst. De Joden hebben wel een eigen, volksgebonden "etnische" religie.
Dit volk bestaat uit alle kleuren van de regenboog, van blanken tot semieten tot negroïde.
Oud 28 november 2004, 17:55   #42
craban
Vreemdeling

craban's schermafbeelding

Standaard

Scheiding tussen kerk en staat en geen scheiding tussen moskee en staat.

-craban
craban is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2004, 18:04   #43
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

[quote=ElFlamencoLoco]
Citaat:
Mag ik even een poging doen. We spreken dezelfde taal, we zijn doordrenkt van dezelfde geschiedenis die we op school leerden en die ons blijft bepalen tot op vandaag. Vermoedelijk zijn we allebei blank, hoewel we bezig zijn deze eigenschap te verliezen, nu Vlaanderen een forse injectie vers bloed krijgt toegediend.

Dat vers bloed kreeg Vlaanderen overigens ook in het verleden toegediend, want we zijn gemiddeld iets "minder blond" dan onze noorderburen, we zijn minder lang en in Vlaanderen wonen meer mensen met bruine ogen dan in Nederland.
Ik waardeer uw poging ten zeerste....
Zou deze geschiedenis ook niet een beetje afhangen van de school ? Een ietsiepietsie getint.....
En blank? Ja, ik heb wat Spaans bloed en Nederlands bloed naast Vlaams......
Citaat:
Vandaar dat ik niet echt geneigd ben om kenmerken van het blanke ras nog als eigenschap van Vlaming te beschouwen. Tot in mijn eigen dorp lopen anderskleurige medemensen rond die volstrekt ingeburgerd zijn, wier kinderen hier naar school lopen en hetzelfde dialect spreken als hun blanke vriendjes en vriendinnetjes.
En binnen 100 jaar behoort ook dit tot onze volksaard.
In het licht der eeuwigheid is 100 jaar een peulschil.....
Citaat:
Ongetwijfeld zullen onze smaken kwestie muzikale voorkeur, kleding, kunst en vrijetijdsbesteding verschillen. Je zou kunnen stellen dat in Vlaanderen het kaartspel erg populair is, terwijl de Fransen hun petanque verkiezen. Maar dan hou je geen rekening met wederzijdse invloeden die vandaag, met onze gestegen mobiliteit, groter is dan ooit.
Kaarten.....u vergat wielrennen, Vlamingen hebben een reputatie als wielrenners De beroemde "Flandriens", een uitstervend ras.
Citaat:
Vlamingen lijken ietwat individualistischer dan hun Waalse landgenoten.
Wanneer aan de zuidzijde van de taalgrens bvb. een staking uitbreekt, dan is de solidariteit daar toch iets groter dan hier, wij die behept zijn met de huisje-tuintje-autootje-mentaliteit. De spreekwoordelijke uitzonderingen bevestigen de regel.
Naar het schijnt is de West-Vlaming inderdaad beroemd vanwege zijn zin voor gastvrijheid vooral wanneer het om zijn portemonnee gaat.... dat is waar !
Het is een regio van grote gastheren en grote portefeuilles.....
De Oost-Vlaming is wat minder portefeuillegericht en wat nonchalanter.....
De Waal daarentegen is inderdaad meer solidair, dat komt waarschijnlijk door zijn roots als arbeider.
In het Noorden bloeide het toerisme tot ongekende hoogtes terwijl in het Zuiden de staalnijverheid verder wegslonk....

Citaat:
Ik weet dat deze poging onze volksaard te definiëren maar heel armzalig is, waarde Labyrinth. Ook omdat ik deze posting niet te lang wil maken omdat niemand hem anders leest. Een volksaard laat zich bovendien niet makkelijk verwoorden.
Ja, België en Vlaanderen zijn erg rijk aan volksaarden. Eentje meer of minder daarover gaan we toch niet struikelen ?
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2004, 18:04   #44
sinan123
Banneling

Standaard

Citaat:
Scheiding tussen kerk en staat en geen scheiding tussen moskee en staat.
Een zielige toevoeging aan de discussie.
sinan123 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2004, 18:06   #45
sinan123
Banneling

Standaard

Citaat:
sinan ik ben in een moslimland geboren, en mijn ouders hebben uit integratie-overwegingen de KORAN gekocht en gelezen, en arabisch geleerd. Om met de mensen te kunnen praten, en hun leefomgeving te begrijpen dusch.
Ik ben er nu wel héél nieuwsgierig naar waar (welk land) je geboren bent.

Laatst gewijzigd door sinan123 : 28 november 2004 om 18:06.
Oud 28 november 2004, 18:07   #46
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan
Dit volk bestaat uit alle kleuren van de regenboog, van blanken tot semieten tot negroïde.
Heb begrip Ke Nan, Wreker is wat kleurenblind....... ze ziet de kleurtjes van de regenboog niet.
Oud 28 november 2004, 18:10   #47
sinan123
Banneling

Standaard

Citaat:
PS: ik heb wel eens in stukjes koran gekeken. Geef mij maar de Middeleeuwen!
Toch stel ik je voor om het geheel te lezen, wat je trouwens nodig hebt, want je bent toch meestal actief op dit soort discussies.

PS: Als je hebt besloten het te lezen lees het dan niet op een anti-islam site.
Oud 28 november 2004, 21:39   #48
Wreker
Staatssecretaris

Wreker's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan
Inderdaad, met in totaal 13.000.000 zijn ze, over de ganse wereld. 3 miljoen mensen minder dan er mensen in geheel Nederland wonen.
Wreker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2004, 21:53   #49
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Inderdaad, met in totaal 13.000.000 zijn ze, over de ganse wereld. 3 miljoen mensen minder dan er mensen in geheel Nederland wonen.
Wreker, het zijn de negationisten die dit ontkennen, de anderen ontkennen niet dat het Joodse volk geleden heeft. Dat is nog geen reden om te verlangen dat andere volkeren hetzelfde leed zou worden aangedaan....

Mijn goede vriend Boeddha zegt jou oprecht en liefdevol het volgende :
" Het is beter jezelf te overwinnen dan duizenden anderen in een gevecht...."

Laatst gewijzigd door labyrinth : 28 november 2004 om 21:56.
Oud 28 november 2004, 22:21   #50
sinan123
Banneling

Standaard

Laatst gewijzigd door sinan123 : 28 november 2004 om 22:21.
Oud 29 november 2004, 17:10   #51
Wreker
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth
Wreker, het zijn de negationisten die dit ontkennen, de anderen ontkennen niet dat het Joodse volk geleden heeft. Dat is nog geen reden om te verlangen dat andere volkeren hetzelfde leed zou worden aangedaan....

Mijn goede vriend Boeddha zegt jou oprecht en liefdevol het volgende :
" Het is beter jezelf te overwinnen dan duizenden anderen in een gevecht...."
Labyrinth, het ging er maar gewoon om dat het Jodendom niets meer is dan een relatief klein volk, waarvan de meeste leden een bepaalde etnische religie delen.

Dit in tegenstelling tot de wereldgodsdiensten zoals het christendom dat door 2,5 miljard en de islam die door 1,2 leden wordt aangehangen. Die tellen elk 100 of 200 keer zoveel aanhangers en de leden behoren niet tot 1 volk. Er bestaat niet zoiets als het christelijk volk of het islamitisch volk.

BTW : het boedhisme is dat nu ook een wereldreligie of een etnische religie? Als het het eerste is, dan is dat waarschijnlijk de eerste wereldreligie en inspireerde het de eerste christenen waarschijnlijk bij de vorming van hun eigen religie.
Oud 29 november 2004, 17:36   #52
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

[quote=Wreker]
Citaat:
Labyrinth, het ging er maar gewoon om dat het Jodendom niets meer is dan een relatief klein volk, waarvan de meeste leden een bepaalde etnische religie delen.
Misschien zou dat kleine volk gebaat zijn bij het aanvaarden dat het deel uitmaakt van een groter geheel, de mensheid. Ik kan mij niet ontdoen van de indruk dat sommige Joden hun Jodendom " XXL " cultiveren met alle gevolgen vandien natuurlijk.

Citaat:
BTW : het boedhisme is dat nu ook een wereldreligie of een etnische religie? Als het het eerste is, dan is dat waarschijnlijk de eerste wereldreligie en inspireerde het de eerste christenen waarschijnlijk bij de vorming van hun eigen religie
Eerder een Oosterse filosofie ontstaan in 600 vr. Chr. die misschien wel indirect een invloed heeft gehad. Bij Alevieten (Islamieten) is deze invloed duidelijker. Het humanisme lijkt er trouwens ook wat door geïnspireerd...
De mens is steeds op zoek geweest en soms vond hij ook iets dat hij best kon gebruiken.
Oud 29 november 2004, 21:09   #53
Wreker
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Misschien zou dat kleine volk gebaat zijn bij het aanvaarden dat het deel uitmaakt van een groter geheel, de mensheid. Ik kan mij niet ontdoen van de indruk dat sommige Joden hun Jodendom " XXL " cultiveren met alle gevolgen vandien natuurlijk.

Eerder een Oosterse filosofie ontstaan in 600 vr. Chr. die misschien wel indirect een invloed heeft gehad. Bij Alevieten (Islamieten) is deze invloed duidelijker. Het humanisme lijkt er trouwens ook wat door geïnspireerd...
De mens is steeds op zoek geweest en soms vond hij ook iets dat hij best kon gebruiken.
Hehe Labyrinth de microracist.

Maar... nu weet ik nog niet of het boeddhisme nu bedoeld was als een leer waarvan de stichter vond dat die aan zoveel mogelijk mensen moest meegedeeld worden. Was den Boeddha nu weer de zoveelste zedenpreker die vond dat hij de pret van de aardbewoners moest bederven met gezever over zuiverheid en andere kloterij?

Als dat zo is smijten we hem maar beter mee op de mesthoop waar Jezus, Paulus en die andere ellendelingen Mohammed en Marx liggen te rotten.
Oud 29 november 2004, 22:59   #54
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

[quote=Wreker]Hehe Labyrinth de microracist.

Citaat:
Maar... nu weet ik nog niet of het boeddhisme nu bedoeld was als een leer waarvan de stichter vond dat die aan zoveel mogelijk mensen moest meegedeeld worden. Was den Boeddha nu weer de zoveelste zedenpreker die vond dat hij de pret van de aardbewoners moest bederven met gezever over zuiverheid en andere kloterij?
Je zou het wel willen hé, dat het boeddhisme een veroveringsgodsdienst is.... maar neen, zuiver bedoeld om mensen te verlichten van hun ketens en negatieve gevoelens die lijden veroorzaken, al lijkt dit hier een verloren zaak.
Mijn boeddhistische beheersing raakt ver op..... maar niemand zal er hier om rouwen denk ik...... "vous êtes tellement terre-�*-terre" dat jullie mijn innerlijk licht niet verdienen.

Laatst gewijzigd door labyrinth : 29 november 2004 om 23:00.
Oud 29 november 2004, 23:02   #55
Wreker
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Je zou het wel willen hé, dat het boeddhisme een veroveringsgodsdienst is.... maar neen, zuiver bedoeld om mensen te verlichten van hun ketens en negatieve gevoelens die lijden veroorzaken, al lijkt dit hier een verloren zaak.
Mijn boeddhistische beheersing raakt ver op..... maar niemand zal er hier om rouwen denk ik...... "vous êtes tellement terre-�*-terre" dat jullie mijn innerlijk licht niet verdienen.
Leve Moeder Aarde en Vader Zon.
Oud 29 november 2004, 23:31   #56
Wreker
Staatssecretaris

Standaard

Al de rest is kloterij.
Oud 29 november 2004, 23:35   #57
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Leve Moeder Aarde en Vader Zon.
Je hebt uiteindelijk toch begrepen wat de essentie van het leven is.....
de aarde om ons te voeden en de zon voor warmte en vreugde

Laatst gewijzigd door labyrinth : 29 november 2004 om 23:37.
Oud 29 november 2004, 23:36   #58
de Vexille
Parlementsvoorzitter

de Vexille's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Al de rest is kloterij.
Ik vraag me af waarom jij je mening blijft spuien over een onderwerp waar je zo overduidelijk geen enkele notie van hebt. Enfin, dat leid ik toch af uit het feit dat je na het opstarten van de zoveelste thread over de (on)zin van geloof nog de vraag moet stellen wat het begrip "spiritualiteit" dan wel inhoudt. Het zou ook kunnen zijn dat je er een infantiel simpel wereldbeeld op nahoudt, maar d�*t laat ik nog even in het midden.

Weet je eigenlijk wel over welke "kloterij" je het hebt, of zit je hier maar wat wild om je heen te schoppen? Da's de vraag die me meer en meer begint te intrigeren...
Oud 29 november 2004, 23:45   #59
Wreker
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
Ik vraag me af waarom jij je mening blijft spuien over een onderwerp waar je zo overduidelijk geen enkele notie van hebt. Enfin, dat leid ik toch af uit het feit dat je na het opstarten van de zoveelste thread over de (on)zin van geloof nog de vraag moet stellen wat het begrip "spiritualiteit" dan wel inhoudt. Het zou ook kunnen zijn dat je er een infantiel simpel wereldbeeld op nahoudt, maar d�*t laat ik nog even in het midden.

Weet je eigenlijk wel over welke "kloterij" je het hebt, of zit je hier maar wat wild om je heen te schoppen? Da's de vraag die me meer en meer begint te intrigeren...
Moeder Aarde en Vader Zon.

Dat is de enig ware spiritualiteit. Al de rest is volksverlakkerij. Dwaling en Doling.

Mens, plant en dier ontsproten uit de schoot van Moeder Aarde bevrucht door de krachtige stralen van Vader Zon.

Sterrenstof dat Geest wordt en Geest die Sterrenstof wordt.

Tot in der Eeuwigheid.
Oud 30 november 2004, 02:25   #60
straddle
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Moeder Aarde en Vader Zon.

Dat is de enig ware spiritualiteit. Al de rest is volksverlakkerij. Dwaling en Doling.

Mens, plant en dier ontsproten uit de schoot van Moeder Aarde bevrucht door de krachtige stralen van Vader Zon.

Sterrenstof dat Geest wordt en Geest die Sterrenstof wordt.

Tot in der Eeuwigheid.
Wel daar treed ik u volledig bij, met mijn interesse in spiritualiteit....

Verwar boeddhisme echter niet met één of andere godsdienst. Boeddhisme is een levenswijze en absoluut geen blinde godsverheerlijking of volksverlakkerij, integendeel. Het is slechts een onderdeel van een breder begrip "spiritualiteit", waar er zeker niet met een verpersoonlijking van één of andere God gegoocheld wordt.

Verwar boeddhisme ook niet met zwakte omdat er veel zwakkeren naar toe strompelen op zoek naar identiteit, erkenning en zich plots als de boeddha gaan kleden en gedragen. Dikwijls zijn het verdwaalde zielen voor wie boeddhisme een tussenstop is naar één of andere secte... De associatie boeddhisme/zwakte wordt in mijn ogen veel te snel gemaakt...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be