![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |||||||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
De winst zit hem in het degelijk beheer. Doe je dat niet, dan heb je geen winst. Doet de overheid dat niet, dan betaal je nog meer belastingen. Citaat:
Trouwens wegen worden ook door privé-firma's aangelegd. Wat is het verschil? De overheid koopt heel veel dingen in de privé. Ze huurt gebouwen (goedkoper dan in eigen beheer), koopt papier (nee ze hebben geen eigen papierfabriek), kopen auto's, laten schilders komen, spreken drukkers aan, enz. Omgekeerd doet de staat dat ook. Ze geeft consessies om bijvoorbeeld wegrestaurants uit te baten. Kan jij je voorstellen als dat ambtenaren moesten uitbaten? "U kan vandaag kiezen tussen een gebakken ei of een gekookt ei. Gelieve een dag op voorhand te reserveren en een overschrijvingsbewijs voor te leggen. Uw ei is klaar om 12u15, daarna wordt het koud." Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar kwaliteit is één punt, prijs is iets anders. Laat mij dat zo even voorstellen: een volkswagen heeft een goede kwaliteit maar is ondermaats als je de prijs van een Mercedes moet betalen. Dat is de overheid in de goedgunstige veronderstelling dat ze volkswagens leveren. Dikwijls zijn het stootkarren aan Bentley prijzen. Citaat:
De verzorgingsstaat is een ongewenste bezoeker die met jouw eigen geld je een cadeau geeft dat je niet wenst en dat gekocht is in een veel te dure winkel. Politicus: bergen beloven en ravijnen maken. Laten we ze een budget geven voor een molshoop om slechts een kuiltje te krijgen. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Banneling
|
![]() @Marco
Oeverloos. De zaak is dat de zaak goed geregeld is en blijft zoals ze is, alleen moet Anciaux de middelen niet verminderen, integendeel, zijn opdracht is ze efficient uit te bouwen. Debat over privatisering is academisch en loutere retorische invraagstelling. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Alleen stel ik vast dat uw hoofdargument is dat alles nu goed geregeld is. Dat weegt even zwaar als mijn argument dat het niet goed geregeld is. Het is dus geen argument.
De verzorgingsstaat is een ongewenste bezoeker die met jouw eigen geld je een cadeau geeft dat je niet wenst en dat gekocht is in een veel te dure winkel. Politicus: bergen beloven en ravijnen maken. Laten we ze een budget geven voor een molshoop om slechts een kuiltje te krijgen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Onze argumenten zijn dus slogans? Mijn slogan heeft dan het voordeel dat hij majoritair is-wat sommigen, die elitairder ingesteld zijn, dan weer 'de dictatuur van de meerderheid' noemen. Dat was dus alleen een voorlopige conclusie. Ik ga verder op zoek naar goede argumenten om diensten van algemeen belang door de overheid te blijven laten uitvoeren of terug op te eisen. Ik vernoemde ze zeker nog niet allemaal. Ik ben overigens niet blind voor goede tegenargumenten en zal ze in een toekomstig debat zelf ook niet verdonkeremanen. Laatst gewijzigd door eno2 : 13 december 2004 om 11:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Bekijk het even als volgt: sommige bedrijven doen zelf hun transport en anderen geven dat uit aan een ander bedrijf. Afhankelijk van de situatie is zowel het ene als het andere een goede oplossing. Als voor uw bibliotheek een firma dat even goed kan maar goedkoper, is er dan een argument om dat niet te doen? Omgekeerd ook! Als de overheid het in eigen beheer beter kan, waarom niet? Maar het is nooit nagekeken omdat het zo als vanzelfsprekend in het hoekje van 'eigen beheer' is geplaatst. Het zou van goed beheer getuigen als de overheid de mogelijkheid zou overwegen. En waarom zouden we het niet kunnen doen zoals in de USA waar dergelijke functies met een verkiezing wordt geregeld. De ivoren toren is dan onderworpen aan een vorm van directe democratie. Zo blijf je scherp. U begrijpt mij wel, openstaan voor alternatieven. Nieuw-Zeeland is daar trouwens een zeer goed voorbeeld van met spectaculaire resultaten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |